Ρεπορτάζ: Ειρήνη Χρυσολωρά (απο ΤΑ ΝΕΑ)
Έχουν περάσει πάνω από 9 χρόνια από τότε που ο κ. Γ. Παπαντωνίου ως υπουργός Εθνικής Οικονομίας προανήγγειλε το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων. Έκτοτε, άλλαξαν 2 κυβερνήσεις και 4 υπουργοί, όλοι αποφασισμένοι να προχωρήσουν στο περίφημο άνοιγμα, αλλά η... πόρτα παρέμενε στο τέλος κλειστή...
Ό,τι δεν πέτυχαν όμως οι κυβερνήσεις της προηγούμενης δεκαετίας, φαίνεται πως θα το πετύχει τώρα η οικονομική κρίση που πλήττει τη χώρα. Η κυβέρνηση φέρεται αποφασισμένη όχι μόνο να ανοίξει κλειστά επαγγέλματα, αλλά και να προχωρήσει σε απελευθέρωση αγορών και ιδιωτικοποιήσεις, όπως π.χ. ο κλάδος των σιδηροδρόμων, που θα δώσουν πιο ανταγωνιστικό πρόσωπο στην οικονομία.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το θέμα του ανοίγματος των κλειστών επαγγελμάτων θα τεθεί σε διυπουργική επιτροπή αμέσως μετά το Πάσχα και στη συνέχεια, με βάση τις πολιτικές αποφάσεις που θα ληφθούν, θα συνταχθεί το νομοσχέδιο. Μάλιστα τώρα η ψήφισή του επισπεύδεται αφού προγραμματίζεται για το καλοκαίρι, έναντι του φθινοπώρου που ήταν ο αρχικός σχεδιασμός.
Αρχή με τα φορτηγά
Η αρχή θα γίνει άμεσα με το άνοιγμα του επαγγέλματος των ιδιοκτητών φορτηγών Δ.Χ. που όχι απλώς αφορά μεγάλο αριθμό επαγγελματιών σε καθεστώς κλειστού επαγγέλματος, αλλά και θεωρείται κρίσιμο ως προς τις επιπτώσεις του στην οικονομική δραστηριότητα, δηλαδή την τόνωση της ανάπτυξης που είναι και το μεγάλο ζητούμενο σε εποχή ύφεσης.
Ήδη με τους ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων η κυβέρνηση έχει αρχίσει διάλογο με στόχο, όπως είπε ο υπουργός Υποδομών κ. Δ. Ρέππας, «να ανοίξουν οι αγορές και να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός». Πάντως, ο υφυπουργός Οικονομικών κ. Φ. Σαχινίδης διευκρίνισε ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να δοθεί η δυνατότητα απόσβεσης του κόστους των αδειών που έχουν αγοράσει στο παρελθόν οι ιδιοκτήτες φορτηγών.
Όσον αφορά τα ταξί, η κυβέρνηση έχει στόχο κυρίως να εκσυγχρονίσει τον κανονισμό λειτουργίας του κλάδου ώστε να προωθηθεί η δημιουργία εταιρειών και να βελτιωθεί η ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών.
Τι ζητά η Ε.Ε.
Ο λόγος για τον οποίο υπάρχει, αυτή τη φορά, βεβαιότητα για το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων είναι ότι το επιβάλλουν οι υποχρεώσεις της χώρας έναντι των Βρυξελλών.
Συγκεκριμένα, το κείμενο των συστάσεων του Συμβουλίου υπουργών Οικονομίας (ΕCΟFΙΝ) της 16ης Φεβρουαρίου- του Συμβουλίου που αποφάσισε την ένταξη της χώρας υπό καθεστώς αυστηρής επιτήρησης - ζητά να ληφθούν μέτρα έως τα τέλη του 2010 για την ενίσχυση του ανταγωνισμού στους εξής τομείς:
Επαγγελματικές υπηρεσίες (π.χ. οδηγοί ταξί, δικηγόροι, μηχανικοί, συμβολαιογράφοι). Οδικές μεταφορές φορτίου. Το Συμβούλιο ζητά να αρθούν τα εμπόδια που υπάρχουν για την ένταξη στο επάγγελμα του μεταφορέα αλλά και οι περιορισμοί στις τιμές.
Ενέργεια. Να επιταχυνθεί η απελευθέρωση του τομέα, αποδεσμεύοντας σημερινές υποχρεωτικές λειτουργίες.
Σιδηρόδρομοι. Να προωθηθεί η απελευθέρωση της αγοράς μέσω της εφαρμογής των κοινοτικών οδηγιών του πρώτου σιδηροδρομικού πακέτου.
Λιανικό εμπόριο. Να χαλαρώσουν οι κανονισμοί που το διέπουν. Η Ε.Ε. δεν διευκρινίζει τις απαιτήσεις που υπάρχουν, αλλά ο ΟΟΣΑ σε πρόσφατη έκδοσή του που αναφέρεται στο λιανικό εμπόριο (Greece at a Glance: Ρolicies for a Sustainable Recovery) κάνει λόγο για χαλάρωση των απαιτήσεων αδειοδότησης και των κανονισμών που αφορούν τα μεγάλα εμπορικά κέντρα και outlet και για προστασία των επιχειρήσεων. Όφελος στην ανάπτυξη
Υπάρχει ακόμη ένας λόγος, εκτός από την υποχρέωση έναντι της Ε.Ε., για τον οποίο η κυβέρνηση φέρεται αποφασισμένη να προχωρήσει στο άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων. Αυτός είναι η προσδοκώμενη τόνωση του ρυθμού ανάπτυξης. Με την κατάργηση περιορισμών στην άσκηση επαγγελματικών δραστηριοτήτων, ελπίζεται ότι νέοι επαγγελματίες θα βρουν απασχόληση, θα ενταθεί ο ανταγωνισμός, θα αυξηθεί ο τζίρος, οι τιμές θα υποχωρήσουν και έτσι θα τονωθεί η ανάπτυξη. Πριν από 9 χρόνια, το ΚΕΠΕ που είχε συντάξει εκτενή μελέτη για το θέμα, υπολόγιζε ότι το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων θα απέφερε αύξηση του ΑΕΠ κατά 1%.
Το Ινστιτούτο Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, σε μελέτη του που βρίσκεται σε εξέλιξη, υπολογίζει ότι η εφαρμογή σειράς μεταρρυθμίσεων (όχι μόνο του ανοίγματος των κλειστών επαγγελμάτων) που θα έφερναν το επίπεδο του ανταγωνισμού στην Ελλάδα στον μέσο όρο της ευρωζώνης θα οδηγούσε, σε μια τετραετία, σε αύξηση του ΑΕΠ κατά 13,2%, της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 15,5%, των επενδύσεων κατά 11,3%, του πραγματικού μισθού κατά 10,8% και της απασχόλησης κατά 0,6%. Ακόμη και το δημοσιονομικό έλλειμμα θα μειωνόταν κατά 0,1% του ΑΕΠ.
Έχουν περάσει πάνω από 9 χρόνια από τότε που ο κ. Γ. Παπαντωνίου ως υπουργός Εθνικής Οικονομίας προανήγγειλε το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων. Έκτοτε, άλλαξαν 2 κυβερνήσεις και 4 υπουργοί, όλοι αποφασισμένοι να προχωρήσουν στο περίφημο άνοιγμα, αλλά η... πόρτα παρέμενε στο τέλος κλειστή...
Ό,τι δεν πέτυχαν όμως οι κυβερνήσεις της προηγούμενης δεκαετίας, φαίνεται πως θα το πετύχει τώρα η οικονομική κρίση που πλήττει τη χώρα. Η κυβέρνηση φέρεται αποφασισμένη όχι μόνο να ανοίξει κλειστά επαγγέλματα, αλλά και να προχωρήσει σε απελευθέρωση αγορών και ιδιωτικοποιήσεις, όπως π.χ. ο κλάδος των σιδηροδρόμων, που θα δώσουν πιο ανταγωνιστικό πρόσωπο στην οικονομία.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το θέμα του ανοίγματος των κλειστών επαγγελμάτων θα τεθεί σε διυπουργική επιτροπή αμέσως μετά το Πάσχα και στη συνέχεια, με βάση τις πολιτικές αποφάσεις που θα ληφθούν, θα συνταχθεί το νομοσχέδιο. Μάλιστα τώρα η ψήφισή του επισπεύδεται αφού προγραμματίζεται για το καλοκαίρι, έναντι του φθινοπώρου που ήταν ο αρχικός σχεδιασμός.
Αρχή με τα φορτηγά
Η αρχή θα γίνει άμεσα με το άνοιγμα του επαγγέλματος των ιδιοκτητών φορτηγών Δ.Χ. που όχι απλώς αφορά μεγάλο αριθμό επαγγελματιών σε καθεστώς κλειστού επαγγέλματος, αλλά και θεωρείται κρίσιμο ως προς τις επιπτώσεις του στην οικονομική δραστηριότητα, δηλαδή την τόνωση της ανάπτυξης που είναι και το μεγάλο ζητούμενο σε εποχή ύφεσης.
Ήδη με τους ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων η κυβέρνηση έχει αρχίσει διάλογο με στόχο, όπως είπε ο υπουργός Υποδομών κ. Δ. Ρέππας, «να ανοίξουν οι αγορές και να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός». Πάντως, ο υφυπουργός Οικονομικών κ. Φ. Σαχινίδης διευκρίνισε ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να δοθεί η δυνατότητα απόσβεσης του κόστους των αδειών που έχουν αγοράσει στο παρελθόν οι ιδιοκτήτες φορτηγών.
Όσον αφορά τα ταξί, η κυβέρνηση έχει στόχο κυρίως να εκσυγχρονίσει τον κανονισμό λειτουργίας του κλάδου ώστε να προωθηθεί η δημιουργία εταιρειών και να βελτιωθεί η ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών.
Τι ζητά η Ε.Ε.
Ο λόγος για τον οποίο υπάρχει, αυτή τη φορά, βεβαιότητα για το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων είναι ότι το επιβάλλουν οι υποχρεώσεις της χώρας έναντι των Βρυξελλών.
Συγκεκριμένα, το κείμενο των συστάσεων του Συμβουλίου υπουργών Οικονομίας (ΕCΟFΙΝ) της 16ης Φεβρουαρίου- του Συμβουλίου που αποφάσισε την ένταξη της χώρας υπό καθεστώς αυστηρής επιτήρησης - ζητά να ληφθούν μέτρα έως τα τέλη του 2010 για την ενίσχυση του ανταγωνισμού στους εξής τομείς:
Επαγγελματικές υπηρεσίες (π.χ. οδηγοί ταξί, δικηγόροι, μηχανικοί, συμβολαιογράφοι). Οδικές μεταφορές φορτίου. Το Συμβούλιο ζητά να αρθούν τα εμπόδια που υπάρχουν για την ένταξη στο επάγγελμα του μεταφορέα αλλά και οι περιορισμοί στις τιμές.
Ενέργεια. Να επιταχυνθεί η απελευθέρωση του τομέα, αποδεσμεύοντας σημερινές υποχρεωτικές λειτουργίες.
Σιδηρόδρομοι. Να προωθηθεί η απελευθέρωση της αγοράς μέσω της εφαρμογής των κοινοτικών οδηγιών του πρώτου σιδηροδρομικού πακέτου.
Λιανικό εμπόριο. Να χαλαρώσουν οι κανονισμοί που το διέπουν. Η Ε.Ε. δεν διευκρινίζει τις απαιτήσεις που υπάρχουν, αλλά ο ΟΟΣΑ σε πρόσφατη έκδοσή του που αναφέρεται στο λιανικό εμπόριο (Greece at a Glance: Ρolicies for a Sustainable Recovery) κάνει λόγο για χαλάρωση των απαιτήσεων αδειοδότησης και των κανονισμών που αφορούν τα μεγάλα εμπορικά κέντρα και outlet και για προστασία των επιχειρήσεων. Όφελος στην ανάπτυξη
Υπάρχει ακόμη ένας λόγος, εκτός από την υποχρέωση έναντι της Ε.Ε., για τον οποίο η κυβέρνηση φέρεται αποφασισμένη να προχωρήσει στο άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων. Αυτός είναι η προσδοκώμενη τόνωση του ρυθμού ανάπτυξης. Με την κατάργηση περιορισμών στην άσκηση επαγγελματικών δραστηριοτήτων, ελπίζεται ότι νέοι επαγγελματίες θα βρουν απασχόληση, θα ενταθεί ο ανταγωνισμός, θα αυξηθεί ο τζίρος, οι τιμές θα υποχωρήσουν και έτσι θα τονωθεί η ανάπτυξη. Πριν από 9 χρόνια, το ΚΕΠΕ που είχε συντάξει εκτενή μελέτη για το θέμα, υπολόγιζε ότι το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων θα απέφερε αύξηση του ΑΕΠ κατά 1%.
Το Ινστιτούτο Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, σε μελέτη του που βρίσκεται σε εξέλιξη, υπολογίζει ότι η εφαρμογή σειράς μεταρρυθμίσεων (όχι μόνο του ανοίγματος των κλειστών επαγγελμάτων) που θα έφερναν το επίπεδο του ανταγωνισμού στην Ελλάδα στον μέσο όρο της ευρωζώνης θα οδηγούσε, σε μια τετραετία, σε αύξηση του ΑΕΠ κατά 13,2%, της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 15,5%, των επενδύσεων κατά 11,3%, του πραγματικού μισθού κατά 10,8% και της απασχόλησης κατά 0,6%. Ακόμη και το δημοσιονομικό έλλειμμα θα μειωνόταν κατά 0,1% του ΑΕΠ.
fimotro
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου