Ο πολιτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Περιβάλλοντος και Χωροταξίας, Σπύρος Κουβέλης, σχετικά με τις σημερινές δηλώσεις του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ μετά τη συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
Ένα χρόνο νωρίτερα, τον Μάιο του 2008, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ είχε εξαγγείλει δέσμη μέτρων για την αντιμετώπιση του προβλήματος της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Μετά από σιωπή και απραξία ενός χρόνου, η κυβέρνηση θυμήθηκε σήμερα και πάλι ότι «στην Ελλάδα υπάρχει ένα πολύ μεγάλο περιβαλλοντικό πρόβλημα, το θέμα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ιδιαίτερα στα αστικά κέντρα».
Σήμερα λοιπόν, η κυβέρνηση αποφάσισε να αναγγείλει ξανά «ανακυκλωμένα» τα μέτρα για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, από τις οδικές μεταφορές στα αστικά κέντρα, ξεχνώντας μάλλον ότι πριν από λίγο καιρό ανακοίνωσε τα σχέδιά της για νέους αυτοκινητόδρομους στην Αττική, στη συνέχεια (και όχι πριν το σχεδιασμό των έργων, όπως θα έπρεπε) παρουσίασε την πρόταση για νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο με έμφαση στις οδικές μεταφορές, υποβαθμίζοντας τις πράσινες μεταφορές και ξεχνώντας την ατμοσφαιρική ρύπανση, ενώ πρόσφατα, έδινε κίνητρα για την αγορά αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού.
Τα υπενθύμισε άραγε κανείς αυτά στη συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής, ή μήπως η κυβέρνηση Καραμανλή θεωρεί την ασυνέπεια και την ασυνεννοησία μεταξύ Υπουργείων κανονική πλέον κυβερνητική πρακτική;
Η επιβολή περιβαλλοντικών τελών κυκλοφορίας δεν έχει στην πραγματικότητα στόχο την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Αποτελεί απλά το δεύτερο εισπρακτικό μέτρο, μετά από αυτό των ημιυπαίθριων, με πρόσχημα το περιβάλλον, και μάλιστα σε βάρος των πιο αδύναμων οικονομικά νοικοκυριών, σε μια νέα προσπάθεια να εξασφαλίσει χρήματα για τη μαύρη τρύπα των δημοσίων εσόδων.
Από την άλλη, προωθώντας αποσπασματικά την απόσυρση των παλαιών οχημάτων και την ανανέωση του στόλου, επιβαρύνεται η ελληνική οικονομία και το ισοζύγιο εξωτερικών πληρωμών της χώρας, αφού όλα τα οχήματα είναι εισαγόμενα.
Αν η κυβέρνηση ήθελε πραγματικά να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, είχε το χρόνο να εφαρμόσει πολιτικές για τη μείωση των ΙΧ και την προώθηση των μέσων μαζικής μεταφοράς και σταθερής τροχιάς, που βρίσκονται σε συνεχή υποχώρηση. Θα εξηγούσε με ποιους ελεγκτικούς μηχανισμούς θα αξιολογήσει την πραγματική περιβαλλοντική επιβάρυνση των κινητήρων. Θα λάμβανε μέτρα για την παρακολούθηση της ποιότητας των καυσίμων. Και φυσικά, θα έδινε προτεραιότητα στην προστασία και ανάδειξη των χώρων πρασίνου μέσα και γύρω από τις πόλεις, που αποτελούν τη φυσική άμυνα απέναντι στη ρύπανση, αντί να προωθεί με κάθε ευκαιρία την εμπορευματοποίησή τους.
Φαίνεται, όμως, πως το ΥΠΕΧΩΔΕ, αντί να ασχοληθεί σοβαρά με το περιβάλλον, αποφάσισε απλώς να το δανείσει στην εισπρακτική προσπάθεια της κυβέρνησης Καραμανλή. Όμως, αυτή η πολιτική, Δρ. Τζέκυλ και Μίστερ Χάιντ, του ΥΠΕΧΩΔΕ και της κυβέρνησης, δεν πείθει πια κανέναν. Προδίδει μόνο τον πανικό και την απώλεια ελέγχου της κυβέρνησης. Οι ρύποι δεν μειώνονται με δηλώσεις και επικοινωνιακές φανφάρες, αλλά απαιτείται δράση, βούληση και προπαντός υπευθυνότητα και συνέπεια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου