Ανοικτός στο ενδεχόμενο συγκυβέρνησης με τη Νέα Δημοκρατία εμφανίζεται ο υπουργός Περιβάλλοντος κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου σε συνέντευξη που παρεχώρησε στο in.gr, τονίζοντας πως ανεξαρτήτως αποτελέσματος η συνεργασία και η συναίνεση σε μια σειρά από πολιτικές είναι η μόνη σοβαρή και υπεύθυνη πολιτική συμπεριφορά.
Σύμφωνα με τον κ. Παπακωνσταντίνου, το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής πρέπει να εφαρμοστεί, καθώς σε διαφορετική περίπτωση η Ελλάδα θα δει την πόρτα εξόδου από την Ευρωζώνη.
Ο ίδιος θεωρεί πως τα δημοσκοπικά ποσοστά του ΠΑΣΟΚ αντανακλούν το μέγεθος του πολιτικού κόστους που η παράταξη ανέλαβε με την εφαρμογή του Μνημονίου και χαρακτηρίζει φυσική εξέλιξη την αποχώρηση ιστορικών φυσιογνωμιών του κόμματος που έκλεισαν τον πολιτικό τους κύκλο.
Αποκαλύπτει πως θα είναι υποψήφιος στις επόμενες εκλογές στην Περιφέρεια Αττικής, κάτι που, όπως υπογραμμίζει, είναι πολιτική και ηθική του υποχρέωση και τονίζει πως ο Βαγγέλης Βενιζέλος έχει μπροστά του το πολύ δύσκολο έργο του επαναπροσδιορισμού και της ανανέωσης της βάσης του ΠΑΣΟΚ.
-Τον Ιούνιο του 2010 είχατε παραχωρήσει μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη στο in.gr και είχατε απαντήσει σε ερωτήσεις των αναγνωστών μας. Μία από τις ερωτήσεις που σας τέθηκε ήταν το εάν οι ανατροπές σε οικονομία και κοινωνία οδηγούν σε πολιτικές αλλαγές και πώς αντιλαμβάνεστε αυτό που πολλοί αποκαλούν «Νέα Μεταπολίτευση»; Βλέποντας δύο χρόνια πίσω εκτιμάται πως αυτή η «Νέα Μεταπολίτευση» ήλθε; Τι απαντάτε σήμερα για όσα ακολούθησαν; Όπως και πριν από δύο χρόνια, έτσι και τώρα θα αποφύγω να χρησιμοποιήσω τον όρο “νέα Μεταπολίτευση”. Χρειάζεται χρόνος για να αξιολογήσουμε τις αλλαγές που συντελούνται, αυτή τη στιγμή, και σίγουρα χρόνος για να δούμε αν η συλλογική έκφραση της κοινωνίας θα οδηγήσει πράγματι σε κάτι νέο. Η χώρα μας έζησε και ζει μια κρίση που σίγουρα δεν είναι ανεξάρτητη από λανθασμένες επιλογές όλης της περιόδου της Μεταπολίτευσης. Νομίζω τα όσα ακολούθησαν από τον Ιούνιο του 2010 έως σήμερα επιβεβαιώνουν ότι έχουμε μπει σε μια περίοδο μεγάλων αλλαγών τόσο στις δομές του κράτους όσο και στις δομές διακυβέρνησης.
-Τι εννοείτε;
Παρά τα πυροτεχνήματα και τις κραυγές στο δημόσιο διάλογο, βλέπουμε διαφορετικές και πιο ώριμες συμπεριφορές και στο πολιτικό μας σύστημα. Η σημερινή σύνθεση της κυβέρνησης, με τη συμμετοχή περισσότερων από ένα κόμματα είναι κάτι πρωτόγνωρο, που επιβάλλεται από την ανάγκη να σταθούμε με ωριμότητα στην ανάγκη ευρύτερης συναίνεσης, για να πάει μπροστά ο τόπος. Γιατί αυτό που έχουμε μπροστά μας, το βάθος των ρήξεων που γίνονται ή χρειάζονται ακόμη να γίνουν θέλουν ευρύτερη συναίνεση και συνέχεια στην πολιτεία. Ένα κόμμα μόνο του, ακόμα και αν έχει απόλυτη κοινοβουλευτική πλειοψηφία, δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα. Αν αυτό το καταφέρουμε, θα έχουμε μπει σίγουρα σε μια νέα εποχή.
-Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις δίνουν στο ΠΑΣΟΚ ποσοστά κοντά στο 15% - 16%. Πολλά δε ιστορικά στελέχη του κόμματος έχουν δηλώσει πως δεν θα είναι υποψήφια στις επικείμενες εκλογές. Πως αντιμετωπίζετε το γεγονός ότι το ΠΑΣΟΚ έχει χάσει τα παραδοσιακά του ερείσματα στην κοινωνία στο λεγόμενο κεντρώο χώρο; Τα δημοσκοπικά ποσοστά του ΠΑΣΟΚ, σε μεγάλο βαθμό, αντανακλούν το μέγεθος του πολιτικού κόστους που η παράταξή μας ανέλαβε σε μια πολύ δύσκολη στιγμή για την χώρα. Ήταν συνειδητή επιλογή η ανάληψη αυτού του κόστους. Ήταν κατά τη γνώμη μου υπεύθυνη πολιτική επιλογή, να μην αφήσουμε την χώρα να καταρρεύσει υπό το βάρος μιας εξαιρετικά δύσκολης οικονομικής συγκυρίας και των συσσωρευμένων προβλημάτων που άφησαν πίσω τους προηγούμενες κυβερνήσεις. Δεν πιστεύω ωστόσο ότι αυτή θα είναι και η τελική εκλογική δύναμη του ΠΑΣΟΚ. Από εκεί και πέρα, δεν πρέπει να συγχέουμε αυτή την κατάσταση με τις επιλογές συγκεκριμένων προσώπων. Εξάλλου πάντα πίστευα ότι η παράταξη υπερβαίνει τα πρόσωπα.
-Πιστεύετε πως το ΠΑΣΟΚ για να επανακτήσει την εμπιστοσύνη των πολιτών πρέπει να επιστρέψει στις λεγόμενες παλιές, παραδοσιακές του αξίες;
Το ΠΑΣΟΚ δεν έφυγε ποτέ από τις αξίες του. Δεν θα ήταν ποτέ το ΠΑΣΟΚ το κόμμα που θα άφηνε την χώρα να καταρρεύσει και δεν θα ήταν ποτέ το ΠΑΣΟΚ το κόμμα που θα εγκατέλειπε τον αγώνα. Δεν υπηρετείς τη Δημοκρατία αν φοβηθείς να πάρεις αποφάσεις, υπολογίζοντας το προσωπικό πολιτικό κόστος, δεν υπηρετείς την εθνική ανεξαρτησία αν αφήσεις την χώρα να χρεοκοπήσει και σίγουρα δεν υπηρετείς την κοινωνική απελευθέρωση, αν επιτρέψεις να συνεχιστεί μια κατάσταση που το μόνο που έκανε ήταν να στερεί πόρους από τις επόμενες γενιές, γιατί αυτό κάνει το χρέος.
- Πιστεύετε πως ο Ευάγγελος Βενιζέλος θα μπορέσει να συσπειρώσει τη βάση του κόμματος; Ποια είναι η άποψή σας για ιστορικές φυσιογνωμίες του ΠΑΣΟΚ που το τελευταίο διάστημα διάλεξαν να αποστασιοποιηθούν από το κόμμα;
Ο Βαγγέλης Βενιζέλος έχει πολύ δύσκολο έργο μπροστά του. Η συσπείρωση της βάσης είναι σίγουρα ένας στόχος, όμως και ο επαναπροσδιορισμός και η ανανέωση της βάσης πρέπει να μας απασχολήσουν. Τα παιδιά που γεννήθηκαν μετά την ίδρυση του κόμματος είναι σήμερα εργαζόμενοι, επαγγελματίες, έχουν οικογένειες, αλλάζουν την κοινωνία. Πρέπει να μπορούμε να μιλάμε και σε αυτούς. Όσο για τις ιστορικές φυσιογνωμίες του κόμματος, αν νιώθουν ότι έκλεισαν τον πολιτικό τους κύκλο μετά από τρεις δεκαετίες ενεργού προσφοράς, δεν μπορούμε να το βλέπουμε αρνητικά, είναι μια φυσική εξέλιξη των πραγμάτων.
-Η τρόικα δεν έχει κρύψει ότι θεωρεί μεγάλη πρόκληση για την Ελλάδα την πλήρη εφαρμογή του νέου προγράμματος οικονομικής πολιτικής και εστιάζει στο πολιτικό ρίσκο. Στο νέο πολιτικό σκηνικό που διαμορφώνεται αρκεί ότι τα δύο μεγάλα πολιτικά κόμματα ΝΔ και ΠΑΣΟΚ έχουν δεσμευθεί για την υλοποίηση του προγράμματος, ειδικά όταν και τα δύο μαζί στις δημοσκοπήσεις δεν ξεπερνούν σε δύναμη το 38%; Φοβάστε ότι το αντιμνημονιακό μέτωπο θα ενισχυθεί σε βαθμό που θα εμποδίσει το πρόγραμμα;
Το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής πρέπει να εφαρμοστεί όχι μόνο γιατί είναι όρος της δανειακής συμφωνίας, αλλά κυρίως γιατί το χρειάζεται η οικονομία και η χώρα, για να σταθεί στα πόδια της. Δυστυχώς η συζήτηση πολλές φορές κυριαρχείται από ανεύθυνη συνθηματολογία και επικίνδυνη συνωμοσιολογία, όμως, είμαι βέβαιος ότι στο τέλος οι αποφάσεις τόσο των πολιτών όσο και της κυβέρνησης που θα προκύψει θα παρθούν με νηφαλιότητα.
-Η συγκυβέρνηση με τη Νέα Δημοκρατία αποτελεί εφικτή και ρεαλιστική μετεκλογική λύση;
Ανεξαρτήτως αποτελέσματος, η συνεργασία και η συναίνεση σε μια σειρά από πολιτικές είναι η μόνη σοβαρή και υπεύθυνη πολιτική συμπεριφορά. Πρέπει να αφήσουμε πίσω τα μικροκομματικά παιχνίδια και να συμφωνήσουμε και να συνεργαστούμε, ώστε στο τέλος αυτής της δύσκολης περιόδου, να έχει μείνει πίσω μια καλύτερη χώρα. Μια χώρα που μερικά πράγματα επιτέλους θα λειτουργούν με αποτελεσματικότητα και με διαφάνεια.
-Ποιο μπορεί να είναι δηλαδή το όραμα μιας επερχόμενης συγκυβέρνησης με τη ΝΔ; Ποια αποτελέσματα πιστεύετε ότι μπορεί να φέρει;
Θα λειτουργεί ένα κράτος χωρίς σπατάλη με άξιους ανθρώπους σε κάθε τομέα, θα υπάρχει ένα φορολογικό σύστημα που θα σέβεται και θα το σέβονται οι πολίτες, θα τρέχουμε έναν προϋπολογισμό χωρίς ελλείμματα, θα είναι εφικτή η πραγματοποίηση επενδύσεων και το άνοιγμα επιχειρήσεων και επαγγελματικών δραστηριοτήτων μέσα σε ένα καθαρό πλαίσιο και χωρίς ρουσφέτια, θα έχουμε ένα σοβαρό κοινωνικό κράτος που στοχεύει τις δαπάνες σε αυτούς που έχουν πράγματι ανάγκη κ.ο.κ. Αποδεικνύεται και στην πράξη ότι αυτά, όσο αυτονόητα και αν είναι, απαιτούν συνεργασία. Οι ανάγκες του τόπου είναι αυτές που καθιστούν εφικτή και ρεαλιστική την μετεκλογική συνεργασία, όχι οι κομματικές επιθυμίες, και αυτό πρέπει να είναι σαφές σε όλους. Φυσικά, αυτό δεν σημαίνει ότι θα τελειώσουν οι διαχωριστικές ιδεολογικές γραμμές. Θα υπάρχει πάντα μια προοδευτική πρόταση εξόδου από την κρίση και μια συντηρητική. Αλλά με άλλους όρους.
-Σας έχουν επανειλημμένα ρωτήσει για το εάν θα συμμετάσχετε στις εκλογές και για το εάν θα κάνετε προεκλογική εκστρατεία; Έχετε να μας αποκαλύψετε κάτι για το θέμα αυτό;
Θα είμαι υποψήφιος στις επόμενες εκλογές. Θέλω να υπερασπιστώ απέναντι στους πολίτες τόσο τις επιλογές και τις αποφάσεις της Κυβέρνησης τα τελευταία δυόμισι χρόνια -τα καλά μαζί με τα κακά- όσο και την προσωπική μου συμμετοχή σε αυτές. Είναι πολιτική και ηθική μου υποχρέωση. Αλλά και να πω την άποψή μου για την επόμενη μέρα. Η περιφέρεια που θα ήθελα να είμαι υποψήφιος είναι η Αττική. Μια περιφέρεια με πολλά διαφορετικά ζητήματα, αλλά και πολλές δυνατότητες ανάπτυξης. Την έχω γνωρίσει πια πολύ καλά μέσα από τη δουλειά που έχει γίνει στο ΥΠΕΚΑ. Όσο για την προεκλογική μου εκστρατεία θα είναι ανάλογη των δυνατοτήτων και των δεδομένων της εποχής μας, αλλά και της προσωπικής μου ιδιοσυγκρασίας: διακριτική και λιτή.
- Πιστεύετε πως το πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής για το έλλειμμα του 2009 σας δικαίωσε; Σας ρωτώ διότι η κοινωνία εμφανίζεται σχεδόν αδιάφορη για το ποιος οδήγησε τη χώρα σε δημοσιονομικό έλλειμμα 16% το 2009 και εστιάζει σε αυτούς που μας οδήγησαν στο ΔΝΤ. Πιστεύετε πως ο ιστορικός του μέλλοντος θα σας αναγνωρίσει ελαφρυντικά;
Ανεξάρτητα από το ίδιο το πόρισμα, η διενέργεια της εξεταστικής έφερε στην επιφάνεια πολλά δεδομένα που προέκυψαν από καταθέσεις μαρτύρων και στοιχείων. Είναι θλιβερή η προσπάθεια υποβάθμισης αυτών των πραγματικών δεδομένων που κατατέθηκαν και ακόμη πιο θλιβερή είναι η στάση της Νέας Δημοκρατίας πάνω σε αυτό το τόσο σοβαρό θέμα. Πράγματι, γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια να πεισθεί ο κόσμος ότι φταίει μια διακυβέρνηση δύο μηνών για ένα πρόβλημα που δημιούργησαν (ή δεν έλυσαν) έξι χρόνια διακυβέρνησης από την Νέα Δημοκρατία. Αλλά όσο και αν βολεύει κάποιους, είναι τόσο εξόφθαλμα παράλογη που απλά δεν πείθει. Η προσφυγή μας στον ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης –και όχι στο ΔΝΤ που στήθηκε από το μηδέν για τη χρηματοδότηση της Ελλάδας σε μια περίοδο που έκλειναν οι αγορές για την χώρα μας, δεν είναι ανεξάρτητη του ελλείμματος των 36 δισεκατομμυρίων ευρώ που άφησε πίσω της η Νέα Δημοκρατία, και σίγουρα δεν είναι ανεξάρτητη της αξιοπιστίας που χάθηκε εξαιτίας της εγκληματικής απόκρυψης των στοιχείων.
-Και η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ωστόσο έχει ευθύνες για ό,τι ακολούθησε. Πιστεύετε πως ο ιστορικός του μέλλοντος θα σας αναγνωρίσει ελαφρυντικά;
Η πραγματικότητα είναι ότι βρεθήκαμε σε αυτή τη δύσκολη κατάσταση γιατί η Νέα Δημοκρατία, αντί να λύσει προβλήματα, επέλεξε να τα κρύψει. Από εκεί και πέρα, δεν δικάζομαι για να περιμένω να μου αναγνωριστούν ελαφρυντικά. Εγώ είμαι σε θέση να δείξω για κάθε μέρα και για κάθε ώρα που ήμουν Υπουργός Οικονομικών τι έκανα, για να λύσω τα προβλήματα που βρήκα. Μακάρι να μπορούσαν να το κάνουν και οι προηγούμενοι από εμένα – δεν θα είχαμε φτάσει σε αυτό το σημείο.
-Κάτι ποιο συγκεκριμένο. Σας αδικεί η αναφορά ότι πριν τις εκλογές του 2009 συμμετείχατε στην καλλιέργεια της αντίληψης του «λεφτά υπάρχουν»; Έχετε κάποια ευθύνη για την στρεβλή και επιζήμια όπως αποδείχθηκε αυτή εικόνα;
Διαφωνώ με την βάση της ερώτησής σας. Το «λεφτά υπάρχουν» είναι δυο λέξεις από μια αναφορά του τότε προέδρου του ΠΑΣΟΚ Γιώργου Παπανδρέου που περιελάμβανε δεκάδες επιχειρήματα για το πού μπορεί να βρει η χώρα χρήματα, για να μειώσει τα ελλείμματά της –που θυμίζω τότε δεν υπήρχε ούτε στους χειρότερους εφιάλτες μας η υποψία για έλλειμμα 16% του ΑΕΠ που τελικά ήταν– και για να αυξήσει τους ρυθμούς ανάπτυξης. Το πρόβλημα ξεπερνούσε κάθε δυνατότητα ηπιότερης προσαρμογής. Ο χρόνος ήταν μια παράμετρος που λειτούργησε εναντίον κάθε προσπάθειας να γίνουν και να αποδώσουν οι διαρθρωτικές αλλαγές. Το έλλειμμα έπρεπε να μαζευτεί άμεσα, αφού δεν μπορούσε να χρηματοδοτηθεί.
-Το ΔΝΤ κρίνει αναγκαία για την Ελλάδα μια εξοικονόμηση 14 δισ. ευρώ ή 7% του ΑΕΠ, προκειμένου να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι του 2013 και 2014. Είναι δυνατόν η Ελλάδα να αντέξει 8 χρόνια λιτότητας για να πετύχει δημόσιο χρέος 116,5% που θα είναι όσο ήταν όταν χρειάστηκε να προσφύγουμε στο μηχανισμό στήριξης το 2009;
Όσο υπάρχουν πρωτογενή ελλείμματα, το χρέος αυξάνεται, αυτό είναι αναπόφευκτο. Αν δεν κάναμε αυτό το πρόγραμμα προσαρμογής, το χρέος μας θα ξεπερνούσε το 200% του ΑΕΠ. Αυτά καλό είναι να τα έχουμε στο μυαλό μας και να μην καταφεύγουμε σε εύκολες αναλύσεις. Από εκεί και πέρα, η χώρα μας κατάφερε σε δύο χρόνια να μειώσει το πρωτογενές έλλειμμα της από το σχεδόν 11% του ΑΕΠ το 2009 σε κάτω από 2,5% του ΑΕΠ το 2011, πάνω από 8 μονάδες προσαρμογή σε δύο χρόνια. Η μεγαλύτερη που έχει επιτευχθεί ποτέ από χώρα της Ευρωζώνης. Όμως ακόμη έχουμε δρόμο για τον στόχο ενός ικανού πρωτογενούς πλεονάσματος. Η περαιτέρω προσαρμογή, λοιπόν, είναι αναγκαία, όμως δεν είναι ανάγκη να την ταυτίζουμε μόνο με επώδυνα μέτρα λιτότητας. Σίγουρα δεν θα είναι εύκολη, αλλά μπορεί να βασιστεί πια περισσότερο σε διαρθρωτικές παρεμβάσεις και μέτρα που απαιτούν χρόνο να εφαρμοστούν.
-Σε συνθήκες σκληρής λιτότητας και πιστωτικής ασφυξίας δεν είναι εξαιρετικά πιθανό να χρειαστεί νέος γύρος περιοριστικών μέτρων και οριζόντιων περικοπών; Υπάρχει κόκκινη γραμμή στις περικοπές; Φοβάστε κοινωνική έκρηξη με απρόβλεπτες συνέπειες;
Ο μεγάλος στόχος και η μεγάλη πρόκληση για τους επόμενους μήνες είναι η ανάκαμψη. Η δουλειά στο σκέλος της δημοσιονομικής προσαρμογής δεν μπορεί να σταματήσει, αλλά δεν θα αποδίδει πια το ίδιο αν δεν βελτιωθούν οι συνθήκες στην οικονομία, ώστε να αυξηθεί το πραγματικό εισόδημα στον ιδιωτικό τομέα, και άρα η φοροδοτική κυρίως ικανότητα. Νομίζω ότι η κόκκινη γραμμή προκύπτει πλέον και από τους αριθμούς. Δεν έχω άμεση επαφή με τις συζητήσεις του οικονομικού επιτελείου, όμως σίγουρα και οι δύο πλευρές έχουν την τεχνική επάρκεια να βλέπουν πού μπορεί και πού δεν μπορεί να αποδώσει μια πολιτική περικοπών. Δυνατότητες σαφώς υπάρχουν ακόμη για μείωση του κράτους, όπως υπάρχουν και δυνατότητες σημαντικής ανάπτυξης στον ιδιωτικό τομέα που θα απορροφήσει εργατικό δυναμικό και θα μετριάσει τις συνέπειες από τις περικοπές στον δημόσιο τομέα.
- Το ΔΝΤ, η ΕΕ και τα κράτη μέλη της Ευρωζώνης προειδοποιούν τα πολιτικά κόμματα, αλλά και την κυβέρνηση Παπαδήμου να μην χρησιμοποιήσουν την περίοδο των εκλογών, για να ξεχάσουν αυτά για τα οποία έχουν δεσμευθεί και να καθυστερήσουν την εφαρμογή του προγράμματος. Ανησυχείτε για αυτό το ενδεχόμενο; Ποιες θα ήταν οι επιπτώσεις ενδεχόμενων νέων αποκλίσεων;
Αναμφισβήτητα, αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχει περιθώριο ούτε πλειοδοτικών υποσχέσεων, ούτε αποκλίσεων από τις δεσμεύσεις που περιλαμβάνονται στο Μνημόνιο και τις οποίες έχουν αποδεχτεί τουλάχιστον τα δύο μεγάλα κόμματα και άλλοι πολιτικοί, που ψήφισαν υπέρ του νέου προγράμματος. Ας αφήσουμε, όμως, λίγο στην άκρη την στάση των εταίρων μας. Η συνέπεια της πολιτικής στην Ελλάδα είναι υποχρέωση απέναντι στην κοινωνία μας που έχει υποστεί όλα αυτά τα μέτρα και που προφανώς περισσότερο από όλα θέλει να δει την χώρα να στέκεται ξανά στα πόδια της και να μην πάνε χαμένες οι θυσίες. Πάντα υπάρχει ο φόβος, όπως και περιστατικά μικροκομματικής εκμετάλλευσης της κατάστασης και βέβαια είναι ανησυχητικά, κυρίως για τα διφορούμενα μηνύματα που δίνουν στην κοινωνία. Οι επιπτώσεις, ωστόσο, θα είναι πολύ άσχημες για τον τόπο. Για αυτό είναι κρίσιμο να επικρατήσει νηφαλιότητα, σοβαρότητα και συνέπεια με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα.
-Η απόφαση του πρώην προέδρου του ΠΑΣΟΚ Γιώργου Παπανδρέου να προκηρύξει δημοψήφισμα για τις αποφάσεις της 27ης Οκτωβρίου περιθωριοποίησε την Ελλάδα εντός της Ευρωζώνης. Συμφωνείτε;
Θα διαφωνήσω κάθετα με τον όρο «περιθωριοποίηση» της Ελλάδας στην Ευρωζώνη. Το κύρος της χώρας ήταν στον ναδίρ, όταν ανέλαβε η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, εξαιτίας της ανευθυνότητας, ασυνέπειας και απόκρυψης των δημοσιονομικών δεδομένων από την προηγούμενη κυβέρνηση. Η χώρα απέκτησε ξανά φωνή και θέση στις διαπραγματεύσεις εξαιτίας του αγώνα του Γιώργου Παπανδρέου στο διεθνές στερέωμα, αλλά και των μεγάλων και δύσκολων αποφάσεων και θυσιών μιας ολόκληρης χώρας. Μην τα ξεχνάμε αυτά.
-Τι επιπτώσεις εκτιμάτε πως θα είχε μια ενδεχόμενη αποκήρυξη του Μνημονίου από την επόμενη Κυβέρνηση;
Η καταπάτηση των δεσμεύσεων της χώρας για ακόμη μια φορά νομικού προγράμματος, θα μας δείξει σαφώς το δρόμο για την έξοδο από την Ευρωζώνη, και μετά θα είμαστε υποχρεωμένοι, χωρίς την ασφάλεια και τη σταθερότητα του κοινού νομίσματος να εφαρμόσουμε ακόμη πιο επώδυνες πολιτικές για να ξαναφέρουμε την χώρα πιο κοντά στο σημείο ανάκαμψης. Αυτή είναι μια πραγματικότητα που πρέπει να λαμβάνουν σοβαρά υπόψη και να την αποκαλύπτουν στους πολίτες, όσοι σήμερα αξιώνουν την ψήφο τους.
- Όλο το προηγούμενο διάστημα είχατε επαφές στο Βερολίνο με επίδοξους επενδυτές για το πρόγραμμα «Ήλιος», το οποίο το έχει αγκαλιάσει η Κομισιόν. Αναρωτιέμαι, πώς η χώρα θα προσελκύσει τόσο σημαντικές επενδύσεις όταν στιγματίζεται από αρνητικές συμπεριφορές ορισμένων δημόσιων υπαλλήλων; Πώς θα διασφαλισθούν τελικά οι επιχειρηματίες;
Η αντιμετώπιση της διαφθοράς σε όλα τα επίπεδα του δημοσίου τομέα δεν είναι κάτι που αντιμετωπίζεται από την μία μέρα στην άλλη. Όμως, σίγουρα, έχουν γίνει πολύ σημαντικά βήματα διαφάνειας τα τελευταία δύο χρόνια που περιορίζουν δραστικά αυτά τα φαινόμενα, και σε κάθε περίπτωση βοηθούν να εντοπιστούν και να αντιμετωπιστούν πολύ πιο γρήγορα. Το θεσμικό πλαίσιο για την δημιουργία επενδύσεων έχει γίνει πολύ πιο ευνοϊκό και πολύ πιο ξεκάθαρο, μειώνοντας την εξάρτηση από την υποκειμενική κρίση δημοσίων υπαλλήλων. Οι μεγάλες επενδύσεις έχουν ειδική μεταχείριση μέσω των νέων θεσμών του fast track. Και τελικά τα αποτελέσματα, ειδικά στον χώρο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας δείχνουν ότι οι επενδύσεις προχωρούν γρήγορα και υλοποιούνται έργα που έχουν φέρει πια την εγκατεστημένη ισχύ στο σύστημα στα 2,5 Gw.
-Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του «Ήλιος»; Ποιοι οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι για το πρόγραμμα αυτό;
Το πρόγραμμα «‘Ηλιος» θέτει ως στόχο την εγκατάσταση μονάδων φωτοβολταϊκών για την εξαγωγή ηλεκτρικής ενέργειας έως και 10 GW. Είναι ένα μακροχρόνιο έργο, που η υλοποίηση του εξαρτάται από τις υπάρχουσες και τις νέες υποδομές εξαγωγής της παραγόμενης ενέργειας, αλλά και το σύστημα τιμολόγησης που θα συμφωνηθεί σε ευρωπαϊκό ή σε διμερές επίπεδο. Να θυμίσω ότι σήμερα υπάρχει δίκτυο που μπορεί να υποστηρίξει την εξαγωγή έως 3 GW. Άρα, σε πρώτη φάση η υλοποίηση ενός μέρους του έργου μπορεί ξεκινήσει άμεσα και να αρχίσει να δουλεύει με την υλοποίηση των φωτοβολταϊκών μονάδων. Η Ελληνική πολιτεία, στα θέματα που εξαρτώνται αποκλειστικά από εμάς, έχει προχωρήσει τόσο στην εύρεση και την αποτύπωση των διαθέσιμων χώρων για την εγκατάσταση μεγάλων φωτοβολταϊκών πάρκων, όσο και στην θέσπιση ενός ειδικού θεσμικού πλαισίου, ιδιαίτερα ευνοϊκού για την υλοποίηση του έργου. Είμαστε σε συνεχή συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά και σε συνεχή επαφή με τα αρμόδια Υπουργεία άλλων χωρών, ώστε να εξειδικευτεί το θεσμικό πλαίσιο – που ήδη υπάρχει με την Οδηγία για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας – για να καταστεί εμπορικά εφικτή η διακίνηση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στην ΕΕ.
- Όπως καταδείχθηκε το ενδιαφέρον των επενδυτών για τη ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ ήταν πολύ μεγάλο. Εκτιμάτε πως το ίδιο θα συμβεί για τη ΔΕΗ και το Ελληνικό;
Το ενδιαφέρον για την ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ είναι πάρα πολύ ενθαρρυντικό και με σαφή τρόπο δείχνει την επιστροφή της εμπιστοσύνης στην οικονομία μας. Έχουμε αντίστοιχα δείγματα ενδιαφέροντος και για το «Ελληνικό» και πιστεύω για όλα τα σημαντικά περιουσιακά στοιχεία που θα ακολουθήσουν θα υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον. Όμως, είναι προφανές ότι όλα εξαρτώνται και από τη σταθεροποίηση και την ασφάλεια που θα επικρατεί και πολιτικά στην χώρα μας. Δεν είναι μικρός ο κίνδυνος μιας αποσταθεροποίησης λόγω ακυβερνησίας ή έλλειψης συνεργασίας μετά τις εκλογές.
-Έχετε εκφράσει τη βεβαιότητά ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουν στηθεί γεωτρύπανα στα Ιωάννινα, στον δυτικό Πατραϊκό και στο Κατάκολο, στις τρεις περιοχές που διατίθενται για έρευνα υδρογονανθράκων. Είστε αισιόδοξος για τις έρευνες αυτές ;
Δεν έχω εκφράσει την βεβαιότητα, όμως ξέρω ότι από την πλευρά μας, ως ΥΠΕΚΑ, έχουμε κάνει όλες τις αναγκαίες ενέργειες, ώστε να καταστεί εφικτό. Από εκεί και πέρα, είμαι αισιόδοξος, γιατί βλέπω ότι υπάρχει ενδιαφέρον από τις μεγαλύτερες εταιρίες του κόσμου για την έρευνα και την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων στην χώρα μας και στις τρεις περιοχές, που αναφέρεστε – και είναι οι πιο ώριμες – και για την περιοχή του Ιονίου και της Νοτίου Κρήτης με τις σεισμικές έρευνες. Το ίδιο πιστεύω ότι θα συμβεί για τις επόμενες περιοχές που θα προκηρυχθούν μέσα στο 2012.
-Έχετε δηλώσει πως οι ΑΟΖ είναι ένα εργαλείο το οποίο η Ελλάδα σκοπεύει να χρησιμοποιήσει σε ευθυγράμμιση με τη συνολική πολιτική της και έχετε ανακοινώσει πως θα ξεκινήσουν συζητήσεις με την Αίγυπτο, τη Λιβύη, την Αλβανία και την Ιταλία. Πως θα αντιμετωπίσουμε την Τουρκία στη διαπραγμάτευση αυτή; Που οφείλετε η μη υπογραφή της τριμερούς συμφωνίας Ελλάδας-Κύπρου και Ισραήλ για την ενεργειακή συνεργασία;
Η οριοθέτηση και ανακήρυξη Αποκλειστικών Οικονομικών Ζωνών είναι απόλυτο και αναφαίρετο κυριαρχικό δικαίωμα της χώρας μας, το οποίο και θα εξασκήσουμε την κατάλληλη στιγμή. Προφανώς και ποτέ δεν μας πέρασε από το μυαλό μας να το απεμπολήσουμε, ούτε φυσικά και να το διαπραγματευτούμε με τους γείτονές μας. Όσο για τη μη υπογραφή του τριμερούς μνημονίου μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ, αυτό οφείλεται στον ανασχηματισμό στην Κύπρο μερικές μόνο ημέρες πριν το συνέδριο στην Αθήνα, όπου επρόκειτο να υπογράψουμε. Η κυπριακή πλευρά ζήτησε λίγο χρόνο. Όμως, στην Αθήνα οι τρεις υπουργοί επιβεβαιώσαμε με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο την κοινή βούληση των κυβερνήσεων των τριών χωρών να συνεργαστούμε στενά, για να προωθήσουμε κοινές πολιτικές στον ηλεκτρισμό και στο φυσικό αέριο, στη διασύνδεση και από κοινού εκμετάλλευση των πόρων υδρογονανθράκων που κατέχει η κάθε χώρα στην ευρύτερη περιοχή.
Συνέντευξη: Θανάσης Κουκάκης