Σάββατο 19 Σεπτεμβρίου 2009

ΨΗΦΟΣ ΜΕ ΓΚΛΑΜΟΥΡ ΚΑΙ ΓΟΗΤΕΙΑ...


Ρεπορτάζ : Αριστοτελία Πελώνη
(από ΤΑ ΝΕΑ)

Στο Χόλιγουντ, όταν οι κοινοί θνητοί γίνονται σταρ, αποκτούν πολιτικές ευαισθησίες και διεκδικούν ρόλο ακτιβιστών, ενίοτε και πολιτικών πρώτης γραμμής, όπως αποδεικνύει το παράδειγμα του Ρόναλντ Ρέιγκαν και πιο πρόσφατα του Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ. Στην Ελλάδα, πάλι, όπου ο πολιτικός ακτιβισμός δεν είναι τόσο αναπτυγμένος, τα «γκλαμουράτα» ονόματα βρίσκουν κατευθείαν θέση στα ψηφοδέλτια των... κομμάτων. Η πολυσυζητημένη φερόμενη ως υποψηφιότητα του γνωστού μάνατζερ Ηλία Ψινάκη με τον ΛΑΟΣ, μπορεί να μην έγινε δεκτή από το κόμμα του Γιώργου Καρατζαφέρη, αλλά επανέφερε τη σχετική συζήτηση. Ηθοποιοί, τραγουδιστές, μοντέλα, τηλεπερσόνες και ΄΄σελέμπριτις΄΄, συχνά χωρίς καμία άλλη αξιολόγηση πέραν του ότι είναι αναγνωρίσιμοιοι περισσότεροι δε- μέσα από την τηλεόραση, παρελαύνουν από τις λίστες υποψηφίων των κομμάτων, συχνά, χωρίς μέτρο. Ο Μπερλουσκόνι. Δεν είναι, βέβαια, ελληνικό το φαινόμενο. Ο πρώτος διδάξας με τις ευειδείς παρουσίες είναι ο Σίλβιο Μπερλουσκόνι, ο οποίος λίγο πριν από τις ευρωεκλογές του Ιουνίου είχε δηλώσει ξεκάθαρα ότι δεν θα δεχόταν «κακοντυμένους υποψηφίους». Ο επικοινωνιακός Νικολά Σαρκοζί έχει εκμεταλλευθεί στο έπακρον τη λάμψη και το στυλ του πρώην μοντέλου και σημερινής πρώτης κυρίας της Γαλλίας, Κάρλα Μπρούνι. Οι λόγοι. Η ιστορία της ανανέωσης του πολιτικού προσωπικού με πρόσωπα εκτός πολιτικού συστήματος, άρχισε τη δεκαετία του ΄90, οπότε ο μεν δικομματισμός γνώριζε την πρώτη βαθιά του κρίση στη Μεταπολίτευση, τα δε κόμματα άρχισαν να βλέπουν την πλάτη της κοινωνίας. Προκειμένου να την πείσουν ότι ήταν λιγότερο αποξενωμένα από αυτήν, προσπάθησαν να αυξήσουν τις δόσεις των παικτών που μεταγράφτηκαν από το σταρ σύστεμ, για να γίνουν και πιο συμβατά με τους όρους της τηλεοπτικής δημοκρατίας και πιο αρεστά στο κοινό που προτιμούσε να βλέπει προγράμματα της τηλεόρασης, παρά ανούσιες πολιτικές συζητήσεις, μεταξύ επαγγελματιών της πολιτικής. Για παρόμοιους λόγους αυξήθηκε και η δόση των εκπροσώπων αυτής της άλλης κοινωνίας του θεάματος που είναι ο αθλητισμός. Μια πολιτική που είχε πια γκριζάρει, θεώρησε πως έτσι θ΄αποκτούσε λίγη από τη λάμψη των αστέρων του τηλεοπτικού και αθλητικού στερεώματος. Για τους νέους. Σε δεύτερη φάση, ο δανεισμός προσώπων εκτός πολιτικού συστήματος άρχισε να επιβάλλεται από την ανάγκη να γεφυρωθεί το χάσμα επικοινωνίας που χώριζε τους εκπροσώπους του πολιτικού συστήματος από τους νεώτερους ψηφοφόρους, των οποίων η παράδοση και η Παιδεία ελάχιστες πια σχέσεις είχε με τις αντίστοιχες παραδόσεις και κουλτούρες των πρωταγωνιστών του πολιτικού ανταγωνισμού», εξηγεί ο επικοινωνιολόγος Γιώργος Σεφερτζής. Για την ιστορία, υποψήφιοι με λάμψη είναι στη Ν.Δ. το μοντέλο Μαρίνα Τσιντικίδου (Πιερία), η Έλενα Κουντουρά (Α΄Αθήνας), ο τραγουδιστής Κώστας Τουρνάς (Β΄Αθήνας), Ρόμπερτ Ουίλιαμς (Α΄Αθήνας), η ηθοποιός Λουκία Παπαδάκη (Β΄Αθηνών), ο δημοσιογράφος και σπορτσκάστερ Μανώλης Μαυρομμάτης (Α΄Αθήνας) και η κοσμικογράφος Νίνα Βλάχου (Β΄Αθήνας). Στο ΠΑΣΟΚ ξεχωρίζει η υποψηφιότητα της Άννας Νταλάρα στη Β΄Αθήνας, οι ηθοποιοί Άννα Βαγενά και Άννα Φόνσου στην Α΄Αθήνας, ο επίσης ηθοποιός Γιάννης Βούρος στη Β΄Αθήνας, ο πρώην μπασκετομπολίστας Κώστας Παταβούκας στην Α΄Αθήνας, η ηθοποιός Μαίρη Ακριβοπούλου και η πρώην παρουσιάστρια Εύα Καϊλή στην Α΄Θεσσαλονίκης. Το ΚΚΕ έχρισε επικεφαλής στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας τον γνωστό ηθοποιό Κώστα Καζάκο, ενώ ηθοποιός είναι και ο Ρήγας Αξελός, ο οποίος κατεβαίνει με τον ΣΥΡΙΖΑ στην Α΄Αθήνας. Με τον ΛΑΟΣ δοκιμάζουν την τύχη τους, ο παλαίμαχος ποδοσφαιριστής του Ολυμπιακού Γιώργος Ανατολάκης στη Β΄ Πειραιά και η ηθοποιός Μαρία Σόκαλη στην Α΄Αθήνας. Υποψήφιοι στη Β΄Αθήνας είναι οι τραγουδιστές Στάθης Αγγελόπουλος και Γιώργος Γερολυμάτος. Πείθουν; Πόσο αποτελεσματική μπορεί να είναι, ωστόσο, η αξιοποίηση μη πολιτικών προσώπων; «Λιγότερο απ΄όσο παλαιότερα, ωστόσο, έχει περισσότερο την έννοια της στροφής των κομμάτων προς την κοινωνία, της οποίας αυθεντικότεροι εκπρόσωποι προβάλλονται αυτοί που μπορούν ευκολότερα να μιλήσουν με τη γλώσσα τους, παρά την ξύλινη γλώσσα του καθαρόαιμου κομματικού ανταγωνισμού», απαντά ο Γ. Σεφερτζής. Ταυτόχρονα, προσθέτει, τα πρόσωπα που είναι εξοικειωμένα και φιλικά με τις απαιτήσεις της ευρύτερης κοινωνίας «είναι εύλογο να θεωρούνται καταλληλότερα να σηκώσουν το βάρος της επικοινωνίας, που γίνεται με τηλεοπτικούς περισσότερο όρους, αλλά και όρους μιας περισσότερο αυξημένης ευαισθησίας απέναντι στην καθημερινότητα και τον τρόπο σκέψης και αντίδρασης του μέσου πολίτη».

fimotro

Δεν υπάρχουν σχόλια: