Ρεπορτάζ : Χάρης Καραναίκας - Ζωή Λιάκα
(από ΤΑ ΝΕΑ)
Τα πρόσφατα μέτρα του ΥΠΕΧΩΔΕ δεν ανακόπτουν την πορεία προς το μεγάλο φρακάρισμα της πρωτεύουσας, εκτιμούν συγκοινωνιολόγοι. Όπως επισημαίνουν στα «ΝΕΑ», τα αυτοκίνητα που θα προστεθούν στα ήδη υπάρχοντα που κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας, μπορεί να επιδεινώσουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση στις ώρες αιχμής κατά 30%. Σύμφωνα με τις προβλέψεις του υπουργείου, όπως καταγράφονται στην... προχθεσινή ανακοίνωσή του για τα μέτρα απόσυρσης και «πράσινου» δακτυλίου, τα νέα αυτοκίνητα που θα μπουν στην κυκλοφορία έως και το 2012 φτάνουν τα 1.170.000, ενώ αυτά που θα αποσυρθούν τα 730.000. Προκύπτει δηλαδή ότι μέσα στα επόμενα τρία χρόνια στους δρόμους της χώρας θα κυκλοφορούν επιπλέον 440.000 αυτοκίνητα. Από αυτά, όπως εκτιμά ο συγκοινωνιολόγος κ. Στράτος Παπαδημητρίου, αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, το 40% θα κινείται στην πρωτεύουσα και το υπόλοιπο 60% στην περιφέρεια. Δηλαδή οι ήδη επιβαρημένες- και ουκ ολίγες φορές φρακαρισμένες- από τον υπερβολικό αριθμό οχημάτων οδικές αρτηρίες της Αθήνας καλούνται να «σηκώσουν» πάνω από 175.000 Ι.Χ. επιπλέον σε σχέση με σήμερα. «Είναι πολύ πιθανό τα μέτρα αυτά να μην έχουν θετικές επιπτώσεις στο περιβάλλον», λέει ο κ. Παπαδημητρίου. Ήδη στην πρωτεύουσα κυκλοφορούν πάνω από 2 εκατομμύρια αυτοκίνητα. «Αύξηση της τάξεως περίπου 10% στον αριθμό των Ι.Χ. δεν συνεπάγεται και μείωση της ταχύτητας κατά 10% ή αύξηση των μποτιλιαρισμάτων κατά 10%, καθώς η σχέση δεν είναι αναλογική. Αν ο συγκεκριμένος αριθμός οχημάτων προστεθεί στα ήδη υπάρχοντα που κυκλοφορούν κατά τις ώρες αιχμής στις διόδους που οδηγούν στο κέντρο, όπου υπάρχει και το μεγαλύτερο πρόβλημα, εκτιμάται ότι θα έχουμε επιδείνωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης κατά 30% μίνιμουμ. Επιπλέον, το ήδη μεγάλο πρόβλημα στάθμευσης με την αύξηση του αριθμού των αυτοκινήτων αναμένεται να γίνει ακόμα μεγαλύτερο» δηλώνει στα «ΝΕΑ» ο κ. Παπαδημητρίου. Ο συγκοινωνιολόγος αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πειραιά επισημαίνει ακόμη ότι όσοι προχωρήσουν σε απόσυρση παλαιού και αγορά νέου μοντέλου, είναι λογικό να χρησιμοποιούν το νέο τους αυτοκίνητο περισσότερο απ΄ ό,τι το προηγούμενο, και ως εκ τούτου θα υπάρ
ΣΥΜΦΟΡΗΣΗ
«Με αύξηση 10% στον αριθμό των Ι.Χ. θα έχουμε επιδείνωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης κατά 30%» ξει ακόμα μεγαλύτερη επιβάρυνση στις οδικές αρτηρίες. Ήδη, με τους τρέχοντες ρυθμούς αύξησης των οχημάτων στην Αττική, που κυμαίνονται μεταξύ 4% και 6% ετησίως, οι μέσες ταχύτητες στους κύριους οδικούς άξονες μειώνονται κατά 10%-15%. Με... 8 χλμ./ώρα Σύμφωνα με προβλέψεις του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, η μέση ταχύτητα στα τέλη του 2010 στην ευρύτερη περιοχή του κέντρου της Αθήνας θα είναι 8 χλμ./ώρα από 12 χλμ. που είναι σήμερα, ενώ αρκετά θα είναι τα τμήματα των κεντρικών διόδων προς το κέντρο όπου η ταχύτητα των αυτοκινήτων κατά τις ώρες αιχμής δεν θα ξεπερνά τα 5-6 χλμ., όση δηλαδή είναι η ταχύτητα ενός πεζού. «Οι εκπομπές ρύπων πέρα από την τεχνολογία του κινητήρα εξαρτώνται και από τον χρόνο παραμονής των οχημάτων σε λειτουργία στους δρόμους. Αυτό σημαίνει ότι όσο περισσότερα μποτιλιαρίσματα έχουμε λόγω του μεγάλου αριθμού των αυτοκινήτων τόσο περισσότεροι και οι ρύποι που εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα. Αυτό που δεν έχει πει το υπουργείο στις ανακοινώσεις του είναι αν αναμένεται να αυξηθούν ή να μειωθούν τα διανυόμενα χιλιόμετρα με αυτοκίνητα», αναφέρει ο κ. Παπαδημητρίου και τονίζει ότι πρόκειται για ένα κοινωνικά άδικο μέτρο, καθώς όσοι δεν έχουν χρήματα να αγοράσουν νέο μοντέλο, θα πρέπει να επιβαρύνονται με υπέρογκα τέλη. «Το δίκαιο θα ήταν- όπως έχει αποδειχθεί και από το εξωτερικό- ότι το ύψος των τελών θα πρέπει να είναι ανάλογο της χρήσης του αυτοκινήτου» λέει ο κ. Παπαδημητρίου. «Τα νέα μέτρα μπορεί να έχουν έναν περιβαλλοντικό μανδύα, όμως δεν μπορούν να αποδώσουν και να βελτιώσουν την εικόνα του Δακτυλίου. Τα μέτρα στηρίζονται κατά κάποιον τρόπο στη λογική “ο ρυπαίνων πληρώνει”» λέει ο συγκοινωνιολόγος Γιάννης Χανδάνος. Μόνο με πιο τολμηρά μέτρα θα μπορούσε να βελτιωθεί η εικόνα του κέντρου και να προκύψουν ουσιαστικά αποτελέσματα στο πρόβλημα του συγκοινωνιακού τονίζει. Χαρακτηριστικά αναφέρει πως «τα συγκεκριμένα μέτρα είναι φανερό ότι δεν έχουν- για ακόμη μια φορά- πρόθεση να “ενοχλήσουν” το Ι.Χ. Ένα μέτρο για παράδειγμα που θα μπορούσε να εφαρμοστεί και να λειτουργήσει αποτελεσματικά, το οποίο καταθέτω και ως πρόταση, είναι στο κέντρο της πόλης να μπαίνουν τα Ι.Χ. με βάσει τον λήγοντα αριθμό τους. Π.χ. τη Δευτέρα τα αυτοκίνητα των οποίων ο αριθμός κυκλοφορίας λήγει στο 1. Με αυτόν τον τρόπο θα μπαίνουν μια φορά κάθε 10 μέρες και όχι μέρα παρά μέρα».
ΣΥΜΦΟΡΗΣΗ
«Με αύξηση 10% στον αριθμό των Ι.Χ. θα έχουμε επιδείνωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης κατά 30%» ξει ακόμα μεγαλύτερη επιβάρυνση στις οδικές αρτηρίες. Ήδη, με τους τρέχοντες ρυθμούς αύξησης των οχημάτων στην Αττική, που κυμαίνονται μεταξύ 4% και 6% ετησίως, οι μέσες ταχύτητες στους κύριους οδικούς άξονες μειώνονται κατά 10%-15%. Με... 8 χλμ./ώρα Σύμφωνα με προβλέψεις του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, η μέση ταχύτητα στα τέλη του 2010 στην ευρύτερη περιοχή του κέντρου της Αθήνας θα είναι 8 χλμ./ώρα από 12 χλμ. που είναι σήμερα, ενώ αρκετά θα είναι τα τμήματα των κεντρικών διόδων προς το κέντρο όπου η ταχύτητα των αυτοκινήτων κατά τις ώρες αιχμής δεν θα ξεπερνά τα 5-6 χλμ., όση δηλαδή είναι η ταχύτητα ενός πεζού. «Οι εκπομπές ρύπων πέρα από την τεχνολογία του κινητήρα εξαρτώνται και από τον χρόνο παραμονής των οχημάτων σε λειτουργία στους δρόμους. Αυτό σημαίνει ότι όσο περισσότερα μποτιλιαρίσματα έχουμε λόγω του μεγάλου αριθμού των αυτοκινήτων τόσο περισσότεροι και οι ρύποι που εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα. Αυτό που δεν έχει πει το υπουργείο στις ανακοινώσεις του είναι αν αναμένεται να αυξηθούν ή να μειωθούν τα διανυόμενα χιλιόμετρα με αυτοκίνητα», αναφέρει ο κ. Παπαδημητρίου και τονίζει ότι πρόκειται για ένα κοινωνικά άδικο μέτρο, καθώς όσοι δεν έχουν χρήματα να αγοράσουν νέο μοντέλο, θα πρέπει να επιβαρύνονται με υπέρογκα τέλη. «Το δίκαιο θα ήταν- όπως έχει αποδειχθεί και από το εξωτερικό- ότι το ύψος των τελών θα πρέπει να είναι ανάλογο της χρήσης του αυτοκινήτου» λέει ο κ. Παπαδημητρίου. «Τα νέα μέτρα μπορεί να έχουν έναν περιβαλλοντικό μανδύα, όμως δεν μπορούν να αποδώσουν και να βελτιώσουν την εικόνα του Δακτυλίου. Τα μέτρα στηρίζονται κατά κάποιον τρόπο στη λογική “ο ρυπαίνων πληρώνει”» λέει ο συγκοινωνιολόγος Γιάννης Χανδάνος. Μόνο με πιο τολμηρά μέτρα θα μπορούσε να βελτιωθεί η εικόνα του κέντρου και να προκύψουν ουσιαστικά αποτελέσματα στο πρόβλημα του συγκοινωνιακού τονίζει. Χαρακτηριστικά αναφέρει πως «τα συγκεκριμένα μέτρα είναι φανερό ότι δεν έχουν- για ακόμη μια φορά- πρόθεση να “ενοχλήσουν” το Ι.Χ. Ένα μέτρο για παράδειγμα που θα μπορούσε να εφαρμοστεί και να λειτουργήσει αποτελεσματικά, το οποίο καταθέτω και ως πρόταση, είναι στο κέντρο της πόλης να μπαίνουν τα Ι.Χ. με βάσει τον λήγοντα αριθμό τους. Π.χ. τη Δευτέρα τα αυτοκίνητα των οποίων ο αριθμός κυκλοφορίας λήγει στο 1. Με αυτόν τον τρόπο θα μπαίνουν μια φορά κάθε 10 μέρες και όχι μέρα παρά μέρα».
fimotro
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου