Δεκατρείς θέσεις σταθμών διοδίων, συμπεριλαμβανομένων των Μαλγάρων που λειτουργούν στο πλαίσιο του ΠΑΘΕ, προτείνει η «Εγνατία Οδός ΑΕ» να λειτουργήσουν κατά μήκος του άξονα. Ωστόσο, οι θέσεις αυτές είναι ενδεικτικές και αυτό το χρονικό διάστημα μελετάται η εφαρμογή τους, η οποία συμπεριλαμβάνει όλα τα δεδομένα του έργου (τους κόμβους κ.λπ.) και θα καθορίσει επακριβώς τις θέσεις και τον αριθμό των διοδίων. Σε κάθε περίπτωση, η τελική απόφαση ανήκει στο ΥΠΕΧΩΔΕ, το οποίο και θα δώσει το «πράσινο φως».Πάντως, εκτός από τα διόδια των Μαλγάρων, που ήδη λειτουργούν στο πλαίσιο του ΠΑΘΕ, έτοιμα είναι τα διόδια του Πολυμύλου (με τον κατάλληλο εξοπλισμό) και των Ιωαννίνων, οπότε αυτά πρόκειται να λειτουργήσουν πρώτα απ' όλα.
Το κόστος
Δύο είναι τα σενάρια της τιμολογιακής πολιτικής που εξετάζονται για τα διόδια. Σύμφωνα με το πρώτο, το να διανύσει κάποιος και τα 670 χιλιόμετρα της Εγνατίας οδού, από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους του Εβρου, θα του στοιχίζει κατά τι λιγότερο από 4 λεπτά το χιλιόμετρο (περίπου 26 ευρώ συνολικά).Το δεύτερο όμως σενάριο, το οποίο φαίνεται να προκρίνεται, είναι τα διόδια να έχουν πολύ χαμηλότερο κόστος, ενδεχομένως το μισό. Κι αυτό, καθώς ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουφλιάς, έχει δηλώσει ότι η Εγνατία οδός είναι δημόσιο έργο (σε αντίθεση με τον ΠΑΘΕ που τον κατασκευάζουν ιδιώτες) κι έτσι τα διόδια θα είναι χαμηλού κόστους.Ενδεικτικά, με βάση το πρώτο σενάριο, η διαδρομή Θεσσαλονίκη - Κοζάνη (εκτός των δύο ευρώ που πληρώνουμε στα Μάλγαρα) θα κοστίζει 3,9 ευρώ, τα οποία θα καταβάλλονται στα διόδια του Πολυμύλου. Ωστόσο, με βάση το δεύτερο σενάριο, η τιμή θα πέφτει στο μισό και θα κινείται γύρω στα δύο ευρώ.
Με σύστημα e-pass
Στα διόδια η συλλογή θα γίνεται, στην πρώτη φάση λειτουργίας τους, από χειροκίνητες λωρίδες με την καταβολή μετρητών και αργότερα έχει προγραμματιστεί να προστεθούν λωρίδες ηλεκτρονικής είσπραξης (e-pass). Επίσης, η «Εγνατία Οδός ΑΕ» προγραμματίζει την εφαρμογή ολοκληρωμένου συστήματος ηλεκτρονικής συλλογής διοδίων (τηλεδιόδια), με στόχο να προχωρήσει η εγκατάστασή τους μετά την ολοκλήρωση κατασκευής του κύριου άξονα.Μέχρι σήμερα, οι χρήστες του άξονα είχαν αποφύγει την πληρωμή διοδίων, καθώς επικράτησε η άποψη ότι σε ένα δημόσιο δρόμο, που δεν έχει ολοκληρωθεί, δεν είναι θετική η επιβολή τέλους χρήσης. Τώρα όμως, που είναι θέμα χρόνου η ολοκλήρωση του έργου, η επιβολή διοδίων έρχεται... δυναμικά στο προσκήνιο.Ειδικότερα, έχουν απομείνει 31 χιλιόμετρα, από τον κόμβο Βενέτικου μέχρι τον κόμβο Παναγιάς, στη Δυτική Μακεδονία, που αποτελούν ένα δύσκολο πλέγμα έργων, το οποίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει 24 σήραγγες διπλού κλάδου, 18 γέφυρες και δέκα ανισόπεδους κόμβους, με το 40% του συνολικού μήκους του έργου να είναι σήραγγες και γέφυρες. Οι κατασκευαστές του άξονα εργάζονται με πολύ ταχείς ρυθμούς, ώστε η ολοκλήρωση όλου του άξονα να γίνει ακόμη και μέχρι το τέλος του μήνα.
Οι ΣΕΑ
Σήμερα, κατά μήκος της Εγνατίας οδού δεν υπάρχει ούτε ένα βενζινάδικο αλλά και ούτε ένας χώρος στάθμευσης. Σύμφωνα με την εταιρία, το πρόβλημα υπάρχει, επειδή στον αρχικό σχεδιασμό του αυτοκινητόδρομου δε συμπεριλήφθηκαν παρόδιες εγκαταστάσεις. Εκ των υστέρων ξεκίνησε η αναζήτηση χώρων για τη δημιουργία Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών, αλλά κάποιοι από αυτούς «κόλλησαν» (π.χ. στο Δερβένι προέκυψαν προβλήματα αρχαιολογικής φύσης, ενώ στην περιοχή των λιμνών η συνθήκη Ραμσάρ δεν επιτρέπει τη δημιουργία τέτοιου είδους εγκαταστάσεων), ενώ για κάποιους άλλους οι απαλλοτριώσεις απαίτησαν πολύ χρόνο. Ετσι, από τους 13 ΣΕΑ που προβλέπονταν, φαίνεται ότι τελικά θα δημιουργηθούν δέκα, κάτι που σε κάθε περίπτωση θα εξαρτηθεί από τις περιβαλλοντικές εγκρίσεις.
Πάντως, σε αυτήν τη φάση η «Εγνατία Οδός ΑΕ» ψάχνει άμεσα υλοποιήσιμες λύσεις, προκειμένου μέχρι το τέλος του έτους να καλυφθεί μία βασική ανάγκη, η ύπαρξη βενζινάδικων κατά μήκος του άξονα, ενώ τα κτίρια με τις υπόλοιπες εγκαταστάσεις θα κατασκευαστούν σε δεύτερη φάση.
Σήμερα, υπάρχει ανάδοχος μόνο για ένα ΣΕΑ, ο οποίος κατασκευάζεται, αυτόν του Πλατάνου (στο Κλειδί Ημαθίας). Για άλλους τρεις σταθμούς (Αρδανίου, Μάκρης και Σώστη) έγιναν δύο δημοπρατήσεις που απέβησαν άγονες, με το αιτιολογικό ότι οι κυκλοφοριακοί φόρτοι στα σημεία είναι πολύ χαμηλοί και άρα η επένδυση δεν είναι βιώσιμη. Ετσι, η εταιρία προχωρά σε νομική επεξεργασία για το πώς θα τρέξει τη διαδικασία. Στο ΣΕΑ Καβάλας - Καρβάλης γίνεται η διαμόρφωση του οικοπέδου όπου θα στεγαστεί ο ΣΕΑ, κάτι το οποίο ισχύει και για το ΣΕΑ της Ηγουμενίτσας.Οι ΣΕΑ θα παρέχουν τη δυνατότητα στάσης ή ολιγόωρης στάθμευσης, ενώ θα καλύπτουν ανάγκες των ταξιδιωτών, όπως εστίαση, χρήση τηλεφώνου, αγορές (μίνι μάρκετ), χρήση χώρων υγιεινής. Ταυτόχρονα, οι χρήστες θα έχουν τη δυνατότητα να καλύψουν ανάγκες ανεφοδιασμού, συντήρησης ή οδικής βοήθειας του αυτοκινήτου τους.
Δύο σενάρια τιμολογιακής πολιτικής εξετάζει το ΥΠΕΧΩΔΕ
Το χέρι στην τσέπη... θα βάζουν από το φθινόπωρο οι οδηγοί που θα διασχίζουν την Εγνατία οδό. Αυτό το διάστημα εκπονούνται μελέτες προκειμένου να καθοριστούν οι τελικές θέσεις των σταθμών διοδίων, αλλά και των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) που θα υπάρχουν κατά μήκος του άξονα. Την ίδια ώρα, με ταχείς ρυθμούς προχωρούν οι εργασίες κατασκευής των τελευταίων χιλιομέτρων.
Κυριακή 24 Μαΐου 2009
«Έρχονται» διόδια στην Εγνατία οδό!
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου