Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά στο διάστημα Ιανουαρίου- Μαΐου αναγράφεται μείωση των εσόδων κατά 1 δισ. ευρώ ενώ παρατηρείται συγκράτηση των δαπανών κατά 2,6 δισ. ευρώ. Η εξέλιξη της συγκράτησης των δαπανών είναι ιδιαίτερα ανησυχητική και καταδεικνύει τη στάση πληρωμών σε προμηθευτές και φορείς του δημοσίου.
Παρά το γεγονός αυτό ο προϋπολογισμός στο πρώτο πεντάμηνο του έτους καταγράφει πρωτογενές πλεόνασμα 1,5 δισ. ευρώ ενώ, εάν είχαν γίνει οι πληρωμές του δημοσίου κανονικά θα υπήρχε πρωτογενές έλλειμμα άνω του 1 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου 2015, παρουσιάζεται έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 1.399 εκατ. ευρώ έναντι ελλείμματος 1.990 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2014 και του στόχου για έλλειμμα 3.481 εκατ. ευρώ. Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 1.506 εκατ. ευρώ, έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 707 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2014 και στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 556 εκατ. ευρώ.
Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 18.626 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση κατά 546 εκατ. ευρώ ή 2,8 % έναντι του στόχου.
Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 17.048 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 964 εκατ. ευρώ ή 5,4 % έναντι του στόχου.
Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 1.110 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση κατά 71 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (1.181 εκατ. ευρώ).
Τα έσοδα του ΠΔΕ ανήλθαν σε 1.577 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 417 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.
Ειδικότερα, τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού για τον Μάιο του 2015, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία, ήταν μειωμένα κατά 918 εκατ. ευρώ ή 24,6% έναντι του μηνιαίου στόχου. Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ήταν μειωμένα κατά 871 εκατ. ευρώ ή 24,0% έναντι του μηνιαίου στόχου. Οι επιστροφές ήταν μειωμένες έναντι του στόχου κατά 170 εκατ. ευρώ ή 50,6%.
Η ανωτέρω υστέρηση για το μήνα Μάιο οφείλεται εν μέρει στη μη είσπραξη της πρώτης δόσης του Φόρου Εισοδήματος Νομικών Προσώπων που είχε εκτιμηθεί σε ύψος 555 εκατ. ευρώ, καθώς και στη μη είσπραξη των εσόδων από ANFAs που είχαν εκτιμηθεί σε ύψος 132 εκατ. ευρώ, τα οποία είχαν συμπεριληφθεί στο στόχο μηνός Μαΐου (σύνολο 687 εκατ. ευρώ).
Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν στα 20.025 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 2.628 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (22.653 εκατ. ευρώ).
Ειδικότερα, οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 19.053 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένες κατά 1.939 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου, κυρίως λόγω της μείωσης των πρωτογενών δαπανών κατά 1.672 εκατ. ευρώ και των ταμειακών δαπανών για εξοπλιστικά προγράμματα κατά 219 εκατ. ευρώ.
Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού παρουσιάζονται μειωμένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014 κατά 757 εκατ. ευρώ ή σε ποσοστό 3,8%, παρά το γεγονός ότι έχουν καταβληθεί επιπλέον 90 εκατ. ευρώ για επιδόματα πολυτέκνων, 30 εκατ. ευρώ για δαπάνες εκλογών, 22 εκατ. ευρώ για επιδοτήσεις γεωργίας και 106 εκατ. ευρώ για αποδόσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Οι δαπάνες του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) διαμορφώθηκαν σε 971 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 689 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (1.660 εκατ. ευρώ) και μειωμένες κατά 809 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Ειδικά για τον μήνα Μάιο oι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 3.700 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 591 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου, ενώ oι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 3.550 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 311 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.
Το μειωμένο ύψος των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού οφείλεται κυρίως στον επαναπροσδιορισμό του ταμειακού προγραμματισμού με βάση τις επικρατούσες περιοριστικές ταμειακές συνθήκες.