"
Read more...
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
Ελλάδα, ο παράδεισος του εργολάβου...
Δρόμοι στρωμένοι με ευρώ, βεβαίως για τους εργολάβους, αποδεικνύονται οι αυτοκινητόδρομοι, είτε κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης είτε ως κλασικά δημόσια έργα. Διόδια για την πρώτη κατηγορία, υπερβάσεις και...
συμπληρωματικές συμβάσεις για τη δεύτερη, αποδεικνύουν απλώς ότι «μονά-ζυγά» είναι οι κερδισμένοι, αλλά και... διαμαρτυρόμενοι. Την Τρίτη οι ανάδοχοι και των πέντε αυτοκινητόδρομων έχουν προαναγγείλει συνέντευξη Τύπου για να πουν και επίσημα ότι τα έργα δεν βγαίνουν!
ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Αθηνών-Πατρών-Πύργου-Τσακώνας. Με «ζεστό» χρήμα 153 εκατ. ευρώ, που αντιπροσωπεύει μόλις το 7% του προϋπολογισμού των έργων, η κοινοπραξία «Ολυμπία Οδός» θα έχει την εκμετάλλευση των διοδίων ώς το 2037. Στο μεγάλο έργο των 2,2 δισ. ευρώ, οι κατασκευαστές έχουν επίσης αναλάβει να καλύψουν και το 41% του κόστους με δάνεια, που πρέπει να αποπληρώσουν. Ωστόσο, η ίδια η σύμβαση του 2007 ομολογεί ότι ο αυτοκινητόδρομος θα έχει ουσιαστικά αποσβεστεί ώς το 2022 και επί 15 χρόνια το Δημόσιο εν γνώσει του τον παραχωρεί στους ιδιώτες, οι οποίοι θα έχουν την ευθύνη της συντήρησης και θα καταθέτουν στα κρατικά ταμεία έως και το 93% των εσόδων από τα διόδια.
Η «συνταγή», βεβαίως με παραλλαγές, είναι δοκιμασμένη στη χώρα μας τη δεκαετία του '90, όταν επανήλθε το σύστημα μελέτη-κατασκευή-χρηματοδότηση-παραχώρηση και ξεκίνησαν τα λεγόμενα συγχρηματοδοτούμενα μεγάλα έργα. Το πρώτο πακέτο περιλάμβανε την Αττική οδό, τη ζεύξη Ρίου-Αντιρρίου και το νέο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Στους αρχικούς σχεδιασμούς είχε περιληφθεί και το μετρό Θεσσαλονίκης, όμως στην πορεία αποδείχθηκε ότι το έργο δεν ήταν ανταποδοτικό και οι τράπεζες δεν ήταν διατεθειμένες να το χρηματοδοτήσουν. Δεν ήταν δύσκολο να βρεθούν αφορμές για να ακυρωθεί ο διαγωνισμός, ευτυχώς χωρίς επιβάρυνση για το Δημόσιο.
Ανάλογη διαδικασία ακολουθήθηκε και το 2009, αυτή τη φορά με την υποθαλάσσια αρτηρία της Θεσσαλονίκης, που είχε περιληφθεί στο δεύτερο πακέτο μαζί με τους πέντε αυτοκινητόδρομους. Το έργο αποδείχθηκε ασύμφορο και ακυρώθηκε μετά τη γνωμοδότηση της αρχαιολογικής υπηρεσίας, που όμως εκδόθηκε μετά την υπογραφή της σύμβασης. Βεβαίως δεν έχασε ο ανάδοχος του έργου των 480 εκατ. ευρώ, που ζήτησε λύση της σύμβασης με υπαιτιότητα του Δημοσίου και διεκδίκησε αποζημίωση ύψους 400 εκατ. ευρώ. Προσέφυγε στη Δικαιοσύνη και εξασφάλισε αποζημίωση ύψους 68 εκατ. ευρώ για προετοιμασίες που είχε κάνει. Να σημειωθεί ότι αν προχωρούσε η κατασκευή του συγκεκριμένου έργου η δημόσια συμμετοχή θα ήταν 90 εκατ. ευρώ. Με άλλα λόγια, οι Ελληνες φορολογούμενοι πλήρωσαν πανάκριβα για ένα έργο που δεν έγινε. Μάλιστα οι εργολάβοι έχουν προσφύγει στη διαιτησία γιατί θεωρούν ότι το ποσό που τους επιδικάστηκε είναι μικρό!
ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Ενδεικτική είναι η περίπτωση της Αττικής οδού. Τα έργα ξεκίνησαν το 1994 με προϋπολογισμό 426 δισ. δραχμές (σ.σ. εκείνη την εποχή δεν υπήρχε στον ορίζοντα ευρώ και βεβαίως δεν είχε οριστεί η ισοτιμία του με τη δραχμή), αλλά στην πορεία ανέκυψαν και τα... απρόβλεπτα που στοίχισαν στους φορολογουμένους επιπλέον 549 δισ. δραχμές, δηλαδή άλλη μία Αττική οδό! Ιδιαίτερα στην Περιφερειακή Υμηττού, έπειτα από προσφυγές στο ΣτΕ, που αποδείχθηκαν η «χαρά του εργολάβου», διατέθηκαν για έργα προστασίας του περιβάλλοντος 195 δισ. δραχμές, έναντι 19 που προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός. Το 2004, που παραδόθηκε το τελευταίο κομμάτι του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της πρωτεύουσας, το κόστος έφτασε στο 1,23 δισ. ευρώ.
Ο χρόνος παραχώρησης της Αττικής οδού, με βάση τη σύμβαση, λήγει τον Σεπτέμβριο του 2024. Υπάρχει ωστόσο πρόβλεψη ότι θα περιέλθει στο Δημόσιο νωρίτερα όταν οι κατασκευαστές πετύχουν απόδοση 11,6% των ιδίων κεφαλαίων, που ανέρχονται σε 174 εκατ. ευρώ. Οι μέσοι κυκλοφοριακοί φόρτοι, ακόμα και το 2010 με την οικονομική κρίση στο φόρτε της, διαμορφώθηκαν στις 281.329 διελεύσεις την ημέρα, έναντι 243.714 που είχαν προβλεφθεί από τη μελέτη. Ο ετήσιος τζίρος, με στοιχεία που μας έδωσε η κοινοπραξία, ξεπερνά τα 226 εκατ. ευρώ, ενώ τα έξοδα συντήρησης και λειτουργίας υπολογίζονται σε 89,3 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι ο αυτοκινητόδρομος παραμένει ιδιαίτερα κερδοφόρος και ενισχύει την εκτίμηση ορισμένων ότι έχει μειωθεί ο χρόνος παραχώρησης κατά 2 έως και 3 χρόνια. Γι' αυτόν τον λόγο οι εργολάβοι προσφέρουν από χρόνια εκπτωτικά προγράμματα για τους κατόχους ηλεκτρονικών συσκευών, του λεγόμενου e-pass, που χρησιμοποιούν 395.000 οδηγοί. Επιπλέον δεν τηρούνται οι αυξήσεις που προβλέπονται στη σύμβαση για τις τιμές των διοδίων. Είναι ενδεικτικό ότι στα Ι.Χ. η τιμή χωρίς έκπτωση διατηρείται στα 2,8 ευρώ, ενώ θα έπρεπε να διαμορφωθεί γύρω στα 3,7 ευρώ.
ΖΕΥΞΗ ΡΙΟΥ-ΑΝΤΙΡΡΙΟΥ Η πρώτη -στα νεότερα χρονικά, γιατί έχουν προηγηθεί συμβάσεις με την Ούλεν για το δίκτυο ύδρευσης, την Πάουερ για τον φωτισμό κ.λπ.- σύμβαση παραχώρησης αφορά τη ζεύξη Ρίου-Αντιρρίου, που υλοποιήθηκε από κοινοπραξία ελληνικών και κυρίως γαλλικών συμφερόντων. Το κόστος της επένδυσης έφτασε τα 740 εκατ. ευρώ, όπως προέβλεπε η σύμβαση, από τα οποία τα ίδια κεφάλαια της κοινοπραξίας ήταν 10% και το 50% τραπεζικά δάνεια με κρατική εγγύηση. Η παραχώρηση διαρκεί ώς το 2039, προβλέπεται όμως ότι το έργο θα περιέλθει νωρίτερα στο Δημόσιο αν οι εργολάβοι εξασφαλίσουν απόδοση 11,5% επί των ιδίων κεφαλαίων τους. Οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας στους οποίους απευθύνθηκε η «Ε» ήταν ιδιαίτερα φειδωλοί σε στοιχεία. Μας είπαν ότι από την αρχή η κίνηση ήταν χαμηλότερη από την αναμενόμενη και γι' αυτό οδηγήθηκαν σε εκπτωτικά πακέτα για τους συχνούς χρήστες της γέφυρας. Μας ανέφεραν ότι η ημερήσια κυκλοφορία διαμορφώνεται στις 12 με 13 χιλιάδες διελεύσεις και ο μέσος ετήσιος τζίρος ανέρχεται σε 48 εκατ. ευρώ. Δεν μας έδωσαν πληροφορίες για τα καθαρά έσοδα, απλώς μας ενημέρωσαν ότι είναι σημαντικό το κόστος συντήρησης της γέφυρας.
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΠΑΤΩΝ Πιο σύνθετη είναι η περίπτωση του αεροδρομίου στα Σπάτα, που λειτούργησε τον Μάρτιο του 2001 και υλοποιήθηκε με σύμβαση παραχώρησης συνολικού ύψους 685 δισ. δραχμών. Από το ποσό αυτό τα 78 δισ. δραχμές προήλθαν από το λεγόμενο «σπατόσημο», ενώ το Δημόσιο κατέβαλε από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και κοινοτικά προγράμματα επιπλέον 44 δισ. δραχμές. Σε 370 δισ. δραχμές ανήλθε το δάνειο-μαμούθ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Στην εταιρεία λειτουργίας του αεροδρομίου το Δημόσιο μετέχει με 55%, ενώ το υπόλοιπο ανήκει στο επενδυτικό σχήμα στο οποίο κυριαρχούν γερμανικές εταιρείες. Ανάλογη είναι και η κατανομή στα κέρδη, που παρά τη διεθνή κρίση καταγράφουν άνοδο και το 2009 διαμορφώθηκαν στα 264 εκατ. ευρώ, έναντι 149 εκατ. την προηγούμενη χρονιά.
ΜΕΤΡΟ Αλλά και στα κλασικά δημόσια έργα οι εργολάβοι δεν χάνουν. Ενδεικτική είναι η περίπτωση του βασικού έργου του Μετρό, των γραμμών Εθνική Αμυνα-Σύνταγμα και Σύνταγμα-Δάφνη, που εγκαινιάστηκαν τον Ιανουάριο του 2000. Το αρχικό κόστος ήταν 185 δισ. δραχμές που το 1994 με τις συμπληρωματικές συμβάσεις... εκτροχιάστηκαν στα 506,5 δισ. για να καλυφθούν τα κενά της σύμβασης-κουρελού, όπως έλεγε η τότε κυβέρνηση, ενώ η Ν.Δ. έκανε λόγο για «καύσιμα στον μετροπόντικα». Στη συνέχεια ήρθαν τα... απρόβλεπτα που διαμόρφωσαν το κόστος στα 711 δισ. δραχμές.
ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Οι συμπληρωματικές συμβάσεις και οι υπερβάσεις των αρχικών κοστολογίων ήταν κανόνας για τον βασικό άξονα της Εγνατίας. Ο αυτοκινητόδρομος των 670 χλμ., που ενώνει την Αλεξανδρούπολη με την Ηγουμενίτσα, ξεκίνησε να κατασκευάζεται από το 1995 και με το ελληνικότατο «βλέποντας και δίνοντας». Οι μελέτες αποδείχθηκαν ελλιπείς και χρειάστηκε να γίνουν αλλαγές επί αλλαγών. Το έργο ολοκληρώθηκε το 2009 με κόστος 6 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 2,24 δισ. εξασφαλίστηκαν μέσω δανεισμού του Δημοσίου. Εξαίρεση αποτέλεσαν ορισμένα τμήματα στην Ηπειρο που δόθηκαν στην κυκλοφορία τον περασμένο χρόνο. Ακόμη και σήμερα κατασκευάζεται ένα μικρό κομμάτι όπου παρουσιάστηκαν έντονα γεωλογικά φαινόμενα.
Κοινός παρονομαστής το θεσμικό πλαίσιο, που κατοχυρώνει στην ουσία τους εργολάβους και χάρη στη νομική υποστήριξη που διαθέτουν «στριμώχνουν» το Δημόσιο. Με τη διατησία και το μπαράζ προσφυγών έχουν τη δυνατότητα να κερδίζουν σοβαρές αποζημιώσεις, ενώ ακόμα και να κηρυχθούν έκπτωτοι χαμένοι είναι οι φορολογούμενοι και τα έργα. *
12 ΦΟΡΕΣ ΑΚΡΙΒΟΤΕΡΟΙ
Πληρώνουμε μέχρι 65 εκατ. € το χιλιόμετρο όταν η Ισπανία με ίδιο γεωγραφικό ανάγλυφο πληρώνει 12 φορές λιγότερο
ΜΟΝΑ-ΖΥΓΑ ΔΙΚΑ ΤΟΥΣ
Είτε κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης είτε ως κλασικά δημόσια έργα οι σίγουρα κερδισμένοι είναι οι εργολάβοι.
enet.gr
Δεύτερη δυναμική εξόρμηση ετοιμάζουν για αύριο οι κινήσεις πολιτών και ξανανοίγουν τις μπάρες των διοδίων σε μια ακόμα δράση, με αξίωση την ανάκληση των αυξήσεων στις τιμές διοδίων. Τα μέλη του κινήματος «Δεν πληρώνω» συντονίζουν τα ρολόγια τους καθώς πρέπει να ...
είναι συνεπείς με το ραντεβού στις 15:00 το μεσημέρι της Κυριακής.
Το …κύμα των αγανακτισμένων πολιτών θα ξεκινήσει από τη Θεσσαλονίκη για να «σαρώσει» όλη τη χώρα και 13 σταθμούς διοδίων, ενώ το ίδιο σκηνικό θα επικρατήσει και σε 8 σταθμούς της Αττικής Οδού. Και αυτά, την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση δείχνει το σκληρό της πρόσωπο αναφορικά με τις πρωτοβουλίες αυτές εξαγγέλλοντας νέες νομοθετικές ρυθμίσεις που θα προβλέπουν κυρώσεις στους ανυπάκουος οδηγούς.
Η κυβέρνηση θα έχει να αντιμετωπίσει έναν νέο, πιο δυνατό αυτή τη φορά πονοκέφαλο, κι αυτό γιατί όπως αναμένεται, η παρουσία των πολιτών θα είναι σαφώς εντονότερη με περισσή οργή ως απάντηση στις ποινικές διώξεις που ασκήθηκαν σε εννέα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής Φορέων και Κατοίκων ΒΑ Αττικής, μετά από μηνύσεις της κοινοπραξίας Νέα Οδός.
Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, τα μέλη διώκονται για συκοφαντική δυσφήμηση, φθορά ξένης περιουσίας, παρακώλυση συγκοινωνιών και παράνομη βία, για τις μαζικές συγκεντρώσεις που είχαν πραγματοποιηθεί στα διόδια Αφιδνών πριν από περίπου ένα χρόνο.
Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες η εταιρεία Νέα Οδός έχει αποστείλει νέο εξώδικο στο υπουργείο Υποδομών, με το οποίο ζητά την προσκόμιση των προσωπικών στοιχείων των όσων οδηγών πέρασαν τα διόδια της παλαιάς εθνικής οδούς χωρία να καταβάλουν αντίτιμο.
newsbomb
Ανατροπές φέρνει το νέο μισθολόγιο με την εξισορρόπηση των αποδοχών υπαλλήλων και τη συνολική αναδιάρθρωση των επιδομάτων που θα φτάσουν μέχρι και μειώσεις 40% στις αποδοχές περίπου 30.000 εργαζομένων στο Δημόσιο, που λαμβάνουν υψηλές αμοιβές λόγω των πολλαπλών και ακριβών επιδομάτων. Αντίστοιχα,... συνάδελφοί τους που έχουν τα ίδια χρόνια υπηρεσίας και ανήκουν στην ίδια εκπαιδευτική βαθμίδα αλλά αμείβονται λιγότερο, θα δουν τους μισθούς τους να αυξάνονται μέχρι και 15%. Στην προχθεσινή συνάντηση που είχε ο υπουργός Εσωτερικών κ. Γ. Ραγκούσης με την ΑΔΕΔΥ για τη διαμόρφωση του πλαισίου διαλόγου σχετικά με την αναδιοργάνωση του κράτους, για πρώτη φορά περιγράφηκε με σαφή τρόπο από κυβερνητικά χείλη ότι:
Τα κέρδη και οι ζημιές με το νέο μισθολόγιο
* Το νέο Ενιαίο Μισθολόγιο θα εφαρμοστεί για το σύνολο των υπαλλήλων του δημόσιου τομέα.
* Δεν θα υπάρξει μείωση του συνολικού μισθολογικού κόστους, που υπολογίζεται σε 16 δισ. ευρώ για το 2011.
* Το Ενιαίο Μισθολόγιο θα εξισορροπήσει μισθολογικές ανισότητες μεταξύ εργαζομένων που έχουν την ίδια προϋπηρεσία και ανήκουν στην ίδια εκπαιδευτική βαθμίδα.
Στόχος της κυβέρνησης είναι να διαμορφωθεί ένα ενιαίο πλαίσιο αμοιβών, που θα συνδεθεί με την παραγωγικότητα και τη θέση ευθύνης, έτσι ώστε οι γραμματείς να μην αμείβονται με μισθούς υψηλότερους από τους γιατρούς, όπως συμβαίνει σήμερα σε αρκετές περιπτώσεις.
Στις προτάσεις, που εξετάζει η κυβέρνηση, είναι η διαμόρφωση τεσσάρων μισθολογικών κατηγοριών ανάλογα με την εκπαιδευτική βαθμίδα που ανήκουν οι εργαζόμενοι: Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Τεχνολογικής και Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης.
Ο εισαγωγικός μισθός για τους υπαλλήλους Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης είναι 711 ευρώ, Δευτεροβάθμιας 830, Τεχνικής 938 και Πανεπιστημιακής 984 ευρώ. Ο καταληκτικός μισθός θα διαμορφωθεί γύρω στις 2.100 ευρώ, προκειμένου να επικρατήσει η σχέση εισαγωγικού και καταληκτικού μισθού στο ένα προς τρία, όπως ισχύει στα μισθολόγια των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Στην Ελλάδα, σήμερα, η σχέση μεταξύ εισαγωγικού μισθού ενός υπαλλήλου Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης με τον καταληκτικό μισθό ενός υπαλλήλου Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης είναι 1 προς 2,34.
Τα 40 γενικά επιδόματα, που ισχύουν σήμερα, θα ενσωματωθούν σε ένα, το οποίο θα ξεκινά από τα 140 ευρώ για τους υπαλλήλους Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης και θα αυξάνεται ανάλογα με το κλιμάκιο. Θα διατηρηθούν μόνο τέσσερα επιδόματα: το οικογενειακό, το επίδομα θέσης, το κίνητρο απόδοσης, που θα μετατραπεί σε πριμ παραγωγικότητας και θα καταβάλλεται έπειτα από αξιολόγηση, καθώς και το επίδομα ειδικών συνθηκών εργασίας.
Σήμερα τα επιδόματα καταλαμβάνουν το 40% -κατά μέσο όρο- των αμοιβών στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων. Στόχος του Ενιαίου Μισθολογίου, εάν αποφασιστεί να ενσωματωθούν τα γενικά επιδόματα στον βασικό μισθό, θα είναι στις τελικές αποδοχές να καταλαμβάνει ο μισθός τουλάχιστον το 70% και τα επιδόματα το 30%.
Μετάβαση
Η εφαρμογή του Ενιαίου Μισθολογίου θα πραγματοποιηθεί στο σύνολο των δημοσίων υπαλλήλων (παλαιών και νεοεισερχόμενων), όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Εσωτερικών. Οικονομικοί αναλυτές, όμως, επισημαίνουν ότι θα χρειαστεί μια χρονική περίοδος ήπιας προσαρμογής για τους εργαζομένους, προκειμένου να μην ανατραπεί ο οικογενειακός τους προγραμματισμός. Η ΑΔΕΔΥ σε μελέτες, που έχει πραγματοποιήσει στο παρελθόν, επισήμανε την ανάγκη για επταετές πρόγραμμα προσαρμογής. Η κυβέρνηση, σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζει προτάσεις για την ύπαρξη μεταβατικής περιόδου (από 5 έως και 10 έτη), προκειμένου να ολοκληρωθεί η εφαρμογή του μισθολογίου.
Εξάλειψη των ανισοτήτων
Μισθός νεοδιορισμένου στα 1.640
Στόχος του νέου μισθολογίου, σύμφωνα με την κυβέρνηση, θα είναι η εξάλειψη των διαφορών μεταξύ υπαλλήλων του ίδιου επιπέδου προφανώς με συμπίεση προς τα κάτω της τελικής δαπάνης που αφορά τους καλύτερα αμειβόμενους. Για παράδειγμα, σήμερα ο νεοεισερχόμενος υπάλληλος πανεπιστημιακής στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας λαμβάνει 1.260 ευρώ όταν ο συνάδελφός του στο υπουργείο Οικονομικών παίρνει πρώτο μισθό -μαζί με τα επιδόματα- 2.309 ευρώ.
Με βάση το σενάριο για το Ενιαίο Μισθολόγιο που θέλει την εξισορρόπηση των ανισοτήτων μεταξύ υπαλλήλων που διαθέτουν τα ίδια χαρακτηριστικά, τότε οι απολαβές όλων των νεοεισερχόμενων πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στον στενό δημόσιο τομέα θα διαμορφωθεί περίπου στα 1.640 ευρώ μαζί με τα επιδόματα.
Ο υπάλληλος του υπουργείου Εθνικής Αμυνας θα βγει ωφελημένος κατά 180 ευρώ, δηλαδή θα έχει αύξηση 14%, ενώ ο νεοεισερχόμενος στο υπουργείο Οικονομικών θα λάβει αποδοχές μειωμένες 669 ευρώ, δηλαδή κατά 40,7%. Σύμφωνα με στοιχεία της ΑΔΕΔΥ λαμβάνουν «ακριβά» επιδόματα περίπου 30.000 δημόσιοι υπάλληλοι. Το 80% των υπαλλήλων αμείβονται με μισθούς που κυμαίνονται από 1.000 - 1.500 ευρώ.
Υπάρχουν όμως κατηγορίες υπαλλήλων σε υπουργεία που η πλειονότητα των αποδοχών τους προέρχεται από τα επιδόματα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα πάλι στο υπουργείο Οικονομικών όπου οι αποδοχές πέρα από τον βασικό μισθό κατέχουν το 57,38% των τελικών αποδοχών στους νεοδιόριστους ενώ σε υπάλληλο με πανεπιστημιακή εκπαίδευση και 17 χρόνια προϋπηρεσία στο σύνολο των 3.194 ευρώ που λαμβάνει ως μισθό, τα 1.849 αφορούν επιδόματα (57,89%).
ΝΙΚΟΣ Β.ΤΣΙΤΣΑΣ
ΕΘΝΟΣ
Ο Πρωθυπουργός έλαβε την απόφαση έπειτα από τηλεφωνικές επαφές με τη Χίλαρι Κλίντον και τον ρώσο υπουργό Εξωτερικών...
Ρόλο ειρηνοποιού αναλαμβάνει ο κ. Γ. Παπανδρέου μεταβαίνοντας αύριο στο Κάιρο για να μεταφέρει το πνεύμα και τη συζήτηση που γίνεται στην ΕΕ αλλά και τις σκέψεις της ελληνικής κυβέρνησης. Ο έλληνας πρωθυπουργός έλαβε την απόφαση αυτή έπειτα από σειρά τηλεφωνικών επαφών με την επικεφαλής του Στέιτ Ντιπάρτμεντ Χίλαρι Κλίντον και τον ρώσο υπουργό Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ. Επίσης, συνομίλησε με τον πρόεδρο της Αιγύπτου Χόσνι Μουμπάρακ , τον γραμματέα του Αραβικού Συνδέσμου Αμρ Μούσα, τον νομπελίστα Μοχάμεντ ελ Μπαραντέι και τον αντιπρόεδρο της Αιγύπτου Ομάρ Σουλεϊμάν. Να σημειωθεί ότι είναι ο πρώτος ευρωπαίος ηγέτης που θα βρεθεί στο Κάιρο, ενώ δεν αποκλείεται να ακολουθήσει επίσημη αποστολή της υπουργού Εξωτερικών της ΕΕ Κάθριν Αστον.
Την απόφασή του να μεταβεί στο Κάιρο την ανακοίνωσε ο ίδιος ο κ. Παπανδρέου κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου μετά το πέρας της Συνόδου Κορυφής στις Βρυξέλλες. Ο Πρωθυπουργός σημείωσε ότι η διεθνής κοινότητα παρακολουθεί με ανησυχία τις εξελίξεις στην Αίγυπτο και τόνισε το ιδιαίτερο ελληνικό ενδιαφέρον για τα γεγονότα. Η Αίγυπτος, όπως είπε, έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον για την Ελλάδα γιατί είναι γειτονιά μας, αφορά άμεσα την οικονομία μας, την ασφάλειά μας. Επίσης, επισήμανε τον κίνδυνο να υπάρξει έκρηξη προσφυγικού ρεύματος προς τη χώρα μας αν συνεχιστούν οι αναταραχές, με δεδομένο ότι στην Αίγυπτο ζουν Ελληνες, ενώ υπάρχει και το Πατριαρχείο της Αλεξάνδρειας. «Αποφάσισα να μεταβώ στο Κάιρο για να μεταφέρω αφενός το πνεύμα και τη συζήτηση της ΕΕ, αλλά και τις σκέψεις της ελληνικής κυβέρνησης. Θα σταθούμε δίπλα στον αιγυπτιακό λαό» δήλωσε ο κ. Παπανδρέου.
Σε ερώτηση για το αν μεταβαίνει στην αιγυπτιακή πρωτεύουσα ως απεσταλμένος της ΕΕ, ο κ. Παπανδρέου εξήγησε ότι η Ελλάδα είναι μέλος της ΕΕ και ότι ο ίδιος έχει συντονίσει τις ενέργειές του με την αρμόδια υπουργό Εξωτερικών της Ενωσης κυρία Αστον. Ανέφερε επίσης ότι ενημέρωσε τους ομολόγους του για την πρόθεσή του να μεταβεί στην Αίγυπτο και ότι είχε ιδιαίτερη συζήτηση με την κυρία Αστον. Ο Πρωθυπουργός επισήμανε ότι οι 27 ευρωπαίοι ηγέτες τάχθηκαν υπέρ μιας άμεσης μετάβασης με δημοκρατικές αλλαγές χωρίς βία και με ομαλό τρόπο. Δεν διευκρίνισε, όμως, αν σχεδιάζει να συναντηθεί και με τους Αδελφούς Μουσουλμάνους και είπε ότι προς το παρόν δεν επιθυμεί να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για τις επαφές που θα έχει στο Κάιρο. Σε ερώτηση για το αν έχει βάση η άποψη ότι στις χώρες της περιοχής μπορούν να υπάρξουν μόνο δικτατορικά ή θεοκρατικά καθεστώτα, ο κ. Παπανδρέου υπενθύμισε ότι η δημοκρατία δεν γεννήθηκε σε χριστιανική χώρα, αλλά στην πόλη-κράτος της αρχαίας Αθήνας. «Η έννοια της δημοκρατίας είναι οικουμενική» δήλωσε.
BHMA
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ
ή Ελλάδα και χώρες που υστερούν σε ανταγωνιστικότητα θα υποστούν επιπλέον πιέσεις στην οικονοµική τους πολιτική, δηλαδή πέρα από τις δηµοσιονοµικές προσπάθειες που καταβάλλονται για τη µείωση των ελλειµµάτων, θα προστεθούν νέα µέτρα λιτότητας για να επιτευχθούν και οι στόχοι της σύγκλισης
.tanea.gr
Ανυποχώρητοι οι Αιγύπτιοι
Newsroom ΔΟΛ
Προανάκριση από την Αντιτρομοκρατική
Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Μία ακόμα πηγή ανησυχίας
Newsroom ΔΟΛ
Ξεκίνησαν οι κινητοποιήσεις
Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
«Εμείς κάναμε το καθήκον μας»
Newsroom ΔΟΛ