Πέμπτη 14 Νοεμβρίου 2013

Παρουσιάστηκε το ν/σ για το Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο...


Δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα το νομοσχέδιο για τη σύσταση και τη λειτουργία του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου με το οποίο ...
επιχειρείται να αμβλυνθεί το πρόβλημα της ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

“Δεν θα είναι ένα ακόμα Ταμείο. Δε θα έχει επικαλύψεις με υφιστάμενα εργαλεία. Θα έχει αξιόπιστους διεθνείς εταίρους και management με εγνωσμένη εμπειρία” δήλωσε κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου ο υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Κωστής Χατζηδάκης.

Ο υφυπουργός Ανάπτυξης Νότης Μηταράκης χαρακτήρισε το ΕΕΤ ένα σημαντικό εργαλείο για την προσέλκυση νέων πόρων στην ελληνική οικονομία, το οποίο θα έχει νομοθετηθεί εντός του 2013 για να μπορέσει από το 2014 να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης.

Κεφάλαια του ΕΕΤ

Το τελικό ύψος των κεφαλαίων που θα διαχειρίζεται το ταμείο θα γίνει γνωστό όταν ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις με τους υποψήφιους επενδυτές.

Το ελληνικό Δημόσιο θα επενδύσει το ποσό των 350 εκατ. ευρώ με πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) και του ΕΣΠΑ.

Επένδυση ύψους έως 100 εκατ. ευρώ θα εξετάσει η γερμανική τράπεζα KfW, σε συμφωνία με τη γερμανική κυβέρνηση, όπως προβλέπει το μνημόνιο συνεργασίας που έχει υπογραφεί.

Κατ' αρχήν συμμετοχή έχει επίσης συμφωνηθεί εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και του Ιδρύματος Ωνάση, ενώ συζητήσεις διεξάγονται με το γαλλικό ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων (Caisse des Depots) κ. ά.

Στο τέλος της διαδικασίας κεφαλαιοποίησης του Ταμείου, το τελικό ποσοστό του ελληνικού Δημοσίου δεν θα υπερβαίνει το 50% του μετοχικού κεφαλαίου.

Το ΕΕΤ προετοιμάζεται από ομάδα εργασίας που αποτελείται από εκπροσώπους των βασικών χρηματοδοτών, δηλαδή της KfW, της ΕΤΕπ, του γαλλικού υπουργείου Οικονομικών, του Caisse des Depots και των υπουργείων Ανάπτυξης – Ανταγωνιστικότητας και Οικονομικών με την υποστήριξη του Invest in Greece.

Διοίκηση και τομείς επενδύσεων

Το ΕΕΤ θα διοικείται από επαγγελματικό management το οποίο θα επιλεγεί από τους μετόχους του σύμφωνα με το Καταστατικό του, μετά από διαφανή διαδικασία επιλογής, με βάση τις αρχές της εταιρικής διακυβέρνησης και την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τους διαχειριστές κεφαλαίων. Εκπρόσωποι του ελληνικού Δημοσίου στα συλλογικά όργανα διοίκησης θα είναι οι υπουργοί Οικονομικών και Ανάπτυξης ή εκπρόσωποί τους που θα ορίζονται με υπουργική απόφαση.

Η διοίκηση του ΕΕΤ θα αξιολογεί τις επενδυτικές προτάσεις και η απόφαση της χρηματοδότησης θα λαμβάνεται από επιτροπή επενδύσεων, αποτελούμενη κατά πλειοψηφία από ανεξάρτητα μέλη εγνωσμένης επαγγελματικής εμπειρίας.

Η διοίκηση του Ταμείου θα είναι ενιαία, ωστόσο, μπορεί να συστήνονται υποταμεία για διαφορετικούς τομείς δραστηριότητας με managers αντίστοιχης διοικητικής εμπειρίας διαχείρισης επενδύσεων στον συγκεκριμένο τομέα.

Το ΕΕΤ α) θα παρέχει κεφάλαια στις ελληνικές τράπεζες για χρηματοδότηση ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ) με ευνοϊκούς όρους, β) θα παρέχει κεφαλαιακή στήριξη σε ΜΜΕ συμμετέχοντας στο μετοχικό τους κεφάλαιο και γ) θα χρηματοδοτεί έργα υποδομής που δεν καλύπτονται απευθείας από τα προγράμματα της ΕΤΕπ.

Οι επιχειρήσεις θα έρχονται σε επαφή με το ΕΕΤ για δάνεια μέσω των ελληνικών τραπεζών κατά το επιχειρησιακό μοντέλο της KFW ή άλλων αντίστοιχων οργανισμών. Ο στόχος του Ταμείου είναι το επιτόκιο χορηγήσεων στις ΜΜΕ (μέσω των ελληνικών τραπεζών) να είναι σημαντικά χαμηλότερο από το σημερινό, λόγω της υψηλής πιστοληπτικής αξιολόγησης των βασικών εταίρων (KFW, EIB, Γαλλικό Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων). Οι εξασφαλίσεις θα ορίζονται με τραπεζικά κριτήρια.

Στοιχεία διαφοροποίησης

Το ΕΕΤ έχει βασικό στόχο να λειτουργήσει ως πλατφόρμα για την προσέλκυση ξένων κεφαλαίων στην ελληνική οικονομία και να να βοηθήσει ενεργά στην αντιμετώπιση του μεγάλου προβλήματος ρευστότητας στην πραγματική οικονομία και τις ΜΜΕ με παροχή δανείων φθηνότερου κόστους (χαμηλότερου επιτοκίου) στις ελληνικές επιχειρήσεις. Θα λειτουργεί συμπληρωματικά στα ήδη υπάρχοντα εργαλεία, για παράδειγμα το ΕΕΤ θα μπορεί να αποκτά μετοχική συμμετοχή σε ΜΜΕ, ή να παρέχει ανακυκλούμενα κεφάλαια κίνησης ή αναχρηματοδοτήσεις δανείων υγειών ΜΜΕ, κάτι που δεν μπορεί να κάνει το ΕΤΕΑΝ.

Κεφαλαιακό ρίσκο

Το πρώτο και υψηλότερο επίπεδο κεφαλαιακού ρίσκου αναλαμβάνει το ελληνικό δημόσιο, όπως άλλωστε συμβαίνει και με τους εκάστοτε αναπτυξιακούς νόμους, το οποίο ωστόσο προσδοκά υπεραξίες από το συμμετοχή του στο ΕΕΤ, κάτι που δεν ισχύει για τις ενισχύσεις του αναπτυξιακού νόμου.

Τέλος, όπως αναφέρεται, η λύση του ΕΕΤ έναντι της ίδρυσης τράπεζας προτιμήθηκε επειδή θα ήταν πολύ δύσκολο να ιδρυθεί νέα τράπεζα, η οποία θα απαιτούσε έτσι κι αλλιώς περισσότερα κεφάλαια και θα λειτουργούσε σε πολύ αυστηρότερο ρυθμιστικό πλαίσιο. Επιπλέον το ΕΕΤ μπορεί να λειτουργήσει πολύ πιο ευέλικτα και να αποκτά μετοχική συμμετοχή σε επιχειρήσεις...
enet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: