Πέμπτη 27 Μαΐου 2010

ΚΡΥΦΑ ΚΕΡΔΗ ΑΝΕΒΑΖΟΥΝ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ...


Ρεπορτάζ : Δήμητρα Σκούφου
(από ΤΑ ΝΕΑ)

Μέτρα για τον εντοπισμό των κρυφών κερδών στο κύκλωμα της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου, που κρατούν ψηλά τις τιμές και συντηρούν την ακρίβεια, ανακοίνωσε χθες το υπουργείο Οικονομίας, ενώ...
εξήγγειλε τη δημιουργία νέας, ειδικής υπηρεσίας ελέγχων για την αποτροπή μονοπωλιακών καταστάσεων στην αγορά. Τα μέτρα... παρουσιάστηκαν στο χθεσινό Υπουργικό Συμβούλιο ενώ, όπως ανακοίνωσε η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Λούκα Κατσέλη, έως το τέλος του χρόνου θα έχουν τεθεί σε εφαρμογή όλες οι νομοθετικές ρυθμίσεις που έχουν στόχο την άρση των στρεβλώσεων που χαρακτηρίζουν την ελληνική αγορά και οδηγούν σε υψηλές τιμές τα προϊόντα.
Η υπουργός τόνισε ότι η ελληνική αγορά εμφανίζει παθογένειες που σχετίζονται, μεταξύ άλλων, με την κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης από επιχειρήσεις, τις αδιαφανείς συναλλαγές προμηθευτών- λιανεμπόρων και το υψηλό κόστος μεταφοράς, και οδηγούν σε φούσκωμα των τιμών.
Στα μέτρα που θα υλοποιήσει η κυβέρνηση έως το τέλος του χρόνου με στόχο να πέσουν οι τιμές και να βελτιωθεί ο ανταγωνισμός, περιλαμβάνονται:
1 Εντός του Ιουνίου αναμένεται αγορανομική διάταξη που θα περιλαμβάνει ρυθμίσεις για διαφάνεια στις συναλλαγές προμηθευτών, παραγωγών και εμπόρων. Στη διάταξη θα προβλέπεται η υποχρεωτική εμφάνιση των χορηγούμενων εκπτώσεων επί των τιμολογίων πώλησης που κόβουν οι προμηθευτές- βιομηχανίες στα σούπερ μάρκετ. Θα απαγορεύεται η έκδοση πιστωτικών σημειωμάτων και τιμολογίων παροχής υπηρεσιών στο τέλος του χρόνου με τα οποία χορηγείται έκπτωση ή μείωση τιμής προς τα σούπερ μαρκετ. Η διαμόρφωση των περιθωρίων κέρδους των λιανεμπόρων θα γίνεται επί των καθαρών τιμών αγοράς των προϊόντων από τις βιομηχανίες, ενώ θα υπάρχει και διάταξη που θα προβλέπει την ύπαρξη ειδικού τιμοκαταλόγου στον οποίο θα αναφέρεται το κόστος για τις βιομηχανίες από τις προβολές, τις υπηρεσίες logistics, τις επιστροφές, τον χρόνο πίστωσης κ.τ.λ.
2 Αγορανομική διάταξη για τις προσφορές και τα προωθητικά δώρα. Σύμφωνα με τη διάταξη που αναμένεται τις επόμενες ημέρες, στο εξής θα πρέπει το όφελος της προσφοράς για τον καταναλωτή να είναι εμφανές, δηλαδή στην πινακίδα πώλησης θα πρέπει να αναγράφονται υποχρεωτικά η βασική τιμή του προϊόντος ανά μονάδα μέτρησης και ανά συσκευασία προϊόντος πριν και μετά την προσφορά. Οταν η προσφορά είναι δώρο ανόμοιο με το βασικό προϊόν, θα πρέπει και πάλι να αναφέρεται ρητά το όφελος για τον καταναλωτή. Στις περιπτώσεις συσκευασμένων προϊόντων θα επιτρέπεται να γίνονται προσφορές τρεις φορές τον χρόνο για το ίδιο προϊόν, αλλά όχι συνεχόμενα, με μέγιστη διάρ κεια ισχύος της προσφοράς τούς δύο μήνες. 3 Ελεγχος ενδοομιλικών συναλλαγών, δηλαδή των αγοραπωλησιών προϊόντων μεταξύ των εταιρειών του ιδίου ομίλου. Στόχος είναι να ελεγχθεί ο τρόπος διαμόρφωσης των τιμών καθώς, σύμφωνα και με ελέγχους του υπουργείου, πολλά προϊόντα πολυεθνικών πωλούνται στην Ελλάδα ακριβότερα από ό,τι σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές. Εχει ήδη δημιουργηθεί αρχείο με τις λίστες επιχειρήσεων που πραγματοποιούν ανάλογες συναλλαγές, ενώ ο έλεγχος των εταιρειών θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του χρόνου.
4 Παρατηρητήριο Τιμών. Εως τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα έχει ολοκληρωθεί η αναβάθμισή του. Ηδη η Γενική Γραμματεία Εμπορίου σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο της Αθήνας βρίσκεται στη διαδικασία υλοποίησης της δεύτερης φάσης λειτουργίας του, που περιλαμβάνει τη δημιουργία καλαθιού αγοράς για τον καταναλωτή με δυνατότητα σύγκρισης τιμών μεταξύ διαφορετικών καταστημάτων.
5 Ολοκλήρωση του Παρατηρητηρίου Τιμών Φαρμάκων και νέο σύστημα τιμολόγησης των φαρμάκων έως το Σεπτέμβριο του 2010. Ηδη έχουν πιστοποιηθεί οι πηγές από τις οποίες η Γενική Γραμματεία θα ενημερώνεται για τις τιμές των φαρμάκων σε άλλες χώρες της Ε.Ε., συμφωνήθηκαν οι κανόνες τιμολόγησης, ενώ μέχρι τις 15 Ιουνίου θα έχουν ανατιμολογηθεί 150 φάρμακα και τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα είναι έτοιμο το Παρατηρητήριο με τις τιμές 12.000 φαρμάκων.
6 Τροπολογία για την ενίσχυση της προστασίας και της ενημέρωσης των καταναλωτών. Οι προμηθευτές θα υποχρεώνονται να ενημερώνουν τους καταναλωτές για ιδιότητες, χαρακτηριστικά και τιμές πώλησης των προσφερόμενων προϊόντων και υπηρεσιών, αλλά και τον τρόπο αναγραφής της τιμής και το πώς αυτή διαμορφώνεται. Ετσι οι καταναλωτές θα μπορούν να συγκρίνουν και να επιλέγουν αυτό που τελικά τους συμφέρει.
7 Εισαγωγή, έως τον ερχόμενο Ιούνιο, στο Δίκαιο της Ελλάδας για πρώτη φορά της δυνατότητας διεκδίκησης αποζημιώσεων για παραβιάσεις της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας (private enforcement) από όσους θίγονται από τις πρακτικές αυτές. Οι διατάξεις θα κατοχυρώνουν το δικαίωμα αποζημίωσης κάθε ζημιωθέντος από παραβάσεις των κανόνων του ανταγωνισμού, αλλά και όσων έμμεσα έχουν θιγεί, όπως για παράδειγμα οι καταναλωτές οι οποίοι μπορεί να μην είχαν άμεση δοσοληψία με τον δράστη της παράβασης, αλλά υπέστησαν ζημιά λόγω της μετακύλισης της επιβάρυνσης της τιμής μέσω της αλυσίδας διανομής.
8 Σύσταση Αντιμονοπωλιακής Υπηρεσίας στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου έως το τέλος του χρόνου. Η υπηρεσία αυτή θα δρα προληπτικά ώστε να εντοπίζει τους κλάδους και τις αγορές όπου κυριαρχεί ο νόμος των καρτέλ και δεν λειτουργεί σωστά ο ανταγωνισμός. Οι ελεγκτές- επιστήμονες που θα στελεχώνουν την Αντιμονοπωλιακή Υπηρεσία θα αναλύουν συνεχώς τη δομή των αγορών, τη συγκέντρωση σε κάθε κλάδο και των συνθηκών του ανταγωνισμού προκειμένου να εντοπίζουν εναρμονισμένες πρακτικές. Στις έρευνές τους θα αξιοποιούν ως εργαλεία το Παρατηρητήριο Τιμών, καθώς και τα κοστολογικά στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η αρμόδια διεύθυνση της Υπηρεσίας Εποπτείας της Αγοράς.

Δεν υπάρχουν σχόλια: