Σε ποια "όπλα" της πρέπει να βασιστεί η Ελλάδα για να μετατραπεί σε "Φλόριντα της Ευρώπης" μέχρι το 2021
Στα χέρια της ελληνικής πολιτείας ο "οδικός χάρτης" που περιλαμβάνει όλες τις κύριες αλλά και εναλλακτικές διαδρομές ώστε στο τέλος του δρόμου, το 2021, να έχει μετατραπεί η Ελλάδα σε "Φλόριντα της Ευρώπης".
Η μελέτη της McKinsey για λογαριασμό του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) εστιάζει στη μετεξέλιξη του ελληνικού τουριστικού προϊόντος ώστε να απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε αγορές που έχουν τη δυνατότητα να εκτινάξουν τα έσοδα κατά 50% μέσα σε μια οκταετία.
Στη μελέτη αναπτύσσονται δύο βασικές κατηγορίες δράσης, το κλασικό μοντέλο "ήλιος και παραλία", το οποίο όμως θα συνδυαστεί με την "πολυτέλεια", αλλά και η ενίσχυση του τουρισμού των αστικών κέντρων, κυρίως Αθήνας και Θεσσαλονίκης, μέσω της ανάπτυξης του City Break, του ιατρικού τουρισμού, του MICE (συνεδριακού τουρισμού), του πολιτιστικού τουρισμού, αλλά και του ναυτικού τουρισμού (κρουαζιέρα, σκάφη αναψυχής και μαρίνες).
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για την ανάπτυξη του τουρισμού στη χώρα μας αποτελεί η Αθήνα, η οποία μπορεί να επιτύχει την "επιστροφή στο μέλλον" χρησιμοποιώντας ως κινητήρια δύναμη τη ρωσική αγορά.
Μία αγορά που έχει τα περιθώρια να προσδώσει, μέσω κυρίως του City Break, ακόμα και ένα εκατομμύρια τουρίστες ετησίως, και σε συνδυασμό με το συνεδριακό τουρισμό να επιστρέψει στα επίπεδα του 2006 - 2008.
Ακόμα ένα στρατηγικής σημασίας σημείο είναι η τουριστική κατοικία, η οποία από το 2021 μπορεί να αποδώσει στην ελληνική τουριστική βιομηχανία περίπου 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ έσοδα τον χρόνο.
Πιο συγκεκριμένα, υπολογίζεται ότι θα έχουμε τη δυνατότητα ως χώρα να πουλάμε περίπου 8.000 κατοικίες ετησίως με μια μέση τιμή 300.000 ευρώ ανά κατοικία.
Όσον αφορά στις επενδύσεις των 3,3 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως την επόμενη οκταετία, υπολογίζεται ότι δεν είναι ένα άπιαστο όνειρο, αφού η Ελλάδα, τουλάχιστον στον τουρισμό, μπορεί να "πιάσει" αυτά τα νούμερα.
Άλλωστε και πριν από την κρίση οι επενδύσεις στον κλάδο -και χωρίς να υπάρχει κεντρικό αναπτυξιακό σχέδιο- ήταν στα 2 με 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Σύμφωνα με τη μελέτη της McKinsey, από τα 26 δισεκατομμύρια ευρώ επενδύσεων που θα χρειαστούν την επόμενη οκταετία τα 22 δισεκατομμύρια αφορούν τον ιδιωτικό τομέα και τα 4 δισεκατομμύρια το Δημόσιο (κυρίως υποδομές μέσω του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς - ΕΣΠΑ και τον αναπτυξιακό νόμο).
Ο κυριότερος όγκος των επενδύσεων αφορά στα ξενοδοχεία, στις βίλες και στις ενοικιαζόμενες κατοικίες, περίπου 14 δισεκατομμύρια ευρώ.
Για να πιάσουμε τους στόχους θα χρειαστούμε 128.000 με 160.000 νέες κλίνες, ενώ ακόμα 77.000 με 80.000 κλίνες θα πρέπει να ανακαινιστούν και να αναβαθμιστούν.
Σημειώνεται ότι σήμερα υπολογίζεται ότι το "μαύρο χρήμα" από τις ενοικιάσεις βιλών στην Ελλάδα ανέρχεται σε 500 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο.
Αποκρυπτογράφηση αγοράς
Αποκαλυπτικά, ως προς τις αγορές που πρέπει να στοχεύσουμε για να αυξήσουμε τις διεθνείς αφίξεις στη χώρα μας, είναι τα στοιχεία για τις δαπάνες των τουριστών που έρχονται στη χώρα μας.
Το 2012 η μέση δαπάνη ανά ταξίδι ήταν στα 646 ευρώ, με τη μέση ημερήσια να διαμορφώνεται στα 121 ευρώ.
Από τα 15,5 εκατομμύρια τουρίστες του δείγματος των στοιχείων που ανέλυσε ο ΣΕΤΕ, τα 9,14 εκατομμύρια προήλθαν από την Ευρώπη και έδωσαν 736 ευρώ μέση δαπάνη ανά ταξίδι και 119 ευρώ μέση ημερήσια δαπάνη.
Το 2012 επισκέφτηκαν τη χώρα μας πάνω από 3,8 εκατομμύρια Βαλκάνιοι τουρίστες, δηλαδή περίπου το 25% του συνόλου του τουριστικού ρεύματος προς τη χώρα μας.
Σε αντίθεση όμως με την ποσότητα, οι δαπάνες είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα, αφού η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη φτάνει τα 216 ευρώ, μόλις το 33% του μέσου όρου στη χώρα μας το 2012, ενώ η μέση ημερήσια δαπάνη άγγιξε τα 76 ευρώ, μόλις το 62% του μέσου όρου που έφτασε τα 121 ευρώ.
Τη δύναμη πυρός για τον ελληνικό τουρισμό, όπως φαίνεται από τα στοιχεία, αποτελούν η Ρωσία, οι ΗΠΑ και η Κίνα. Πιο συγκεκριμένα, το 2012 είχαμε 374.000 επισκέπτες από τις ΗΠΑ, με μέση δαπάνη τα 1.139 ευρώ και μέση ημερήσια τα 156 ευρώ.
Από τη Ρωσία οι αφίξεις έφτασαν τις 875.000, με τη μέση ανά ταξίδι δαπάνη να φτάνει τα 1.079 δολάρια και τη μέση ημερήσια τα 169 ευρώ.
Τέλος, από την Κίνα είχαμε μόλις 12.000 αφίξεις, αλλά η δαπάνη ανά ταξίδι έφτασε τα 1.133 ευρώ και η μέση ημερήσια τα 223 ευρώ.
Πηγή: Ναυτεμπορική
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου