Από τον Νίκο Παπαδόπουλο
.
ΕΛΛΑΔΑ 2009
ΦΥΛΑΚΑΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΟΝΙΜΟΣ ΥΕ - ΚΑΘΑΡΕΣ ΑΠΟΔ 1600 €
ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΠΕ - ΚΑΘΑΡΕΣ ΑΠΟΔ 1300 €
ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝ ΔΕ - ΚΑΘΑΡΕΣ ΑΠΟΔ 2100 €
Read more...
Από τον Νίκο Παπαδόπουλο
.
ΕΛΛΑΔΑ 2009
ΦΥΛΑΚΑΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΟΝΙΜΟΣ ΥΕ - ΚΑΘΑΡΕΣ ΑΠΟΔ 1600 €
ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΠΕ - ΚΑΘΑΡΕΣ ΑΠΟΔ 1300 €
ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝ ΔΕ - ΚΑΘΑΡΕΣ ΑΠΟΔ 2100 €
Ένα εξάμηνο με εντατικούς ελέγχους από ειδικά συνεργεία της Εφορίας περιμένει επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, ενόψει και των παραγραφών υποθέσεων που θα πραγματοποιηθούν έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου της νέας χρονιάς.
Σε σχετική του ανακοίνωση, το Υπουργείο Οικονομικών αναφέρει ότι παγίως δίδει πρωταρχική σημασία και προτεραιότητα στη διενέργεια φορολογικών ελέγχων, οι οποίοι αποσκοπούν τόσο στη δίκαιη κατανομή των φορολογικών βαρών και στη βελτίωση της συμμόρφωσης, όσο και στην αύξηση των δημοσίων εσόδων.
Ειδικά στην υφιστάμενη οικονομική συγκυρία, η εντατικοποίηση και αποτελεσματικότητα των ελέγχων είναι ακόμα πιο επιτακτική, για την αντιμετώπιση των τρεχόντων δημοσιονομικών προβλημάτων και την ομαλή εκτέλεση του προϋπολογισμού.
Περαιτέρω, όπως είναι γνωστό, με τις διατάξεις του άρθρου 10 του ν. 3790/2009 παρατάθηκαν μέχρι 30/6/2010 οι προθεσμίες παραγραφής του δικαιώματος του δημοσίου για κοινοποίηση φύλλων ελέγχου ή πράξεων επιβολής φόρων, τελών και εισφορών που έληγαν στις 31/12/2009.
Η παράταση αυτή καταλαμβάνει τόσο τις κανονικές προθεσμίες παραγραφής που έληγαν στις 31/12/2009 ( π.χ. χρήση 2003), όσο και προθεσμίες οι οποίες βάσει υφιστάμενων διατάξεων είχαν ήδη παραταθεί (π.χ. χρήσεις 2000, 2001 και 2002, σχετ. διατ. άρθ. 11 ν.3513/2006, 29 ν.3697/2008, υποθέσεις με πλαστά ή εικονικά ή νοθευμένα φορολογικά στοιχεία, σχετ. διατ. παρ. 18, άρθ. 19 ν. 3091/2002, παρ. 2, άρθ. 22 ν. 3212/2003, υποθέσεις με κατασχεθέντα ανεπίσημα βιβλία και στοιχεία, σχετ. διατ. παρ. 3, άρθ. 22 ν. 3212/2003 κλπ.) ή είναι μεγαλύτερες των κανονικών (π.χ. περιπτώσεις μη υποβολής δήλωσης) και η κατά παράταση ή η μεγαλύτερη προθεσμία έληγε την ίδια ως άνω ημερομηνία (σχετ. και η εγκ. ΠΟΛ. 1114/2009).
Κατόπιν αυτών, κατά την 30/6/2010 παραγράφονται πλέον σωρευτικά:
• Οι χρήσεις 2000, 2001, 2002 και 2003, εφόσον δεν συντρέχει οποιοσδήποτε λόγος παράτασης ή μεγαλύτερης παραγραφής.
• Οι χρήσεις για τις οποίες είχε επέλθει παράταση λόγω και της ύπαρξης εικονικών κλπ. στοιχείων ή της κατάσχεσης ανεπίσημων βιβλίων και στοιχείων καθώς και οι χρήσεις με μεγαλύτερη προθεσμία παραγραφής από την κανονική, εφόσον η κατά παράταση ή η μεγαλύτερη αυτή προθεσμία έληγε στις 31/12/2009.
Σημειώνεται ότι στις 30/6/2010 λήγει επίσης η προθεσμία παραγραφής για την κοινοποίηση πράξεων επιβολής Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας (ΦΜΑΠ) υποθέσεων των ετών 1997, 1998 και 1999, καθώς και Ειδικού Φόρου επί των Ακινήτων άρθρων 15-17 του ν. 3091/2002 των ετών 2003 και 2004.
Εξάλλου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 10 του ν.3763/2009, έληξε στις 30/6/2009 η προθεσμία έκδοσης και υποβολής των εκκαθαριστικών σημειωμάτων περαίωσης με βάση τις διατάξεις των άρθρων 1 έως 11 του ν.3259/2004, όπως ισχύoυν.
Συνεπώς, οι υποθέσεις για τις οποίες εκδόθηκαν εκκαθαριστικά σημειώματα κατά τις ανωτέρω διατάξεις αλλά οι φορολογούμενοι δεν αποδέχθηκαν τελικά την περαίωση, καθώς επίσης και οι υποθέσεις για τις οποίες δεν εκδόθηκαν από τις Δ.Ο.Υ. ούτε υποβλήθηκαν από τους ίδιους τους φορολογούμενους μέχρι 30/6/2009 εκκαθαριστικά σημειώματα, υπόκεινται κατ΄ αρχήν σε έλεγχο κατά τις κείμενες διατάξεις.
Ομοίως, ευνόητο είναι ότι υπόκεινται ιδίως σε έλεγχο και οι εξαιρούμενες από τις ως άνω διατάξεις υποθέσεις, όπως για παράδειγμα οι υποθέσεις με πλαστά ή εικονικά κλπ. φορολογικά στοιχεία, καθώς βεβαίως και οι υποθέσεις με ύψος ακαθάριστων εσόδων ανά χρήση μεγαλύτερο των 9.000.000 ευρώ (αρμοδιότητας Δ.Ε.Κ.), οι υποθέσεις με μη ελεγχθέντα κατασχεθέντα ανεπίσημα βιβλία ή στοιχεία κλπ.
Με βάση τα παραπάνω είναι φανερό ότι είναι επιτακτική η ανάγκη εντατικοποίησης των φορολογικών ελέγχων από όλες τις ελεγκτικές υπηρεσίες στο μέγιστο δυνατό βαθμό, τόσο για την αύξηση των δημοσίων εσόδων όσο και για τη διασφάλιση των συμφερόντων του δημοσίου από πλευράς τυχόν παραγραφών κατά την 30/6/2010.
Τακτικοί φορολογικοί έλεγχοι
Κατόπιν αυτών, αναφέρεται στη σχετική εγκύκλιο, είναι αναγκαίο να γίνει από κάθε ελεγκτική υπηρεσία (Δ.Ο.Υ., Π.Ε.Κ., Δ.Ε.Κ.) ο κατάλληλος προγραμματισμός των τακτικών ελέγχων που αυτή θα πραγματοποιήσει μέχρι 30/6/2010, με προτεραιότητα στον έλεγχο των υποθέσεων για τις οποίες επίκειται ο χρόνος παραγραφής κατά την ημερομηνία αυτή, ανάλογα πάντα με το φορολογικό τους ενδιαφέρον (σχετ. και το άρθ. 1, παρ. 1 της Α.Υ.Ο.Ο. ΠΟΛ.1037/2005).
Προς τούτο, θα πρέπει να μεριμνήσουν σχετικά οι ίδιοι οι προϊστάμενοι των ελεγκτικών υπηρεσιών σε συνεργασία με τους Υποδιευθυντές και τους Επόπτες Ελέγχου. Ειδικότερα, επισημαίνεται η ανάγκη καταγραφής των εν λόγω υποθέσεων, αν αυτό δεν έχει ήδη γίνει, καθώς και έγκαιρης έκδοσης των οικείων εντολών ελέγχου και ολοκλήρωσης των ελέγχων, με την αναγκαία στελέχωση προς τούτο, ειδικά ως προς τις Δ.Ο.Υ., των τμημάτων ελέγχου αυτών, στο πλαίσιο των προβλεπόμενων από τον κανονισμό λειτουργίας τους και με τη μέγιστη δυνατή αξιοποίηση όλων των έμπειρων υπαλλήλων.
Σημειώνεται ότι με τα υπ’ αριθ. 1090523/18132/ΔΕ-Δ΄/25.9.07 και 1112606/18304/ ΔΕ-Δ΄/21.11.07 έγγραφά μας έχουν ήδη αποσταλεί από την υπηρεσία μας στις ελεγκτικές υπηρεσίες (Δ.Ε.Κ., Π.Ε.Κ., Δ.Ο.Υ.) αρχεία των νομικών προσώπων αρμοδιότητάς τους, στα οποία περιλαμβάνονται πληροφορίες για προηγούμενους ελέγχους που τυχόν έχουν διενεργηθεί σε αυτά, οι τυχόν περαιωμένες χρήσεις βάσει του ν. 3259/2004, το τελευταίο ελεγχόμενο έτος, η τυχόν διενέργεια αυτοελέγχου (αυτοπεραίωσης) βάσει του ν. 3296/2004 κλπ. Επίσης, με το υπ’ αριθ. 1105205/18632/ΔΕ-Δ’/21-10-08 έγγραφό μας απεστάλησαν στις ελεγκτικές υπηρεσίες παρόμοια συμπληρωματικά στοιχεία για τα νομικά πρόσωπα αρμοδιότητάς τους, καθώς και παρόμοια επίσης στοιχεία και για τα φυσικά πρόσωπα.
Τα στοιχεία όλων των ανωτέρω αρχείων, αλλά και άλλα στοιχεία (π.χ. παραβάσεις Κ.Β.Σ., ύπαρξη κατασχεθέντων κλπ.) και εφαρμογές που έχουν επίσης αποσταλεί, μπορούν να αναζητηθούν στην ηλεκτρονική σελίδα http://10.16.5.21 της Δ/σης Ελέγχου και να αξιοποιηθούν προς την κατεύθυνση εντοπισμού των εκκρεμών υποθέσεων για τις οποίες θα πρέπει να γίνει έλεγχος, αφού ληφθούν υπόψη και οι υποθέσεις οι οποίες έχουν ήδη περαιωθεί με τις διατάξεις του 3259/2004, όπως ίσχυσαν με βάση το ν.3697/2008 και μεταγενέστερα.
Προσωρινοί φορολογικοί έλεγχοι
Εκτός από τους τακτικούς ελέγχους, κατά το διάστημα μέχρι 30/6/2010 θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση από ολόκληρο τον ελεγκτικό μηχανισμό (Δ.Ο.Υ., Π.Ε.Κ., Δ.Ε.Κ., ) και στους προσωρινούς ελέγχους, με τη διενέργεια τέτοιων ελέγχων ιδίως κατά το διάστημα μέχρι 16/2/2010, αλλά και μεταγενέστερα, ανάλογα με τα δεδομένα κάθε ελεγκτικής υπηρεσίας.
Ειδικότερα, από τις Δ.Ο.Υ. θα διενεργείται έρευνα, είτε μέσω των στοιχείων που παρέχονται από τη Γ.Γ.Π.Σ. και τα υποσυστήματα του TAXIS είτε μέσω των ίδιων των τηρούμενων αρχείων της κάθε Δ.Ο.Υ., προκειμένου να διαπιστωθεί ποιες επιχειρήσεις δεν υπέβαλαν ενδεχομένως δηλώσεις Φ.Π.Α., περιοδικές ή εκκαθαριστικές, Φ.Μ.Υ. και λοιπών παρακρατούμενων φόρων για μια ή περισσότερες φορολογικές ή διαχειριστικές περιόδους.
Στις περιπτώσεις που διαπιστώνεται ότι δεν έχουν υποβληθεί τέτοιες δηλώσεις, θα καλείται ο υπόχρεος τηλεφωνικά, όπως εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών προσέλθει στη Δ.Ο.Υ. προκειμένου να υποβάλει τις σχετικές δηλώσεις και καταβάλει τον αναλογούντα φόρο μετά των νομίμων πρόσθετων φόρων ή του επιβληθούν οι λοιπές κυρώσεις, όπου συντρέχει περίπτωση. Εάν όντως υποβληθούν οι προαναφερόμενες δηλώσεις, για τον υπολογισμό των σχετικών πρόσθετων φόρων ή προστίμων έχουν εφαρμογή τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 3610/2007.
Ειδικά στις προαναφερόμενες περιπτώσεις δεν θα προηγείται η έκδοση σχετικής εντολής ελέγχου, θα επιδίδεται όμως στον ίδιο το φορολογούμενο ή σε άλλο νόμιμα εξουσιοδοτημένο πρόσωπο, κατά την προσέλευσή τους στη Δ.Ο.Υ. και πριν την υποβολή των δηλώσεων, η προβλεπόμενη από τις ανωτέρω διατάξεις του ν.3610/2007 πρόσκληση, η οποία πρέπει να είναι απολύτως σαφής ως προς το φορολογικό αντικείμενο, τη φορολογική ή διαχειριστική περίοδο κλπ.
Τι θα ψάχνουν
Σημειώνεται, σε ότι αφορά ειδικά τη δυνατότητα διασταυρώσεων των ίδιων των Δ.Ο.Υ. μέσω των αρχείων τους, ότι οι Δ.Ο.Υ. έχουν τη δυνατότητα να εκτυπώνουν διάφορες καταστάσεις, όπως π.χ. επιχειρήσεων που δεν υπέβαλαν εκκαθαριστικές δηλώσεις Φ.Π.Α., νομικών προσώπων που δεν υπέβαλαν δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος κλπ.
Εξάλλου, χαρακτηριστικές περιπτώσεις μη υποβολής δηλώσεων ειδικά ως προς το Φ.Π.Α. αποτελούν, μεταξύ άλλων, οι περιπτώσεις υποβολής δηλώσεων μέσω διαδικτύου χωρίς όμως παράλληλη άμεση καταβολή του σχετικού ποσού μέσω τραπεζικού λογαριασμού.
Αν ο υπόχρεος που προσκλήθηκε δεν υποβάλει τις κατά περίπτωση δηλώσεις μέσα στην ανωτέρω προθεσμία, ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. θα εκδίδει σχετική εντολή προσωρινού ελέγχου σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις για τις υποθέσεις εκείνες που εμπίπτουν στην ελεγκτική αρμoδιότητα των Δ.Ο.Υ., όπως η αρμοδιότητα αυτή προβλέπεται βάσει της κατηγορίας των Δ.Ο.Υ. (Δ.Ο.Υ. Α΄ τάξης με υποδιεύθυνση ελέγχου, Δ.Ο.Υ. Α΄ τάξης χωρίς υποδιεύθυνση ελέγχου, Δ.Ο.Υ. Β΄ τάξης), σύμφωνα και με την με αριθ. 1085068/4794/ΔΕ-Β΄/05-09-2007 Α.Υ.Ο.Ο. (Φ.Ε.Κ. 1843Β΄/12-09-07).
Για τις λοιπές εν γένει υποθέσεις που εμπίπτουν στην καθ΄ ύλη αρμοδιότητα των ελεγκτικών κέντρων (Δ.Ε.Κ. - Π.Ε.Κ.) σύμφωνα με την παραπάνω Α.Υ.Ο.Ο., ο προϊστάμενος της κατά περίπτωση αρμόδιας Δ.Ο.Υ. θα ενημερώνει άμεσα την αρμόδια ελεγκτική υπηρεσία (Δ.Ε.Κ.-Π.Ε.Κ.) για τη μη προσέλευση και υποβολή των σχετικών δηλώσεων, προκειμένου αυτή να επιληφθεί του προσωρινού ελέγχου.
Προς το σκοπό αυτό, η τηλεφωνική πρόσκληση των συγκεκριμένων επιχειρήσεων, λόγω του μείζονος ενδιαφέροντός τους, θα πρέπει να επισπευσθεί και να προηγηθεί των λοιπών επιχειρήσεων ελεγκτικής αρμοδιότητας των Δ.Ο.Υ.
Ευνόητο είναι ότι στις παραπάνω περιπτώσεις μη ανταπόκρισης του φορολογούμενου στην τηλεφωνική πρόσκληση και έκδοσης εντολών προσωρινού ελέγχου είτε από τις Δ.Ο.Υ. είτε από τα ελεγκτικά κέντρα, θα έχουν κανονικά εφαρμογή οι ανωτέρω διατάξεις του άρθρου 4 του ν.3610/2007 περί επίδοσης πρόσκλησης κλπ. Περαιτέρω, επισημαίνεται ότι στις τυχόν περιπτώσεις που ο φορολογούμενος ανταποκρίνεται μεν στην τηλεφωνική πρόσκληση και υποβάλλει δηλώσεις, πλήν όμως για οποιοδήποτε λόγο εκδίδεται τελικά αρμοδίως εντολή προσωρινού ελέγχου, οι διατάξεις του άρθρου 4 του ν.3610/2007 θα έχουν εκ νέου εφαρμογή μόνο για τα τυχόν επιπλέον ελεγκτικά φορολογικά αντικείμενα ή θέματα τα οποία δεν αποτελούσαν αντικείμενο της ήδη επιδοθείσας αρχικής πρόσκλησης (σχετ. και η εγκ. ΠΟΛ.1041/2008).
Εξυπακούεται ότι, εκτός των ανωτέρω περιπτώσεων, προσωρινοί έλεγχοι θα διενεργούνται από την εκάστοτε αρμόδια υπηρεσία και σε κάθε άλλη περίπτωση που με βάση υφιστάμενα εν γένει στοιχεία αυτοί επιβάλλονται (π.χ. υποβολή συνεχόμενων ή μη πιστωτικών δηλώσεων Φ.Π.Α. χωρίς αυτό να δικαιολογείται, υποβολή ανακριβών δηλώσεων παρακρατούμενων γενικά φόρων κλπ.).
Σημειώνεται ότι στην περίπτωση που κατά τη διενέργεια του προσωρινού ελέγχου γενικώς διαπιστωθούν περιπτώσεις παραβάσεων του Κ.Β.Σ. (μη καταχώρηση ή καταχώρηση ανακριβώς φορολογικών στοιχείων στα τηρούμενα βιβλία, πλαστά ή εικονικά φορολογικά στοιχεία, χρησιμοποίηση παράνομων φορολογικών ταμειακών μηχανών, ύπαρξη και κατάσχεση βιβλίων και στοιχείων με μη νόμιμες συναλλαγές κλπ.), οι οποίες δεν μπορούν να αντιμετωπισθούν στο πλαίσιο του προσωρινού ελέγχου, θα παραδίδεται σχετικό σημείωμα στον προϊστάμενο της υπηρεσίας, προκειμένου μετά την ολοκλήρωση του προσωρινού ελέγχου να εκδοθεί εντολή τακτικού ελέγχου από την αρμόδια ελεγκτική αρχή (Δ.Ο.Υ. – Π.Ε.Κ. – Δ.Ε.Κ.) κατά περίπτωση (σχετ. και το άρθ.67, παρ.2.β του Κ.Φ.Ε. καθώς και η εγκ. ΠΟΛ. 1102/2003).
Και προληπτικοί έλεγχοι από έμπειρους εφοριακούς
Παράλληλα με τα παραπάνω, ειδικά οι προϊστάμενοι των Δ.Ο.Υ. θα πρέπει να μεριμνήσουν για τη συγκρότηση και λειτουργία συνεργείων προληπτικού ελέγχου που το κάθε ένα θα αποτελείται από δύο υπαλλήλους με επαρκείς προς τούτο γνώσεις και σχετική πείρα.
Τα συνεργεία αυτά θα διενεργούν προληπτικούς ελέγχους τις πρωινές κατ΄αρχήν εργάσιμες για τις Δ.Ο.Υ. ώρες, τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα, για την εξακρίβωση της ορθής εφαρμογής των διατάξεων του Κ.Β.Σ., με έμφαση στους κλάδους και τις δραστηριότητες υψηλής επικινδυνότητας (π.χ. επιχειρήσεις και επαγγελματίες παροχής υπηρεσιών κλπ.) και με ταυτόχρονη εξακρίβωση της ορθής απόδοσης του Φ.Π.Α. και των παρακρατούμενων κλπ. φόρων.
Τέτοια συνεργεία μπορεί να συγκροτούνται και για τις απογευματινές ώρες εργάσιμων για τις Δ.Ο.Υ. ημερών, προκειμένου για Δ.Ο.Υ. στη χωρική αρμοδιότητα των οποίων δεν λειτουργούν Ειδικά Συνεργεία προληπτικού ελέγχου ή ακόμα και για Δ.Ο.Υ. στη χωρική αρμοδιότητα των οποίων λειτουργούν Ειδικά Συνεργεία, εφόσον συντρέχει ειδικός λόγος κατά την κρίση του προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ.
Σημειώνεται, πέραν των ανωτέρω, ότι οι Δ.Ο.Υ. θα πρέπει επίσης άμεσα να προβούν στην έκδοση και κοινοποίηση πράξεων επιβολής προστίμων Κ.Β.Σ., κατά τις κείμενες διατάξεις, για τις εκθέσεις της ΥΠ.Ε.Ε. και των Ειδικών Συνεργείων προληπτικού ελέγχου που τυχόν εκκρεμούν σε αυτές.
Επίσης, οι προϊστάμενοι των ελεγκτικών εν γένει υπηρεσιών θα πρέπει να μεριμνήσουν για την καταγραφή των υφιστάμενων εκκρεμών δελτίων πληροφοριών (τόσο αυτών που παρέχουν πληροφορίες όσο και αυτών με τα οποία ζητούνται πληροφορίες) και την επίσπευση των απαραίτητων σχετικών ελέγχων με άμεση προτεραιότητα ειδικά για τα τυχόν εκκρεμούντα δελτία που αφορούν χρήσεις που παραγράφονται στις 30/6/2010. Για τυχόν δελτία πληροφοριών με τα οποία ζητούνται πληροφορίες από άλλες υπηρεσίες και αφορούν παραγραφόμενες κατά τα ανωτέρω χρήσεις, τα αποτελέσματα των σχετικών ελέγχων θα πρέπει να γνωστοποιηθούν άμεσα στις ενδιαφερόμενες υπηρεσίες το ταχύτερο δυνατό και το αργότερο μέχρι 31/1/2010.
Η κρίση καλά κρατεί για την ελληνική βιομηχανία και όλα δείχνουν πως οι πιέσεις στην απασχόληση τους επόμενους μήνες θα γίνουν ακόμη πιο έντονες, οι δε εργαζόμενοι θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι για λιτότητα στο πλαίσιο της νέας σύμβασης εργασίας, οι διαπραγματεύσεις για την οποία ουσιαστικά θα ξεκινήσουν με τη νέα χρονιά.
Τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας δείχνουν πτώση του τζίρου πάνω από 22% τον Οκτώβριο σε σχέση με πέρσι! Μία πτώση που καλύπτει σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό όλους τους βιομηχανικούς κλάδους και, ειδικά, στην μεταποίηση σχεδόν κατά΄20% κατά μέσο όρο έχουν υποχωρήσει οι πωλήσεις στους τομείς των κλωστοϋφαντουργικών υλών, των ειδών ένδυσης, των παραγώγων πετρελαίου και άνθρακα, των χημικών προϊόντων, των μη μεταλλικών ορυκτών, των βασικών μετάλλων, της κατασκευής μεταλλικών προϊόντων και ηλεκτρονικών υπολογιστών καθώς και των ηλεκτρονικών και οπτικών προϊόντων.
Με λίγα λόγια, σε όλη την βιομηχανία…
Η δε πτώση των πωλήσεων στην εξωτερική αγορά ξεπέρασε τον Οκτώβριο το 31% σε μία εξέλιξη που δείχνει ότι τα εγχώρια προϊόντα καθίστανται όλο και λιγότερο ανταγωνιστικά.
Αλλά, δυστυχώς, δεν διαφαίνεται κανένα φως στο τούνελ για τα ελληνικά εργοστάσια: για τον ίδιο μήνα, οι παραγγελίες εμφανίζουν πτώση 27,5% σε ετήσια βάση! Το ποσοστό είναι πολύ μεγάλο, παραπέμπει σε συνεχή και με δραματικούς τόνους συρρίκνωση της παραγωγικής βάσης και αυτή η η εξέλιξη δεν μπορεί να συνεπάγεται ο,τιδήποτε άλλο παρά απολύσεις στην εγχώρια βιομηχανία.
Το κλίμα που επικρατεί στις βιομηχανικές επιχειρήσεις της χώρας είχε αποτυπωθεί και στην έρευνα ‘Οικονομική Συγκυρία’ του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), στο πλαίσιο της οποίας είχε καταγραφεί δραματική επιδείνωση προσδοκιών στην διάρκεια του Νοεμβρίου, μετά την – συνηθισμένη σε εκλογικές περιόδους – αναλαμπή που είχε καταγραφεί τον Οκτώβριο.
protothema.grΘα κληθούν να δώσουν εξηγήσεις στις Εξεταστικές Επιτροπές της Βουλής για το Χρηματιστήριο και το Βατοπέδιο αντίστοιχα
Τα « γενναιόδωρα» προγράμματα εθελουσίας εξόδου που αποτελούν συνήθη πρακτική των τελευταίων ετών βρίσκονται και πάλι στην επικαιρότητα με αφορμή την εθελούσια στον ΟΛΠ η οποία θα οδηγήσει νέους ανθρώπους 40 και 50 ετών στη με προκλητικά πακέτα αποζημίωσης στην τσέπη.
Το κόστος θα επιβαρύνει τον οργανισμό , ο οποίος είναι άγνωστο αν θα καλύψει το έλλειμμα που θα δημιουργηθεί στο ΙΚΑ από την πρόωρη συνταξιοδότηση.
Ο ΟΛΠ δεν είναι ο μόνος οργανισμός που επιδιώκει να « καλλιεργήσει » ένα ανταγωνιστικό προφίλ εις βάρος των ασφαλιστικών ταμείων. Μόνο το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου 2.800 εργαζομένων από την Oλυμπιακή σε ηλικία 48 ετών κατά μέσο όρο ( δηλαδή δεκαεπτά χρόνια νωρίτερα από το όριο συνταξιοδότησης των νέων ασφαλισμένων) αναμένεται ότι θα δημιουργήσει στο ΙΚΑ « μαύρη τρύπα» 900 εκατομμυρίων ευρώ .
Όπως ορίζει ο νόμος , το κόστος θα υπολογιστεί και θα καλυφθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό , κάτι αμφίβολο όμως κάτω από τις σημερινές δραματικές οικονομικά συνθήκες .
Κρυφά ( στις τράπεζες) και φανερά ( στον ΟΤΕ , τη ΔΕΗ , τον ΟΛΠ) προγράμματα εθελουσίας εξόδου που βρίσκονται σε εξέλιξη τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχουν οδηγήσει στην πύλη της εξόδου πρόωρα 15.000 εργαζόμενους .
Το οξύμωρο – μια και όλοι προτείνουν νέα αύξηση των ορίων ηλικίας - είναι πως από την εθελουσία στον ΟΤΕ μειώθηκε το γενικό όριο συνταξιοδότησης - κατά έξι μήνες ενώ με την Ολυμπιακή εκτιμάται πως θα υπάρξει νέα μείωση του γενικού ορίου κατά πέντε μήνες.
Οι τράπεζες για να μειώσουν λειτουργικές δαπάνες και να γίνουν πιο ανταγωνιστικές ‘τρέχουν’ ..ανάλογα προγράμματα είτε φανερά είτε κρυφά σε συμφωνία με τον υπάλληλο .
Στα …κρυφά στις τράπεζες!
Υπολογίζεται πως τα τελευταία δύο χρόνια έχουν δοθεί «ανεπίσημα» οικονομικά κίνητρα σε 3.500 τραπεζοϋπαλλήλους για να βγουν πρόωρα στη σύνταξη, χωρίς να έχουν αποζημιωθεί τα ταμεία από αυτές τις συμφωνίες κάτω από το τραπέζι . Η Εθνική Τράπεζα πάντως , μετά από 4 χρόνια που επιβαρύνει το ταμείο των υπαλλήλων και το ΙΚΑ με το κόστος της εθελουσίας εξόδου δεν έχει καταβάλει έως τώρα ούτε ένα ευρώ στο ΙΚΑ . Στο εξής όμως υποχρεούται να πληρώνει 23 εκ. ευρώ ετησίως...
Μετά την εθελούσια έξοδο της Ολυμπιακής και του ΟΛΠ , θα ακολουθήσει ο ΟΣΕ, όπου σχεδιάζεται η αποχώρηση 2.500 εργαζομένων. Μάλιστα, η μέση ηλικία συνταξιοδότησης των σιδηροδρομικών αναμένεται να διαμορφωθεί στα 50 χρόνια.
Τα προγράμματα έχουν κοστίσει στα ειδικά ταμεία και κατ’ επέκταση στο ΙΚΑ (λόγω της ενοποίησης) το ποσό των 4 δισ. ευρώ, ποσό που είχε βάλει στόχο να μαζέψει η προηγούμενη κυβέρνηση εφαρμόζοντας επώδυνα μέτρα ( περικοπή πρόωρων συνταξιοδοτήσεων στις μητέρες ανηλίκων , περικοπές επικουρικών .
Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του ΙΚΑ για το 2009 ήδη υπολογίζεται ότι το έλλειμμα θα φτάσει τα 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ.
Μόνο τα ελλείμματα του ΤΑΠ ΟΤΕ - που εντάχθηκε στο ΙΚΑ - ξεπερνούν τα 700 εκ ευρώ ετησίως , του ταμείου της ΔΕΗ αγγίζουν τα 100 εκατ. ενώ το πάλαι ποτέ εύρωστο ταμείο κύριας σύνταξης της Εθνικής Τράπεζας μετράει έλλειμμα 40 εκ ευρώ .
Συνολικά η ένταξη των ελλειμματικών ειδικών
«Δεν είναι δυνατόν η εργατική αριστοκρατία να αποκομίζει το πακέτο των 230.000 -250.000 ευρώ , φορτώνοντας το κόστος στο ίδρυμα που προσπαθεί να περικόψει τη σπατάλη από κάθε ασφαλισμένο και
Τρεις με τέσσερις μήνες θα χρειαστούν για την αποκατάσταση της κυκλοφορίας στα Τέμπη, που έχει διακοπεί λόγω της κατολίσθησης, εκτιμά μέσω του Flash 96 καθηγητής Γεωλογίας, Ευθύμιος Λέκκας.
Ο κ. Λέκκας εκτιμά ότι η κατολίσθηση ήταν αποτέλεσμα της έντονης βροχόπτωσης και δεν έχει να κάνει με τα έργα για τη διάνοιξη σήραγγας. Πρόσθεσε ότι το κόστος μπορεί να αγγίξει τα 30.000.000 ευρώ.
Τη Δευτέρα αναμένεται το πόρισμα που θα εκτιμήσει με ακρίβεια το μέγεθος του προβλήματος στα Τέμπη λόγω της κατολίσθησης που έχει κόψει την Ελλάδα στα δύο.
Την ίδια ώρα, επικρατεί κυκλοφοριακό κομφούζιο, καθώς οι εναλλακτικές διαδρομές δεν διαθέτουν αξιόπιστα οδικά δίκτυα και τη δυνατότητα να "σηκώσουν" τόση κυκλοφορία οχημάτων.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στην πόλη της Ελασσόνας. Για "κομβόι" φορτηγών από τη μια άκρη της πόλης έως την άλλη κάνει λόγο ο δήμαρχος, Γιώργος Πασχόπουλος, υπογραμμίζοντας το γεγονός ότι τα οχήματα περνούν δίπλα από σχολεία.
Για τα μεγάλα οχήματα πάντως -κυρίως φορτηγά- προτείνεται και μία ακόμη διαδρομή μέσω Τρικάλων και από εκεί στην Εγνατία οδό, η οποία είναι ακόμη μεγαλύτερη χιλιομετρικά αλλά υπό καλύτερες οδικές συνθήκες.
O νομάρχης Λάρισας ζητεί "ο παραλιακός δρόμος της Λάρισας να αναβαθμιστεί και να γίνει εθνικών προδιαγραφών, ώστε να μπορεί να αποτελέσει εναλλακτική λύση για την εθνική κυκλοφορία, δεδομένου ότι και όταν ακόμη γίνουν τα τούνελ των Τεμπών, τίποτε δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι ένα ατύχημα στο μέλλον δεν θα αποκόψει και πάλι τη χώρα".
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Βούλα Κεχαγιά
Απόλυτη διαφάνεια και ριζικές αλλαγές στη Δημόσια Διοίκηση αναγγέλλει ο υπουργός των Εσωτερικών...
Μέσω ΑΣΕΠ θα ορίζονται και οι γενικοί διευθυντές στον δημόσιο τομέα. Ο υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Ραγκούσης με συνέντευξή του στα «ΝΕΑ» προαναγγέλλει πως η κυβέρνηση θα καταθέσει νομοσχέδιο για τον τρόπο κάλυψης των διευθυντικών θέσεων και της υπόλοιπης ιεραρχίας στη Δημόσια Διοίκηση, αναθέτοντας τη διαδικασία επιλογής σε ανεξάρτητη αρχή στην οποία κεντρικό ρόλο θα έχει το ΑΣΕΠ. (Να σημειωθεί ότι οι συγκεκριμένες θέσεις εκτιμάται ότι ανέρχονται σε 25.000)
O κ. Ραγκούσης στην ίδια συνέντευξη, αναφερόμενος στις...
σχέσεις κράτους - κόμματος, επισημαίνει πως κανένας δεν θα ευνοηθεί ή θα αποκλειστεί επειδή ανήκει σε κάποιο κόμμα, ενώ για την παραίτηση Ρόβλια περιορίζεται να πει ότι τα γεγονότα περιγράφηκαν τόσο από τον πρώην υφυπουργό όσο και από τον εκπρόσωπο της κυβέρνησης. Όσον αφορά τα μέτρα που ανακοίνωσε ο κ. Παπανδρέου στο Ζάππειο, τα χαρακτηρίζει μονόδρομο «για να αποφύγει η χώρα τον δημοσιονομικό τυφώνα των 12 Μπωφόρ».
Κύριε Ραγκούση,είστε από τους υπουργούς που υποστήριξαν με θέρμη τη λήψη μέτρων από την κυβέρνηση. Θεωρείτε πως είναι προς τη σωστή κατεύθυνση ή επιβάλλονται και άλλα μέτρα για την ανάταξη Ο Πρωθυπουργός, τόσο στην ομιλία του στο Ζάππειο όσο και στην Κοινοβουλευτική Ομάδα, ήταν απολύτως σαφής. Η Ελλάδα αυτήν τη στιγμή βρίσκεται σε μια εξαιρετικά κρίσιμη συγκυρία.
Οι ημέρες, οι εβδομάδες και οι μήνες που διανύουμε είναι εξαιρετικής κρισιμότητας. Στην πραγματικότητα μία είναι η επιλογή μας, μία είναι η υποχρέωσή μας: να μην αφήσουμε το «καράβι» να βρεθεί αντιμέτωπο με τον τυφώνα, γιατί τότε αυτοί που πρώτοι θα την «πληρώσουν» θα είναι αυτοί πουκά-θονται στο «κατάστρωμα» γιατί δεν είχαν χρήματα να αγοράσουν εισιτήριο της πρώτης θέσης. Προφανώς, εννοώ τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα. Ο Γιώργος Παπανδρέου, το οικονομικό επιτελείο και η κυβέρνηση δίνουν μια κρίσιμη εθνική μάχη την οποία πρέπει πάση θυσία να κερδίσουμε προκειμένου να προστατεύσουμε και την οικονομία στο σύνολό της και τους εργαζομένους και συνταξιούχους.
Γίνεται πολύς λόγος για την ύπαρξη διαφορετικών γραμμών στο εσωτερικό της κυβέρνησης πάντα σε ό,τι αφορά την οικονομία. Ισχύει αυτό;
Όπως διαπιστώνουν όλοι, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ακολουθεί πιστά το πρόγραμμα και τις δεσμεύσεις της, για τα οποία ψηφίστηκε από τον ελληνικό λαό. Προχωρούμε συντεταγμένα, έχοντας πάντα κοινό παρονομαστή σε ό,τι κάνουμε το δημόσιο συμφέρον και το συμφέρον των πολιτών. Όπως σας προανέφερα, η επιλογή μας είναι μονόδρομος. Να αποφύγουμε τον δημοσιοοικονομικό τυφώνα των 12 Μπωφόρ.
Θεωρείτε ότι η εικόνα που εκπέμπει μέχρι σήμερα η κυβέρνηση δείχνει την ύπαρξη μιας ομάδας καλά συντονισμένης; Από τη στιγμή που ο Πρωθυπουργός και η κυβέρνηση παίρνουν για κάθε θέμα τις αποφάσεις τους, τελειώνει κάθε περαιτέρω συζήτηση. Μην μπερδεύουμε όμως τη συλλογικότητα και τη διαβούλευση, που είναι πολύ θετικό να προηγούνται, πριν από τη λήψη κάθε απόφασης. Από τη διαβούλευση εντός της κυβέρνησης, εντός του Κοινοβουλίου, αλλά και με τους πολίτες, η κυβέρνηση άρα και ο τόπος βγαίνουν μόνο κερδισμένοι. Άλλωστε αν δεν ήταν, παρά τις εύλογες δυσκολίες των πρώτων εβδομάδων, καλά συντονισμένη η κυβέρνηση, δεν θα μπορούσε να είχε παραχθεί ένα πρωτοφανώς πλούσιο έργο για μια κυβέρνηση μόλις 70 ημερών.
ΕΙΠΕ
ΓΙΑ ΤΟ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟ ΕΡΓΟ
Αν δεν ήταν, παρά τις εύλογες δυσκολίες των πρώτων εβδομάδων, καλά συντονισμένη η κυβέρνηση, δεν θα μπορούσε να είχε παραχθεί ένα πρωτοφανώς πλούσιο έργο για μια κυβέρνηση μόλις 70 ημερών
ΟΙ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ ΡΩΤΟΥΝ
Χρήστος Λουτράδης
Ποια πιστεύετε ότι πρέπει να είναι η σχέση κράτους- κόμματος; Τι απαντάτε σε κείνους που λένε ότι τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ πρέπει να έχουν πρόσβαση στην εξουσία;
Τόσο η κυβέρνηση όσο και το Κίνημα δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό για να ανταποκριθούν στην εντολή του ελληνικού λαού. Το ΠΑΣΟΚ και τα στελέχη του είναι αρωγοί και εγγυητές της εφαρμογής του προγράμματος και του σχεδίου για το οποίο ο ελληνικός λαός μάς εμπιστεύθηκε. Όσο για την πρόσβαση στην εξουσία, κανένας δεν θα ευνοηθεί επειδή ανήκει σε ένα κόμμα, προφανώς όμως και κανένας δεν θα αποκλειστεί για τον ίδιο λόγο.
Άγγελος Κοντολέων
Δεν ακούσαμε πουθενά την τοποθέτησή σας για τις λίστες με τα διάφορα «αιτήματα» ευνοϊκής μεταχείρισης μόνιμων δημοσίων υπαλλήλων που έφυγαν από το γραφείο του κ. Ρόβλια. Δεν έχετε να κάνετε κάποια δήλωση;
Για το θέμα αυτό υπήρξε πλήρης περιγραφή των δεδομένων από τη γραπτή δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου, καθώς και από τη γραπτή δήλωση του ίδιου του κ. Ρόβλια.
Σπυρίδων Πουλάκης
Προεκλογικά, ως γραμματέας του ΠΑΣΟΚ, κατά την επίσκεψή σας στη ΛΑΡΚΟ υποσχεθήκατε ότι ως κυβέρνηση θα τη στηρίξετε. Ισχύει αυτή η δέσμευσή σας;
Κάθε προεκλογική μας δέσμευση ισχύει στο ακέραιο. Ήδη προς αυτήν την κατεύθυνση εργάζονται τα αρμόδια υπουργεία.
Κυριάκος Πολίτης
Η υποχρέωση όλων των κρατικών λειτουργών να δημοσιοποιούν στο Διαδίκτυο τις αποφάσεις τους πότε προβλέπεται να εφαρμοστεί; Ήδη το συγκεκριμένο προσχέδιο νόμου συζητήθηκε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής. Είναι σε εξέλιξη η δημόσια διαβούλευση και μέχρι τις 7 Ιανουαρίου θα περιμένουμε τις παρατηρήσεις πολιτών και φορέων στην ιστοσελίδα του υπουργείου www. ypes. gr Αμέσως μετά θα καταρτισθεί το τελικό σχέδιο νόμου, το οποίο θα ψηφισθεί από το Κοινοβούλιο τις πρώτες εβδομάδες του 2010. Οι αλλαγές που θεσπίζονται από αυτό το σχέδιο νόμου είναι πραγμα τικά ριζικές και καθιερώνουν απόλυτους κανόνες διαφανούς και έντιμης διαχείρισης των χρημάτων του ελληνικού λαού από όλους τους κρατικούς λειτουργούς. Πρόκειται για μια απόφαση του Γιώργου Παπανδρέου και της κυβέρνησης που πιθανότατα δεν έχει αντίστοιχή της διεθνώς. Μ. Καλλίγερος
Πότε θα εφαρμοστεί το μέτρο για τον περιορισμό των κρατικών αυτοκινήτων, διότι ευρισκόμενος σε μικρό νησί διαπίστωσα ότι κυκλοφορούσαν πάνω από 10 μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα με κρατι κές πινακίδες; Ήδη ο Πρωθυπουργός και η κυβέρνηση κινούνται με αυτοκίνητα μικρού κυβισμού χαμηλών ρύπων και μικρής κατανάλωσης καυσίμων. Είναι μια συμβολική αλλά και ουσιαστική απόφαση που δείχνει την αποφασιστικότητά μας να αλλάξουμε τα πράγματα σε όλους τους τομείς.
Αλίκη Παπανώτα
Σας άκουσα προσφάτως να λέτε για το δικαίωμα ψήφου των μεταναστών. Μπορείτε να μας πείτε κάτι περισσότερο;
Η κυβέρνηση πολύ σύντομα θα ανακοινώσει τις αποφάσεις της. Οι δεσμεύσεις μας για να ψηφίζουν οι μόνιμοι μετανάστες στις δημοτικές εκλογές και να αποκτούν την ελληνική ιθαγένεια τα παιδιά των νόμιμων μεταναστών που γεννήθηκαν στη χώρα ισχύουν στο ακέραιο.
Ταυτόχρονα θα αντιμετωπίσουμε οριστικά το πρόβλημα της παράνομης μετανάστευσης. Το σύνθημά μας είναι: «Σφραγίζουμε τα σύνορά μας, ανοίγουμε όμως την καρδιά μας».
Πέτρος Μπαλούτας
Κύριε υπουργέ, γιατί πιστεύετε ότι η Ν.Δ. καταψήφισε το νομοσχέδιο για τις προσλήψεις;
Αν και για το ΠΑΣΟΚ είναι θετικό, είναι λυπηρό για τον τόπο ότι η νέα ηγεσία της Ν.Δ. ανέλαβε το ιστορικό βάρος να καταψηφίσει ένα νομοσχέδιο για την απόλυτη αντικειμενικότητα στις προσλήψεις επειδή δεν άφηνε τα γνωστά σε όλους παραθυράκια. Σας θυμίζω ότι από το ΄74 μέχρι τώρα τα νομοσχέδια των κυβερνήσεων καταψηφίζονταν για τον αντίθετο ακριβώς λόγο, γιατί άφηναν παράθυρα.
Κώστας Καψής, δημοτικός σύμβουλος Αθηνών
Θα θεσπίσετε Ανώτατο Συμβούλιο Κρίσης Προσωπικού στον δημόσιο τομέα; Υπάρχουν καταπιεζόμενες ικανές δυνάμεις γιατί δεν κάνουν εκπτώσεις στην αξιοπρέπειά τους;
Όπως κάναμε με τον νόμο για τις προσλήψεις, έτσι και σε αυτήν την περίπτωση θα προχωρήσουμε σε μια πολύ μεγάλη αλλαγή. Βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας μια πράγματι πολύ σημαντική νομοθετική πρωτοβουλία που αφορά στον τρόπο επιλογής των γενικών διευθυντών και όλης της υπόλοιπης ιεραρχίας της Δημόσιας Διοίκησης. Σύμφωνα με αυτήν προβλέπεται, για πρώτη φορά στην ιστορία της Δημόσιας Διοίκησης, η επιλογή να ανατεθεί σε ανεξάρτητη και αντικειμενική επιτροπή στην οποία κεντρικό ρόλο θα έχει το ΑΣΕΠ. Είναι μια πολύ μεγάλη αλλαγή, η οποία είναι ικανή από μόνη της να αλλάξει τη νοοτροπία, καθώς και την αντίληψη των στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης. Γιατί τώρα πια θα υπάρχει λόγος, θα έχουν κίνητρο να αυξάνουν τις επιδόσεις τους, να βελτιώνουν την παραγωγικότητά τους. Συνεπώς, είναι αυτονόητο ότι θα αποτελεί πια δικαίωμα της Πολιτείας, έπειτα από διαβούλευση με την ΑΔΕΔΥ, να θεσπίσει την αντικειμενική και αξιοκρατική διαρκή αξιολόγηση αυτών των στελεχών, κάτι που προφανώς θα συνεπάγεται ότι κανείς πια δεν θα μπορεί να νιώθει μόνιμος στη θέση ευθύνης που έχει αναλάβει.
NEA.