ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Μίνα Μουστάκα, Νικολέττα Μουτούση, Μάρθα Καϊτανίδη, Εύη Σαλτού
Οι πρώτες ενστάσεις από δικηγόρους, συμβολαιογράφους, μηχανικούς και φαρμακοποιούς...
Σπαζοκεφαλιά αποτελεί η επικείμενη νομοθετική ρύθμιση για το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, που αναμένεται να φέρει πολλές αλλαγές και να καταργήσει δικαιώματα ετών προκαλώντας αναταράξεις, εν μέσω θέρους, στους εκπροσώπους συγκεκριμένων κλάδων.
Μετά τους...
ιδιοκτήτες βυτιοφόρων, δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, μηχανικοί και φαρμακοποιοί παίρνουν σειρά στην κυβερνητική ατζέντα. Στις προθέσεις του υπουργείου Οικονομικών κατ΄ εφαρμογή των προβλεπομένων στο Μνημόνιο, αλλά και προϋπάρχουσας κοινοτικής οδηγίας που έπρεπε ήδη να είχε εφαρμόσει η Ελλάδα, είναι να... ξεκλειδώσουν μέχρι τα τέλη του χρόνου τα κλειστά επαγγέλματα. Οι εκπρόσωποι των κλειστών επαγγελμάτων τηρούν στάση αναμονής καθώς παραμένουν αίνιγμα γι΄ αυτούς οι νομοθετικές αλλαγές, από το τελικό περιεχόμενο των οποίων θα εξαρτηθεί και η στάση που θα κρατήσουν. Μέχρι να αποκτήσει «σάρκα και οστά» το νομοσχέδιο, οι επαγγελματίες αυτών των κλάδων διατυπώνουν τις πρώτες ενστάσεις, δίνοντας με τον τρόπο αυτό και το στίγμα των προθέσεών τους στις επιχειρούμενες αλλαγές.
Για να θεμελιώσουν τις αντιδράσεις τους αντλούν επιχειρήματα και επικαλούνται συγκεκριμένα παραδείγματα από το εξωτερικό, τα οποία κατά την άποψή τους δείχνουν ότι η άρση των περιορισμών- γεωγραφικών, πληθυσμικών, ελάχιστων αμοιβών- δεν ισοδυναμεί κατ΄ ανάγκη με άνοδο του δείκτη της ανταγωνιστικότητας και μείωση των τιμών στις παρεχόμενες από αυτούς υπηρεσίες.
Δικηγόροι και μηχανικοί αντιτείνουν μάλιστα ότι είναι μύθος τα περί κλειστού επαγγέλματος, καθώς όποιος συγκεντρώνει τα απαραίτητα προσόντα έχει εύκολη πρόσβαση στην απόκτηση της άδειας επαγγέλματος. Παρομοίως κινούνται και οι φαρμακοποιοί που αποποιούνται τον τίτλο του κλειστού επαγγέλματος με συγκεκριμένους αριθμούς αφού μέσα σε δυόμισι χρόνια άνοιξαν περίπου 2.600 φαρμακεία. Οι συμβολαιογράφοι από την πλευρά τους ξιφουλκούν κατά της προωθούμενης κατάργησης περιορισμών που αφορούν τις ελάχιστες αμοιβές και τη ρύθμιση των προβλεπομένων θέσεών τους δείχνοντας ευθέως προς την Ευρώπη, όπου στην συντριπτική τους πλειονότητα τα κράτη μέλη της Ε.Ε. έχουν καθορισμένους κανόνες. Εξαίρεση αποτελεί η Ολλανδία, όπου η άρση των συγκεκριμένων περιορισμών έχει άμεση επίπτωση στην εγκυρότητα των δικαιοπραξιών.
Τα στοιχεία
Σημαντικά οφέλη καταγράφουν έρευνες ελληνικών και ευρωπαϊκών φορέων για την ελληνική οικονομία μόλις προχωρήσει η διαδικασία απελευθέρωσης των κλειστών επαγγελμάτων.
Εξοικονόμηση περίπου 4 δισ. ευρώ τον χρόνο θα απέφερε συγκεκριμένα στο κράτος το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ενώ η επιβάρυνση για κάθε νοικοκυριό όσο διατηρείται το σημερινό καθεστώς υπολογίζεται σε 1.000 ευρώ ετησίως.
Ανάλογη είναι η εικόνα για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας, αλλά και τη μείωση του κόστους των υπηρεσιών που προκύπτει από άλλες μελέτες. Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία έρευνας του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) όπου επισημαίνεται πως εάν ανοίξουν μόνο 13 από τα 70 κλειστά επαγγέλματα, θα οδηγήσουν σε ενίσχυση του ΑΕΠ κατά 1,5 ποσοστιαία μονάδα, αύξηση των μισθών κατά 0,4%, μείωση της ανεργίας κατά 0,5%, ενίσχυση του επιπέδου ευημερίας (κατανάλωση) κατά 0,3% καθώς και περιορισμού του κόστους υπηρεσιών ακόμη και μέχρι 10,5%.
Σε αντίστοιχο μήκος κύματος κινείται μελέτη του Ινστιτούτου Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ). Σύμφωνα με αυτήν, σε ορίζοντα τετραετίας από την απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων θα υπάρξει αύξηση κατά 13,2% της ανάπτυξης, κατά 10,8% των πραγματικών μισθών, κατά 11,3% των επενδύσεων και κατά 15,5% της κατανάλωσης, ενώ προβλέπει παράλληλη μείωση κατά 0,1% του δημοσιονομικού ελλείμματος επί του ΑΕΠ.
Είναι ενδεικτικό πως βάσει της μελέτης του ΙΟΒΕ μόνον από το άνοιγμα των μεταφορών, που προωθεί η κυβέρνηση, θα επέλθει όφελος έως και 1,5 δισ. ευρώ. Οπως επίσης σημειώνεται για τις μεταφορές, σε χώρες της Ε.Ε. το κόστος για την απόκτηση μίας νέας άδειας κυκλοφορίας φορτηγού φτάνει μέχρι 2.500 ευρώ, την ώρα που στην Ελλάδα για την απόκτηση άδειας φορτηγού δημόσιας χρήσης κάποιος πρέπει να καταβάλει 45.000 ευρώ.
Αλλο ένα παράδειγμα αποτελεί η αγορά ακινήτων. Ερευνες έχουν δείξει ότι λόγω του ισχύοντος καθεστώτος, ο πολίτης επιβαρύνεται κατά 2-4% επί της αξίας ακινήτων εξαιτίας των ποσών που προβλέπονται για τους μεσίτες και τους μηχανικούς.
Για την ποιότητα
Οπως εξάλλου τονίζει το ΚΕΠΕ οι επιπτώσεις από το άνοιγμα των επαγγελμάτων δεν θα είναι σημαντικές ως προς την ποιότητα των υπηρεσιών και την κατοχύρωση των διαφόρων κλάδων. «Σε σύγκριση με αρκετές άλλες χώρες-μέλη της Ε.Ε., ούτε τα επίπεδα των προσφερόμενων υπηρεσιών από άποψη ποιότητας είναι τα υψηλότερα στη χώρα μας ούτε η αποτελεσματικότητα του ισχύοντος συστήματος προστασίας του δημοσίου συμφέροντος η υψηλότερη», διευκρινίζεται.
nonews-news
ΝΕΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου