Κυριακή 31 Ιανουαρίου 2010

Η πορεία υλοποίησης του ΠΣΑ απασχόλησε το Μαξίμου



Εκτακτη σύσκεψη πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Κυριακής στο Μέγαρο Μαξίμου, υπό τον πρωθυπουργό με τη συμμετοχή αρμόδιων υπουργών, κυβερνητικών και κοινοβουλευτικών στελεχών, για την κατάσταση στην Οικονομία.

Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, εξετάστηκαν, η πορεία υλοποίησης του Προγράμματος Σταθερότητας, Ανάπτυξης και Ανασυγκρότησης, τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησής του και η προώθηση των σχετικών νομοθετικών πρωτοβουλιών.

Την Τετάρτη αναμένεται η γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης και θα παραπεμφθεί στο Ecofin στις 16 Φεβρουαρίου, όπου αναμένεται να εγκριθεί.

Επίσης, πληροφορίες, που μεταδόθηκαν από τηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης, αναφέρουν ότι στη σύσκεψη συμμετείχαν και οι διοικήσεις των τραπεζών Εθνικής, Αγροτικής και Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου.

Κατά τις ίδιες πηγές έγινε μία αποτίμηση της μάχης στο Νταβός, ενώ οι τραπεζίτες εξέφρασαν τις ανησυχίες τους για την αύξηση του κόστους δανεισμού.
nooz.gr
Read more...

Ντίνα Λάζαρη: Να "ανεβάσουμε στροφές"

«Να "ανεβάσουμε στροφές", χωρίς να χαθεί ούτε μια ώρα, αν είναι δυνατόν, μια που ο χρόνος τρέχει σε βάρος μας» δηλώνει σε συνέντευξη της στο περιοδικό ΕΠΙΚΑΙΡΑ που κυκλοφόρησε η Υποδιοικητής της Αγροτικής Τράπεζας και γνωστό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ κ. Ντίνα Λάζαρη. Καθως η κ. Λαζαρη είναι από τα στελέχη που βρίσκονται πολύ κοντά στον Πρωθυπουργό κ. Γιώργο Παπανδρέου - είναι παράλληλα Γραμματέας του Τομέα Οικονομίας του ΠΑΣΟΚ - και έχει διατελέσει συνεργάτης στα οικονομικά γραφεία του Ανδρέα Παπανδρέου και του Κ. Σημίτη για πολλά χρόνια, η επισήμανση της για επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου έχει ιδιαίτερη σημασία για το οικονομικό επιτελείο.

Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη στα ΕΠΙΚΑΙΡΑ:

-Οδηγείται πράγματι η χώρα σε χρεοκοπία και εάν ναι, πως μπορεί να αναστραφεί η κατάσταση κατά την γνώμη σας;

Η οικονομία μας βρίσκεται χωρίς αμφιβολία σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Αυτό δεν σημαίνει, βέβαια, ότι οδηγείται σε χρεοκοπία.

Τις τελευταίες μέρες δεχόμαστε ισχυρές πιέσεις, που οφείλονται πέρα από την κληρονομηθείσα έλλειψη αξιοπιστίας και κακή εικόνα της οικονομίας μας, και σε κερδοσκοπικά παιχνίδια ξένων επενδυτικών κεφαλαίων. Είναι αναγκαίο να πείσουμε τις διεθνείς αγορές και τους Ευρωπαίους εταίρους μας ότι εννοούμε όσα λέμε. Να ξανακερδίσουμε τη αξιοπιστία μας που εξανεμίστηκε, δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια.

Υπάρχει σαφής κυβερνητική δέσμευση πως θα γίνει ότι χρειάζεται για να αποφευχθούν οι κίνδυνοι. Η προσπάθεια είναι δύσκολη. Και μας αφορά όλους. Η ελληνική οικονομία καλείται να αντιμετωπίσει διαχρονικά διαρθρωτικά προβλήματα και αδυναμίες: πολύ υψηλά επίπεδα ελλείμματος και δημοσίου χρέους αλλά και σημαντικό πρόβλημα ανταγωνιστικότητας. Ένα αναπτυξιακό μοντέλο που δεν αντέχει πια.

Ήδη, στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης περιγράφεται ο οδικός χάρτης των πολιτικών που προβλέπονται για την επόμενη τριετία. Μέτρα και δράσεις που εξυπηρετούν και την ανάγκη της δημοσιονομικής εξυγίανσης και της απαραίτητης προσαρμογής αλλά και την επιστροφή σε τροχιά ανάπτυξης. Γιατί και τα δύο είναι απαραίτητα.

Η κατεύθυνση για μείωση των καταναλωτικών δαπανών του δημοσίου και χτύπημα της φοροδιαφυγής, οι αλλαγές στη λειτουργία και στις δομές του κράτους, οι παρεμβάσεις στο ασφαλιστικό και στο δαπανηρό τομέα της υγείας, η στροφή στην «πράσινη οικονομία», οι πολιτικές ενίσχυσης της εξωστρέφειας, οι αλλαγές στην αδειοδότηση και τη λειτουργία των επιχειρήσεων παράλληλα με την επιτάχυνση του ΕΣΠΑ καθώς και την ενίσχυση του ανταγωνισμού είναι κινήσεις στο σωστό δρόμο που πρέπει να μην καθυστερήσουν.

Να πάρουν πια «σάρκα και οστά», να συγκεκριμενοποιηθούν και να εφαρμοστούν εδώ και τώρα. Να «ανεβάσουμε στροφές», χωρίς να χαθεί ούτε μια ώρα, αν είναι δυνατόν, μια που ο χρόνος τρέχει σε βάρος μας. Και να συμπληρωθούν έγκαιρα με όποια άλλα μέτρα κριθούν απαραίτητα καθ’ οδόν.


Επαναλαμβάνω, η αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης που αντιμετωπίζουμε αποτελεί ένα κοινό εθνικό στοίχημα που αφορά όλες τις κοινωνικές ομάδες: να δούμε τη κρίση ως ευκαιρία, ως οδό διαφυγής από προβλήματα και καταστάσεις που μας ταλαιπωρούν χρόνια.

-Τι νομίζετε ότι ευθύνεται για την εκτίναξη του δημόσιου χρέους και τον υπέρμετρο δανεισμό;

Πριν το 2004 υπήρξε αποκλιμάκωση του δημόσιου χρέους. Ίσως όχι με τους ρυθμούς που θα έπρεπε, δεδομένων των υψηλών ρυθμών ανάπτυξης που πετύχαινε η χώρα, όμως αυτό μπορεί να εξηγηθεί από το πολύ μεγάλο ύψος των δημοσίων επενδύσεων της περιόδου αυτής, λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων, αλλά και των άλλων έργων σε όλη τη χώρα. Τα τελευταία χρόνια είχαμε μια αντίστροφη πορεία. Τα ελλείμματα κινήθηκαν σε επίπεδα υψηλότερα από αυτά που προϋπολογιζόταν. Δημιουργήθηκαν σημαντικές υποχρεώσεις, οφειλές που ακόμα υπάρχουν. Το δημόσιο χρέος ξαναμπήκε σε ανηφορική πορεία, έφτασε στο αστρονομικό ποσό των 300 δις.

Βασικός λόγος, η κακή διαχείριση. Πρωτογενή ελλείμματα, χωρίς αναπτυξιακή στόχευση, που εκτοξεύτηκαν ως αποτέλεσμα μεγάλης αύξησης των πρωτογενών δαπανών και αδυναμίας είσπραξης φόρων, με σχεδόν κατάρρευση των φοροεισπρακτικών μηχανισμών.

Πραγματικές διαρθρωτικές αλλαγές δεν υπήρξαν. Ίσως, μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις αυτά που παρουσιάστηκαν ως τομές επιβάρυναν και επιβαρύνουν ακόμα.

-Πως επηρεάζονται οι τράπεζες από την αρνητική αξιολόγηση των ξένων οίκων;

Δημιουργείται ουσιαστικά ένα «spiral effect».

Για να το πω απλά: Οι αρνητικές αξιολογήσεις της χώρας συμπαρασύρουν και τις πιστοληπτικές αξιολογήσεις των τραπεζών αφού η πιστοληπτική αξιολόγηση τη χώρας αποτελεί την οροφή για την αξιολόγηση των τραπεζών. Η άντληση κεφαλαίων από τις διεθνείς αγορές γίνεται δυσκολότερη και πιο ακριβή, με επίπτωση στην διαθέσιμη ρευστότητα των τραπεζών και στην κερδοφορία τους.

Οι προβλέψεις των επενδυτικών οίκων για τα μακροοικονομικά δεδομένα της χώρας, σημαίνουν πρακτικά για τις τράπεζες: χαμηλότερη ανάπτυξη εργασιών, πιθανή αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων άρα και των προβλέψεων και επομένως χαμηλότερη κερδοφορία

Παράλληλα, η πρόκληση για τις τράπεζες είναι να βοηθήσουν μέσω της χορήγησης ρευστότητας στην οικονομία να ξεπεραστεί η κρίση και να επανέλθουν σύντομα και εκείνες σε υψηλότερα επίπεδα μεγέθυνσης και αποδοτικότητας.

-Τι γνώμη έχετε και τι θέση για την ρύθμιση χρεών των νοικοκυριών έναντι των τραπεζών που προωθεί η κυβέρνηση με ν/σ;

Η ρύθμιση των χρεών των υπερχρεωμένων νοικοκυριών αποτελεί προεκλογική δέσμευση της Κυβέρνησης.

Εισάγεται με καθυστέρηση, πιστεύω, κάποιων χρόνων ένας θεσμός που υπάρχει σε πολλές αναπτυγμένες χώρες (ΗΠΑ, τον Καναδά, τη Μ. Βρετανία, τη Γερμανία, την Αυστρία, την Ολλανδία, τη Σουηδία, τη Πορτογαλία).

Η φιλοσοφία και οι βασικές αρχές του νομοσχεδίου είναι στη σωστή κατεύθυνση αφού η μεγάλη ανάπτυξη που γνώρισαν την τελευταία δεκαετία η στεγαστική και η καταναλωτική πίστη καθιστούσε αναγκαία τη διαμόρφωση και ενός πλαισίου διαχείρισης των δανειακών προβλημάτων των ιδιωτών.

Πιστεύω, ότι στα πλαίσια της διαβούλευσης στην οποία συμμετέχει ενεργά η Ελληνική Ένωση Τραπεζών θα υπάρξει συνεννόηση ώστε να αμβλυνθούν οι όποιες πιθανές επιπτώσεις μπορεί να υπάρξουν.

Με την ευκαιρία να πω γενικότερα πως η Αγροτική Τράπεζα (ΑΤΕ), πέρα από τις όποιες νομοθετικές ρυθμίσεις, είναι έτοιμη να συζητήσει με τους πελάτες της «πρόσωπο με πρόσωπο» ώστε να βρεθεί ο σωστός τρόπος για να εξυπηρετηθούν ομαλά οι υποχρεώσεις τους. Η δύναμη της Αγροτικής Τράπεζας διαχρονικά είναι οι εκατοντάδες χιλιάδες πελάτες της και η σχέση της με αυτούς και στα εύκολα και στα δύσκολα. Δίνοντας έμφαση σε αυτή την σχέση εμπιστοσύνης αναπτύσσουμε προϊόντα που απαντούν στα προβλήματα των πελατών μας και προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε τη κρίση στο πλευρό τους, με το βλέμμα στραμμένο μπροστά. -


Διαβάστε περισσότερα:
i-reportergr.com

Read more...

Πρόταση για αναστολή κινητοποιήσεων

«Η κινητοποίηση έχει φτάσει προς το τέλος», δηλώνει ο πρόεδρος του Πανφθιωτικού Συλλόγου Δημήτρης Δημογιάννης, προτείνοντας στη γενική συνέλευση του μπλόκου της Αλαμάνας αλλά και στη συνεδρίαση του Πανελλαδικού Συντονιστικού την αναστολή.

Στις δηλώσεις του στη ΝΕΤ, αναφέρει ότι αφενός δεν έχουν ικανοποιηθεί οικονομικά τους αιτήματα, αφετέρου «πολλά από τα θεσμικά που διεκδικήσαμε βρίσκονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων». «Η πρόταση που θα φέρουμε στη γενική συνέλευση και στο Συντονιστικό είναι η αναστολή της κινητοποίησης», λέει, επισημαίνοντας ότι «οι παρεμβάσεις που ετοιμάζει το υπουργείο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση με προϋποθέσεις. Οι προϋποθέσεις είναι να είμαστε και εμείς στο τραπέζι και τις κουβεντιάζουμε».

Τη Δευτέρα, τελικά και στη Βέροια, συνεδριάζει το Πανελλαδικό Συντονιστικό, το οποίο συναντήθηκε δύο φορές με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, οι οποίες κατέληξαν σε αδιέξοδο.

Οι κινητοποιήσεις των αγροτών εισέρχονται στην τρίτη εβδομάδα με αποκλεισμούς οδικών κόμβων και μεθοριακών σταθμών.

Είκοσι μπλόκα από τη Μακεδονία και τη Θεσσαλία συμφώνησαν σε ένα ενιαίο μέτωπο αγώνα, με εννέα κοινά αιτήματα. Πρόκειται για αγρότες που μέχρι στιγμής δεν συμμετείχαν σε κάποιο διάλογο με το υπουργείο και όπως ανέφεραν, θα ζητήσουν συνάντηση «όταν θα το κρίνουν οι ίδιοι».

Το μεσημέρι της Κυριακής, οι αγρότες άνοιξαν τον μεθοριακό σταθμό του Προμαχώνα, καθώς είχε σχηματιστεί μεγάλη ουρά φορτηγών τόσο από την πλευρά της Ελλάδας όσο και από τη Βουλγαρία.

Επίσης, κλειστή παραμένει η Εγνατία οδός στον κόμβο των Κερδυλλίων.

Μιχάλης Χρυσοχοϊδης


Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοϊδης διευκρινίζει μέσω της Realnews ότι δεν τίθεται θέμα παρέμβασης του υπουργείου στις κινητοποιήσεις. Επίσης, τονίζει ότι «σήμερα κρίνεται η βιωσιμότητα ενός κλάδου, που πορεύεται με αβεβαιότητα και εργαλεία του χθες. Σημασία έχει να αλλάξουμε ουσιαστικά, όχι να "μπαλώσουμε" την κατάσταση με φιλοδωρήματα».

Χάρης Καστανίδης

Ο υπουργός Δικαιοσύνης Χάρης Καστανίδης σε συνέντευξή του στη Free Sunday αναφέρει ότι «ορισμένοι αγρότες αποφάσισαν να στήσουν μπλόκα, χωρίς να έχει προηγηθεί διάλογος με την κυβέρνηση και μάλιστα, καλούσαν την υπουργό να πάει στα μπλόκα να κάνει διάλογο, χωρίς με αυτόν τον τρόπο να αντιλαμβάνονται ότι οι θέσεις τους δεν γίνονται κατανοητές από κανέναν Έλληνα πολίτη».

«Οφείλουμε να λάβουμε όλοι υπόψη τη βαρύτατη οικονομική κρίση, που αντιμετωπίζει η χώρα», διαμηνύει και απευθύνει έκκληση στους αγρότες «να κατανοήσουν ότι υπάρχουν κι άλλες κοινωνικές τάξεις με προβλήματα».

Σχετικά με τις εκκρεμούσες μηνύσεις σε βάρος προέδρων αγροτικών συλλόγων, επισημαίνει πως «ο πολιτικός και συνδικαλιστικός αγώνας δεν μπορεί να περιλαμβάνει χρήση μέσων ή ενέργειες, που μπορούν να αξιολογηθούν και ποινικά. Στις περιπτώσεις ποινικά ελέγξιμων ενεργειών, η Δικαιοσύνη μπορεί να επεμβαίνει χωρίς την υπόδειξη κανενός».

Αννα Διαμαντοπούλου

Η υπουργός Παδείας Αννα Διαμαντοπούλου, μιλώντας στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, υπενθυμίζει ότι η κυβέρνηση, μεσούσης της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης, «ανταποκρίθηκε με το επίδομα αλληλεγγύης, την επιστροφή του ΦΠΑ και την προκαταβολή των επιδοτήσεων». Προσθέτει ότι «δεν βρισκόμαστε σε κανονικές συνθήκες» και καταλήγει πως: «Δεν επιτρέπεται σε κανέναν, στο πολιτικό σύστημα, στις επαγγελματικές τάξεις ή στους πολίτες, να αναπτύσσει το "σύνδρομο του Τιτανικού". Το παγόβουνο είναι μπροστά μας και θα το αποφύγουμε με τις σωστές κινήσεις στο εσωτερικό».

Ανδρέας Λοβέρδος

Ο υπουργός Εργασίας Ανδρέας Λοβέρδος, μέσω του Βήματος, δηλώνει πως η κυβέρνηση «οφείλει να εφαρμόσει το πρόγραμμά της και οι Έλληνίδες και οι Έλληνες πρέπει να αντιληφθούν ότι η πατρίδα χρειάζεται τη στήριξή τους σε αυτή την πιο δύσκολη μεταπολιτευτική περίοδο».

Δημήτρης Ρέππας

Ο υπουργός Υποδομών Δ. Ρέππα, μιλώντας στο Εθνος της Κυριακής, λέει για τους αγρότες ότι «είναι λογικό να αισθάνονται ανασφάλεια, αλλά η στάση τους είναι αδικαιολόγητη, γιατί στρέφεται εναντίον του καλύτερου συμμάχου τους, που είναι η κυβέρνηση, και εναντίον μιας προσπάθειας να ξαναγίνει το κράτος χρήσιμο εργαλείο γι΄ αυτούς».

Γιάννης Μαγκριώτης

Ο υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Μαγκριώτης τόνισε ότι «η ζημιά που κάνουν οι αγρότες στην οικονομία, στις άλλες κοινωνικές τάξεις, αλλά και στην εικόνα της χώρας είναι πολύ μεγάλη» και πρόσθεσε ότι «οι θεσμικές τομές που προτείνει η κυβέρνηση θα δώσουν υπερτριπλάσια εισοδήματα μέσα στο 2010, από αυτά που ζητούν ως άμεσες κρατικές ενισχύσεις».

ΛΑΟΣ

«Πρέπει να αντιληφθούν τόσο η ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης όσο και οι αγρότες που βρίσκονται στα μπλόκα ότι αυτή η ιστορία έχει ημερομηνία λήξεως. Όσο πιο κοντά είναι τόσο καλύτερα για όλους», δήλωσε ο εκπρόσωπος Τύπου του ΛΑΟΣ Κ. Αϊβαλιώτης.

Μπόικο Μπορίσοφ


Μήνυμα στους Ελληνες αγρότες στέλνει ο Βούλγαρος πρωθυπουργός Μπόικο Μπορίσοφ, στη συνέντευξή του Πρώτο Θέμα, λέγοντας ότι ο Γ. Παπανδρέου «είναι ο μόνος με τον οποίον πρέπει να διαπραγματευτούν, για να καταλήξουν σε μια συμφωνία, ώστε να λυθούν τα προβλήματά τους». Παράλληλα, επισημαίνει πως «τα μπλόκα δεν είναι ευρωπαϊκός τρόπος διαμαρτυρίας».
nooz.gr

Read more...

Πράσινο ταμείο για το κλίμα θα δημιουργήσει το ΔΝΤ

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) εργάζεται για την δημιουργία ενός πράσινου ταμείου 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων που θα παρέχει βοήθεια στις χώρες, προκειμένου να αντιμετωπίζουν την κλιματική αλλαγή, αναφέρει σε ανακοίνωσή του.

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο εργάζεται για την δημιουργία ενός πράσινου ταμείου 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων που θα παρέχει βοήθεια στις χώρες, προκειμένου να αντιμετωπίζουν την κλιματική αλλαγή, αναφέρει σε ανακοίνωσή του το ΔΝΤ.

Ο επικεφαλής του ΔΝΤ Ντομινίκ Στρος-Καν διευκρίνισε κατά την διάρκεια συνεδρίασης στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ (WEF) στο Νταβός ότι είναι απαραίτητο να είναι κανείς «δημιουργικός» σε αυτά τα θέματα, καθώς οι αναπτυσσόμενες χώρες δεν έχουν τα μέσα για να πάρουν τα απαραίτητα μέτρα.

Οι δυνατότητες των αναπτυγμένων χωρών είναι επίσης περιορισμένες εξαιτίας των δημοσιονομικών τους προβλημάτων που σχετίζονται με την οικονομική κρίση, δήλωσε ο Στρος-Καν. «Πρέπει λοιπόν να βρούμε καινοτόμους τρόπους να χρηματοδοτήσουμε» την μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής, πρόσθεσε.
nooz.gr

Read more...

«Στις νέες περιφέρειες, όχι σε δήμους» η διαχείριση λαϊκών

Δύο θέματα απασχολούν παραγωγούς και επαγγελματίες των λαϊκών αγορών, τα οποία αφορούν τη διαχείριση βάσει του σχεδίου «Καλλικράτης» και τις ταμειακές μηχανές για τις αποδείξεις.

Σε ενημερωτική ημερίδα, που διοργάνωσαν στην Αθήνα η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Πωλητών Λαϊκών Αγορών και η Πανελλαδική Ομοσπονδία Συλλόγων Παραγωγών Πωλητών Αγροτικών Προϊόντων Λαϊκών Αγορών, εξέφρασαν την αντίθεσή τους στην υπαγωγή των λαϊκών αγορών στους νέους δήμους, όπως αυτό προβλέπεται στο νέο σχέδιο συνένωσης των δήμων «Καλλικράτης», ζητώντας να δημιουργηθούν οργανισμοί λαϊκών αγορών ανά περιφέρεια.

Όπως τόνισε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Παραγωγών Πωλητών Παντελής Μόσχος, η εφαρμογή του σχεδίου θα οδηγήσει στην αύξηση των τιμών των προϊόντων και τελικά στον μαρασμό και τη διάλυση των λαϊκών αγορών.

Ταυτόχρονα, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Πωλητών, Ιωάννης Καρακεσίσογλου, είπε ότι η έως σήμερα αντιμετώπιση των λαϊκών αγορών από τους δήμους, έχει καταδείξει ότι η κάθε δημοτική αρχή τις αντιμετωπίζει με καθαρά εισπρακτικό χαρακτήρα.

Για τους λόγους αυτούς οι επαγγελματίες των λαϊκών αγορών προτείνουν, η διαχείριση να περάσει στις αρμοδιότητες των νέων διευρυμένων περιφερειών, μετά την κατάργηση των νομαρχιών. Ως τότε, ζητούν να διατηρηθούν οι οργανισμοί λαϊκών αγορών Αθηνών- Πειραιά και Θεσσαλονίκης.

Επίσης, προτείνουν να συγκροτηθεί ένας Πανελλήνιος Οργανισμός Λαϊκών Αγορών, υπό την αιγίδα του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, ο οποίος θα ασκεί συνολική πολιτική για όλη την Ελλάδα και όλες τις λαϊκές αγορές.

Ταυτόχρονα, αναφέρουν ότι για την οργάνωση αυτή δεν ζητούν καμία οικονομική στήριξη από τον κρατικό προϋπολογισμό. Αντιθέτως, τονίζουν ότι η δημιουργία της θα δώσει απασχόληση σε χιλιάδες αγρότες, θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, ενώ ταυτόχρονα θα αναβαθμιστούν οι λαϊκές αγορές, καθετοποιώντας τη διαδικασία παραγωγής- διακίνησης- πώλησης, με αποτέλεσμα την οικονομική στήριξη της υπαίθρου και μεγαλύτερο όφελος για τους καταναλωτές.

Σχετικά με την εφαρμογή του μέτρου των ταμειακών μηχανών στις λαϊκές αγορές, τόσο ο κ. Μόσχος όσο και ο κ. Καρακεσίσογλου είπαν ότι το θέμα είναι ανοιχτό, επισημαίνοντας ότι είναι υπέρ της δίκαιης φορολόγησης όλων των πολιτών.

Ωστόσο, επισήμαναν ότι η χρήση ταμειακών μηχανών στις λαϊκές αγορές δημιουργούν συγκεκριμένα προβλήματα, τα οποία θα φτάσουν να χάσουν τον λαϊκό τους χαρακτήρα.

Οι επαγγελματίες των λαϊκών αγορών προτείνουν στο υπουργείο Οικονομικών να εξετάσει ξανά το θέμα και να αποσαφηνίσει αν θα ισχύσουν ελαφρύνσεις από αποδείξεις αγοράς νωπών προϊόντων και ζητούν συνάντηση με τον αρμόδιο υπουργό για να εξεταστούν όλες οι παράμετροι και οι ιδιομορφίες των λαϊκών αγορών.

nooz.gr

Read more...

Κυβέρνηση ειδικών αποστολών

ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΚΑΨΗΣ

OΥΤΕ στον χειρότερό του εφιάλτη δεν θα περίμενε ο πρωθυπουργός κ. Γ. Παπανδρέου ότι σχεδόν τρεις μήνες μετά τη νίκη του στις εκλογές θα έδινε μάχη για να αποφύγει τη χρεοκοπία.

ΔΕΝ είναι και τόσο δικό του το φταίξιμο. Εχουμε βρεθεί στο επίκεντρο μιας θύελλας σχετικά με το μέλλον του ευρώ που ξεπερνά κατά πολύ τα μέτρα της ελληνικής οικονομίας.

ΣΤΗΝ πραγματικότητα αυτό που πλέον αμφισβητείται είναι η ίδια η προοπτική της Ευρώπης. Η Νομισματική Ενωση στηρίχθηκε εξαρχής στην εξωπραγματική υπόθεση ότι οι οικονομίες της περιφέρειας θα συγχρονίσουν τον βηματισμό τους με τις αναπτυγμένες του Βορρά.

ΤΩΡΑ που λαχάνιασαν, είτε θα βοηθηθούν είτε θα αφεθούν στην τύχη τους βάζοντας σε κίνδυνο ολόκληρο το ευρωπαϊκό εποικοδόμημα.

ΓΙΑΤΙ βέβαια το ότι δανειζόμαστε με επιτόκια σχεδόν 400 μονάδες πάνω από τα γερμανικά σημαίνει ότι βρισκόμαστε ήδη στη ζώνη τού πουθενά. Και η δημιουργία ενός ευρωπαϊκού πακέτου στήριξης μοιάζει πια αναπόφευκτη.

ΘΑ δικαιωθούν έτσι όσοι είχαν υποστηρίξει από την αρχή ότι προϋπόθεση για την υιοθέτηση ενός κοινού νομίσματος είναι η πολιτική ενοποίηση. Η μεταβίβαση δηλαδή μεγάλου μέρους της εθνικής μας κυριαρχίας σε μια κάποιας μορφής ευρωπαϊκή κυβέρνηση.

ΘΑ ήταν φυσικά αυτό «μια κάποια λύση». Οσα δεν μπορούμε να πετύχουμε μόνοι μας θα τα επέβαλλαν οι εταίροι μας θέλουμε- δεν θέλουμε.

ΩΣ εκείνη τη στιγμή όμωςκαι για όσους από εμάς ένας τέτοιος από μηχανής θεός δεν είναι πανάκεια- θα πρέπει να πορευτούμε μόνοι μας.

ΔΥΣΤΥΧΩΣ ακόμη και σήμερα δεν είναι σαφές ότι έχουμε κατανοήσει τη βαρύτητα του προβλήματος. Μιλάμε και σκεφτόμαστε με όρους του παρελθόντος. Και είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι σήμερα στην πράξη δεν έχει ακόμη ληφθεί ούτε ένα μέτρο.

ΛΟΓΙΑ και εξαγγελίες έγιναν πολλές. Τίποτε όμως που να φέρνει άμεσα έσοδα, ούτε καν η αύξηση στον φόρο καυσίμων που έχει από καιρό αποφασιστεί. ΑΝΤΙΘΕΤΩΣ η κυβέρνηση έχει απλώσει τόσο πολύ τον τραχανά που κινδυνεύει να δει να συγκροτείται ένα μέτωπο διαφωνούντων προτού καν αρχίσει να εφαρμόζει την πολιτική της.

ΑΚΟΜΗ χειρότερα, η καθυστέρηση στη στελέχωση της διοίκησης αλλά και μια σειρά αστοχίες- όπως οι διαρροές για φορολόγηση των καταθέσεων ή το πάγωμα ουσιαστικά της οικοδομήςδείχνουν την έλλειψη ξεκάθαρης ιεράρχησης στο κυβερνητικό επιτελείο. Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ πραγματικότητα επιβάλλει μια κυβέρνηση ειδικών αποστολών. Και όσο κι αν ορισμένοι αντιδρούν σε αυτό που χαρακτηρίζουν «δημοσιονομική τρομοκρατία», η αλήθεια είναι ότι βρισκόμαστε απέναντι σε ένα πρόβλημα που όμοιό του δεν έχουμε αντιμετωπίσει τα τελευταία πενήντα χρόνια. ΔΕΝ είναι καθόλου τυχαίο ότι ακόμη και στην κυβέρνηση κανένας δεν γνωρίζει αν, πότε και με ποιον τρόπο θα βγούμε από την κρίση!
www.tovima.gr/

Read more...

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΜΕ ΟΡΟΥΣ ΦΩΤΙΑ...


Ρεπορτάζ : Αντώνης Καρακούσης

Όλα τα στοιχεία και οι επί μέρους πληροφορίες από την Αθήνα,τις Βρυξέλλες και τη Φραγκφούρτη βεβαιώνουν ότι οι ευρωπαϊκές αρχές θα αναλάβουν δράση για την αντιμετώπιση του ελληνικού προβλήματος,το οποίο όλοι πια θεωρούν
ότι τείνει να λάβει πανευρωπαϊκές διαστάσεις και απειλεί ευθέως το οικοδόμημα της Οικονομικής και Νομισματικής Ενωσης. Αξιόπιστες πηγές της Τράπεζας της Ελλάδος επιβεβαιώνουν, παρά τις διαψεύσεις των Βρυξελλών, ότι τις τελευταίες ημέρες οι ισχυροί της Ευρωπαϊκής...
Ενωσης αναζητούν τρόπους διάσωσης της ελληνικής οικονομίας από τις εντεινόμενες επιθέσεις των κερδοσκόπων,οι οποίοι,σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις,αν επιτύχουν τον σκοπό τους και θέσουν εκτός μάχης την Ελλάδα, θα επιτεθούν και σε άλλους θεωρούμενους ασθενείς κρίκους της ευρωζώνης, θέτοντας εν κινδύνω το πιο φιλόδοξο ευρωπαϊκό πολιτικό σχέδιο των τελευταίων δεκαετιών.
Στα ανώτατα κλιμάκια της ευρωζώνης ανησυχούν μήπως μια ενδεχόμενη ελληνική κατάρρευση προκαλέσει ντόμινο κερδοσκοπικών επιθέσεων σε βάρος της Ισπανίας, της Πορτογαλίας και άλλων ευρωπαϊκών χωρών και πλήξει ευθέως τη συνοχή της ευρωζώνης. Οι ίδιες πηγές μεταδίδουν ότι οι συζητήσεις γίνονται στο ανώτατο επίπεδο του γαλλογερμανικού άξονα, μεταξύ της κυρίας Ανγκελα Μέρκελ και του κ. Νικολά Σαρκοζί, και πιθανότατα με τη συμμετοχή των προέδρων του Εurogroup κ. Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας κ. Ζαν-Κλοντ Τρισέ.
Πληθαίνουν οι υποστηρικτές
Οι διαβουλεύσεις μεταξύ των κυρίαρχων της ευρωζώνης διεξάγονται με απόλυτη μυστικότητα, αν και τις τελευταίες ημέρες, έπειτα από το διαψευσθέν σχετικό δημοσίευμα του γαλλικού «Μonde», οι υποστηρικτικές προς την Ελλάδα δηλώσεις ευρωπαίων επισήμων έχουν πληθύνει. Γεγονός το οποίο πιθανώς υποδηλώνει διαθέσεις και ίσως προετοιμάζει αντιστοίχως την ευρωπαϊκή κοινή γνώμη. Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι εκτός από τον Χοακίν Αλμούνια και άλλους ευρωπαίους παράγοντες έφθασε ως και ο εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών να δηλώσει ότι ασκείται « λίγη κερδοσκοπία » σε βάρος της Ελλάδας και να διαβεβαιώσει ότι « οι αγορές θα ηρεμήσουν ».
Ολα τούτα θεωρούνται ενισχυτικά των ευρωπαϊκών διαθέσεων και προθέσεων. Το πρόβλημα πάντως που απασχολεί το διευθυντήριο της ευρωζώνης είναι τόσο το σχέδιο σωτηρίας όσο και η μέθοδος παροχής βοήθειας προς τη χώρα μας, καθώς και οι υποχρεώσεις που θα αναλάβει η Ελλάδα, δηλαδή τα μέτρα και τις θυσίες που θα αποδεχθεί έναντι της διασωστικής προσπάθειας. Και αυτό γιατί δεν υπάρχει προηγούμενο εφαρμογής τέτοιου διασωστικού σχεδίου, ούτε έχουν προβλεφθεί από την ευρωπαϊκή συνθήκη.
Ο κ. Παπανδρέου ζήτησε από το Νταβός την έκδοση ευρωομολόγων, αν και απέφυγε οποιαδήποτε αναφορά σε σχέδιο διάσωσης. Η αλήθεια είναι ότι στην Ευρώπη συζητούν τη λύση έκδοσης ενός κοινού ευρωπαϊκού τίτλου, αλλά προβληματίζονται τόσο για τους όρους όσο και για τις εγγυήσεις. Ποιος θα είναι ο εκδότης των ευρωομολόγων και ποιος θα εγγυηθεί την έκδοσή τους; διερωτώνται στις Βρυξέλλες και στη Φραγκφούρτη. Και ακόμη προβληματίζονται αν θα είναι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα αυτή που θα παράσχει τις εγγυήσεις. Κάτι τέτοιο αντιβαίνει τις αρχές της και πολλοί είναι αντίθετοι σε μια τέτοια πράξη και πιθανώς χώρες-μέλη να αρνηθούν μια τέτοια λύση. Μια άλλη εκδοχή θέλει τις μεγάλες χώρες, τη Γαλλία και τη Γερμανία, να ενεργούν ως εγγυήτριες δυνάμεις ενός ενδεχόμενου ελληνικού δανεισμού. Αλλά και αυτή η λύση παραπέμπει σε άλλες εποχές και σε άλλες πολιτικές συνθήκες. Προφανέστατα η επιλογή του διασωστικού σχεδίου δεν είναι απλή, ούτε αυτονόητη. Το κακό είναι ότι επείγει η επιλογή του, καθώς ο χρόνος τρέχει και οι αγο ρές αδημονούν, όπως βεβαιώνει η ένταση των κερδοσκοπικών κινήσεων.
Οπως και αν έχει πάντως, η όποια κοινοτική βοήθεια δεν θα προσφερθεί χωρίς προηγουμένως να αναληφθούν συγκεκριμένες δεσμεύσεις από την ελληνική κυβέρνηση για δημοσιονομικά και άλλα μέτρα που δημιουργούν τη βεβαιότητα εξόδου από την κρίση.
Η έντασή τους θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την αξιολόγηση του ελληνικού Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης, η οποία θα ολοκληρωθεί τις προσεχείς ημέρες. Από τις ως τώρα αναφορές το ελληνικό Πρόγραμμα Σύγκλισης αντιμετωπίζεται με συμπάθεια μεν, αλλά κρίνεται ανεπαρκές.
Σε κάθε περίπτωση τυχόν κοινοτική βοήθεια θα συνδυάζεται με επώδυνα οικονομικά μέτρα, τα οποία σύμφωνα με εκτιμήσεις αρμοδίων παραγόντων θα είναι σκληρότερα και από αυτά που συνήθως υιοθετεί το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Στην Τράπεζα της Ελλάδος εκτιμούν ότι τα μέτρα δεν θα είναι μονοσήμαντα, θα κατατείνουν στον έλεγχο των δημοσίων οικονομικών και επίσης θα διεκδικούν ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Από προηγούμενες ευρωπαϊκές συστάσεις, έναντι του σχεδίου διάσωσης η ελληνική κυβέρνηση θα κληθεί πιθανώς να αποδεχθεί γενναία αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα καύσιμα, όπως και αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ. Αντιστοίχως θα κληθεί να εφαρμόσει μέτρα περιορισμού των δαπανών, να επέμβει στην άκρως προβληματική ζώνη των συντάξεων και κυρίως να παρέμβει στο σκέλος των μισθών. Ειδικώς ο κ. Τρισέ θεωρεί ότι η Ελλάδα, πέραν των άλλων διαρθρωτικών μέτρων, οφείλει να βελτιώσει την ανταγωνιστικότητά της και έχει πολλές μεταφέρει στις ελληνικές οικονομικές αρχές την άποψη ότι αυτό δεν γίνεται χωρίς μείωση του κόστους εργασίας. Μάλιστα κατά καιρούς έχει προτείνει την κατάργηση του 14ου μισθού, που οδηγεί αυτόματα σε μείωση του εργατικού κόστους στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα κατά 7%. Το μέτρο κατά τον κ. Τρισέ είναι ισοδύναμο μιας υποτίμησης, στην οποία θα προέβαινε η Ελλάδα αν δεν είχε το ευρώ και αντιμετώπιζε κρίση σαν τησημερινή.
Το πολιτικό πρόβλημα
Στο σημείο αυτό υπεισέρχεται βεβαίως το πολιτικό πρόβλημα της χώρας. Η κυβέρνηση Παπανδρέου θα βρεθεί σε εξαιρετικά δυσχερή θέση και σε μεγάλη δυσκολία να αποδεχθεί ένα τόσο αυστηρό σχήμα οικονομικής πολιτικής, το οποίο προφανέστατα θα διεγείρει την ελληνική κοινωνία και θα προκαλέσει τις αντιδράσεις των συνδικάτων. Το ζήτημα βεβαίως είναι αν θα έχει περιθώρια επιλογής, αν δηλαδή θα μπορεί να αρνηθεί ένα κοινοτικό σχέδιο διάσωσης της ελληνικής οικονομίας, όταν γύρω της θα χορεύουν οι λύκοι της κερδοσκοπίας, οι δανειστές θα ζητούν ολοένα περισσότερα και οι εγχώριες τράπεζες θα έχουν στεγνώσει στην κυριολεξία από ρευστότητα, αποστερώντας κρίσιμους χρηματοδοτικούς πόρους ακόμη και από υγιείς επιχειρήσεις.
Εξεταστική Επιτροπή για την οικονομία
Με την κατάθεση του πορίσματος της επιτροπής εμπειρογνωμόνων για την πραγματική δημοσιονομική κατάσταση της χώρας στη Βουλή ανοίγει ο δρόμος προς σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής για την οικονομία.
Το πόρισμα ολοκληρώθηκε και την ερχόμενη εβδομάδα ο υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου θα «ζυγίσει» τις πολιτικές κινήσεις που θα πρέπει να γίνουν προκειμένου να καταλογισθούν οι ευθύνες εκεί όπου ανήκουν. Δηλαδή στην προηγούμενη κυβέρνηση.
Παράλληλα θα φέρει στην Κεντρική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή το νομοσχέδιο για την ανεξαρτητοποίηση της Στατιστικής Υπηρεσίας.
Το χρονοδιάγραμμα του οικονομικού επιτελείου προβλέπει ακόμη την ανακοίνωση των αλλαγών στη φορολογία ως την Καθαρά Δευτέρα και, αμέσως μετά, την ανακοίνωση της

fimotro

Read more...

ΠΟΙΟΥΣ ΚΑΙΕΙ Η ΝΕΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΚΛΙΜΑΚΑ...


Ρεπορτάζ : Θάνος Τσίρος

«Κλειδώνει» εντός των ημερών η νέα φορολογική κλίμακα. Η κυβέρνηση φέρεται να έχει καταλήξει στις οριστικές αποφάσεις όσον αφορά το ποιοι θα κληθούν να σηκώσουν τα πρόσθετα βάρη. Πρόκειται γι' αυτούς που δηλώνουν ετήσιο εισόδημα άνω των 50.000 ευρώ -περίπου 85.000 Ελληνες- οι οποίοι θα έρθουν αντιμέτωποι με πρόσθετο φόρο που θα φτάνει...
έως και τις 2.400 ευρώ. Ακόμη μεγαλύτερη θα είναι η επιβάρυνση για όσους δεν θα προσκομίσουν αποδείξεις. Με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο θεσπίζονται και τα «τεκμήρια ελέγχου». Φορολογούμενοι που δεν θα κατορθώνουν να δικαιολογούν τον τρόπο ζωής τους, θα καλούνται από την εφορία για εξονυχιστικό έλεγχο.
Η νέα φορολογική κλίμακα -το κεντρικότερο στοιχείο του νέου φορολογικού νόμου- αναμένεται να ανακοινωθεί εντός των επόμενων ημερών. Θα προηγηθεί σειρά συσκέψεων (η πρώτη είχε προγραμματιστεί για χθες Σάββατο) με στόχο την οριστικοποίηση των κλιμακίων αλλά και τη μέτρηση των δημοσιονομικών επιπτώσεων. Πάντως, το οικονομικό επιτελείο προσανατολίζεται σε ένα μοντέλο το οποίο θα ικανοποιεί τις δύο βασικές πολιτικές επιδιώξεις:
* Να αποφέρει πρόσθετους φόρους στο δημόσιο ταμείο (περίπου 700 εκατ. ευρώ, αν συνυπολογιστούν και τα έσοδα από την κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης).
* Να ανακατανείμει τα φορολογικά βάρη. Εκτός από τους έχοντες εισόδημα άνω των 50.000 ευρώ, στην αντιμετώπιση των οικονομικών προβλημάτων, με «συμμετοχή» η οποία θα φτάνει έως και τα 1.150 ευρώ, θα κληθούν να συνδράμουν και οι 412 χιλιάδες έχοντες ετήσιο εισόδημα από 27.000 έως 50.000 ευρώ. Αντίθετα, ελαφρύνσεων οι οποίες θα προσεγγίζουν τα 400 ευρώ θα τύχουν οι «μικρομεσαίοι» με ετήσιο εισόδημα από 12.000 έως 27.000 ευρώ -περίπου 1,58 εκατ. Ελληνες- ενώ 3,44 εκατ. πολίτες με ετήσιο εισόδημα έως 12.000 ευρώ, δεν θα υποστούν καμία μεταβολή, καθώς ούτως ή άλλως δεν πληρώνουν φόρο.
Το αφορολόγητο της καινούριας κλίμακας θα εξαρτάται:
- Από το αν ο φορολογούμενος είναι μισθωτός ή ελεύθερος επαγγελματίας. Υπάρχουν εισηγήσεις να διατηρηθεί το μειωμένο αφορολόγητο των 10.500 ευρώ για τους ελεύθερους επαγγελματίες, παρά το γεγονός ότι η κεντρική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ κάνει λόγο για κοινή φορολογική κλίμακα.
- Από το ύψος των αποδείξεων που θα προσκομίζει ο φορολογούμενος. Τα μικρά και μεσαία εισοδήματα θα χρειάζεται να συγκεντρώνουν αποδείξεις 4.000 ή 6.000 ευρώ για να εξασφαλίσουν το αφορολόγητο των 12.000 ευρώ. Αν δεν τις προσκομίσουν τότε το αφορολόγητό τους θα περιορίζεται στις 6.000 ή 8.000 ευρώ αντίστοιχα. Για τα υψηλά εισοδήματα, (π.χ 60.000 ευρώ) θα ζητούνται αποδείξεις ακόμη και 12.000 ευρώ προκειμένου να δοθεί το αφορολόγητο. Ετσι, έμμεσα, γίνεται σύνδεση του αφορολογήτου με το ύψος του εισοδήματος.
- Από τον αριθμό των παιδιών του φορολογούμενου. Οι προσαυξήσεις του αφορολόγητου για τα προστατευόμενα μέλη θα παραμείνουν αμετάβλητες: 1.000 ευρώ για το πρώτο παιδί, 2.000 ευρώ για το δεύτερο παιδί, και 10.000 ευρώ για το τρίτο παιδί.
**Η νέα κλίμακα. Η νέα φορολογική κλίμακα, σύμφωνα με τα σενάρια που έχουν μελετηθεί στο πλαίσιο του διαλόγου, αναμένεται να προβλέπει έξι κλιμάκια. Το οικονομικό επιτελείο δεν φαίνεται να υιοθετεί προτάσεις για αύξηση του υψηλού συντελεστή πάνω από το επίπεδο του 40%, αν και οι οριστικές αποφάσεις θα εξαρτηθούν και από τη μέτρηση των εσόδων που μπορεί να αποφέρει η κλίμακα. Συντελεστής 15% θα προβλέπεται για το τμήμα του εισοδήματος από τις 12.000 έως τις 15.000 ευρώ προκειμένου να υπάρξει ελάφρυνση για τους χαμηλόμισθους. Ο συντελεστής του 15% θα μπορεί να γίνει ακόμη και...0% για όσους προσκομίσουν πολλές αποδείξεις (δηλαδή περισσότερες από το ποσό που θα απαιτείται για τη δικαιολόγηση του αφορολογήτου). Οσον αφορά τον υψηλό συντελεστή (40%) θα ενεργοποιείται για σαφώς χαμηλότερα εισοδήματα σε σχέση με τώρα (40-50.000 ευρώ αντί για 75.000 ευρώ που προβλέπει η σημερινή κλίμακα).
**Οι αποδείξεις. Θα χωρίζονται σε δύο βασικές κατηγορίες:
* Στην πρώτη κατηγορία θα συμπεριληφθούν όλες οι καταναλωτικές δαπάνες σε supermarket, εμπορικά καταστήματα κλπ. Στον ίδιο «κουβά» αναμένεται να ενσωματωθούν και οι αποδείξεις από εστιατόρια, ωδεία, κομμωτήρια κ.λπ., οι οποίες σήμερα έχουν διαφορετική φορολογική μεταχείριση (εξασφαλίζουν έκπτωση φόρου η οποία φτάνει και στο 16% επί του ποσού που αναγράφεται στην απόδειξη, ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος). Η πρώτη κατηγορία αποδείξεων θα χρησιμοποιείται για την κατοχύρωση του βασικού αφορολογήτου των 12.000 ευρώ ή ακόμη και την εξασφάλιση πρόσθετης φορολογικής έκπτωσης η οποία θα μπορεί να φτάσει έως και τα 200-300 ευρώ (ουσιαστικά αυτό μεταφράζεται σε αύξηση του αφορολογήτου ακόμη και στις 15.000 ευρώ).
* Στη δεύτερη κατηγορία αναμένεται να ενσωματωθούν οι αποδείξεις από επαγγελματίες που θεωρούνται ύποπτοι για φοροδιαφυγή: γιατροί, δικηγόροι, ηλεκτρολόγοι, υδραυλικοί, μηχανικοί κ.λπ. Αυτές οι αποδείξεις, θα εκπίπτουν έως και 100% από το φορολογητέο εισόδημα που δηλώνεται.
**Τα τεκμήρια. Για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής που γίνεται από τους ελεύθερους επαγγελματίες, προωθείται η επαναφορά των τεκμηρίων με διαφορετική όμως μορφή από αυτή που ίσχυε μέχρι τώρα. Για κάθε επαγγελματία θα υπολογίζεται ένα θεωρητικό εισόδημα ανάλογα με τα ακίνητα, τα αυτοκίνητα και τα σκάφη που έχει στο όνομά του. Αν αυτό το εισόδημα υπερβαίνει το πραγματικό, τότε ο φορολογούμενος θα καλείται για εξονυχιστικό έλεγχο. Το θεωρητικό εισόδημα θα υπολογίζεται με βάση το κόστος ζωής. Δηλαδή, θα υπολογίζεται ένα ποσό των 2.000-3.000 ευρώ για ένα αυτοκίνητο μεσαίου κυβισμού ή περίπου 10.000 ευρώ για ένα διαμέρισμα 150 τετραγωνικών. Η ιδέα να χρησιμοποιούνται τα τεκμήρια για τη φορολόγηση των επαγγελματιών δεν φαίνεται να προχωράει, καθώς η αντίστοιχη εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου στο παρελθόν είχε καταλήξει στο να «παγιδεύει» φαντάρους και άνεργους.
**Τα στεγαστικά δάνεια. Η έκπτωση φόρου για τα στεγαστικά δάνεια θα τροποποιηθεί, καθώς κρίθηκε ότι ευνοεί τους έχοντες υψηλά εισοδήματα. Δεν θα εκπίπτουν οι τόκοι για τα δάνεια που αφορούν δευτερεύουσα ή εξοχική κατοικία, ενώ μελετάται να υπάρξει κοινή μεταχείριση για όλα τα στεγαστικά δάνεια ανεξάρτητα από τον χρόνο εκταμίευσής τους.
**Ο φόρος ακινήτων. Το αφορολόγητο της κλίμακας υπολογισμού του φόρου κατοχής ακινήτων θα εξαρτηθεί από το πόσο θα αυξηθούν οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων (σύμφωνα με πηγή του υπουργείου Οικονομικών, η σχετική προετοιμασία θα έχει ολοκληρωθεί σε δύο μήνες). Αν υιοθετηθεί το σενάριο για άμεση προσέγγιση των αντικειμενικών αξιών με τις εμπορικές, το αφορολόγητο θα διαμορφωθεί στις 400.000 ευρώ. Αν υπάρξει σταδιακή αύξηση των αντικειμενικών αξιών, τότε το αφορολόγητο θα είναι μικρότερο (στα επίπεδα των 300.000-350.000 ευρώ).

fimotro

Read more...

ΑΚΥΡΕΣ Ο ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΑΠ΄ ΤΟ ΒΑΤΟΠΕΔΙ...


Ρεπορτάζ : Γιάννα Παπαδάκου
(από την Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία)


Από τον Ιούνιο του 2009 η ολομέλεια του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους με γνωμοδότηση χαρακτήριζε άκυρες όλες τις πράξεις με τις οποίες η Μονή Βατοπεδίου παραχώρησε τα επίμαχα ακίνητα που πήρε από τις ανταλλαγές. Με την ίδια απόφαση χαρακτήριζε «αυθαίρετη» την κατοχή τους από τρίτους και...
παρότρυνε ευθέως το Δημόσιο να επιχειρήσει την ανάκτηση των ακινήτων με την έκδοση σχετικών πρωτοκόλλων.
Και όμως, επί τέσσερις μήνες πριν από τις εκλογές του Οκτωβρίου η κυβέρνηση της Ν.Δ. δεν έκανε καμία νομική κίνηση για να πάρει πίσω τα ακίνητα-φιλέτα που είχαν πωληθεί από τη μονή. Με κύριο θέμα το ολυμπιακό ακίνητο, που σύμφωνα με τη δικογραφία του Βατοπεδίου αγοράσθηκε από ιδιώτες έναντι του ποσού των 50 εκατ. ευρώ!
Ο τότε υπουργός Οικονομίας την ενεργοποίησε μια εργάσιμη ημέρα πριν από τις εκλογές, στις 2 Οκτωβρίου 2009.
Η «Κ.Ε.» αποκαλύπτει σήμερα σημεία της απόφασης-γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, η οποία μνημονεύθηκε στη Βουλή την περασμένη εβδομάδα, με την κυβέρνηση να δεσμεύεται ότι θα γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες...
Σύμφωνα με την απόφαση της Ολομέλειας, «....ενδεδειγμένη οδός για την προάσπιση των συμφερόντων του κοινωνικού συνόλου παρίσταται η άσκηση διεκδικητικών αγωγών κατά της Ιεράς Μονής και παντός τρίτου έλκοντος εξ αυτής δικαιώματα, λύση η οποία έγινε δεκτή επί παρομοίου ζητήματος με τη γνωμοδότηση 142/1977 του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, καθώς και η προβολή των αξιώσεών του ενώπιον παντός δικαστικού βήματος...».
Στη συνέχεια εκτιμάται ότι τα πρωτόκολλα της διοικητικής αποβολής εκδίδονται ανεξαρτήτως του χρόνου που έχει περάσει από την κατάληψη των ακινήτων.
«Συνεπώς κανένα δεδομένο δεν εμπόδιζε, ούτε εμποδίζει το Δημόσιο να επιχειρήσει την ανάκτηση της κατοχής των ανωτέρω ακινήτων, με την έκδοση πρωτοκόλλων».
Στην απόφαση του Νομικού Συμβουλίου ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ως ένας από τους λόγους ακυρότητας αναδεικνύεται και η υπέρμετρη δυσαναλογία «παροχής και αντιπαροχής», όπως αναδεικνύεται από τα πρακτικά της Εξεταστικής στη Βουλή το 2009!
Καταγράφονται επίσης και τα ακίνητα που αντηλλάγησαν και που τελικά απέκτησε η μονή. Η απόφαση τα κατατάσσει σε τέσσερις κατηγορίες:
* Ακίνητα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, τα οποία η μονή δεν έχει μεταβιβάσει σε τρίτους, όπως της Ουρανούπολης, του Λαυρίου και του Γραμματικού.
* Ολυμπιακό ακίνητο Θρακομακεδόνων, το οποίο η μονή έχει μεταβιβάσει στη Noliden ltd, το οποίο δέχεται να το επιστρέψει εφόσον της καταβληθεί το ποσό των 41 εκατομμυρίων, που έχει δεσμευτεί από την επιτροπή καταπολέμησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες... Η εταιρεία έχει καταβάλει ως δωρεά και το ποσό των 9 εκατομμυρίων ευρώ...
**Εβδομήντα τρία οικόπεδα σε περιοχές της Θεσσαλονίκης, τα οποία διαχειριζόταν το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και τα οποία έχουν πωληθεί σε τρίτους ενώ κάποια οικοδομούνται.
**Δύο οικόπεδα (Ν. Ραιδεστός και Πανόραμα) στα οποία ανεγείρονται οικοδομές από εργολάβους με το σύστημα της αντιπαροχής.
Η απόφαση υποδεικνύει συγκεκριμένους τρόπους για να επανακτηθούν τα ακίνητα, κυρίως αυτά για τα οποία δεν συμφωνούν οι σημερινοί τους ιδιοκτήτες. Πρέπει, σύμφωνα με το κείμενο, «να διεκδικήσει δικαστικά το ελληνικό Δημόσιο τα ακίνητα προβάλλοντας το δικαίωμα κυριότητας των παραλιμνίων εκτάσεων της Βιστωνίδας, δεδομένου ότι η έλλειψη κυριότητας της μονής επ' αυτών συνεπάγεται ακυρότητα και των συμβάσεων πωλήσεων προς τρίτους.
»Να ζητήσει επίσης τη θέση των ακινήτων υπό καθεστώς μεσεγγυήσεων και να απαγορευθεί η έκδοση οικοδομικών αδειών και να ανακληθούν όσες έχουν ήδη εκδοθεί...». Προτείνει, τέλος, να απορριφθεί το αίτημα των ιδιωτών να τους επιστραφεί το τίμημα που κατέβαλαν.
fimotro.


Read more...

ΔΙΧΑΣΜΟΣ ΓΙΑ ΠΑΡΟΧΗ ΨΗΦΟΥ ΣΕ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ...


Της Μαρίας Δεληθανάση
(από την Κυριακάτικη Καθημερινή)


Η έλλειψη ουσιαστικής μεταναστευτικής πολιτικής και πολιτικής ασύλου οδηγεί σε συστηματική ένταση των φοβικών συνδρόμων της ελληνικής κοινωνίας, συμπεραίνεται σε έρευνα της Public Issue για την «Κ». Εξι στους δέκα Ελληνες θεωρούν ότι η μετανάστευση βλάπτει τη χώρα, όταν πριν από δύο χρόνια ένας στους δύο Ελληνες θεωρούσε ότι μετανάστες και πρόσφυγες βλάπτουν τη χώρα. Η ελληνική κοινωνία θεωρεί ότι η μετανάστευση, πλέον, βλάπτει στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας (59% το 2010 έναντι 47% το 2008), ότι...
αλλοιώνει την εθνική ταυτότητα των Ελλήνων (57% το 2010 έναντι 47% το 2008), ότι στερεί δουλειές από τους Ελληνες (45% το 2010 έναντι 39% το 2008). Σταθερό παραμένει το ποσοστό όσων θεωρούν τους αλλοδαπούς υπεύθυνους για την αύξηση της εγκληματικότητας (75%).
Η αύξηση του αριθμού προσφύγων (από Αφρική και Ασία) τα τελευταία χρόνια, σε συνδυασμό με την έλλειψη συγκροτημένης πολιτικής και νομοθεσίας που γεννούν φοβία και ανασφάλεια, δημιουργούν ευνοϊκές συνθήκες για την καλλιέργεια ακροδεξιών αντιλήψεων. Οχι τυχαία, ένα ανησυχητικά αυξανόμενο ποσοστό ετησίως (περίπου 10%) θεωρεί ότι η Πολιτεία δεν είναι αρκετά «σκληρή» μαζί τους. Φέτος το 72% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι η μεταναστευτική πολιτική είναι λιγότερο αυστηρή απ' όσο πρέπει, έναντι 63% πέρυσι. Ταυτοχρόνως, διάχυτη είναι η αίσθηση πως η χώρα έχει ξεπεράσει τα όρια αντοχής της σε «απρόσκλητους». Το 88% θεωρεί ότι πρέπει να υπάρχει όριο στον αριθμό αλλοδαπών που βρίσκονται στη χώρα, το 60% θεωρεί ότι η χώρα έχει ξεπεράσει τα όρια αντοχής της και το 43% έχει την εντύπωση ότι ξεπερνούν τα δύο εκατ. (!) ανθρώπους. Σύμφωνα με τον μέσο όρο των υποκειμενικών αντιλήψεων, ο αριθμός των μεταναστών και προσφύγων εκτιμάται σε 1.695.000 ανθρώπους. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία οι νόμιμοι ανέρχονται σε 980.000 και σε 280.000 εκτιμώνται οι παράνομοι.
Διχασμένη εμφανίζεται η ελληνική κοινωνία στο θέμα των δικαιωμάτων μεταναστών. H πόλωση είναι σαφής: 45% υπέρ - 45% κατά για το δικαίωμα συμμετοχής τους στις εκλογές και την απόκτηση ιθαγένειας. Οσον αφορά τις προϋποθέσεις για τη χορήγηση ιθαγένειας, η άποψη της κοινής γνώμης ταυτίζεται με ό,τι ορίζεται στο νομοσχέδιο: σταθερή εργασία, μακρόχρονη παραμονή στη χώρα, εκπαίδευση, γνώση της ελληνικής γλώσσας, ενώ το 50% θεωρεί απαραίτητη προϋπόθεση τη γέννηση στην Ελλάδα. Σχετικά με τα απαιτούμενα χρόνια νόμιμης διαμονής στη χώρα, το νομοσχέδιο ορίζει την 5ετία (μέσος όρος στους πρώην Ε.Ε.-15), η Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου προτείνει 8ετία και η κοινή γνώμη μιλάει για 6-10 χρόνια.

fimotro

Read more...

Ο ΚΥΚΕΩΝΑΣ ΤΩΝ ΕΠΙΔΟΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ...


Ρεπορτάζ : Δ. Σταμπόγλης
(από το Βήμα της Κυριακής)

Περίπου 6 δισ. ευρώ ετησίως κοστίζουν στον έλληνα φορολογούμενο τα περίπου 50 επιδόματα που χορηγούνται στους δημοσίους υπαλλήλους και επιφέρουν αποκλίσεις μισθών ως και 88%. Η κυβέρνηση στοχεύει στην περικοπή των δαπανών αυτών κατά 10% (περίπου 600 εκατ. ευρώ) που σημαίνει μείωση των μισθών από 150 ως 700 ευρώ μηνιαίως ενώ αναμένεται και η κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης και το πάγωμα των μισθών για μηνιαίες αποδοχές άνω των 2.000 ευρώ. Οι ενώσεις των δημοσίων υπαλλήλων αναμένουν... και την εισοδηματική πολιτική για να καθορίσουν τη στάση τους ενώ ορισμένοι κλάδοι έχουν ήδη εξαγγείλει απεργιακές κινητοποιήσεις. Αλλοι μιλούν για κεκτημένα δικαιώματα που δεν πρέπει να θιγούν.
Σημειώνεται ότι από το σύνολο των αμοιβών των πολιτικών υπαλλήλων, που ανέρχεται σε περίπου 12,1 δισ. ευρώ, οι δαπάνες για βασικούς μισθούς ανέρχεται σε 6,9 δισ. ευρώ και οι δαπάνες για την καταβολή επιδομάτων σε 5,2 δισ. ευρώ. Η επιδοματική πολιτική (αντί της μισθολογικής) που ακολούθησαν όλες οι κυβερνήσεις είχαν ως αποτέλεσμα να δαπανώνται για το επίδομα «κίνητρο απόδοσης» περίπου 389 εκατ. ευρώ, για οικογενειακά επιδόματα 240 εκατ. ευρώ, για «ειδικά επιδόματα» άλλα 534 εκατ. ευρώ. Εχουμε όμως και συνέχεια. Υπάρχει το επίδομα «εξωδιδακτικής απασχόλησης» για τους εκπαιδευτικούς που κοστίζει 722 εκατ. ευρώ ενώ άλλα 337 εκατ. ευρώ αφορούν τους νοσοκομειακούς.
Σε ορισμένες περιπτώσεις οι δαπάνες για επιδόματα ξεπερνούν τις δαπάνες για βασικούς μισθούς. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα πρέπει να είναι εκείνο που αφορά τους δικαστικούς. Οι συνολικές δαπάνες για τις αποδοχές τους φθάνουν τα 457 εκατ. ευρώ από τα οποία τα 189 εκατ. ευρώ αφορούν τους βασικούς μισθούς και τα υπόλοιπα (268 εκατ. ευρώ) τα επιδόματα.
Επίσης για τους γιατρούς του ΕΣΥ δαπανώνται 819 εκατ. ευρώ εκ των οποίων οι δαπάνες για βασικούς μισθούς ανέρχονται σε 819 εκατ. ευρώ και τα υπόλοιπα 335 αφορούν επιδόματα.
Τέλος, οι δαπάνες για τις αμοιβές στρατιωτικών, αστυνομικών, λιμενικών και πυροσβεστών ανέρχονται σε 4,4 δισ. ευρώ από τα οποία τα 2,2 δισ. ευρώ αφορούν τους βασικούς μισθούς και άλλα τόσα τα επιδόματα. Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, η καταβολή επιδομάτων «είναι της τάξεως των 5-6 δισ. Αυτά θα μειωθούν κατά 10%. Δεν έχει διευκρινισθεί πώς ακριβώς θα γίνει αυτή η περικοπή διότι στο Δημόσιο υπάρχουν και άτομα που έχουν πάρα πολύ χαμηλή αμοιβή». Το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να προλάβει περισσότερες αντιδράσεις παραπέμπει στην κατάσταση «εκτάκτου ανάγκης» για την οικονομία ενώ ξαναφέρνει στην επικαιρότητα το θέμα του ενιαίου μισθολογίου, το οποίο όμως δεν δέχονται όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι. Οι πρώτοι που αντιδρούν στις περικοπές των επιδομάτων είναι οι εφοριακοί και οι υπάλληλοι του υπουργείου Οικονομικών ενώ η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Αντωτάτων Σχολών και οι εκπαιδευτικοί αναμένουν τις τελικές αποφάσεις της κυβέρνησης για να προσδιορίσουν τη στάση τους. Εκπρόσωποι όλων των ανωτέρω υποστηρίζουν ότι δεν είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν τις μειώσεις των αποδοχών τους επειδή η κυβέρνηση δεν μπορεί να περιορίσει τη φοροδιαφυγή. Επίσης υποστηρίζουν ότι το χάος που υπάρχει τώρα γύρω από τα επιδόματα οφείλεται στο γεγονός ότι όλες οι κυβερνήσεις ακολούθησαν ως τώρα επιδοματική πολιτική και όχι πολιτική μισθολογίου. Τέλος, αναφέρουν ότι είναι μύθος ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι έχουν υψηλές αποδοχές.
Για παράδειγμα, υπάλληλος του υπουργείου Οικονομικών με προϋπηρεσία στο Δημόσιο 27 χρόνια αμείβεται με 1.736 ευρώ μηνιαίως. Ο βασικός του μισθός είναι 1.506 ευρώ, το οικογενειακό επίδομα 65 ευρώ (αυτό δεν θα υποστεί περικοπές), άλλα 100 ευρώ ως επίδομα παραγωγικότητας και 65 ευρώ επίδομα θέσης (τμηματάρχης). Σύνολο μεικτών αποδοχών 1.736 ευρώ και καθαρά 1.230 ευρώ. Ωστόσο, έπειτα από επανωτές ερωτήσεις για τις αποδοχές μαθαίνουμε ότι ο εν λόγω υπάλληλος εισπράττει άλλα περίπου 1.500 ευρώ ως Δικαιώματα Βεβαίωσης και Είσπραξης Εσόδων Υπέρ Τρίτων. Αυτό το επίδομα θα υποστεί «άγρια περικοπή».
Αλλο παράδειγμα. Εκπαιδευτικός (καθηγητής στο Δημόσιο) με 30 χρόνια προϋπηρεσία εισπράττει περίπου 1.500 καθαρά. Ο βασικός του μισθός (μικρά) είναι 1.584 ευρώ και δικαιούται τα εξής επιδόματα: Το οικογενειακό (35 ευρώ), το εξωδιδακτικό (350 ευρώ), το διδακτικής προετοιμασίας (105 ευρώ) και κίνητρο απόδοσης (100-150 ευρώ). Τρίτο παράδειγμα. Μηχανικός με 27 χρόνια στο Δημόσιο έχει μεικτές αποδοχές 1.700 ευρώ και καθαρά 1.250 ευρώ. Εχει οικογενειακό επίδομα 35 ευρώ και άλλα 18 για κάθε παιδί. Εισπράττει επίσης το επίδομα «επτά τοις χιλίοις», που σημαίνει περίπου 550 ευρώ μηνιαίως (καθαρά 430 ευρώ). Επίσης υπάρχει το επίδομα «κίνητρο απόδοσης», περίπου 150 ευρώ, μέρος του οποίου έχει ενσωματωθεί στον βασικό μισθό. Οι 11.500 μηχανικοί που απασχολούνται στο Δημόσιο προτιμούν την καθιέρωση Ενιαίου Μισθολογίου Μηχανικών παρά το αντίστοιχο για όλους τους δημοσίους υπαλλήλους.
Ειδική περίπτωση αποτελούν οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι των οποίων οι βασικοί μισθοί είναι καθηλωμένοι από το 2004, ενώ όπως λένε οι ίδιοι, το μισθολόγιο άλλων κλάδων επιστημόνων δημοσίων λειτουργών έχει αυξηθεί την τελευταία πενταετία, όπως για παράδειγμα των στρατιωτικών κατά 25% και των δικαστικών κατά 100%. Η καθήλωση των μισθών των πανεπιστημιακών έχει ως αποτέλεσμα ο βασικός μισθός για έναν λέκτορα να είναι μόνον 1.055 ευρώ ενώ τα επιδόματα ξεπερνούν τα 500 ευρώ. Με επιστολή τους προς τον υπουργό Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου οι πανεπιστημιακοί τον καλούν να αναλογισθεί τι σημαίνει για αυτούς περικοπή 10% ή 20% των επιδομάτων τους.
Δράσεις και αντιδράσεις
ΤΟ ΥΨΟΣτων περικοπών των επιδομάτων θα ανακοινωθεί τις προσεχείς ημέρες μαζί με την εισοδηματική πολιτική. Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, «η περικοπή θα χαρακτηρίζεται από την καθολικότητα και την αποφυγή εξαιρέσεων αλλά παράλληλα θα ληφθούν υπόψη και οι συνολικές αμοιβές όπως και οι δικαιολογητικοί παράγοντες χορήγησης των επιδομάτων, ώστε οι τελικές αποφάσεις να είναι δίκαιες και αποτελεσματικές». Το υπουργείο αποβλέπει από τις περικοπές στα επιδόματα ένα σημαντικό δημοσιονομικό όφελος, ενώ το ζητούμενο είναι η κατανομή των βαρών. Σημειωτέον ότι το χρονοεπίδομα θα εξαιρεθεί από τις περικοπές. Το υπουργείο Οικονομίας αναμένει κινητοποιήσεις στον χώρο των δημοσίων υπαλλήλων αλλά, όπως αναφέρεται, η κυβέρνηση θα κριθεί από το αποτέλεσμα των ενεργειών της.

fimotro.

Read more...