(από ΤΑ ΝΕΑ)
Κατάργηση του εισιτηρίου στις οργανωμένες πλαζ και γκρέμισμα όλων των εμποδίων και των εξωτερικών περιφράξεων προκειμένου να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση σε...
όλες τις παραλίες είναι το νέο δόγμα του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας (ΟΡΣΑ). Η πρόταση για την κατάργηση του... εισιτηρίου στις εκμισθωμένες-οργανωμένες πλαζ θα κατατεθεί μέσα στις επόμενες μέρες στο υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής από την ομάδα εργασίας του ΟΡΣΑ. Οι μελετητές θεωρούν ότι σε όλες τις εκμισθωμένες παραλίες η είσοδος πρέπει να είναι ελεύθερη για τους λουομένους, οι οποίοι θα πληρώνουν για τις ξαπλώστρες, τις ομπρέλες και για ό,τι άλλο αγοράζουν...
Μέχρι στιγμής, δεν έχει ξεκαθαριστεί αν η κατάργηση του εισιτηρίου θα επιτευχθεί με την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων- που ισχύουν για τις εκμισθωμένες πλαζ- ή εάν θα ισχύσει μετά τη λήξη των συμβάσεων.
Η ομάδα εργασίας του ΟΡΣΑ (που αποτελείται από τους αρχιτέκτονες Μάρω Ευαγγελίου, Τζίνα Σταυράκη, Ευαγγελία Χατζηκωνσταντίνου και Πασχάλη Σαμαρίνη) έχει αναλάβει τον συντονισμό των μελετών που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια από φορείς του Δημοσίου (όπως είναι η Κτηματική Υπηρεσία) και τους δήμους για το θαλάσσιο μέτωπο από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας έως και την Αγία Μαρίνα στο Κορωπί.
Για εφέτος τα σχέδια προβλέπουν τη δημιουργία μόνο 3 ελεύθερων παραλιών- συνολικού μήκους 2 χιλιομέτρων- γύρω από το πρώην νυχτερινό κέντρο «Φαντασία» που κατεδαφίστηκε.
Τα προτεινόμενα για την περιοχή σχέδια, που παρουσιάζουν «ΤΑ ΝΕΑ», αφορούν, εκτός από την αφαίρεση όλων των εμποδίων που φράζουν την ελεύθερη πρόσβαση στη θάλασσα (όπως είναι τα κάγκελα, τα συρματοπλέγματα και οι τσιμεντένιοι όγκοι), την ενίσχυση της τοπικής βλάστησης (κυρίως με αλμυρίκια) και τη δημιουργία ποδηλατόδρομου, πεζόδρομου και ξύλινου deck περιπάτου.
Από το 2011, όπως επισημαίνουν από τον ΟΡΣΑ, θα αρχίσουν οι παρεμβάσεις για την ανάπλαση του κόλπου της Ελευσίνας, της Δραπετσώνας (με την αναβάθμιση των βιομηχανικών κτιρίων και τη δημιουργία Κέντρου Ναυτιλιακών Επιχειρήσεων), των δυτικών συνοικιών του Πειραιά (κυρίως με τη σύνδεση του κέντρου της πόλης με το λιμάνι), του Φαληρικού Ορμου, του μητροπολιτικού πάρκου του Ελληνικού και το άνοιγμα στο κοινό των νοτίων ακτών του Σαρωνικού. Και στο... βάθος θάλασσα. Εξι χρόνια μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας, στο παραλιακό μέτωπο από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας έως τη Γλυφάδα βλέπει κανείς μπάζα, περιφράξεις, κατασκευές νυχτερινών κέντρων και στο... βάθος θάλασσα.
Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνει ο πρόεδρος του ΟΡΣΑ κ. Γιάννος Πολύζος, «η Αθήνα ποτέ δεν ήταν παραθαλάσσια πόλη, αν και η θάλασσα υπήρξε πάντα ένας από τους σημαντικούς παράγοντες της ιστορίας της. Ακόμη και η σύγχρονη ανάπτυξη της πόλης φαίνεται να γυρίζει την πλάτη στη θάλασσα, ενώ η έμφαση δίνεται στις ζώνες γύρω από την Αττική Οδό και τα Μεσόγεια. Κατ΄ αυτόν τον τρόπο, αγνοείται ένα από τα κυριότερα συγκριτικά πλεονεκτήματά της, που είναι μια μεσογειακή παραθαλάσσια μητρόπολη...». Το «εργαλείο» για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου θα αποτελέσει, σύμφωνα με τον κ. Γιάννη Πολύζο, το Προεδρικό Διάταγμα του 2004- που υπεγράφη από την πρώην υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Βάσω Παπανδρέου- το οποίο προέβλεπε μέσα σε διάστημα 5 χρόνων την απομάκρυνση όλων των κέντρων από την παραλία. Το Π. Δ. ωστόσο παραμένει ανενεργό εδώ και 6 χρόνια...
Τριάντα χρόνια σχεδιάζουμε...
Πριν από τους Ολυμπιακούς του 2004 όλες οι μελέτες που συντάχθηκαν για την αναμόρφωση του παραλιακού μετώπου είχαν ως πρότυπο το μεταολυμπιακό θαύμα της Βαρκελώνης και το άνοιγμα της πόλης στο θαλάσσιο μέτωπο ήταν... σχεδόν βέβαιο. Σήμερα έξι χρόνια μετά συζητάμε και πάλι ότι πρέπει να ανοίξει το θαλάσσιο μέτωπο...
Η ιδέα της ελεύθερης πρόσβασης στο παραλιακό μέτωπο συντηρείται-σύμφωνα με ειδικούς- τα τελευταία 30 χρόνια και δυστυχώς χωρίς αποτέλεσμα. «Κάθε μητρόπολη που σέβεται τον εαυτό της έχει μέτωπο στο νερό είτε πρόκειται για ποτάμι είτε για λίμνη είτε για θάλασσα», λέει ο αρχιτέκτονας -δρ πολεοδόμος κ. Σπύρος Τσαγκαράτος. «Εμείς είμαστε ακόμη στον σχεδιασμό... Χρειάζεται τόλμη κα γκρέμισμα όλων των εμποδίων-ακόμη και των κέντρων που φράζουν την ελεύθερη πρόσβαση στη θάλασσα. Φθάσαμε στο σημείο σήμερα να μην υπάρχει ένας μεγάλος κάθετος δρόμος που να καταλήγει στη θάλασσα. Ακόμη και η Συγγρού πηγαίνει παράλληλα προς το παραλιακό μέτωπο».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου