Χοντρό δούλεμα από τους Γερμανούς για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Η υπόθεση πώλησης των ναυπηγείων Σκαραμαγκά έχει στοιχεία που μπορούν να την κατατάξουν σε κάθε μία από τις τρεις κατηγορίες οι οποίες προαναφέρθηκαν, αναλόγως της διάθεσης και του πρίσματος από το οποίο βλέπει την υπόθεση ο κάθε ένας.
Την Παρασκευή 22 Οκτωβρίου επρόκειτο να γίνει το λεγόμενο «closing». Δηλαδή να λάβουν οι Γερμανοί απερχόμενοι ιδιοκτήτες των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ το ιλιγγιώδες ποσό των 250 εκατ.ευρώ, ώστε να μεταβιβάσουν ακολούθως το πλειοψηφικό πακέτο του Σκαραμαγκά στους Άραβες και να παραδώσουν –με μια μικρή καθυστέρηση 3 ετών- το πρώτο από τα τέσσερα υποβρύχια τύπου 214 στο Πολεμικό Ναυτικό.
Επισημαίνεται ότι με αυτά τα 250 εκατ.ευρώ (ακόμη 50 εκατ. ευρώ θα εκταμιευθούν προς την Thyssen περί τα τέλη Νοεμβρίου) το ελληνικό δημόσιο εξοφλεί με το παραπάνω την σύμβαση του 2000 για την προμήθεια τεσσάρων υποβρυχίων τύπου 214. Αυτά που στις εφημερίδες της εποχής (του millennium) διαφημίζονταν σαν αθόρυβα, αόρατα, άτρωτα και δεν συμμαζεύεται, άλλο αν στην πορεία διαπιστώθηκε ότι το ακουστικό τους ίχνος τα καθιστά οτιδήποτε άλλο παρά αθόρυβα, ενώ έμπαζαν νερά και είχαν ένα μικρό πρόβλημα κλίσης κατά τον πλου σε φουρτουνιασμένες θάλασσες. Τα προβλήματα αυτά υποτίθεται ότι έχουν επιδιορθωθεί.
Η 22α Οκτωβρίου, βάση του νόμου 3883 του 2010 ήταν η καταληκτική ημερομηνία για να γίνει η επίσημη υλοποίηση της συμφωνίας που έχει κυρωθεί ακόμη και από την Βουλή (με τις ψήφους των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ και του ΛΑΟΣ), έχει αποκτήσει δηλαδή ισχύ νόμου.
Οι αντιπρόσωποι του γερμανικού ναυπηγοεπισκευαστικού κολοσσού της Thyssen πήγαν λοιπόν την Παρασκευή στο Πεντάγωνο για τις τελευταίες τυπικές υπογραφές και κυρίως για να εισπράξουν ζεστά 250 εκατ. ευρώ.
Ξέχασαν όμως να προσκομίσουν ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα, πιστοποιητικά απαραίτητα για όποιον θέλει να λάβει δημόσιο χρήμα. Το ερώτημα είναι τι συνέβη. Ξέχασαν οι Γερμανοί να εκδώσουν τα δύο έγγραφα, ή μήπως είχαν οφειλές στην εφορία και στο ΙΚΑ; Διασταυρωμένες πληροφορίες αναφέρουν ότι οι απερχόμενοι ιδιοκτήτες του Σκαραμαγκά σκόπευαν να φύγουν από τα ΕΝΑΕ αφήνοντας ένα μικρό φέσι.
Το φέσι
Περίπου 3,7 εκατ. ευρώ στην εφορία και άγνωστο ποσό στο ΙΚΑ. Τα οποία δεν κατέβαλαν στο δημόσιο, αν και γνώριζαν ότι κλείνοντας τις εκκρεμότητές τους θα εισέπρατταν αμέσως από το ελληνικό δημόσιο το πακέτο των 250 εκατ.ευρώ.
Για να μην αναφέρουμε ότι η γερμανική HDW, δηλαδή η εταιρεία που ήταν ο αρχικός σχεδιαστής και κατασκευαστής των υποβρυχίων τύπου 214, απέκτησε το 2002 τον Σκαραμαγκά έναντι μόλις 4 εκατ.ευρώ…
Το υπουργείο Οικονομικών και οι συνήθως λαλίστατοι εκπρόσωποι του υπουργείου Εθνικής Άμυνας δεν έχουν αποκαλύψει το ύψος των χρεών που είχε σωρευθεί στον Σκαραμαγκά έπειτα από τα οκτώ χρόνια της γερμανικής διαχείρισης και αυτό παρά τα πιεστικά ερωτήματα.
Ομοίως δεν υπήρξε απάντηση στους δημοσιογράφους αν έγινε ρύθμιση και πόσο μειώθηκαν τα αρχικώς βεβαιωμένα χρέη της Thyssen προς το δημόσιο. Μόλις την προηγούμενη βδομάδα ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος επεσήμανε ότι δεν θα γίνει φορολογική χάρη ούτε και θα δοθεί φορολογική αμνηστία στους Γερμανούς. Άλλο η φορολογική αμνηστία και άλλο πράγμα η προβλεπόμενη ρύθμιση χρεών θα μου πείτε. Σωστά αλλά δικαιούμαστε να ξέρουμε ποιο ήταν το ύψος του haircut στο έλλειμμα που άφησαν οι Γερμανοί στα ΕΝΑΕ.
Για να μην ναυαγήσει η συμφωνία, η κυβέρνηση έδωσε παράταση στην Thyssen να καταθέσει ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα μέχρι την Τετάρτη 27 Οκτωβρίου.
Ίσως ήταν ακόμη μία «χάρη», διευκόλυνση ή κωλοτούμπα όπως θα έλεγαν οι πιο κυνικοί για να μην κλείσουν τα ναυπηγεία, να μην μείνουν άνεργοι 1300 εργαζόμενοι και να μην πάνε χαμένα τα δύο δις ευρώ που έχουν ήδη πληρώσει οι φορολογούμενοι χωρίς να έχει παραδοθεί ούτε ένα υποβρύχιο στο Πολεμικό Ναυτικό.
Και αυτό παρά το γεγονός ότι οι νέοι Άραβες ιδιοκτήτες των ΕΝΑΕ δεν έχουν δεσμευθεί για την διατήρηση των υφιστάμενων θεσεων εργασίας, απεναντίας έχουν προειδοποιήσει ότι αν δεν λάβουν κι άλλα εξοπλιστικά προγράμματα θα αναγκαστούν να κάνουν απολύσεις…
Εταιρεία από το πουθενά
Άλλη μια «λεπτομέρεια» είναι ότι ο νέος ιδιοκτήτης του Σκαραμαγκά δεν θα είναι η Abu Dhabi Mar που ελέγχεται από την πριγκιπική οικογένεια του Αμπου Ντάμπι, αλλά η Priminvest, προσωπική εταιρεία του Λιβανέζου κ. Ισκαντάρ Σαφά, προέδρου και κατόχου του 30% της ADM.
Με τα καπρίτσια των Γερμανών ακόμη και η ύψωση της ελληνικής σημαίας στο πρωτότυπο υποβρυχιο «Παπανικολής» που παραμένει στα ναυπηγεία του Κιέλου, έχει μετατραπεί σε… χάπενινγκ, αφού έχει ήδη προγραμματιστεί και αναβληθεί δύο φορές.
Κι ενώ ο κ. Βενιζέλος που αρχικώς επρόκειτο να παραστεί στην επίσημη παραλαβή του «Παπανικολή» τώρα εμφανίζεται απρόθυμος να πάει στο Κίελο, η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού έχει αγοράσει δυο φορές εισιτήρια για να ταξιδέψει στην Γερμανία τα οποία στη συνέχεια ακύρωσε. Την δεύτερη φορά ο αρχηγός ΓΕΝ αντιναύαρχος Ελευσινιώτης επρόκειτο να μετακινηθεί στο Κίελο από την Βενετία όπου βρισκόταν για συναντήσεις με Ευρωπαίους ομολόγους του.
Read more...