Συνέντευξη στο "Κεφάλαιο"...
Το σχέδιο των 100 -δύσκολων- πρώτων ήμερων αναλύει ο πρώην υπουργός και υποψήφιος βουλευτής του ΠΑΣΟΚ στη Β’ περιφέρεια της Αθήνας κ. Μιχάλης Χρυσοχοϊδης σε συνέντευξή του στο περιοδικό "Κεφάλαιο". Τι λέει για ΟΤΕ, Ολυμπιακή, δημοσιονομικά και πράσινη ανάπτυξη.
– Κύριε Χρυσοχοΐδη, η φετινή προεκλογική διαδικασία είναι η μοναδική από τότε που θυμάμαι, στην οποία ο ένας εκ των δύο υποψήφιων πρωθυπουργών αντί για προεκλογικές παροχές προτείνει σκληρή λιτότητα και… «δύσκολες μέρες». Για ποιο λόγο πιστεύετε ότι ο κ. Καραμανλής επέλεξε μια τέτοια στάση και κατά πόσο θεωρείτε ότι αυτό είναι ένα «δώρο» για το ΠΑΣΟΚ;
Ο κ. Καραμανλής αποχωρεί από το τιμόνι της χώρας, επιχειρώντας να...
...καλλιεργήσει την εικόνα του υπεύθυνου ηγέτη. Γι’ αυτό μιλάει με σκληρή γλώσσα για το δημοσιονομικό πρόβλημα και εξαγγέλλει λιτότητα. Το κόλπο όμως δεν θα πιάσει. Η πικρή αλήθεια είναι ότι ο Καραμανλής κατέρρευσε υπό το βάρος των συσσωρευμένων αδιεξόδων στην οικονομία. Αδιέξοδα που προκλήθηκαν κατ’ αρχάς από τις λανθασμένες επιλογές της κυβέρνησης την περασμένη εξαετία και στη συνέχεια διογκώθηκαν από τη διεθνή οικονομική κρίση. Ως αποτέλεσμα, η Ελλάδα για πρώτη φορά τα τελευταία 15 χρόνια βρίσκεται σε τροχιά οικονομικής απόκλισης από την ΕΕ. Η ανάπτυξη βρίσκεται υπό το μηδέν για πρώτη φορά μετά το 1993. Τα εισοδήματα των πολιτών συμπιέζονται. Η ιδιωτική κατανάλωση έχει υποδιπλασιαστεί. Η ανταγωνιστικότητα φθίνει. Η αγορά έχει παγώσει με τις επιχειρήσεις να στενάζουν για πιστώσεις, ενώ οι ιδιωτικές επενδύσεις έχουν πέσει στο 8% του ΑΕΠ από 14,5% το 2004, με τάση επιβράδυνσης. Το δε κράτος και τα ασφαλιστικά ταμεία βρίσκονται στα πρόθυρα χρεοκοπίας. Είναι προφανές ότι ο κ. Καραμανλής φεύγει ως αποτυχημένος πρωθυπουργός. Και φυσικά δεν μιλάμε εδώ για δώρο προς το ΠΑΣΟΚ. Αλλά για ένα λεηλατημένο οικονομικό τοπίο που αφήνει κληρονομιά στην επόμενη κυβέρνηση.
– Μία ακόμη ιδιαιτερότητα των φετινών εκλογών αφορά την επόμενη ημέρα ή μάλλον τις επόμενες 100 ημέρες. Είναι δεδομένο ότι πίστωση χρόνου δεν υπάρχει και όποιο και αν είναι το κόμμα που θα βρεθεί στην κυβέρνηση θα πρέπει να ληφθούν μέτρα και να εκτελεστούν αποφάσεις γρήγορα. Είναι το ΠΑΣΟΚ έτοιμο να υλοποιήσει σε «πρώτο χρόνο» τέτοιες πολιτικές ή θα επαναλάβει τη θεωρία της «καμένης γης», ζητώντας πίστωση χρόνου;
Το ΠΑΣΟΚ δεν πρόκειται να επικαλεστεί τη θεωρία της «καμένης γης», ούτε θα βάλουμε τη χώρα σε περιπέτειες κάνοντας απογραφή, όπως έπραξε η ΝΔ το 2004. Όπως ξεκαθάρισε ο Γιώργος Παπανδρέου από το βήμα της ΔΕΘ, τέρμα στα παιχνίδια με τους αριθμούς, που απαξιώνουν διεθνώς τη χώρα μας. Θα ξεκινήσουμε απευθείας να δουλεύουμε με στόχο την ανακούφιση των πληγέντων από την κρίση και την ανάκαμψη της οικονομίας.
– Μία από τις πιεστικές υποχρεώσεις της επόμενης κυβέρνησης είναι και η κατάρτιση του προϋπολογισμού εν μέσω χρηματοπιστωτικής κρίσης, πίεσης των Βρυξελλών και σοβαρών δημοσιονομικών προβλημάτων που συμπεριλαμβάνουν και το κόστος από τον υψηλότερο διαχρονικά δανεισμό του ελληνικού δημοσίου. Οι προϋπολογισμοί των τελευταίων χρόνων καταρτίζονται γνωρίζοντας εκ των προτέρων ότι δεν θα εφαρμοστούν. Με δεδομένα τα πρόσθετα αυτά προβλήματα, υπάρχει κάποιο σχέδιο για την επιτυχή κατάρτισή του;
Η φαρσοκωμωδία με τους εικονικούς προϋπολογισμούς δεν πρόκειται να συνεχιστεί. Αυτά υπήρξαν πρακτικές και αντιλήψεις της κυβέρνησης Καραμανλή. Σας υπενθυμίζω ότι η χώρα σύρθηκε σε εκλογές το 2007 με πρόσχημα την κατάρτιση του πρώτου σωστού προϋπολογισμού και τελικά η Eurostat μαζί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον γύρισαν πίσω ως αναληθή. Αν σήμερα η επιτήρηση επικρέμεται και πάλι πάνω από το κεφάλι μας, είναι επειδή η κυβέρνηση δεν κατάφερε σε συνθήκες ισχυρής ανάπτυξης (4%) να ρίξει το έλλειμμα κάτω από το 3%.
Εμείς το πρώτο πράγμα που θα κάνουμε είναι να καταθέσουμε ένα νέο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, που θα συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Ένωση και θα εγγυάται στο βάθος τριετίας την ανάκαμψη της οικονομίας, αλλά και τη σταδιακή αποκλιμάκωση του ελλείμματος και του χρέους. Μαζί με το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, θα καταθέσουμε στη Βουλή ένα τριετές σχέδιο προϋπολογισμού. Με ρεαλιστικές εκτιμήσεις για την πορεία της οικονομίας και την απόδοση των μέτρων περιορισμού της σπατάλης, φορολογικής πολιτικής και καταπολέμησης της φοροδιαφυγής.
– Πολλοί επιφανείς οικονομολόγοι και θεσμικοί παράγοντες στη χώρα μας αναφέρουν ότι η κρίση δεν έχει ακόμη χτυπήσει την πόρτα μας. Επιπλέον οι κρατικές ενισχύσεις που δόθηκαν από την κυβέρνηση της ΝΔ είναι βέβαιο ότι δεν μπορούν να επαναληφθούν. Ποια είναι η δική σας άποψη και πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί μια τόσο εκρηκτική κατάσταση;
Πράγματι. Μέχρι στιγμής οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα υπήρξαν ήπιες, σε σύγκριση πάντα με το τι έγινε στο εξωτερικό. Ειδικά στις ΗΠΑ και τη Βρετανία. Η χώρα μας, όπως είχα προβλέψει την προηγούμενη χρονιά, τώρα μπαίνει στο μάτι του κυκλώνα. Τα επόμενα δύο χρόνια θα είναι εξαιρετικά δύσκολα. Όχι μόνο λόγω δημοσιονομικού, όπως συνέβη το 1993. Σήμερα καλούμαστε να διαχειριστούμε, εκτός από τα άδεια ταμεία, τη συνολική χρεοκοπία ενός ολόκληρου κοινωνικού και αναπτυξιακού προτύπου. Του ύστερου μεταπολιτευτικού. Με την υπερχρέωση όχι μόνο του κράτους, αλλά και των ιδιωτών. Υπενθυμίζω ότι όλοι μαζί, κράτος, επιχειρήσεις και νοικοκυριά, χρωστάμε 600 δισ. ευρώ. Με την ανάπτυξη που βασίστηκε στο εύκολο και φτηνό χρήμα και την εκτεταμένη παραοικονομία. Με την εκτεταμένη επιχειρηματικότητα ανάγκης. Το πελατειακό κράτος και τη μεγάλη διαφθορά. Για πρώτη φορά στη μεταπολεμική μας ιστορία αντιμετωπίζουμε μια κατάσταση όπου η άνοδος, κοινωνική και οικονομική, δεν αποτελεί το μέλλον όλων. Οι μηχανισμοί ανόδου έχουν φρακάρει. Τα παιδιά μας, που απαρτίζουν τη λεγόμενη γενιά των 700 ευρώ, είναι αυτά που ήδη βιώνουν με έντονο τρόπο τη συγκεκριμένη κατάσταση και διαισθάνονται τον κίνδυνο ότι θα ζήσουν χειρότερα από τους γονείς τους.
Ξέρουμε λοιπόν πολύ καλά ποια είναι η κατάσταση στην οικονομία, γι’ αυτό θα ξεδιπλώσουμε το ταχύτερο δυνατό το σχέδιό μας με στόχο την αντιμετώπιση της κρίσης και την τόνωση της ανάπτυξης. Το σχέδιό μας εμπεριέχει τέσσερις βασικούς άξονες:
-Πρώτον, τη στήριξη του εισοδήματος. Με αυξήσεις πάνω από τον πληθωρισμό. Έκτακτο επίδομα αλληλεγγύης. Μέτρα προστασίας των δανειοληπτών. Πάγωμα των τιμολογίων των ΔΕΚΟ για ένα χρόνο.
-Δεύτερον, την αναθέρμανση της οικονομικής και επενδυτικής δραστηριότητας. Με αύξηση των δημόσιων επενδύσεων στο 4% του ΑΕΠ από τον πρώτο προϋπολογισμό, καθώς επίσης και επιτάχυνση αλλά και αναπροσαρμογή των κατευθύνσεων του ΕΣΠΑ με στόχο την επένδυση στην πράσινη οικονομία. Αλλαγή του ΤΕΙΡΕΣΙΑ. Δημιουργία Ταμείου Αναχρηματοδότησης της Οικονομίας με στόχο την τόνωση της ρευστότητας στην αγορά.
-Τρίτον, την προστασία και ενίσχυση της απασχόλησης και στήριξη των ανέργων.
-Τέταρτον, το νοικοκύρεμα στα δημόσια οικονομικά με την καταπολέμηση της σπατάλης και την ενίσχυση των φορολογικών εσόδων.
Έχουμε δεσμευτεί να θέσουμε σε εφαρμογή αυτό το σχέδιο, ψηφίζοντας στις πρώτες 100 μέρες πέντε νομοσχέδια που αφορούν την οικονομία.
Από εκεί και πέρα το συλλογικό μας μέλλον εξαρτάται από την ικανότητα που θα επιδείξουμε να αλλάξουμε μοντέλο ανάπτυξης. Με νέες παραγωγικές δυνατότητες. Εδώ ακριβώς μπαίνει η πράσινη οικονομία.
– Έρευνα της Παγκόσμιας Τράπεζας που είδε το φως της δημοσιότητας στα μέσα του μήνα περιγράφει την Ελλάδα σαν μια χώρα αφιλόξενη για επενδύσεις. Διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις έχουν εξαγγείλει μέτρα για τη διευκόλυνση των επενδύσεων και της δημιουργίας one-stop-shop για τους επενδυτές; Γιατί πιστεύετε ότι τα μέτρα ποτέ δεν εφαρμόστηκαν και τι προτίθεστε να κάνετε αν γίνετε κυβέρνηση;
Πράγματι. Από τη θέση 100 στην παγκόσμια κατάταξη επιχειρηματικού περιβάλλοντος το 2008 πέσαμε στη θέση 109 το 2009. Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα. Η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας φθίνει σε όλα τα επίπεδα. Ας αναλογιστούμε ότι σύμφωνα με το Δείκτη Ανταγωνιστικότητας που καταρτίζει το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ, έχουμε πέσει από τη θέση 35 στην παγκόσμια κατάταξη το 2003 στη θέση 71 το 2009. Η ΝΔ έβγαλε την Ελλάδα από τις πρώτες 50 ελκυστικές για επενδύσεις χώρες. Για να επανέλθουμε πρέπει να κάνουμε ορισμένες κομβικές κινήσεις. Κατ’ αρχάς πάταξη της γραφειοκρατίας σε όλα τα επίπεδα και όχι απλώς δημιουργία one-stop-shops. Αυτό σημαίνει απλοποίηση διαδικασιών καθ’ όλο τον κύκλο ζωής μιας εταιρείας, καθώς και σχετικά με το καθεστώς έγκρισης επενδυτικών προγραμμάτων και υλοποίησης επενδύσεων, τις δομές στήριξης επιχειρήσεων –εδώ υπεισέρχονται τα one-stop-shops– αλλά και τις εξαγωγές. Δεύτερον, σημαίνει αύξηση των διαθέσιμων χώρων για μεταποίηση, χονδρεμπόριο και υπηρεσίες με χωροθέτηση νέων επιχειρηματικών πάρκων και διάθεση πόρων για την οργάνωσή τους (πολεοδόμηση, δίκτυα οδοποιίας, αποχέτευσης κ.λπ). Τρίτον, σημαίνει προώθηση της καινοτομίας και της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων.
– Πολλά έχουν ακουστεί τις τελευταίες εβδομάδες αναφορικά με τις επιλογές του ΠΑΣΟΚ σε θέματα που σχετίζονται με τις επιχειρήσεις, τόσο σε σχέση με τη φορολογία τους όσο και σε σχέση με την αναίρεση επιλογών της ΝΔ όπως στις περιπτώσεις του ΟΤΕ και της Ολυμπιακής. Τι πραγματικά θα συμβεί;
Θα γίνουν σημαντικές αλλαγές και ανατροπές. Κατ’ αρχάς θα θέσουμε το φορολογικό σύστημα σε προοδευτική τροχιά. Με επαναφορά του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας και κατάργηση του ΕΤΑΚ, φορολόγηση της εκκλησιαστικής περιουσίας και επαναφορά του φόρου κληρονομιάς, με θεσμοθέτηση νέου ενιαίου και προοδευτικού φορολογικού συντελεστή για όλα τα εισοδήματα πλην αυτών από τόκους καταθέσεων και των αγροτών.
Αποτελεί κοινό μυστικό ότι αυτοί που φορολογούνται στη χώρα μας είναι κυρίως οι μισθωτοί και οι καταναλωτές. Μόνο 14.000 Έλληνες δηλώνουν εισόδημα άνω των 100.000 ευρώ το χρόνο. Είναι αυτό δυνατόν; Οι φορολογικές υπηρεσίες θα αναδιαμορφωθούν. Θα υπάρξει πλήρης ηλεκτρονική υποστήριξη και διασύνδεση του πληροφοριακού συστήματος με αυτό των Ταμείων Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλων υπηρεσιών καθώς και κωδικοποίηση και απλοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας, με εύκολη πρόσβαση από τους πολίτες, τους επιχειρηματίες, τους εργαζόμενους στο Διαδίκτυο. Το φορολογικό πλαίσιο θα παγιωθεί για να μην αιφνιδιάζεται κάθε τόσο ο φορολογούμενος. Οι έλεγχοι θα είναι δειγματοληπτικοί, θα γίνονται βάσει αντικειμενικής ανάλυσης του κινδύνου για φοροδιαφυγή του κάθε κλάδου και δεν θα εξαρτώνται από τη διακριτική ευχέρεια του κάθε ελεγκτή. Οι υπεράκτιες εταιρείες θα ελεγχθούν αυστηρά. Θα καταργηθεί ο Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων με ενσωμάτωση των αναγκαίων διατάξεων στη φορολογική νομοθεσία.
Στο θέμα τώρα των ΔΕΚΟ. Θα υπάρξει πάγωμα της πορείας ιδιωτικοποιήσεων που ακολουθήθηκε τα τελευταία χρόνια.
Στην περίπτωση του ΟΤΕ θα υπάρξει μια διαδικασία διαπραγμάτευσης με την Deutsche Telekom, ώστε να εξετάσουμε πώς το ελληνικό δημόσιο θα μπορέσει και πάλι να αποκτήσει ουσιαστικό λόγο σε αυτή την επιχείρηση. Στην περίπτωση της Ολυμπιακής θα επιδιώξουμε τη συμμετοχή του δημοσίου στο νέο σχήμα. Σε κάθε περίπτωση θέλω σ’ αυτό το σημείο να υπογραμμίσω ότι δεν πρόκειται να αποδεχτούμε ένα κράτος-μπάχαλο, ούτε θα επιστρέψουμε σε λογικές κρατισμού με δημόσιες επιχειρήσεις πτώματα.
– Το πιο ισχυρό επικοινωνιακά τουλάχιστον «όπλο» του κ. Παπανδρέου ήταν αναμφίβολα η πράσινη ανάπτυξη. Ακούγεται όμορφη σαν προοπτική, ωστόσο πολλοί αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό τις σχετικές εξαγγελίες αμφισβητώντας ότι υπάρχουν πόροι, κουλτούρα και υποδομές για μια τέτοια πορεία της χώρας μας. Τι απαντάτε;
Πράγματι. Πολλοί πολίτες, στο άκουσμα και μόνο της φράσης «πράσινη ανάπτυξη», αντιδρούν με καχυποψία. Μου δίνεται σ’ αυτό το σημείο η ευκαιρία να ξεκαθαρίσω κάποια πράγματα. Κατ’ αρχάς ο Γιώργος Παπανδρέου είναι από τους λίγους σοσιαλιστές πολιτικούς στην Ευρώπη και τον πλανήτη που εκπροσωπούν αυθεντικά το όραμα της πράσινης ανάπτυξης. Ως πρόεδρος δε της Σοσιαλιστικής Διεθνούς έχει ενσωματώσει την προστασία του περιβάλλοντος και την οικολογία στην ατζέντα των σοσιαλιστών, έχοντας μάλιστα συνθέσει την προστασία του περιβάλλοντος και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής με τις θεμελιώδεις αξίες και επιδιώξεις του σοσιαλιστικού κινήματος, όπως είναι για παράδειγμα η κοινωνική δικαιοσύνη. Συνεπώς ο Γιώργος Παπανδρέου αποτελεί εγγύηση, όχι απλώς για την ανάπτυξη της πράσινης οικονομίας στην Ελλάδα, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Από εκεί και πέρα όλοι οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε τα εξής:
Πρώτον, στην Ελλάδα υπάρχει ένα σημαντικό οικολογικό έλλειμμα. Για κάθε μονάδα ΑΕΠ η Ελλάδα παράγει 41% περισσότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου σε σχέση με την ΕΕ «15». Φανταστείτε ότι στον κάθε Έλληνα αντιστοιχούν σχεδόν 12,4 τόνοι ρύπων κάθε χρόνο, δηλαδή 12% περισσοτέροι από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Επιπρόσθετα έχουμε τη μεγαλύτερη εξάρτηση από πετρέλαιο σε όλη την Ευρώπη των 25. Συνεπώς, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουμε είναι να μειώσουμε αυτό το οικολογικό έλλειμμα.
Δεύτερον, η μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα, σε μια δηλαδή πράσινη οικονομία, αποτελεί ένα τεράστιο αναπτυξιακό εγχείρημα. Πολύ απλά, πράσινη ανάπτυξη σημαίνει επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας.
Ιδιαίτερα για χώρες όπως η Ελλάδα, που αντιμετωπίζουν με επίπονο τρόπο τον κορεσμό παραδοσιακών τομέων οικονομικής ανάπτυξης (μεταπολιτευτικό πρότυπο) και ταυτόχρονα διαθέτουν ένα τεράστιο, όμως αναξιοποίητο, δυναμικό φυσικού πλούτου και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η πράσινη οικονομία αποτελεί αναπτυξιακό μονόδρομο...