Οι εργαζόμενοι καλούνται να υπογράψουν -από μηδενική βάση- επιχειρησιακές συμβάσεις με τους δύο νέους φορείς που δημιουργούνται, ενώ οι διοικήσεις θα αποφασίζουν μονομερώς για τις τοποθετήσεις χωρίς να δεσμεύονται από ειδικότητες
Πλήρη ανατροπή των εργασιακών σχέσεων των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες αλλά και περαιτέρω μειώσεις στις αποδοχές κυρίως όσων εξ αυτών εργάζονται στις παλαιότερες συγκοινωνιακές εταιρίες, όπως είναι ο ΗΣΑΠ ή ο ΗΛΠΑΠ, φέρνει το σχέδιο νόμου του υπ. Υποδομών για την εξυγίανση και την ανάπτυξη των συγκοινωνιών της Αττικής, το οποίο παρουσιάστηκε χθες από τον υπουργό Δ. Ρέππα και τίθεται από σήμερα σε δημόσια διαβούλευση.
Παράλληλα προβλέπει την αποχώρηση περίπου 2.000 εργαζομένων μέσω της μετάταξης 1.500 και της συνταξιοδότησης 400 ατόμων μέχρι το τέλος της χρονιάς. Συγκεκριμένα, έως το τέλος του 2011 προβλέπεται η μετάταξη περίπου 1.500 εργαζομένων που απασχολούνται ως διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό ή είναι τεχνίτες και οδηγοί, αλλά δεν απασχολούνται στο αντικείμενό τους. Οι πρώτες 750 μετατάξεις αναμένεται να γίνουν άμεσα. Παράλληλα, υπολογίζεται ότι φέτος θα συνταξιοδοτηθούν περίπου 400 άτομα.
Το σχέδιο, το οποίο εγκρίθηκε χθες από το Υπουργικό Συμβούλιο, πρόκειται να γίνει νόμος του κράτους έως τις αρχές Φεβρουαρίου.
Με «όχημα» τη συγχώνευση των σημερινών πέντε εταιρειών σε δύο νέους φορείς, και επικαλούμενο «εξαιρετικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος» το σχέδιο της κυβέρνησης προβλέπει την κατάργηση των υφιστάμενων συλλογικών συμβάσεων εργασίας αλλά και οποιουδήποτε άλλου κανονισμού προσωπικού ή ρύθμισης εργασίας. Σε αντικατάστασή τους εισηγείται -στο πρότυπο του ΟΣΕ- την κατάρτιση επιχειρησιακών συμβάσεων από μηδενική βάση μεταξύ εργαζομένων και διοικήσεων.
Σε περίπτωση που οι διαπραγματεύσεις ναυαγήσουν, το μισθολόγιο των υπαλλήλων των μεταφορικών ΔΕΚΟ θα αποφασιστεί με νόμο. Μέχρι να καταρτιστεί επιχειρησιακή σύμβαση δεν θα επιτρέπεται η προσφυγή στον Οργανισμό Διαμεσολάβησης και Διαιτησίας.
Πηγές του υπ. Υποδομών, πάντως, τόνιζαν χθες πως «δεν πρόκειται να υπάρξουν περαιτέρω μειώσεις στις αποδοχές». Πληροφορίες αναφέρουν πως για όσους ήδη υπηρετούν εξετάζεται το ενδεχόμενο «διάσωσης» ως διαφορών των αμοιβών που θα έχουν σε μία ημερομηνία-ορόσημο, η οποία θα μπορούσε να είναι η 31η Ιανουαρίου.
Την ίδια στιγμή οι εργαζόμενοι μετατρέπονται σε ?«μπαλάκι» από τον ένα φορέα στον άλλον, καθώς το σχέδιο προβλέπει ότι:
- Οι διοικήσεις των νέων φορέων θα αποφασίζουν μονομερώς την τοποθέτηση κάθε εργαζομένου, χωρίς να δεσμεύονται από την ειδικότητα που είχε στον παλαιό φορέα.
- Με απόφαση του υπ.Υποδομών θα εγκρίνεται η μετάταξη άπαξ ή περισσότερες φορές εργαζομένων από την επιχείρηση που απασχολούνται σε νέο φορέα ανάλογα με τις ανάγκες. Οι εργαζόμενοι θα μπορούν να επανέλθουν εφόσον λήξει η συγκεκριμένη σύμβαση.
- Δίνεται η δυνατότητα στην επιχείρηση να αλλάξει την ειδικότητά των μεταφερόμενων υπαλλήλων κατόπιν εκπαίδευσης.
ΕΞΙΣΩΣΗ ΠΡΟΣ ΤΑ ΚΑΤΩ
Νέες απώλειες εισοδήματος
Οι ίδιοι οι εργαζόμενοι υπολογίζουν ότι οι εκ του μηδενός διαπραγματεύσεις θα οδηγήσουν σε νέες απώλειες εισοδήματος, δεδομένου ότι υπάρχουν ήδη μισθολογικές διαφορές μεταξύ των εργαζομένων στα διάφορα μέσα μαζικής μεταφοράς, οι οποίες, για παράδειγμα, στα μέσα σταθερής τροχιάς έχουν διαμορφώσει τρία διαφορετικά μισθολογικά κλιμάκια. Οι νέοι μισθοί των εργαζομένων στις συγκοινωνίες θα περιλαμβάνουν τον βασικό μισθό, το χρονοεπίδομα, το οικογενειακό επίδομα, το επίδομα θέσης και το επίδομα πτυχίου.
ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ
Σε δύο φορείς όλες οι εταιρείες συγκοινωνιών της Αττικής Τέλος στα παραγόμενα ελλείμματα του ΟΑΣΑ φιλοδοξεί να βάλει το υπ. Υποδομών με το σχέδιο αναδιάρθρωσης, το οποίο προβλέπει τη δημιουργία μητροπολιτικού φορέα για τις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής, με τη συγχώνευση των επί μέρους οργανισμών σε δύο εταιρείες, μία για τα μέσα σταθερής τροχιάς (ΣΤΑΣΥ) και μία για τις οδικές μεταφορές (ΟΣΥ).
Παράλληλα προωθείται ο επανασχεδιασμός των δρομολογίων από τον ΟΑΣΑ, από τον οποίο θα καθορίζονται το συγκοινωνιακό έργο και η τιμολογιακή πολιτική κάθε εταιρείας - συμπεριλαμβανομένων και των ΚΤΕΛ Αττικής, στα οποία αναμένεται να εκχωρηθεί μέρος των γραμμών της ΕΘΕΛ.
Υπενθυμίζεται ότι σήμερα το παραγόμενο έλλειμμα του Οργανισμού ανέρχεται σε περίπου 583,5 εκατ. ευρώ ετησίως, ποσό που σκαρφαλώνει στα 712 εκατ. ευρώ εάν συνυπολογιστούν και τα τοκοχρεολύσια, ενώ τα συσσωρευμένα χρέη όλων των συγκοινωνιακών επιχειρήσεων ξεπερνούν τα 3,76 δισ. ευρώ.
Οπως ορίζει το νομοσχέδιο, το σύνολο των ζημιών και των δανειακών υποχρεώσεων των σημερινών εταιρειών αναλαμβάνει το Δημόσιο, ενώ μειώνεται η επιδότηση των αστικών συγκοινωνιών από το 70% στο 40%.
Από την ανασυγκρότηση του ΟΑΣΑ και τις μισθολογικές περικοπές εκτιμάται ότι θα εξοικονομηθούν συνολικά περίπου 120-150 εκατ. Παράλληλα καθιερώνονται τα «Σύμφωνα Ευθύνης», βάσει των οποίων θα επιβάλλεται τριμηνιαίος οικονομικός έλεγχος στις νέες εταιρείες από ορκωτούς ελεγκτές.
Σε περίπτωση απόκλισης άνω του 10% από τον αρχικό προϋπολογισμό θα λαμβάνονται άμεσα μέτρα.
ΑΥΞΗΣΕΙΣ
Δύο τύποι εισιτηρίων από την 1η Φεβρουαρίου
Αυξήσεις έως 40% στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών έρχονται από την 1η Φεβρουαρίου. Ουσιαστικά καταργείται το σημερινό ενιαίο εισιτήριο αξίας 1 ευρώ και αντικαθίσταται από δύο τύπους εισιτηρίων.
Το ένα εισιτήριο θα χρησιμοποιείται για μία διαδρομή και μόνο στα αστικά λεωφορεία, στα τρόλεϊ, στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και στο τραμ και θα κοστίζει 1,20 ευρώ, ενώ το δεύτερο θα στοιχίζει 1,40 ευρώ, θα έχει διάρκεια 90 λεπτών και θα συμπεριλαμβάνει όλα τα μέσα και μετεπιβιβάσεις. Αυξήσεις αναμένονται και στις κάρτες απεριορίστων διαδρομών, με την τιμή της μηνιαίας κάρτας να ανεβαίνει στα 45 ευρώ.
Παράλληλα, και με στόχο την πάταξη της εισιτηριοδιαφυγής, προβλέπεται η συγκρότηση ενιαίου Σώματος Ελεγκτών. Το υπουργείο εκτιμά ότι από τις αυξήσεις στα εισιτήρια και την πάταξη της εισιτηριοδιαφυγής θα εξοικονομηθούν πόροι άνω των 80 εκατομμυρίων ευρώ.
Υπολογίζεται ότι η εισιτηριοδιαφυγή κοστίζει ετησίως περί τα 33,7 εκατομμύρια ευρώ, καθώς στα λεωφορεία φτάνει στο 40%, στα τρόλεϊ στο 17,5%, στον ΗΣΑΠ στο 10%, στο μετρό και το τραμ το 7%. Για την πάταξη της εισιτηριοδιαφυγής το υπουργείο σχεδιάζει την είσοδο ιδιωτών μέσω Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα στο σύστημα ελέγχου των εισιτηρίων. Η ενίσχυση των εσόδων από τη μείωση της λαθρεπιβίβασης υπολογίζεται σε 5 εκατομμύρια φέτος, 10 εκατομμύρια το 2012 και 15 εκατομμύρια το 2013. Επιπλέον θα προχωρήσει και η εγκατάσταση τηλεματικής και του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (έξυπνο εισιτήριο) μέσω ΣΔΙΤ.
ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
ethnos.gr
Read more...