Ρεπορτάζ : Δήμητρα Κρουστάλλη
(από ΤΟ ΒΗΜΑ της Κυριακής)
Ο κ. Δ. Ρέππας ως πριν από δύο μήνες ήταν ο πιο ήσυχος υπουργός της κυβέρνησης.Τόσο, που προκαλούσε την απορία των βουλευτών του ΠαΣοΚ. «Πού χάθηκε ο Ρέππας;» ρωτούσαν.Οταν ο υπουργός Υποδομών αποφάσισε να εμφανιστεί προκάλεσε θύελλα. Μέσα σε περίπου έναν μήνα...
επαναπροσδιόρισε δύο φορές τη θέση του στο υπουργικό στερέωμα. Συγκρούστηκε με τον υπουργό Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου κατοχυρώνοντας το προφίλ του πολιτικού που δεν σέρνεται πίσω από το μνημόνιο. Επειτα, όταν χρειάστηκε να εφαρμόσει την κυβερνητική πολιτική για την απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων, φάνηκε ανυποχώρητος και ας ακολούθησε επί της ουσίας μια επιταγή της τρόικας. Το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων δεν βρισκόταν στη θερινή ατζέντα της κυβέρνησης,περιλαμβανόταν όμως σε αυτήν της τρόικας. Ταυτοχρόνως ο κ. Ρέππας άνοιξε όλη τη βεντάλια των θεμάτων του υπουργείου του:ΟΣΕ, αστικές συγκοινωνίες, αεροδρόμια, μεταφορές. Και τους άφησε όλους με μια νέα απορία: «Τι συμβαίνει με τον Ρέππα; Μύρισε ανασχηματισμός; Πιέστηκε από την τρόικα; Υπολόγισε λάθος τις αντιδράσεις των θιγομένων;». Η τρόικα φαίνεται ότι έχει στους υπουργούς την επίδραση που είχε η Καλυψώ στον Οδυσσέα: τους μαγεύει. Αν δεν υπάρχει κάτι υπερφυσικό στην ιστορία, τότε πώς εξηγείται ότι ο υπουργός που συμβούλευσε την κυβέρνηση να μην κουνά το δάχτυλο στους εργαζομένους έσπευσε πρώτος να ανοίξει τα πέντα δάχτυλα στους ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων; Ενδεχομένως ο συγκεκριμένος κλάδος να προσφερόταν. Ισως να ανέλυσε καλύτερα από άλλους υπουργούς τις διαθέσεις του πρωθυπουργού κ. Γ. Παπανδρέου, ο οποίος αποφάσισε ότι έφθασε η ώρα να έρθει σε ρήξη με τις συντεχνίες και τα συμφέροντα. Οπως και να έχει, ολόκληρη η κυβέρνηση αλλά και η Κοινοβουλευτική Ομάδα συντάχθηκαν στο πλευρό του και όσοι είχαν αντιρρήσεις για ένα ακραίο μέτρο όπως είναι η πολιτική επιστράτευση τις κράτησαν για τον εαυτό τους. Το «δόγμα» του υπουργού Ο κ. Ρέππας όμως διαθέτει τακτ. Αντιμετώπισε τις κινητοποιήσεις με πυγμή αλλά όχι σιδηρά, τουλάχιστον ως την Παρασκευή που οι σκληροπυρηνικοί συνδικαλιστές αποφάσισαν τη συνέχιση της απεργίας και εκείνος, έπειτα από κυβερνητική σύσκεψη στην οποία συμμετείχαν επίσης οι κκ. Ευ. Βενιζέλος, Μιχ. Χρυσοχοΐδης και Χ. Παμπούκης, αποφάσισε να στείλει στον εισαγγελέα τους απείθαρχους φορτηγατζήδες και να τους αφαιρέσει τις άδειες. Η επίταξη των φορτηγών αποτελεί τη μία πλευρά του νομίσματος. Το «δόγμα Ρέππα» περιλαμβάνει διάλογο μέχρι τελικής πτώσεως, ακόμη και όταν ο ίδιος δεν είναι διατεθειμένος να κάνει μεγάλες αλλαγές παρά μόνο μικροπαραχωρήσεις. Το μήνυμά του προς τους απεργούς ήταν σαφές: «Συζητούμε τα πάντα εκτός από το άνοιγμα του επαγγέλματος. Η αγορά θα ανοίξει». Ο υπουργός Υποδομών είχε όλη την εβδομάδα ανοιχτή επικοινωνία με τον Πρωθυπουργό, τον οποίο ενημέρωνε για όλα τα στάδια των διαπραγματεύσεων. Η ιδέα της πολιτικής επιστράτευσης έπεσε στο τραπέζι των συζητήσεων από την πρώτη ώρα. Η κυβέρνηση όμως αποφάσισε ότι πρέπει να δώσει χρόνο στον διάλογο. Οταν κατάλαβαν στη Μεσογείων και στο Μέγαρο Μαξίμου ότι οι απεργοί προσπαθούσαν να «σπρώξουν» το νομοσχέδιο προς τον Σεπτέμβριο ώστε να ασκήσουν πίεση μέσω μιας νέας απεργίας σε μια κομβική στιγμή για την κυβέρνηση και επιπλέον την εποχή που τα νοικοκυριά προμηθεύονται πετρέλαιο θέρμανσης, ο κ. Ρέππας έστειλε την επιστολή με το αίτημα για επίταξη στον κ. Παπανδρέου και εκείνος εξέδωσε τη σχετική απόφαση. «Αυτά τα πράγματα ή τα αφήνεις να τραβήξουν με όλες τις συνέπειες ή τα σταματάς» είπε το επόμενο βράδυ στο δεί πνο που παρέθεσε στους βουλευτές. Ο Πρωθυπουργός έχει ζητήσει από τους υπουργούς και τους συνεργάτες του να κλείσουν τα ζέοντα θέματα εντός του θέρους ώστε να εμφανιστεί στη ΔΕΘ σε συνθήκες κοινωνικής ειρήνης. Ο εκνευρισμός που υπήρχε στην κοινωνία φαίνεται ότι μέτρησε για την κυβέρνηση εξίσου με τις πιέσεις από την τρόικα στην απόφαση για επιστράτευση. Η έλλειψη κοινωνικής αντίδρασης στην απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων έδωσε την ευκαιρία για την οικοδόμηση μιας πολιτικής που βάζει υποθήκη για το μέλλον. Πρόθεση της κυβέρνησης είναι να ανοίξουν τα κλειστά επαγγέλματα ως το τέλος του έτους και αυτό δεν μπορεί να προχωρήσει αν φανεί ανεκτική στις διαμαρτυρίες της κάθε συντεχνίας. Το μήνυμα ήταν σαφές: η κυβέρνηση ακολουθεί την πολιτική της και δεν γίνεται όμηρος κανενός. Ετσι οι υπουργοί στάθηκαν στο πλευρό του κ. Ρέππα γνωρίζοντας ότι ως το τέλος του έτους θα έρθει και η δική τους σειρά. Η ώρατης ρήξης Στις πολύωρες συναντήσεις που είχε ο κ. Ρέππας με τους προέδρους των ομοσπονδιών μεταφορέων το κλίμα ήταν καλό, κατά ομολογία των ίδιων των συμμετεχόντων- άλλο αν στον περίβολο του υπουργείου Υποδομών όπου είχαν συγκεντρωθεί μέλη των σωματείων έπεφτε και κανένα δακρυγόνο προκειμένου να εκτονώνεται η ένταση. Στο καλό κλίμα συνέτεινε, ακουσίως, και ο κρατικός μηχανισμός, ο οποίος ήταν ανέτοιμος να παραδώσει αμέσως τα φύλλα πορείας. Το αποτέλεσμα ήταν ότι, παρά την επίταξη, οι ομοσπονδίες δήλωναν ότι συνεχίζουν την απεργία τους και οι πρόεδροί τους τον διάλογο με τον κ. Ρέππα επί τέσσερις ημέρες ως την Παρασκευή που επήλθε ρήξη. Ο υπουργός Υποδομών εμφανίστηκε με άνεση μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες και επικαλέστηκε το δημόσιο συμφέρον και τις κοινωνικές ανάγκες, ενώ οι εκπρόσωποι των ιδιοκτητών φορτηγών όπως ο κ. Γ. Τζωρτζάτος οχυρώθηκαν πίσω από τις (πολυάριθμες) άδειες τους που απαξιώνονται, επιτέθηκαν σε άλλους κλάδους επαγγελμάτων και τράβηξαν μόνοι τους το χαλί κάτω από τα πόδια τους. Το μνημόνιο και οι υπουργοί Η απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων αποτελούσε προεκλογική εξαγγελία του ΠαΣοΚ. Ετσι όλοι στην κυβέρνηση,από τον κ.Παπανδρέου ως τον τελευταίο υπουργό,υποστηρίζουν ότι εφαρμόζουν τη δική τους πολιτική και δεν σύρονται πίσω από το μνημόνιο.Οι πρόεδροι των ομοσπονδιών μεταφορέων όμως θέτουν θέμα για τη σπουδή που επέδειξε ο κ.Ρέππας στην απελευθέρωση του επαγγέλματός τους.Στελέχη του υπουργείου Υποδομών υποστηρίζουν ότι δεν υπήρξε καμία βιασύνη. Αντιθέτως,εδώ και εβδομάδες βρίσκονταν σε διαπραγματεύσεις με την Κομισιόν ώστε να πετύχουν καλύτερους όρους (π.χ.,μεταβατική περίοδο πέντε αντί τριών ετών) και,όταν συμφώνησαν στις καλύτερες και αμοιβαία αποδεκτές ρυθμίσεις για τους ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων,ο κ.Ρέππας τις ανακοίνωσε στον Πρωθυπουργό.Το κλίμα που μεταδιδόταν από το υπουργείο Υποδομών την προπερασμένη Παρασκευή,έπειτα από τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ήταν ότι η συμφωνία αποτελούσε μια διαπραγματευτική νίκη έναντι της τρόικας. Τα φορτηγά τούς έφεραν κοντά Η απελευθέρωση των μεταφορών είχε ως αποτέλεσμα να έρθουν ξανά κοντά ο κ.Γ. Παπακωνσταντίνου και ο κ. Δ. Ρέππας, οι οποίοι είχαν συγκρουστεί λίγες εβδομάδες πριν με αφορμή τις ελλειμματικές ΔΕΚΟ. Ο υπουργός Οικονομικών επαίνεσε το σχέδιο του υπουργού Υποδομών. Στην πραγματικότητα ο κ. Ρέππας θα χρειαστεί όλη τη στήριξη που μπορεί να έχει από την κυβέρνηση. Το χαρτοφυλάκιό του περιλαμβάνει τις πιο προβληματικές ΔΕΚΟ- ΟΣΕ και αστικές συγκοινωνίες- και κλειστά επαγγέλματα. Ο υπουργός και το επιτελείο του δεν έχουν να παλέψουν μόνο με το τέρας των ελλειμμάτων αλλά και με την τρόικα που ζητεί απολύσεις στον ΟΣΕ αντί για μετατάξεις υπαλλήλων.
(από ΤΟ ΒΗΜΑ της Κυριακής)
Ο κ. Δ. Ρέππας ως πριν από δύο μήνες ήταν ο πιο ήσυχος υπουργός της κυβέρνησης.Τόσο, που προκαλούσε την απορία των βουλευτών του ΠαΣοΚ. «Πού χάθηκε ο Ρέππας;» ρωτούσαν.Οταν ο υπουργός Υποδομών αποφάσισε να εμφανιστεί προκάλεσε θύελλα. Μέσα σε περίπου έναν μήνα...
επαναπροσδιόρισε δύο φορές τη θέση του στο υπουργικό στερέωμα. Συγκρούστηκε με τον υπουργό Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου κατοχυρώνοντας το προφίλ του πολιτικού που δεν σέρνεται πίσω από το μνημόνιο. Επειτα, όταν χρειάστηκε να εφαρμόσει την κυβερνητική πολιτική για την απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων, φάνηκε ανυποχώρητος και ας ακολούθησε επί της ουσίας μια επιταγή της τρόικας. Το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων δεν βρισκόταν στη θερινή ατζέντα της κυβέρνησης,περιλαμβανόταν όμως σε αυτήν της τρόικας. Ταυτοχρόνως ο κ. Ρέππας άνοιξε όλη τη βεντάλια των θεμάτων του υπουργείου του:ΟΣΕ, αστικές συγκοινωνίες, αεροδρόμια, μεταφορές. Και τους άφησε όλους με μια νέα απορία: «Τι συμβαίνει με τον Ρέππα; Μύρισε ανασχηματισμός; Πιέστηκε από την τρόικα; Υπολόγισε λάθος τις αντιδράσεις των θιγομένων;». Η τρόικα φαίνεται ότι έχει στους υπουργούς την επίδραση που είχε η Καλυψώ στον Οδυσσέα: τους μαγεύει. Αν δεν υπάρχει κάτι υπερφυσικό στην ιστορία, τότε πώς εξηγείται ότι ο υπουργός που συμβούλευσε την κυβέρνηση να μην κουνά το δάχτυλο στους εργαζομένους έσπευσε πρώτος να ανοίξει τα πέντα δάχτυλα στους ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων; Ενδεχομένως ο συγκεκριμένος κλάδος να προσφερόταν. Ισως να ανέλυσε καλύτερα από άλλους υπουργούς τις διαθέσεις του πρωθυπουργού κ. Γ. Παπανδρέου, ο οποίος αποφάσισε ότι έφθασε η ώρα να έρθει σε ρήξη με τις συντεχνίες και τα συμφέροντα. Οπως και να έχει, ολόκληρη η κυβέρνηση αλλά και η Κοινοβουλευτική Ομάδα συντάχθηκαν στο πλευρό του και όσοι είχαν αντιρρήσεις για ένα ακραίο μέτρο όπως είναι η πολιτική επιστράτευση τις κράτησαν για τον εαυτό τους. Το «δόγμα» του υπουργού Ο κ. Ρέππας όμως διαθέτει τακτ. Αντιμετώπισε τις κινητοποιήσεις με πυγμή αλλά όχι σιδηρά, τουλάχιστον ως την Παρασκευή που οι σκληροπυρηνικοί συνδικαλιστές αποφάσισαν τη συνέχιση της απεργίας και εκείνος, έπειτα από κυβερνητική σύσκεψη στην οποία συμμετείχαν επίσης οι κκ. Ευ. Βενιζέλος, Μιχ. Χρυσοχοΐδης και Χ. Παμπούκης, αποφάσισε να στείλει στον εισαγγελέα τους απείθαρχους φορτηγατζήδες και να τους αφαιρέσει τις άδειες. Η επίταξη των φορτηγών αποτελεί τη μία πλευρά του νομίσματος. Το «δόγμα Ρέππα» περιλαμβάνει διάλογο μέχρι τελικής πτώσεως, ακόμη και όταν ο ίδιος δεν είναι διατεθειμένος να κάνει μεγάλες αλλαγές παρά μόνο μικροπαραχωρήσεις. Το μήνυμά του προς τους απεργούς ήταν σαφές: «Συζητούμε τα πάντα εκτός από το άνοιγμα του επαγγέλματος. Η αγορά θα ανοίξει». Ο υπουργός Υποδομών είχε όλη την εβδομάδα ανοιχτή επικοινωνία με τον Πρωθυπουργό, τον οποίο ενημέρωνε για όλα τα στάδια των διαπραγματεύσεων. Η ιδέα της πολιτικής επιστράτευσης έπεσε στο τραπέζι των συζητήσεων από την πρώτη ώρα. Η κυβέρνηση όμως αποφάσισε ότι πρέπει να δώσει χρόνο στον διάλογο. Οταν κατάλαβαν στη Μεσογείων και στο Μέγαρο Μαξίμου ότι οι απεργοί προσπαθούσαν να «σπρώξουν» το νομοσχέδιο προς τον Σεπτέμβριο ώστε να ασκήσουν πίεση μέσω μιας νέας απεργίας σε μια κομβική στιγμή για την κυβέρνηση και επιπλέον την εποχή που τα νοικοκυριά προμηθεύονται πετρέλαιο θέρμανσης, ο κ. Ρέππας έστειλε την επιστολή με το αίτημα για επίταξη στον κ. Παπανδρέου και εκείνος εξέδωσε τη σχετική απόφαση. «Αυτά τα πράγματα ή τα αφήνεις να τραβήξουν με όλες τις συνέπειες ή τα σταματάς» είπε το επόμενο βράδυ στο δεί πνο που παρέθεσε στους βουλευτές. Ο Πρωθυπουργός έχει ζητήσει από τους υπουργούς και τους συνεργάτες του να κλείσουν τα ζέοντα θέματα εντός του θέρους ώστε να εμφανιστεί στη ΔΕΘ σε συνθήκες κοινωνικής ειρήνης. Ο εκνευρισμός που υπήρχε στην κοινωνία φαίνεται ότι μέτρησε για την κυβέρνηση εξίσου με τις πιέσεις από την τρόικα στην απόφαση για επιστράτευση. Η έλλειψη κοινωνικής αντίδρασης στην απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων έδωσε την ευκαιρία για την οικοδόμηση μιας πολιτικής που βάζει υποθήκη για το μέλλον. Πρόθεση της κυβέρνησης είναι να ανοίξουν τα κλειστά επαγγέλματα ως το τέλος του έτους και αυτό δεν μπορεί να προχωρήσει αν φανεί ανεκτική στις διαμαρτυρίες της κάθε συντεχνίας. Το μήνυμα ήταν σαφές: η κυβέρνηση ακολουθεί την πολιτική της και δεν γίνεται όμηρος κανενός. Ετσι οι υπουργοί στάθηκαν στο πλευρό του κ. Ρέππα γνωρίζοντας ότι ως το τέλος του έτους θα έρθει και η δική τους σειρά. Η ώρατης ρήξης Στις πολύωρες συναντήσεις που είχε ο κ. Ρέππας με τους προέδρους των ομοσπονδιών μεταφορέων το κλίμα ήταν καλό, κατά ομολογία των ίδιων των συμμετεχόντων- άλλο αν στον περίβολο του υπουργείου Υποδομών όπου είχαν συγκεντρωθεί μέλη των σωματείων έπεφτε και κανένα δακρυγόνο προκειμένου να εκτονώνεται η ένταση. Στο καλό κλίμα συνέτεινε, ακουσίως, και ο κρατικός μηχανισμός, ο οποίος ήταν ανέτοιμος να παραδώσει αμέσως τα φύλλα πορείας. Το αποτέλεσμα ήταν ότι, παρά την επίταξη, οι ομοσπονδίες δήλωναν ότι συνεχίζουν την απεργία τους και οι πρόεδροί τους τον διάλογο με τον κ. Ρέππα επί τέσσερις ημέρες ως την Παρασκευή που επήλθε ρήξη. Ο υπουργός Υποδομών εμφανίστηκε με άνεση μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες και επικαλέστηκε το δημόσιο συμφέρον και τις κοινωνικές ανάγκες, ενώ οι εκπρόσωποι των ιδιοκτητών φορτηγών όπως ο κ. Γ. Τζωρτζάτος οχυρώθηκαν πίσω από τις (πολυάριθμες) άδειες τους που απαξιώνονται, επιτέθηκαν σε άλλους κλάδους επαγγελμάτων και τράβηξαν μόνοι τους το χαλί κάτω από τα πόδια τους. Το μνημόνιο και οι υπουργοί Η απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων αποτελούσε προεκλογική εξαγγελία του ΠαΣοΚ. Ετσι όλοι στην κυβέρνηση,από τον κ.Παπανδρέου ως τον τελευταίο υπουργό,υποστηρίζουν ότι εφαρμόζουν τη δική τους πολιτική και δεν σύρονται πίσω από το μνημόνιο.Οι πρόεδροι των ομοσπονδιών μεταφορέων όμως θέτουν θέμα για τη σπουδή που επέδειξε ο κ.Ρέππας στην απελευθέρωση του επαγγέλματός τους.Στελέχη του υπουργείου Υποδομών υποστηρίζουν ότι δεν υπήρξε καμία βιασύνη. Αντιθέτως,εδώ και εβδομάδες βρίσκονταν σε διαπραγματεύσεις με την Κομισιόν ώστε να πετύχουν καλύτερους όρους (π.χ.,μεταβατική περίοδο πέντε αντί τριών ετών) και,όταν συμφώνησαν στις καλύτερες και αμοιβαία αποδεκτές ρυθμίσεις για τους ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων,ο κ.Ρέππας τις ανακοίνωσε στον Πρωθυπουργό.Το κλίμα που μεταδιδόταν από το υπουργείο Υποδομών την προπερασμένη Παρασκευή,έπειτα από τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ήταν ότι η συμφωνία αποτελούσε μια διαπραγματευτική νίκη έναντι της τρόικας. Τα φορτηγά τούς έφεραν κοντά Η απελευθέρωση των μεταφορών είχε ως αποτέλεσμα να έρθουν ξανά κοντά ο κ.Γ. Παπακωνσταντίνου και ο κ. Δ. Ρέππας, οι οποίοι είχαν συγκρουστεί λίγες εβδομάδες πριν με αφορμή τις ελλειμματικές ΔΕΚΟ. Ο υπουργός Οικονομικών επαίνεσε το σχέδιο του υπουργού Υποδομών. Στην πραγματικότητα ο κ. Ρέππας θα χρειαστεί όλη τη στήριξη που μπορεί να έχει από την κυβέρνηση. Το χαρτοφυλάκιό του περιλαμβάνει τις πιο προβληματικές ΔΕΚΟ- ΟΣΕ και αστικές συγκοινωνίες- και κλειστά επαγγέλματα. Ο υπουργός και το επιτελείο του δεν έχουν να παλέψουν μόνο με το τέρας των ελλειμμάτων αλλά και με την τρόικα που ζητεί απολύσεις στον ΟΣΕ αντί για μετατάξεις υπαλλήλων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου