Πέμπτη 4 Ιουνίου 2009

Δηλώσεις Σπύρου Κουβέλη για συνάντηση με υπουργό ΠΕΧΩΔΕ και Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος


Ο πολιτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για το Περιβάλλον και τη Χωροταξία, Βουλευτής Σπύρος Κουβέλης, πραγματοποίησε επίσκεψη στις υπηρεσίες Χωροταξίας και Περιβάλλοντος του ΥΠΕΧΩΔΕ, καθώς και στο Σώμα Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, όπου είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με το προσωπικό του Υπουργείου και να ενημερωθεί για τα τρέχοντα θέματα και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.

Ο κ. Κουβέλης στο πλαίσιο της επίσκεψής του είχε συναντήσεις με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, τόσο με τον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιά όσο και με τον Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Χωροταξίας κ. Καλογιάννη και τον Γενικό Γραμματέα κ. Μπαλτά.

Στη συνέχεια της επίσκεψης του ο κ. Κουβέλης έκανε την παρακάτω δήλωση:

«Εν όψει της Παγκόσμιας Μέρας Περιβάλλοντος είχα την ευκαιρία να συναντηθώ τόσο με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ όσο και με τους εργαζόμενους του Υπουργείου και να συνομιλήσουμε για θέματα Περιβάλλοντος και Χωροταξίας. Διαπίστωσα την προσπάθεια που γίνεται από τα στελέχη του ΥΠΕΧΩΔΕ για την αντιμετώπιση των μεγάλων και συσσωρευμένων θεμάτων όσο και τις μεγάλες ελλείψεις σε οργάνωση, υποδομές και προσωπικό.

Στις συναντήσεις, που είχα με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ, επέμεινα στην προσέγγισή μου να ασκώ ουσιαστική και δημιουργική κριτική και έλεγχο ως εκπρόσωπος της αντιπολίτευσης, στοχεύοντας όχι στην απαξίωση του παραγόμενου έργου, αλλά στον εντοπισμό προβλημάτων και αδυναμιών και στην άσκηση πίεσης για την επίλυσή τους από την κυβέρνηση.


Έθεσα στον Υπουργό –συζητώντας μαζί του επί σχεδόν μια ώρα- θέματα σχετικά με τον χωροταξικό σχεδιασμό της χώρας και το αναπτυξιακό μοντέλο που επιλέγει για την Ελλάδα, αλλά και τα ειδικά χωροταξικά σχέδια και τις επιφυλάξεις του ΠΑΣΟΚ σχετικά με αυτά, ιδιαίτερα σε σχέση με το χωροταξικό για τον τουρισμό. Ενημέρωσα, επίσης, τον Υπουργό για τις θέσεις του ΠΑΣΟΚ σε θέματα ενεργειακής πολιτικής– κλιματικής αλλαγής και ΑΠΕ, διαχείρισης απορριμμάτων, και προστασίας των ελεύθερων χώρων και χώρων πρασίνου μέσα και γύρω από τις πόλεις».

Στη συνέχεια, ο κ. Κουβέλης είπε σχετικά με την αυριανή Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος:

«Η Ελλάδα είναι μια ιδιαίτερα προικισμένη χώρα σε ό,τι αφορά το περιβάλλον της. Είναι μια χώρα με μοναδική βιοποικιλότητα, ανάγλυφο και ακτογραμμή, και θα έπρεπε να έχει ως μοναδική επιλογή της την προστασία αυτού του κεφαλαίου και την αξιοποίησή του ως μοχλού ανάπτυξης για τη χώρα. Το ΠΑΣΟΚ έχει θέσει ως κεντρική επιλογή και δέσμευσή του τη στροφή προς ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης, την Πράσινη Ανάπτυξη, με έμφαση στο περιβάλλον, τον πολιτισμό και πάνω απ’ όλα τον άνθρωπο, τον κάθε Έλληνα πολίτη.

Δυστυχώς, η Ελλάδα σήμερα πληρώνει το κόστος διαχρονικών επιλογών στην ανάπτυξη με τα αρνητικά αποτελέσματα ορατά στις πόλεις, το τοπίο, τη βιοποικιλότητα και τα φυσικά οικοσυστήματα. Η κυβέρνηση της ΝΔ δεν έχει δώσει πραγματικές λύσεις στα προβλήματα, ενώ η πρόοδος στην ανάπτυξη των ΑΠΕ και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, στη διαχείριση των απορριμμάτων, την εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας για τη διαχείριση και προστασία των νερών, της βιοποικιλότητας, και της προστασίας των ελεύθερων αστικών και περιαστικών χώρων μας κρατάει στις χαμηλότερες θέσεις της Ευρώπης.

Η Ελλάδα αξίζει κάτι καλύτερο. Με πρώτη δέσμευση τη δημιουργία ενός ανεξάρτητου και ισχυρού υπουργείου περιβάλλοντος και με πολιτική και σχέδιο για την ενσωμάτωση του περιβάλλοντος σε όλες τις τομεακές πολιτικές, από τη γεωργία και τον τουρισμό μέχρι τις μεταφορές και την ενέργεια, το ΠΑΣΟΚ είναι αποφασισμένο ως αυριανή κυβέρνηση να υλοποιήσει μια πραγματική, θαρραλέα και υπεύθυνη πολιτική για το περιβάλλον σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση και την κοινωνία των πολιτών μαθαίνοντας από τα λάθη του παρελθόντος».

Ακολουθεί αναλυτική παρουσίαση περιβαλλοντικών θεμάτων και προτεραιοτήτων:

Δέκα καυτά σημεία για την προστασία του περιβάλλοντος

Με αφορμή την 5η Ιουνίου, Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, ο πολιτικός εκπρόσωπος Περιβάλλοντος & Χωροταξίας του ΠΑΣΟΚ Σπύρος Κουβέλης, επιχειρεί έναν συνολικό απολογισμό των περιβαλλοντικών επιδόσεων της Ελλάδας κατά την περίοδο διακυβέρνησης από τη ΝΔ και παράλληλα προτείνει εφικτές λύσεις για μια σειρά κρίσιμων ζητημάτων πριν η κατάσταση γίνει μη αναστρέψιμη.

Ι. Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας

Η κυβερνητική πολιτική καταδεικνύει έλλειψη σχεδιασμού στον τομέα των ΑΠΕ.

Για να επιτύχουμε τον στόχο του 2020 (20% αύξηση του ποσοστού της ενέργειας από ΑΠΕ) πρέπει να εγκαθιστούμε περίπου 900 MW/έτος. Σήμερα η κυβέρνηση πανηγυρίζει για την εγκατάσταση μόλις 120 MW/έτος. Περίπου 4.500 επενδυτές (περίπου 2.500 MW) στην αγορά φωτοβολταϊκών είναι εγκλωβισμένοι από το 2006 στα γραφειοκρατικά γρανάζια και στην ασυνεννοησία μεταξύ της ηγεσίας του ΥΠΑΝ και του ΥΠΕΧΩΔΕ.

Η πρόταση του ΠΑΣΟΚ για ΑΠΕ παντού, με βάση ένα σωστό χωροταξικό και κίνητρα που φέρνουν τους πολίτες ως υποστηρικτές και όχι ενάντιους τα αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα είναι ο δρόμος προς τα μπροστά.

ΙΙ. Χωροταξικό τουρισμού

Το Χωροταξικό Σχέδιο Τουρισμού της ΝΔ επιλέγει να ικανοποιήσει τη ζήτηση κατοικιών προς πώληση σε οργανωµένα συγκροτήµατα τουρισµού µε νέες µορφές διαχείρισης, να υποστηρίξει την περαιτέρω ανάπτυξη αµιγούς µαζικού τουρισµού σε µεγάλες περιοχές µε αξιόλογους τουριστικούς πόρους, να εστιάσει το ενδιαφέρον κυρίως σε καταλύµατα και κτιριακές υποδοµές με τεχνητό περιβάλλον χωρίς ταυτότητα, ποιότητα και καμία διάχυση στην τοπική κοινωνία.

Ένα Χωροταξικό Σχέδιο οφείλει να έχει κατευθύνσεις για τη χωρική, χρονική και θεματική διεύρυνση της τουριστικής δραστηριότητας, την ισόρροπη και βιώσιμη αναδιάρθρωση αυτής. Κύριος άξονας ενός μακρόπνοου και βιώσιμου σχεδιασμού θα πρέπει να είναι η άμεση προστασία του ίδιου του τουριστικού μας προϊόντος, δηλαδή του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος και η εξοικονόμηση φυσικών πόρων.

ΙII. Απορρίμματα

Η Κυβέρνηση αντιμετωπίζει το ζήτημα της διαχείρισης των στέρεων αποβλήτων ως «βαρίδι» για τη χώρα. Σήμερα, λειτουργούν ακόμα τουλάχιστον 400 ΧΑΔΑ, ενώ η «αποκατάσταση» των υπολοίπων δεν έχει γίνει σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τη νομοθεσία. Η ΕΕ διέκοψε τη χρηματοδότηση για τα έργα στην Αττική, ενώ είναι πλέον έτοιμη να ξεκινήσει τη διαδικασία των βαρύτατων προστίμων. Εδώ και 5 χρόνια δεν εφαρμόζεται (παρά μόνο κατ’ επιλογή) η νομοθεσία σε θέματα επεξεργασίας ειδικών αποβλήτων, δημιουργίας υποδομών & συστημάτων ανακύκλωσης, μείωσης της απόθεσης βίο-αποδομήσιμων υλικών σε ΧΥΤΑ. Τέλος, κι αυτό αποτελεί ελληνική πρωτοπορία, το καθ’ ύλη αρμόδιο υπουργείο σε θέματα απορριμμάτων, ΥΠΕΧΩΔΕ, δεν συμμετέχει στη διυπουργική επιτροπή που συστάθηκε από την κυβέρνηση.

Η διαχείριση των απορριμμάτων για μια σύγχρονη ευρωπαϊκή κοινωνία δεν είναι απλά ένα ζήτημα προστασίας του περιβάλλοντος αλλά έχει έντονες κοινωνικές, οικονομικές και ενεργειακές επιπτώσεις. Η χώρα μας οφείλει να πρωτοπορεί στον τομέα αυτό και όχι να είναι το παράδειγμα προς αποφυγή της Ευρώπης.

ΙV. Ρύπανση υδάτων και η περίπτωση του Ασωπού

Μέχρι σήμερα, ουδεμία ουσιαστική ενέργεια έχει προωθηθεί ώστε να λυθεί το πρόβλημα και να αντιμετωπιστούν οι πραγματικές αιτίες του. Παρά τις διαβεβαιώσεις του υπουργείου, η ρύπανση συνεχίζεται με γοργούς ρυθμούς. Τούτο είναι επόμενο, αφού η κεντρική υπηρεσία υδάτων του Υπουργείου εξακολουθεί να είναι ανύπαρκτη.

Θα πρέπει να προωθηθούν άμεσα συγκεκριμένα μέτρα και ρυθμίσεις για την αειφορική διαχείριση του νερού και την εξυγίανση της ευρύτερης περιοχής. Το ΠΑΣΟΚ έχει καταθέσει σειρά προτάσεων με σκοπό την απορρύπανση και την βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής.

V. Προστατευόμενες Περιοχές

Η πρόσφατα προτεινόμενη «περικοπή εξόδων» με συγχώνευση και στην πραγματικότητα αδρανοποίηση Φορέων Διαχείρισης δεν πρόκειται να συμβάλλει στην κάλυψη του δημοσιονομικού χρέους της χώρας, που η ίδια η Κυβέρνηση έχει διογκώσει. Οι Φορείς Διαχείρισης που υπολειτουργούν χρηματοδοτούνται σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα από κοινοτικούς και όχι εθνικούς πόρους, τα μισά περίπου κονδύλια που έχουν προβλεφθεί από το Γ΄ ΚΠΣ για την υποστήριξη των φορέων έχουν ήδη χαθεί και οι ήδη λιγοστοί ΦΔ έχουν περιέλθει σε παρακμή.

Έχουμε επανειλημμένα τονίσει ότι οι περισσότερες περιοχές Natura δεν έχουν συγκεκριμένα όρια και θεσμοθετημένες χρήσεις γης ούτε καν επιστημονικό φορέα που να μεριμνά για την προστασία τους. Για την απουσία αυτού του απαραίτητου πλαισίου υπάρχει σαφής πολιτική ευθύνη και αδράνεια.

VI. Δημιουργία αυτόνομου Υπουργείου Περιβάλλοντος

Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ μεταθέτει διαρκώς τη δημιουργία ενός αυτόνομου υπουργείου Περιβάλλοντος με το πρόσχημα της ολοκλήρωσης των δημόσιων έργων.

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος οφείλει να διαμορφώνει πολιτικές που να διατρέχουν οριζόντια όλους τους τομείς της σύγχρονης ζωής, τις μεταφορές, τη γεωργία, την απασχόληση, το ενεργειακό, τα μεγάλα έργα. Η προσήλωση του ΠΑΣΟΚ στο στόχο της Αειφόρου Ανάπτυξης και της Πράσινης Οικονομίας είναι δεδομένη και αδιαπραγμάτευτη. Γι’ αυτό, το ΠΑΣΟΚ έχει δεσμευτεί για άμεση δημιουργία ενός αυτόνομου, ισχυρού και αποτελεσματικού Υπουργείου Περιβάλλοντος.

VII. Ευρωπαϊκές καταδίκες

Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ αναφερόμενη σε ανοιχτές υποθέσεις και καταδίκες υπογραμμίζει ότι «επί των ημερών μας, δεν υπάρχει καμιά καταδίκη με πρόστιμο, όπως συνέβαινε παλιότερα», παραλείποντας προφανώς το γεγονός ότι η χώρα μας έχει επανειλημμένα καταδικαστεί πρωτοδίκως από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, ενώ εκκρεμούν και νέες παραπομπές

Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του WWF Ελλάς, τουλάχιστον 27 υποθέσεις παραμένουν «ανοιχτές». Έχουν εκδοθεί τρεις καταδικαστικές αποφάσεις από το Δ.Ε.Κ, και έγιναν δύο νέες προσφυγές κατά της Ελλάδας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

VIII. Περιβαλλοντική ευθύνη και Ελεγκτές Περιβάλλοντος

Με την πρόσφατη καταδίκη της Ελλάδας από το ΔΕΚ για μη ενσωμάτωση, εντός της ταχθείσας προθεσμίας της 30ης Απριλίου 2007, στο ελληνικό δίκαιο της οδηγίας για την περιβαλλοντική ευθύνη, το Υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ ανανέωσε το καθεστώς ασυνέπειας και αδράνειας που το χαρακτηρίζει. Η ενσωμάτωση, την οποία το υπουργείο είχε παρουσιάσει ως τετελεσμένο γεγονός, ουδέποτε ολοκληρώθηκε.

Αντί να χρησιμοποιήσει το ΥΠΕΧΩΔΕ την ενσωμάτωση της Οδηγίας για να ενισχύσει και να οργανώσει το Σώμα Ελεγκτών Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, αναθέτει σ’ αυτό νέα καθήκοντα όταν ήδη σήμερα ο ρόλος και η στελέχωσή του είναι υποβαθμισμένη.

Η ενσωμάτωση της Οδηγίας θα μπορούσε να αποτελέσει μια εξαιρετική ευκαιρία να μπει τάξη στην Ελληνική περιβαλλοντική νομοθεσία, θέτοντας ξεκάθαρα πλαίσια για τη λειτουργία και την ευθύνη των παραγωγικών δραστηριοτήτων.

ΙX. Ρυθμιστικό Αθήνας

Μια δεύτερη Αθήνα θα δημιουργηθεί στην ευρύτερη περιοχή των Μεσογείων μέσα στην επόμενη 15ετία. Το «αναπτυξιακής» λογικής πλαίσιο υπόσχεται τουλάχιστον 200.000 στρέμματα νέων επεκτάσεων σε όλο τον νομό, αυξάνοντας το κτιριακό απόθεμα της Αθήνας ώστε να μπορεί να στεγάσει οκτώ εκατομμύρια ανθρώπους!

Επιπλέον, το «ολοκληρωμένο και φιλικό προς το περιβάλλον σύστημα μεταφορών» ρέπει κατ’ εξακολούθηση προς νέες κατασκευές δικτύων αυτοκινητοδρόμων για γρήγορες μετακινήσεις με αυτοκίνητο, που, εάν συνδυαστούν με τα μέτρα για την είσοδο των ταξί στους λεωφορειόδρομους, καταργούν την έννοια του Ρυθμιστικού Σχεδίου, ως εργαλείου άσκησης βιώσιμων και φιλικών προς την κοινωνία πολιτικών.

Ο πολιτικός προσανατολισμός της ανάπτυξης της Αττικής έχει καίρια σημασία τόσο για τη βιώσιμη ανάπτυξή της όσο και εκείνη του συνόλου της χώρας μας. Σε νέες, πολύ διαφορετικές οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές συνθήκες -μετά από μια πενταετία που συσσώρευσε πρόσθετα προβλήματα στην Αττική, χωρίς να αξιοποιήσει τις πολύ μεγάλες δυνατότητές της- είναι απαραίτητη η χάραξη μιας ριζικά νέας πολιτικής, η οποία θα οδηγήσει, με αποτελεσματικότητα, την πρωτεύουσα της χώρας σε μια νέα περίοδο ισχυρής οικονομίας, δίκαιης κοινωνίας και πράσινης ανάπτυξης.

X. Ελεύθεροι χώροι και αστικό πράσινο:

Οι αστικές περιοχές διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην επίτευξη των στόχων της στρατηγικής για την αειφόρο ανάπτυξη. Οι πόλεις της Ελλάδας έχουν γίνει δυστυχώς μη βιώσιμες. Έχουν γίνει πόλεις που έχουν κακή κατασκευή, είναι άσχημες και έχουν πολύ χαμηλά ενεργειακά χαρακτηριστικά.

Ένα βασικό πρόβλημα είναι ότι δεν έχουν κανένα σχεδιασμό για την προστασία των ελεύθερων χώρων. Αυτό που έγινε στο μεταπολεμικό αναπτυξιακό μοντέλο ήταν ότι έπρεπε να εξασφαλίσουμε φτηνή στέγη και επίσης παράλληλα με αυτό να θεωρήσουμε ότι η κατασκευή σε οποιονδήποτε χώρο είναι η βασική ατμομηχανή της οικονομίας. Τα δεδομένα, όμως, έχουν αλλάξει και σήμερα απαιτείται η θεσμική και ουσιαστική θωράκιση των κοινόχρηστων χώρων πρασίνου καθώς και η αύξησή τους, διότι τούτο αποτελεί κρίσιμο θέμα για την ποιότητα ζωής των πολιτών, ιδιαίτερα εάν λάβουμε υπόψη μας ότι το 80% από εμάς ζει σε αστικά κέντρα.

Για να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής στις πόλεις και να αυξήσουμε τους ελεύθερους χώρους και τους χώρους πρασίνου στα μεγάλα και μεσαία αστικά κέντρα κατά 20% σύμφωνα με τον προγραμματικό μας σχεδιασμό, απαιτείται προσπάθεια αλλά και όραμα.

Πρότασή μας είναι: Να συνδέσουμε σε ένα ενιαίο δίκτυο τους περιαστικούς όγκους, τα πάρκα και τους ελεύθερους χώρους που υπάρχουν μέσα στην πόλη, τους χώρους των Ολυμπιακών ακίνητων και όλο το θαλάσσιο μέτωπο από τη Γλυφάδα μέχρι τον Πειραιά. Αυτό θα προσφέρει μια πράσινη ραχοκοκαλιά στην πόλη αλλά και την ευκαιρία να αξιοποιήσουμε διαδρόμους τόσο για τον δροσισμό της πόλης όσο και για αναψυχή και ξεκούραση.

Ακολουθεί παράρτημα με αναφορά σε συγκεκριμένους ελεύθερους χώρους και περιαστικούς όγκους της Αθήνας:

1. Ελληνικό



Ο σχεδιασμός του έργου όπως παρουσιάστηκε από την ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ παίρνει ως δεδομένη τη χωροθέτηση εμπορικών και οικιστικών δραστηριοτήτων στο χώρο του παλιού αεροδρομίου, προεξοφλώντας με αυτό τον τρόπο την καταδίκη του Ελληνικού. Επιπρόσθετα χωροθετεί μέρος των έργων (κόμβοι κλπ.) εντός του χώρου αυτού.

Με δεδομένη τη δέσμευση του ΠΑΣΟΚ για δημιουργία πάρκου υψηλού πρασίνου στο χώρο αυτό χωρίς πρόσθετη δόμηση, αυτή η παραδοχή είναι μη αποδεκτή. Η περιοχή του πρώην αεροδρομίου πρέπει να αποτελέσει χώρο πάρκου υψηλού πρασίνου και όχι χώρο εμπορικών και οικιστικών δραστηριοτήτων.

2. Γουδή



Η Κυβέρνηση, ακολουθώντας την οδό της τσιμεντοποίησης και της ακύρωσης οποιασδήποτε σκέψης για μια πραγματικά ποιοτική αναβάθμιση της περιοχής με μεγάλους και ελεύθερους χώρους πρασίνου, ανακοίνωσε τελευταία ένα σχέδιο ΠΔ για τον Υμηττό στο οποίο αναφέρεται η ζώνη Β4 που θα αποτελέσει μελλοντικά το Μητροπολιτικό Πάρκο Γουδή. Τούτο, όμως, θα θεσμοθετηθεί με ειδικό ΠΔ μετά από εξειδικευμένη μελέτη για το σκοπό αυτό.

Απαιτείται το ξεκαθάρισμα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος που διέπει το χώρο, η σαφής και ξεκάθαρη δέσμευση ότι η περιοχή του Πάρκου θα χρησιμοποιηθεί για την διατήρηση και περαιτέρω ανάπτυξη χώρων υψηλού πρασίνου, άθλησης και αναψυχής, η θεσμοθέτηση του Πάρκου αξιοποιώντας το εγκεκριμένο ερευνητικό πρόγραμμα του Πολυτεχνείου, και η απομάκρυνση εγκαταστάσεων που δεν συνάδουν με αυτές τις χρήσεις.

3. Παλαί Γαλατσίου



Η Κυβέρνηση αγνοώντας την απαίτηση των κατοίκων για τη διατήρηση του δικαιώματος σε ελεύθερους χώρους αθλοπαιδιών και πρασίνου, προωθεί τη μετατροπή του Κλειστού Γυμναστηρίου Γαλατσίου (ΠΑΛΑΙ) σε εμπορικό κέντρο. Η κατασκευή και λειτουργία ενός τέτοιου εμπορικού κέντρου, θα πλήξει ανεπανόρθωτα τη βιωσιμότητα των μικρών επιχειρήσεων της ευρύτερης περιοχής, θα επιβαρύνει σημαντικά το κυκλοφοριακό της πόλης, ενώ σε συνδυασμό και με την συρρίκνωση του Άλσους του Βεΐκου ενδέχεται να υποβαθμιστεί κατακόρυφα η ποιότητα ζωής των κατοίκων του Γαλατσίου.

Το ΠΑΣΟΚ πιστεύει ότι το Ολυμπιακό Γυμναστήριο Γαλατσίου και οι εγκαταστάσεις του οφείλουν να παραμείνουν στο σύνολό τους δημόσιος χώρος αθλητισμού και πολιτισμού με ελεύθερη πρόσβαση σε αυτόν των παιδιών και της νεολαίας του Γαλατσίου και των όμορων Δήμων.

4. Ελαιώνας



Στην περίπτωση του Ελαιώνα, η Κυβέρνηση, προωθούσε μέχρι πρότινος την τσιμεντοποίηση μέσω της κατασκευής εμπορικού κέντρου τύπου Mall. Ευτυχώς, μετά από παρέμβαση του ΣτΕ, αυτό δεν θα υλοποιηθεί. Ωστόσο τα έργα για την κατασκευή του γηπέδου και η αντίστοιχη δημιουργία δύο νέων χώρων πρασίνου στην Λεωφόρο Αλεξάνδρας και στον Ελαιώνα καθυστερεί με κίνδυνο να ακυρώσει όχι μόνο την κατασκευή του αθλητικού κέντρου του Παναθηναϊκού, αλλά και ολόκληρο το όφελος για το λεκανοπέδιο.

Ο Ελαιώνας δεν μπορεί να σωθεί με σημειακές παρεμβάσεις. Θα πρέπει αντίθετα να αποτελέσει τη ραχοκοκαλιά για την ανάδειξη ενός ολοκληρωμένου συνόλου πρασίνου, ελευθέρων χώρων και πολιτισμού.

5. Υμηττός: Σχέδιο ΠΔ και Περιφερειακή



Το σχέδιο ΠΔ του ΥΠΕΧΩΔΕ για τον Υμηττό αφήνει περιθώρια για την ικανοποίηση αιτημάτων των δήμων της περιοχής, αλλά και για τη δημιουργία εμπορικών χώρων και ανοίγει δρόμο για την εγκατάσταση και νέων ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων και θεραπευτηρίων στους πρόποδες του βουνού. Τέλος δεν προνοεί ούτε για την κατεδάφιση αυθαιρέτων, ούτε για την απομάκρυνση στρατοπέδων, βιομηχανιών ή άλλων ασύμβατων με τον χώρο χρήσεων, ούτε για την αντιμετώπιση των ιδιοκτησιακών προβλημάτων. Αντίθετα, προσπαθεί να εξασφαλίσει τη νομιμοποίησή τους.

Αυτό που θα έπρεπε να ξεκαθαρίζει, είναι ότι δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια δόμησης στον Υμηττό, ούτε καν για χρήσεις που έχει ανάγκη η πόλη (υγείας, παιδείας, αθλητισμού). Θα έπρεπε ολόκληρος ο Υμηττός να ανήκει σε μία και μόνο ζώνη με δασικό χαρακτήρα, χωρίς «παραθυράκια». Το νέο διάταγμα δημιουργεί υπο-κατηγορίες, ενώ κομμάτι του δάσους το αποχαρακτηρίζει επίσημα και το μετονομάζει σε Θεματικό Πάρκο.

Οσον αφορά τώρα στο έργο κατασκευής της περιφερειακής Υμηττού, έχει προφανή και δεδομένη σκοπιμότητα – γι’ αυτό άλλωστε είχε κατ’ αρχήν προταθεί από το ΠΑΣΟΚ που είχε υλοποιήσει και τα πρώτα βήματα σχεδιασμού του.

Ο τρόπος όμως με τον οποίο προτείνεται σήμερα από την ηγεσία ΥΠΕΧΩΔΕ -με προχειρότητα, ελλιπή αξιολόγηση των αναγκών και στη βάση κατευθύνσεων που δε συνάδουν με την ισορροπημένη ανάπτυξη του λεκανοπεδίου και γενικότερα της Αττικής- απειλεί να ανατρέψει την σκοπιμότητα του έργου και να υποθηκεύσει το μέλλον των κατοίκων της Αθήνας, εξυπηρετώντας αδιακρίτως την προέλαση του ΙΧ, την κατάληψη ελεύθερων χώρων και των χώρων πρασίνου και οδηγώντας στον συντομότατο κυκλοφοριακό κορεσμό του ίδιου του έργου.

6. Μοσχάτο



Το σχέδιο μεταολυμπιακής αξιοποίησης για την κατασκευή γηπέδου στίβου, γηπέδων 5x5, και κατασκευές έκτασης 2.500 τ.μ δεν προχώρησε από την Ολυμπιακά Ακίνητα ΑΕ. Αποτέλεσμα, μια έκταση 240 περίπου στρεμμάτων να θυμίζει σήμερα έρημο όπου η βρωμιά είχε γίνει ενδημικό φαινόμενο.

Οι κάτοικοι επέμειναν ότι αυτός ο υπερτοπικής σημασίας χώρος -η μοναδική αδόμητη παραλιακή έκταση μεταξύ Π. Φαλήρου και Πειραιά- πρέπει να γίνει ανάσα πρασίνου με ελεύθερη πρόσβαση. Η Ολυμπιακά Ακίνητα ΑΕ μιλά χρόνια τώρα για τη δημιουργία οικολογικού πάρκου, η πραγματικότητα όμως τη διαψεύδει.

7. Πάρκο Αντώνη Τρίτση



Το Πάρκο Τρίτση αποτελεί τρανταχτό παράδειγμα κακοδιαχείρισης, αδιαφάνειας, οικολογικού εγκλήματος και διασπάθισης κοινοτικών και εθνικών πόρων. Πάνω από 20 εκατ. ευρώ υπολογίζεται ότι έχουν διατεθεί από το 1993 έως σήμερα για τη δημιουργία τεχνητών λιμνών, τη διαμόρφωση χώρων πρασίνου και την κατασκευή σιδηροδρομικού δικτύου περιήγησης επισκεπτών - το οποίο ουδέποτε λειτούργησε.

Σήμερα η πλήρης εγκατάλειψη δεν μπορεί να αποτυπωθεί με λόγια για το «Πάρκο Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης» -όπως είναι ο διακριτικός του τίτλος- ενώ η κατάσταση στην οποία βρίσκεται δεν συνάδει με τις προσδοκίες που γεννά ο τίτλος του.

8. Σχινιάς



Το απομονωμένο από την κοινωνία Ολυμπιακό Κωπηλατοδρόμιο του Σχινιά, χρησιμοποιείται πότε-πότε για αγώνες και για την προπόνηση των εθνικών ομάδων κωπηλασίας και καγιάκ. Ωστόσο, ο υγρότοπος βιώνει την παρακμή, την υποβάθμιση και την καταστροφή με ενδεχομένο κίνδυνο (και ίσως στόχο) την εξαφάνισή του. Πρόσφατα, παράνομες επιχωματώσεις και αδιάκοπα μπαζώματα διαπιστώθηκαν στον υγρότοπο Στόμι, στη θέση Δικαστικά, του Σχινιά.

Όμως, ειδικά μετά την καταστροφή της Πάρνηθας από τις πυρκαγιές, ο Σχινιάς είναι η σημαντικότερη προστατευόμενη περιοχή που έχει απομείνει κοντά στην πρωτεύουσα. Τέτοιου είδους παράνομες ενέργειες καταστρέφουν τον υγρότοπο και αγνοούν το εθνικό και κοινοτικό καθεστώς προστασίας.

9. Νομισματοκοπείο



Η σχεδιαζόμενη εγκατάσταση του υπουργείου Οικονομικών αλλά και άλλων κεντρικών υπηρεσιών στην έκταση του πρώην Νομισματοκοπείου, πρέπει να γίνει με κεντρικό σχεδιασμό, αξιοποιώντας την υπάρχουσα οικοδομημένη περιουσία ή τα ακίνητα των ολυμπιακών εγκαταστάσεων (που είτε είναι παραμελημένα είτε δίνονται για εμπορική χρήση). Επ’ ουδενί δεν πρέπει να γίνεται σε μία περιοχή αποκλειστικά αμιγούς κατοικίας, ήδη πυκνοδομημένη και με έλλειμμα άλλων ελεύθερων χώρων.

Η έκταση του Νομισματοκοπείου, επειδή είναι ο μοναδικός ελεύθερος χώρος που υπάρχει στη συγκεκριμένη περιοχή, πρέπει να αξιοποιηθεί ως χώρος με υψηλό πράσινο, αναψυχής και περιπάτου με παιδότοπους, παιδικές χαρές, γυμναστήρια, γήπεδα αθλητισμού κλπ. και να αποδοθεί για ελεύθερη πρόσβαση στους κατοίκους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: