Παρασκευή, 26 Δεκεμβρίου 2014

ΠΩΣ ΓΙΟΡΤΑΖΟΝΤΑΙ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΑΝΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ...


Σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, από τη μια άκρη στην άλλη με έθιμα και παραδόσεις που έχουν τις ρίζες τους βαθιά πίσω στο χρόνο, μικροί και μεγάλοι υποδέχονται...
  τη γέννηση του Χριστού.


Κάθε περιοχή έχει τις ημέρες των Χριστουγέννων τα δικά της ξεχωριστά έθιμα. Ας δούμε μερικά από αυτά παρακάτω:

To χριστουγεννιάτικο καράβι
Έθιμο που υποχώρησε με το χρόνο, μπροστά σε αυτό του δέντρου, αλλά κανένας δεν δείχνει να το έχει ξεχάσει. Το ελληνικό παραδοσιακό καραβάκι αποτελεί παράδοση των παλαιών εποχών της χώρας μας, που τα παιδιά με αγάπη, χαρά και δημιουργικό νου κατασκεύαζαν τα παιχνίδια τους. Αποτελούσε, όμως, και ένα είδος τιμής και καλωσορίσματος στους ναυτικούς, που επέστρεφαν από τα ταξίδια τους. Πριν από 50 χρόνια, δηλαδή έως και την πρώτη μεταπολεμική δεκαετία, συναντούσαμε το καραβάκι σε πολλά ελληνικά σπίτια και στα χέρια των παιδιών που έλεγαν τα κάλαντα. Σήμερα, η παράδοση αυτή τείνει να εξαφανιστεί, μιας και έχει αντικατασταθεί από το ξενόφερτο έλατο.
                                         
Το Χριστόξυλο
Στα χωριά της βόρειας Ελλάδας, από τις παραμονές των εορτών ο νοικοκύρης ψάχνει στα χωράφια και διαλέγει το πιο όμορφο, το πιο γερό , το πιο χοντρό ξύλο από πεύκο ή ελιά και το πάει σπίτι του. Αυτό ονομάζεται Χριστόξυλο και είναι το ξύλο που θα καίει για όλο το δωδεκαήμερο των εορτών (από τα Χριστούγεννα μέχρι και τα Φώτα) στο τζάκι του σπιτιού. Πριν ο νοικοκύρης φέρει το Χριστόξυλο, κάθε νοικοκυρά φροντίζει να έχει καθαρίσει το σπίτι και με ιδιαίτερη προσοχή το τζάκι , ώστε να μη μείνει ούτε ίχνος από την παλιά στάχτη. Καθαρίζουν ακόμη και την καπνοδόχο , για να μή βρίσκουν πατήματα να κατέβουν οι καλικάντζαροι, τα κακά δαιμόνια, όπως λένε στα παραδοσιακά χριστουγεννιάτικα παραμύθια.

Έτσι, το βράδυ της παραμονής των Χριστουγέννων , όταν όλη η οικογένεια θα είναι μαζεμένη γύρω από το τζάκι, ο νοικοκύρης του σπιτιού ανάβει την καινούρια φωτιά και μπαίνει στην πυροστιά το Χριστόξυλο. Ο λαός λέει ότι καθώς καίγεται το Χριστόξυλο, ζεσταίνεται ο Χριστός, εκεί στην κρύα σπηλιά της Βηθλεέμ. Σε κάθε σπιτικό, οι νοικοκυραίοι προσπαθούν το Χριστόξυλο να καίει μέχρι τα Φώτα.

Οι Μωμόγεροι του νομού Δράμας
Η λαϊκή φαντασία οργιάζει με τις σκανταλιές των καλικάντζαρων που βρίσκουν την ευκαιρία να αλωνίσουν στον επάνω κόσμο, τότε που τα νερά είναι «αβάφτιστα». Η όψη τους τρομακτική και οι σκανταλιές τους απερίγραπτες, αλλά και ο τρόμος τους άλλος τόσος για τη φωτιά. Στα χωριά Πλατανιά και Σιταγροί της Δράμας συναντάμε το έθιμο των Μωμόγερων που προέρχεται από τους Πόντιους πρόσφυγες. Η ονομασία τους προέρχεται από το μίμος ή το μώμος και το γέρος και συνδέεται με τις μιμητικές τους κινήσεις. Φοράνε τομάρια λύκων ή τράγων ή είναι ντυμένοι με στολές ανθρώπων οπλισμένων με σπαθιά και έχουν την μορφή γέρων.

Οι Μωμόγεροι προσδοκώντας τύχη για τη νέα χρονιά, γυρίζουν σε παρέες όλο το δωδεκαήμερο, ψάλλοντας τα κάλαντα ή άλλους ευχετικούς στίχους. Όταν οι παρέες συναντηθούν κάνουν ψευτοπόλεμο μεταξύ τους ώσπου η μία ομάδα να νικήσει και η άλλη να δηλώσει υποταγή. Το ίδιο έθιμο με παραλλαγές γίνεται στην Κοζάνη και τη Καστοριά με την ονομασία Ραγκουτσάρια.

Τα κάλαντα
Τα κάλαντα πήραν το όνομα τους από τις καλένδες του Ιανουαρίου. Οι καλένδες ήταν οι πρώτες ημέρες των Ρωμαϊκών μηνών και συγγενείς και φίλοι αντάλλασσαν επισκέψεις και δώρα, που ήταν μέλι, ξερά σύκα, χουρμάδες, χυλό και μικρά νομίσματα.

Τα κάλαντα είναι μίγμα θρησκευτικού και κοσμικού περιεχομένου. Στην αρχή εξαγγέλλεται και περιγράφεται το θρησκευτικό γεγονός και μετά ακολουθούν τα εγκώμια για τα διάφορα πρόσωπα της οικογένειας ανάλογα με τα χαρίσματα τους, την ηλικία τους, το επάγγελμα τους ή την κοινωνική τους θέση.


Η γουρουνοχαρά
Ένα από τα σημαντικότερα χριστουγεννιάτικα έθιμα σε πολλές περιοχές της Ελλάδος και της Θεσσαλίας είναι η γουρουνοχαρά ή γρουνουχαρά. Λέγεται πως, οι οικογένειες αγόραζαν το γουρούνι, από το μήνα Μάιο και το συντηρούσαν με κολοκύθια και πίτυρα, σε νερό, είτε στο ποτάμι. Το γουρούνι ήταν απαραίτητο για ένα αγροτικό σπίτι, καθώς από το γουρούνι έπαιρναν τη λίπα, το κρέας, τα λουκάνικα κι έφτιαχναν τα γουρνοτσάρουχα. Αποτελούσε ντροπή για το σπίτι εκείνο, που δεν είχε γουρούνι, καθώς θεωρούνταν παρακατιανό, φτωχό κι ανοικοκύρευτο. Η προετοιμασία για το σφάξιμο του γουρουνιού γινόταν με εξαιρετική φροντίδα, για κάθε σφαγή μεγάλου γουρουνιού απαιτούνταν 5-6 άνδρες, ενώ επακολουθούσε γλέντι μέχρι τα ξημερώματα, για να επαναληφθεί η ίδια διαδικασία την επόμενη και τη μεθεπόμενη μέρα. Οικογένειες, συνήθως συγγενικές, καθόριζαν με τη σειρά ποια ημέρα θα έσφαζε το γουρούνι της.

Επειδή όμως η όλη εργασία είχε ως επακόλουθο το γλέντι και τη χαρά, γι' αυτό και η ημέρα αυτή καθιερώθηκε ως «γουρουνοχαρά ή γρουνουχαρά». Όταν μάλιστα προσκαλούσαν κάποιον την ημέρα αυτή, δεν έλεγαν «έλα να σφάξουμε το γουρούνι», αλλά «έλα, έχουμε γουρουνοχαρά». Το σφάξιμο των γουρουνιών δεν συνέπιπτε τις ίδιες ημερομηνίες κατά περιφέρειες.

Σε άλλες περιοχές τα έσφαζαν 5-6 ημέρες πριν από τα Χριστούγεννα και σε άλλες άρχιζαν από την ημέρα των Χριστουγέννων και μετά, ανάλογα με την παρέα. Τα περισσότερα γουρούνια σφάζονταν στις 27 Δεκεμβρίου, ημέρα του Αγίου Στεφάνου. Γι' αυτό και η γιορτή αυτή ονομαζόταν «γρουνοστέφανος ή γουρουνοστέφανος». Υπάρχουν όμως και μικρές περιοχές που τα έσφαζαν ένα μήνα ή και περισσότερο, μετά τα Χριστούγεννα.

Κατά το έθιμο, νοικοκυρά έδινε μικρή ποσότητα αναμμένης στάχτης και θυμίαμα στο σφαγέα, ο οποίος, αφού θυμιάτιζε τους εργαζόμενους και όλους τους άλλους, για να έχουν την ευλογία του Χριστού και να εξαφανιστούν οι καλικάντζαροι, έριχνε τη στάχτη με το θυμίαμα στο λαιμό του γουρουνιού, για να είναι ευλογημένο και καλό το κρέας του. Ένας άλλος έπαιρνε λίγο αίμα κι επάλειφε τα μικρά παιδιά στο πρόσωπο για να είναι γερά, ανθεκτικά στους ψύλλους, στις αρρώστιες, και να μην επηρεάζονται από τα κακά πνεύματα. Στη συνέχεια, οι άνδρες έγδερναν το γουρούνι, και το δέρμα, αφού το αλάτιζαν, το δίπλωναν στα τέσσερα και το κρατούσαν για να φτιάξουν τα γουρνοτσάρουχα για τις καλοκαιρινές δουλειές τους.

Μετά το γδάρσιμο, άρχιζε το κόψιμο του λίπους (παστού), για να γίνει έπειτα το κόψιμο του κρέατος σε μικρά τεμάχια. Το λίπος αυτό, αφού το έλιωναν πρώτα, το έβαζαν σε δοχεία λαδιού ή πετρελαίου και αφού πάγωνε, διατηρούνταν σχεδόν όλο το χρόνο. Οι κάτοικοι της Θεσσαλίας το χρησιμοποιούσαν όλο το χρόνο και σε όλα σχεδόν τα φαγητά. Υπήρχαν μάλιστα περιπτώσεις που πολλοί δεν το αντικαθιστούσαν με τίποτα.

Ακόμα και το καλοκαίρι στα φαγητά τους χρησιμοποιούσαν λίπος, γιατί το θεωρούσαν δική τους παραγωγή και επομένως φθηνό, σε αντίθεση με το λάδι που το αγόραζαν μισή ή μια οκά για να περάσουν ένα και δυο μήνες. Επίσης, πολλές φτωχές οικογένειες δεν αγόραζαν καθόλου λάδι και δεν ήξεραν ούτε ποιο είναι το χρώμα του.

Στη συνέχεια, τεμάχιζαν το κρέας και τοποθετούσαν αλατισμένα τα κομμάτια σε πλιθάρια, που τα είχαν για φαγητό όλο σχεδόν το χειμώνα και τα μαγείρευαν με τραχανά και πλιγούρι. Επίσης έφτιαχναν και λουκάνικα έκοβαν τα πράσα σε μικρά-μικρά τεμάχια και τα είχαν έτοιμα να γεμίσουν τα λουκάνικα.

Μετά το φαγητό, οι άνδρες έκοβαν το κρέας πάνω στην τάβλα, με τα ψαλίδια, το οποίο ανακάτευαν με τα τριμμένα πράσα και το έβαζαν σε χάλκινη κατσαρόλα και τα ζέσταιναν, αφού έριχναν συγχρόνως ρίγανη, πιπέρι και αλάτι. Στη συνέχεια περνούσαν τα λουκάνικα σ' ένα ξύλινο δοκάρι και τα κρεμούσαν για να στεγνώσουν.

Έφτανε πλέον το μεσημέρι. Η τάβλα ήταν έτοιμη για το φαγητό, με ντόπιο κρασί. Τσίπουρο έπιναν κατά την ώρα της δουλειάς.

Μετά, οι άνδρες έφευγαν για τα σπίτια τους, αλλά το βράδυ επέστρεφαν στο σπίτι του νοικοκύρη για να φάνε και να γλεντήσουν, να χαρούν και να απολαύσουν τους καρπούς του κόπου τους. Οι γυναίκες είχαν έτοιμα τα φαγητά, όπως πίτες- συνήθως με τυρί- κόκαλα βρασμένα, ψητό στη σχάρα κρέας και άφθονο κρασί από το αμπέλι. Τα μεσάνυκτα κι ύστερα από πολλά τραγούδια και χαρά, όπως κι ευχές προς το νοικοκύρη, έφευγαν για τα σπίτια τους.

Το χριστόψωμο στην Κρήτη
Το ζύμωμα του χριστόψωμου στη Κρήτη είναι έργο θείο και έθιμο καθαρά χριστιανικό. Για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι το χριστόψωμο είναι ευλογημένο ψωμί αφού θα στηρίξει τη ζωή του νοικοκύρη και της οικογένειας του. Χρησιμοποιούν καλό αλεύρι και ακριβά υλικά, όπως ροδόνερο, μέλι, σουσάμι, κανέλα και γαρίφαλα. Μαζεύονται οι γυναίκες του σπιτιού και μέχρι να γίνει το προζύμι, τραγουδούν, «ο Χριστός γεννιέται, το φως ανεβαίνει, το προζύμι για να γένει».

Πλάθουν το ζυμάρι, παίρνουν τη μισή ζύμη και φτιάχνουν μια κουλούρα. Με την υπόλοιπη φτιάχνουν σταυρό με λουρίδες από τη ζύμη και στο κέντρο βάζουν ένα άσπαστο καρύδι που συμβολίζει τη γονιμότητα. Στην υπόλοιπη επιφάνεια σχεδιάζουν σχήματα με το πιρούνι για να βγάλουν το «κακό μάτι» και να «καρφώσουν» την κακογλωσσιά. Ο νοικοκύρης του σπιτιού παίρνει το χριστόψωμο, το σταυρώνει, το κόβει και το μοιράζει σε όλους όσους παρευρίσκονται στο τραπέζι, σαν συμβολισμό της Θείας Κοινωνίας, που ο Χριστός έδωσε τον Άρτο της ζωής σε όλη την ανθρώπινη οικογένεια του.

Το «τάισμα» της βρύσης στην Κεντρική Ελλάδα
Οι κοπέλες, τα χαράματα των Χριστουγέννων, αλλού την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, πηγαίνουν στην πιο κοντινή βρύση «για να κλέψουν το άκραντο νερό» (άκραντο, δηλαδή αμίλητο, γιατί δε βγάζουν λέξη σ' όλη τη διαδρομή). Αλείφουν τις βρύσες του χωριού με βούτυρο και μέλι, με την ευχή όπως τρέχει το νερό να τρέχει και η προκοπή στο σπίτι τον καινούργιο χρόνο και γλυκιά να είναι και η ζωή τους.

Για να έχουν καλή σοδειά, όταν φτάνουν εκεί, την «ταΐζουν», με διάφορες λιχουδιές, όπως βούτυρο, ψωμί, τυρί, όσπρια ή κλαδί ελιάς. Όποια θα πήγαινε πρώτη στη βρύση, αυτή θα ήταν και η πιο τυχερή ολόκληρο το χρόνο. Έπειτα ρίχνουν στη στάμνα ένα βατόφυλλο και τρία χαλίκια, «κλέβουν νερό» και γυρίζουν στα σπίτια τους πάλι αμίλητες μέχρι να πιούνε όλοι από το άκραντο νερό. Με το ίδιο νερό ραντίζουν και τις τέσσερις γωνίες του σπιτιού, ενώ σκορπούν στο σπίτι και τα τρία χαλίκια.

Ζάκυνθος: μπρόκολα, κουλούρες, μπλαούνες και καντάδες
Την Παραμονή των Χριστουγέννων, μόλις αρχίζει να βραδιάζει, μαζεύονται όλοι στο σπίτι, γύρω από το εορταστικό τραπέζι, όμως για δείπνο σερβίρονταν μόνο μπρόκολα με ελιές και κρασί. Την επόμενη μέρα ακολουθούσε το μεγάλο γιορτινό τραπέζι το οποίο εκτός από κρέας με πατάτες περιελάμβανε και αυγολέμονο. Επίσης οι Ζακυνθινοί δεν έκοβαν βασιλόπιτα την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, αλλά τα Χριστούγεννα και η συνταγή της ήταν αρκετά διαφορετική. Επίσης την Πρωτοχρονιά γυρνάνε σε παρέες με μουσικά όργανα και λένε τους περίφημους «Αϊ-Βασίληδες», (ζακυνθινά κάλαντα Πρωτοχρονιάς, τα οποία συνέθεταν οι ίδιοι) Στα σπίτια, το βράδυ της παραμονής, έφτιαχναν τις μπλαούνες, (τηγανίτες με αλεύρι και νερό) τηγανισμένες σε «νιό» λάδι και τις έτρωγαν βουτηγμένες σε πετιμέζι (=βρασμένος μούστος σταφυλιών).

Οι παραδοσιακές φουφούδες
Με παραδοσιακές φουφούδες και την επίσκεψη του Καππαδόκη Αη Βασίλη γιορτάζονται τα Χριστούγεννα στην πόλη της Καβάλας. Το εμπορικό κέντρο της πόλης την παραμονή των Χριστουγέννων θυμίζει μια μεγάλη ψησταριά. Στους περισσότερους πεζόδρομους, αλλά και στα πεζοδρόμια, οι έμποροι στήνουν υπαίθριες ψησταριές, τις λεγόμενες φουφούδες και προσφέρουν σε όλους τους περαστικούς ψητά κρέατα και ντόπιο κόκκινο κρασί.

«Πάντρεμα της φωτιάς»
Στα χωριά της Έδεσσας την παραμονή των Χριστουγέννων «παντρεύουν τη φωτιά», δηλαδή παίρνουν ένα ξύλο με θηλυκό όνομα, δηλαδή κερασιάς και ένα με αρσενικό όνομα, συνήθως από αγκαθωτά δέντρα, δηλ. από βάτο. Βάζουν τα ξύλα στο τζάκι να καούν και ανάλογα με τον κρότο ή τη φλόγα τους μπορούν να προβλέψουν τα μελλούμενα είτε για τον καιρό είτε για τη σοδειά τους. Η λαϊκή μας παράδοση θέλει τα αγκαθωτά δέντρα να απομακρύνουν τα δαιμονικά όντα, όπως τους καλικάντζαρους. Στη Θεσσαλία, όταν τα κορίτσια επιστρέφουν από την εκκλησία, ανήμερα Χριστούγεννα, βάζουν δίπλα στο τζάκι κλαδιά κέδρου που τα ξεδιαλέγουν να είναι λυγερά, ενώ τα αγόρια βάζουν από αγριοκερασιά. Τα λυγερά αυτά κλαδιά αντιπροσωπεύουν τις επιθυμίες τους για μια όμορφη ζωή. Όποιο κλωνάρι καεί πρώτο αυτό είναι καλό σημάδι γιατί αυτός ο νέος ή η νέα θα παντρευτεί πρώτα.

Το έθιμο του αναμμένου πουρναριού στην Ήπειρο
Σύμφωνα με μια παλιά παράδοση, όταν γεννήθηκε ο Χριστός και πήγαν οι βοσκοί να προσκυνήσουν, ήτανε νύχτα σκοτεινή. Τότε, βρήκαν κάπου ένα ξερό πουρνάρι κι έκοψαν τα κλαδιά του. Πήρε ο καθένας από ένα κλαδί στο χέρι, του έβαλε φωτιά και γέμισε το σκοτεινό βουνό χαρούμενες φωτιές και τριξίματα και κρότους. Από τότε, στην Ήπειρο έχουν τη συνήθεια στα χωριά της Άρτας, όποιος πάει στο σπίτι του γείτονα, για να πει τα χρόνια πολλά, να κρατούν ένα κλαρί πουρνάρι, ή ό,τι άλλο δεντρικό που καίει.
http://fimotro.blogspot.gr/2014/12/blog-post_2730.html

Read more...

''ΧΡΩΣΤΑΤΕ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ 1,5 ΤΡΙΣ. ΔΡΑΧΜΕΣ! ''...


Εκτενή αναφορά στις οφειλές της Γερμανίας προς την Ελλάδα, κυρίως από το αναγκαστικό δάνειο, αλλά και από τις πολεμικές αποζημιώσεις,...
για την επί 3,5 χρόνια γερμανοναζιστική κατοχή, κάνει η αυστριακή εφημερίδα Der Standard στη χριστουγεννιάτικη έκδοσή της, με αφορμή την επικείμενη κατάθεση της σχετικής εμπιστευτικής έκθεσης, από την ειδική ομάδα εργασίας στον υπουργό Οικονομικών.


«Οι Γερμανοί στρατιώτες ήταν στην Ελλάδα από τον Απρίλιο του 1941 έως το Σεπτέμβριο του 1944 και πίσω τους δεν άφησαν τίποτε άλλο παρά καμένη γη και την μνήμη σε πείνα, σαδιστικές σφαγές και εκτοπίσεις, η προγιαγιά του σημερινού πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, η συγγραφέας Πηνελόπη Δέλτα, αυτοκτόνησε την ημέρα κατά την οποία εισέβαλε στην Αθήνα η “Βέρμαχτ”», σημειώνεται στο δημοσίευμα, με τίτλο «Η οργή της Αθήνας για το αναγκαστικό δάνειο με τα δεκαπέντε μηδενικά», στο οποίο φιλοξενείται συνομιλία με τον επικεφαλής της ομάδας εργασίας, Παναγιώτη Καρακούση.

Ο ίδιος, που, όπως σημειώνει η εφημερίδα «με την ομάδα εργασίας επί δύο χρόνια ερεύνησαν και υπολόγισαν τι οφείλει η Γερμανία στους Ελληνες μέχρι σήμερα», εκφράζει θλίψη βλέποντας, όπως λέει, μερικούς στη Γερμανία και αλλού να αμφισβητούν το προφανές, δηλαδή τις ζημίες που υπέστη η Ελλάδα, καθώς αρκεί και μόνον να αναλογιστεί κανείς ότι η Ελλάδα είχε τις μεγαλύτερες απώλειες, με το 19% του πληθυσμού της εκείνη την εποχή, δηλαδή 1,4 εκατομμύρια Ελληνες, να έχουν πεθάνει ή τραυματιστεί.

Όπως εξηγεί, πρόκειται για ομάδα τεχνοκρατών και ο ίδιος έχει παραμερίσει την οργή του και προσπάθησε να υπολογίσει τα πάντα αντικειμενικά, χωρίς οι έρευνες της ομάδας να έχουν κανένα πολιτικό στόχο και να σχετίζονται με τη δανειακή βοήθεια προς την Ελλάδα.

Στο δημοσίευμα σημειώνεται ότι το ποσό των 10 δισεκατομμυρίων ευρώ που φέρεται να αναφέρθηκε σε ενημέρωση της ειδικής επιτροπής της Βουλής είναι κατά πολύ μικρότερο από τα 162 δισεκατομμύρια ευρώ τα οποία ζητάει ο Μανώλης Γλέζος, «ο λαϊκός ήρωας που ως νεαρός μαζί με έναν φίλο του το Μάιο του 1941 κατέβασαν από την Ακρόπολη τη σημαία με τον αγκυλωτό σταυρό και ο οποίος σήμερα, 92 χρονος, βρίσκεται στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο για το ριζοσπαστικό αριστερό κόμμα ΣΥΡΙΖΑ».

Η εφημερίδα παρατηρεί ότι τα δέκα δισεκατομμύρια ευρώ είναι το πολλαπλάσιο εκείνου που κατέβαλε το 1960 η Δυτική Γερμανία στους Ελληνες ως «αποζημίωση» για τα θύματα του ναζισμού στα τριάμισι χρόνια κατοχής, όταν η Βέρμαχτ είχε μεταφέρει στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης 70.000 Εβραίους από την Ελλάδα από τους οποίους δεν επέστρεψε σχεδόν κανείς και όταν είχε εκτελέσει 130.000 άμαχους στη χώρα.

Συμπληρώνει, δε, ότι η επιχειρηματολογία των γερμανικών κυβερνήσεων είναι κατά κάποιον τρόπο ανέντιμη, όπως επισημαίνουν επανειλημμένα Γερμανοί ιστορικοί όπως οι Χάγκεν Φλάισερ και Αλμπρεχτ Ριτσλ, διότι μετά το 1945 η Βόννη «παρηγορούσε» τους Ελληνες πως όταν η Γερμανία θα έχει επανενωθεί θα μπορούσε να λυθεί οριστικά το ζήτημα των αποζημιώσεων. Ωστόσο όταν έγινε πραγματικά η επανένωση ήταν ήδη αργά, καθώς οι Γερμανοί στη «Συνθήκη των δύο συν τέσσερις» του 1990 περιέλαβαν προληπτικές διατάξεις για να αποτρέψουν περαιτέρω αξιώσεις για αποζημιώσεις.

Στη συνέχεια σημειώνεται πως κατά την επίσκεψη του Γερμανού προέδρου Γιόαχιμ Γκάουκ την περασμένη άνοιξη στην Ελλάδα, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας είχε ζητήσει να αρχίσει όσο το δυνατόν γρηγορότερα η αποπληρωμή των αποζημιώσεων από τη Γερμανία, κάτι στο οποίο ο Γιόαχιμ Γάουκ είχε αντιτάξει χαρακτηριστικά: «Ξέρετε τι πρέπει να απαντήσω: η νομική οδός γι' αυτό έχει κλείσει».

Η Der Standard αναφέρει πως κάτι τέτοιο δεν ισχύει για τους υπαλλήλους στο υπουργείο Οικονομικών στην Αθήνα και για τον Παναγιώτη Καρακούση που, για πρώτη φορά, συγκέντρωσε τα διασκορπισμένα αρχεία και ο οποίος στο σημειωματάριο του σημειώνει έναν δεκαπενταψήφιο αριθμό, δηλαδή 1,5 τρισεκατομμύρια δραχμές που αφαιρέθηκαν και είναι καταγεγραμμένα στην Τράπεζα της Ελλάδας, ως καταναγκαστικό δάνειο, το οποίο απέσπασαν το Μάρτιο του 1942 από τους Ελληνες, το γερμανικό Ράιχ και η Ιταλία.

Σημειώνει επιπλέον πως οι υπάλληλοι σε αυτούς τους υπολογισμούς τους δεν συμπεριέλαβαν καν τα δισεκατομμύρια δραχμών που ήταν τα μηνιαία έξοδα των κατοχικών δυνάμεων, ενώ, όπως παρατηρεί ο Παναγιώτης Καρακούσης, το δάνειο παραμένει ανοικτό και υπάρχουν οι υπογραφές των κατακτητών που μάλιστα λίγο πριν από το τέλος του Πολέμου είχαν πληρώσει δύο δόσεις του, κάτι που αποδεικνύει πως επρόκειτο για ένα δάνειο.
http://fimotro.blogspot.gr/2014/12/15_25.html

Read more...

Προβάδισμα ΣΥΡΙΖΑ σε νέα δημοσκόπηση...


Προβάδισμα του ΣΥΡΙΖΑ με 3,6% έναντι της ΝΔ στην πρόθεση ψήφου, σύμφωνα με δημοσκόπηση που πραγματοποίησε η...
εταιρία Marc για λογαριασμό του Alpha. Συγκεκριμένα, στο ερώτημα "αν γίνονταν σήμερα εκλογές τι θα ψηφίζατε", ΣΥΡΙΖΑ απάντησε το 28,5% των ερωτηθέντων και ΝΔ το 24,9%. Στην τρίτη θέση βρίσκεται το Ποτάμι 5,8%.

Ακολουθούν η Χρυσή Αυγή με 5,7%,το ΚΚΕ με 5,3% το ΠΑΣΟΚ με 4,5% και οι Ανεξάρτητοι Έλληνες με 3,3%.

Το ΛΑ.Ο.Σ. συγκεντρώνει 1,9%, η ΔΗΜΑΡ 1,2% και οι Οικολόγοι Πράσινοι 1,1%. 'Άλλο Κόμμα απάντησε το 6,9%. Άκυρο/Λευκό 3,6%, ενώ η αδιευκρίνιστη ψήφος ανέρχεται στο 7,6% των ερωτηθέντων.

Σε ότι αφορά τη συσπείρωση των ψηφοφόρων, στη ΝΔ είναι μόλις στο78,3% ενώ είναι αξιοσημείωτο ότι ένα 6,7% φεύγει από τη Νέα Δημοκρατία και πάει στον ΣΥΡΙΖΑ.

Αντίστοιχα, η συσπείρωση στην Κουμουνδούρου βρίσκεται στο 82,7% κι ένα 3,6% μετακινείται προς τη ΝΔ.


Επίσης, το 56,9% θέλει να εκλεγεί τώρα Πρόεδρος της Δημοκρατίας και να μην πάμε σε εκλογές ενώ το 38,7% θέλει εκλογές.
Ωστόσο, υπάρχουν κι άλλα ενδιαφέροντα ευρήματα που θα πρέπει να βάλουν σε σκέψεις τα πολιτικά κόμματα.



Στην ερώτηση για το τι κυβέρνηση θέλουν οι Ελληνες, το 38,8% απαντά μια κυβέρνηση με βάση τη ΝΔ και το 23,9% μια κυβέρνηση με βασικό πόλο τον ΣΥΡΙΖΑ. Μόλις 18,4% θέλει να εκλεγεί με αυτοδυναμία ο ΣΥΡΙΖΑ.






Σχεδόν 7 στους 10 (67%) πιστεύει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα εφαρμόσει την ίδια πολιτική στην οικονομία κι όχι κάτι διαφορετικό.
Το 57,8% λέει ότι μια κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προκαλεί φόβο για τα χειρότερα και το 33,3% ελπίδα για το καλύτερο.





Το 66,2% λέει ότι η χώρα δεν πρέπει να επιστρέψει στη δραχμή αν δε μειωθεί το χρέος και το 27,6% θέλει επιστροφή στο εθνικό νόμισμα.
Ο Αντώνης Σαμαράς με 28,4% προηγείται του Αλέξη Τσίπρα (25,5%) στην ερώτηση για το ποιον πιστεύει περισσότερο ο λαός...
imerisia.gr

Read more...

Μέρες που είναι…




Τις κατηγορίες εις βάρος του Γιώργου Παπανδρέου και όσα ακούστηκαν περί διάσπασης του ΠΑΣΟΚ από τον γιο του ιδρυτή του, σχολιάζει ο πρώην κυβερνητικός εκπρόσωπος της κυβέρνησης Παπανδρέου, Γιώργος Πεταλωτής. Κάνοντας λόγο για...
‘ταύτιση’ με τον Αντώνη Σαμαρά και αιφνίδιας ανάμνησης του Ανδρέα Παπανδρέου ή επίκλησης της μνήμης του, ο πρώην υπουργός ζητά να αφήσουμε τα περί ‘διασπαστή’ Παπανδρέου … «μέρες που είναι».
Στο υστερόγραφο τοποθέτησής του στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης, αναφέρει : «Για τα "εξωτερικά" - "εσωτερικά" και πάλι "εξωτερικά" του ΠΑΣΟΚ και όσων μετά από δύο χρόνια ταύτισης με τον Σαμαρά και ούτε καν της παραμικρής ανησυχίας για τον αφανισμό , θυμήθηκαν την μνήμη του Ανδρέα και ρολλάρουν σε αγαστή συνεργασία με πολλούς καλοθελητές που ούτε έξω από το ΠΑΣΟΚ είχαν περάσει, τα περί "διασπαστή" Παπανδρέου, ας τα αφήσουμε μέρες που είναι ...».
Άντε μπράβο, γιατί θα φύγει από κανέναν εκεί στο ‘στρατηγείο’ του Γιώργου το «πνεύμα των Χριστουγέννων» και θα γίνει το …Κούγκι.

matrix24.gr

Read more...

"Εφυγε" ο Σεραφείμ Φυντανίδης...


ΦΩΤΟ &  BINTEO...
«Έφυγε» στα 77 του χρόνια, ανήμερα των Χριστουγέννων, ο δημοσιογράφος Σεραφείμ Φυντανίδης.
Ο ιστορικός διευθυντής της «Ελευθεροτυπίας» αντιμετώπιζε...
καρδιολογικά προβλήματα.Την Κυριακή είχε υποστεί έμφραγμα. Νοσηλευόταν στο Ιπποκράτειο νοσοκομείο όπου σήμερα (25/12) απεβίωσε. 


Με τη σύζυγό του, Βιργινία



Bιογραφικό Σημείωμα


Ο Σεραφείμ Φυντανίδης γεννήθηκε στο 

Περιστέρι τον Μάρτιο του 1937. Το 1960

 έλαβε πτυχίο της Ανωτάτης Σχολής 

Οικονομικών και Εμπορικών Επιστημών 

(ΑΣΟΕΕ).
Αρχικά εργάστηκε στην εφημερίδα "Έθνος" ως

 συντάκτης την περίοδο 1957 - 1968. Στην 

περίοδο της Χούντας από το 1968 μέχρι το 

1974 εργάστηκε στη "Απογευματινή" στην

 αρχή  ως υπεύθυνος ύλης και αργότερα ως

 αρχισυντάκτης. Από το 1974 μέχρι τον Ιούνιο

 του 1976 υπήρξε διευθυντής σύνταξης στην

 "Ακρόπολη". Από τον Ιούνιο του 1976 μέχρι 

τις  27 Απριλίου 2007, ήταν διευθυντής της 

απογευματινής "Ελευθεροτυπίας".
Στη συνέχεια εργάστηκε ως συνεργάτης της 

κρατικής τηλεόρασης και παρουσιαστής 

εκπομπής, ενώ εδώ και έναν χρόνο ήταν 

πρόεδρος του τηλεοπτικού σταθμού «Ε».


Με τον Λευτέρη Παπαδόπουλο


31 χρόνια στην "Ελευθεροτυπία"

Στο βιβλίο του 31 χρόνια, αξέχαστα, στο 

τιμόνι, το ξύλινο τιμόνι της «Ελευθεροτυπίας»,

 ο Σεραφείμ Φυντανίδης σε 329 σελίδες 

αφηγείται την ιστορία του και μαζί την ιστορία 

μιας κραταιάς εφημερίδας-σημαίας, την 

ιστορία του πολιτικού, οικονομικού, 

πολιτιστικού χάρτη και κυρίως της 

ανθρωπογεωγραφίας του όλα αυτά τα χρόνια.

 Τα καθοριστικά χρόνια που διαμόρφωσαν μια 

νέα εικόνα της Ελλάδας, μια ταυτότητα με 

ανωδομές και προεκτάσεις, για να φτάσει 

μέχρι λίγο πριν τη σαρωτική καταιγίδα της 

κρίσης.

Με τον Κίτσο Τεγόπουλο
Στο κελί 71 του Κορυδαλλού όταν καταδικάστηκε για τον τρομονόμο



Το βίντεο ανέβασε στο Youtube ο χρήστης Argiris Kostouros, στην περιγραφή αναφέρει: Ο διευθυντης της "Ελευθεροτυπιας" Σεραφείμ Φυντανίδης παρουσιάζει το νέο σχήμα "ταμπλόιντ" στα γραφεία της εφημερίδας

πηγες efsyn.gr, iefimerida.gr

Read more...

Αναζητώντας 12 ψήφους Ζυμώσεις εν όψει της τρίτης και καθοριστικής ψηφοφορίας για Πρόεδρο


Ζυμώσεις εν όψει της τρίτης και καθοριστικής ψηφοφορίας για Πρόεδρο
Στον πρωθυπουργό είναι στραμμένα τα βλέμματα εν όψει της ψηφοφορίας της Δευτέρας 29 Δεκεμβρίου   (Φωτογραφία:  Intime )
Φωτιά έχουν πάρει τα τηλέφωνα βουλευτών και πολιτικών στελεχών για τα «Χρόνια Πολλά», αλλά όχι μόνο. Με την τρίτη και καθοριστική ψηφοφορία για την προεδρική εκλογή να βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής -λίγων ημερών- και την κυβέρνηση να χρειάζεται ακόμη 12 ψήφους, οι προσπάθειες εντείνονται προς όλες τις κατευθύνσεις.Αθήνα

Στο επίκεντρο βρίσκεται ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, από τον οποίο πολλοί αναμένουν μια νέα κίνηση. Αν και αυτό δεν επιβεβαιώνεται, θεωρείται βέβαιο ότι θα απευθύνει νέο μήνυμα εν όψει της ψηφοφορίας της Δευτέρας 29 Δεκεμβρίου.

Τόσο ο ίδιος ο πρωθυπουργός, όσο και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελος Βενιζέλος πραγματοποιούν τις τελευταίες ώρες κύκλο επαφών με ανεξάρτητους βουλευτές, αλλά και βουλευτές της αντιπολίτευσης σε μια ύστατη προσπάθεια να συγκεντρωθεί ο αναγκαίος αριθμός των 180 βουλευτών και να μην οδηγηθεί η χώρα σε πρόωρες κάλπες.

Αν και οι συσχετισμοί δεν ευνοούν την επίτευξη του στόχου της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας, στην κυβέρνηση θεωρούν ότι το βάρος της ευθύνης να οδηγηθεί η χώρα σε εκλογές και ενδεχόμενες περιπέτειες -όπως υποστηρίζουν-, θα βαρύνει στη συνείδηση ανεξάρτητων βουλευτών, ενδεχομένως και βουλευτών της αντιπολίτευσης που δεν συμφωνούν με τις επίσημες αποφάσεις των κομμάτων τους.

Ήδη, ανοιχτό έχει αφήσει το ενδεχόμενο να αλλάξει στάση ο βουλευτής των ΑΝΕΛ Μαρίνος Ουζουνίδης, ενώ αρκετοί αναμένουν να «μεταφραστεί» σε ανάλογη ψήφο η ανεξαρτητοποίηση της Νίκης Φούντα από τη ΔΗΜΑΡ που ανακοινώθηκε λίγο πριν από τη δεύτερη ψηφοφορία.

Οι προσπάθειες εντείνονται προς την πλευρά των 9 βουλευτών της ΔΗΜΑΡ και κυρίως μεταξύ εκείνων που δεν συμφωνούν με την πορεία προς τον ΣΥΡΙΖΑ που έχει πάρει με (σχεδόν) κάθε επισημότητα το κόμμα τους.

Παράλληλα, υπάρχει σε εξέλιξη επιχείρηση προσέγγισης των 12 βουλευτών των ΑΝΕΛ, με ιδιαίτερη έμφαση σε εκείνους που διατηρούν επαφές με τη βάση της ΝΔ και που ενδεχομένως δεν βλέπουν με καλό μάτι την επικράτηση του ΣΥΡΙΖΑ και το ενδεχόμενο μετεκλογικής συνεργασίας μαζί του.

Σε ό,τι αφορά τους ανεξάρτητους βουλευτές, τρεις ή τέσσερις εκτιμάται ότι θα αλλάξουν τη στάση τους, ψηφίζοντας υπέρ του Σταύρου Δήμα. Εφόσον οι υπολογισμοί αυτοί επιβεβαιωθούν, ο στόχος για τους 180 μπορεί να μοιάζει δύσκολος, αλλά δεν είναι ανέφικτος, όπως υποστηρίζουν κυβερνητικές πηγές.

Κυβερνητικά στελέχη δεν παραλείπουν, δε, να υπενθυμίζουν τα συμπεράσματα όλων των τελευταίων δημοσκοπήσεων, που καταγράφουν αφενός τη διαφωνία της πλειοψηφίας των ερωτηθέντων για προσφυγή στις κάλπες, αφετέρου «χαμηλές πτήσεις» για τα μικρά κόμματα.

Επιπλέον, στην κυβέρνηση θεωρούν ότι το «μαύρο» σενάριο που διακινήθηκε το προηγούμενο 24ωρο περί ψήφου της βουλευτών της Χρυσής Αυγής υπέρ του Σταύρου Δήμα συσπείρωσε το δημοκρατικό τόξο, καθώς η απόρριψη μιας τέτοιας προοπτικής (της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας με τις ψήφους των χρυσαυγιτών) ήταν συνολική.

Εκτιμούν, δηλαδή, ότι το ενδεχόμενο η Χρυσή Αυγή να «παίξει» με μια κορυφαία δημοκρατική διαδικασία, την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, έκανε πολλούς να σκεφτούν δύο φορές το τι πρέπει να πράξουν τη Δευτέρα.

Το βέβαιο είναι ότι οι ζυμώσεις και οι παρασκηνιακές κινήσεις θα ενταθούν τα επόμενα 24ωρα και όλα είναι ανοιχτά έως την κρίσιμη ψηφοφορία της Δευτέρας.

Η.Κ.
Newsroom ΔΟΛ

Read more...