Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου 2015

Αυξήσεις-ανάσα για το 55% των δημοσίων υπαλλήλων...


Αυξήσεις-ανάσα για το 55% των δημοσίων υπαλλήλων
Αμφιθυμία διακρίνει το νέο σύστημα αμοιβών των δημοσίων υπαλλήλων: το μισθολόγιο, μολονότι απεμπλέκεται από το βαθμολόγιο, καταλήγει να συνδέεται με την...
αξιολόγηση, σύμφωνα με τις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου που έχει κατατεθεί στη Βουλή.

Με την ελληνική δημόσια διοίκηση να διατηρείται εσαεί στο «στόχαστρο» πολιτικών λιτότητας, η σύνδεση αξιολόγησης - αποδοχών ανοίγει τον δρόμο για μελλοντικές περικοπές σε βάρος των «γνωστών υποζυγίων» ανάμεσα στους εργαζομένους.

Το ενδεχόμενο μειώσεων πάντως αποσοβείται στα λίγα προσεχή έτη, καθώς αφενός μεν στις προβλέψεις του μισθολογίου περιλαμβάνονται δικλίδες ασφαλείας προς αντιμετώπιση όποιων μισθολογικών μειώσεων προκύψουν από την εφαρμογή του, αφετέρου δε, το προωθούμενο σύστημα αξιολόγησης (του οποίου το στάδιο διαβούλευσης ολοκληρώθηκε προ ημερών) ακολουθεί μια πολιτική προαγωγών βάζοντας τέλος σε τιμωρητικά χαρακτηριστικά.

Ομως ένα ακόμη «ταμπού» στον δημόσιο τομέα, που ήθελε το μισθολόγιο ανεξάρτητο από το όποιο πλαίσιο αξιολόγησης, έχει σπάσει.

Βραχυπρόθεσμα και σταδιακά το νέο μισθολόγιο, το οποίο βασίζεται στις προτάσεις που κατέθεσε η κυβέρνηση στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων, συνεπάγεται μικρές αυξήσεις στις αποδοχές ενός ποσοστού 55% επί του συνολικού αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων.

Στο ζήτημα του ανοίγματος της «ψαλίδας» των αποδοχών των δημοσίων υπαλλήλων προς τα πάνω, χωρίς μειώσεις στον βασικό μισθό, οι προτάσεις της κυβέρνησης φαίνεται να συμπίπτουν με τις επίμονες απαιτήσεις των δανειστών για παροχή κινήτρων με το λεγόμενο «μπόνους παραγωγικότητας». Αναλυτικότερα, με το νομοσχέδιο προβλέπεται η σύνδεση του μισθολογίου των υπαλλήλων με την περιγραφή, βαθμολόγηση και αξιολόγηση των υφιστάμενων θέσεων εργασίας.

Αυτή η «ψαλίδα» ίσως οδηγηθεί σε περαιτέρω άνοιγμα από την ενδεχόμενη θέσπιση κινήτρων στην επίτευξη ποσοτικοποιημένων στόχων αξιολόγησης ή δημοσιονομικών στόχων, όπως προβλεπόταν στο παλαιότερο μισθολόγιο (Ν. 4024/2011, άρθρο 19), με την εφαρμογή αυτής της διάταξης να αναστέλλεται -όπως αναφέρεται στο κείμενο με τις τροποποιούμενες διατάξεις- τουλάχιστον ώς το τέλος του 2016.

Μισθοί

Μικρές αυξήσεις υπολογίζονται από την επανακατάταξη των υπαλλήλων στα νέα μισθολογικά κλιμάκια έπειτα από την αποσύνδεση βαθμού-μισθού και το «ξεπάγωμα» (μετά 5 χρόνια) των ωριμάνσεων.

Η κατάταξη θα γίνει ανάλογα με την κατηγορία εκπαίδευσης, τα έτη υπηρεσίας και τα τυπικά προσόντα. Ειδικότερα, προβλέπονται 13 Μισθολογικά Κλιμάκια για τους υπαλλήλους των κατηγοριών Υποχρεωτικής (ΥΕ) και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ) και 19 Μισθολογικά Κλιμάκια για υπαλλήλους των κατηγοριών Τεχνολογικής (ΤΕ) και Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ). Προβλέπεται προωθημένη μισθολογική κατάταξη για τους υπαλλήλους με αυξημένα τυπικά προσόντα και κατόχους μεταπτυχιακών ή/και διδακτορικών τίτλων σπουδών, καθώς και για τους αποφοίτους της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΣΔΔΑ).

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, από την ένταξη των υπαλλήλων στο νέο σύστημα θα υπάρξει αύξηση του βασικού μισθού για περίπου 314.000 υπαλλήλους (σε σύνολο 567.000). Η αύξηση αυτή υπολογίζεται να χορηγηθεί σταδιακά σε διάστημα 4 ετών, με το 25% να προσμετράται κάθε 1η Ιανουαρίου, αρχής γενομένης από το 2016, προκειμένου να υπάρξει ομαλή αντιμετώπιση του αυξημένου μισθολογικού κόστους.

Σε περίπτωση που προκύψει μείωση αποδοχών με το νέο σύστημα, το υφιστάμενο ύψος καταβολών προβλέπεται να διασφαλιστεί με τη μορφή προσωπικής διαφοράς η οποία θα απομειώνεται ανάλογα με οποιαδήποτε επικείμενη αύξηση των αποδοχών του υπαλλήλου, πλην της χορήγησης του επιδόματος θέσης ευθύνης και της προωθημένης μισθολογικής εξέλιξης λόγω αξιολόγησης.

Διαφορετική μισθολογική εξέλιξη προβλέπεται ανάλογα με την κατηγορία εκπαίδευσης του υπαλλήλου: θα είναι τριετής (από διετής σήμερα) για υπαλλήλους ΔΕ και ΥΕ κατηγορίας, ενώ παραμένει διετής για υπαλλήλους των ΠΕ και ΤΕ κατηγοριών.

Μετά την επανακατάταξη του προσωπικού στο νέο σύστημα αμοιβών θα υπάρξει αναστολή της μισθολογικής εξέλιξης των υπαλλήλων μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2017, με στόχο να αντιμετωπιστεί το κόστος της νέας κατάταξης των υπαλλήλων. Από 1η Ιανουαρίου 2018 θα πραγματοποιείται κανονικά η απονομή μισθολογικών κλιμακίων βάσει του χρόνου υπηρεσίας του υπαλλήλου.

Ο βασικός μισθός καθορίζεται στα 780 €, όσες και οι αποδοχές που προβλέπονται για υπαλλήλους ΥΕ κατηγορίας. Με επιμέρους συντελεστές πολλαπλασιάζονται οι μισθοί των υπόλοιπων κατηγοριών.

Ως εκ τούτου για υπαλλήλους ΔΕ κατηγορίας καθορίζεται μισθός ύψους 858 €, για ΤΕ κατηγορίας μισθός 1.037 € και για ΠΕ 1.092 € (βλ. πίνακα 1). Αναλύοντας τις καταργούμενες και τροποποιούμενες διατάξεις του νομοσχεδίου εκπρόσωποι του δημοσιοϋπαλληλικού κινήματος βλέπουν την οριστική κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού στο Δημόσιο, η επαναφορά των οποίων συμπεριλαμβανόταν στις διεκδικήσεις τους.Πίνακας 1-2Επιδόματα

Σε κατεύθυνση ενίσχυσης αλλάζουν τα επιδόματα θέσεων ευθύνης, τα οποία αυξάνονται μεσοσταθμικά σε ποσοστό 14%. Αναλυτικότερα, για τον γενικό διευθυντή το επίδομα ορίζεται στα 1.000 € (από 900 € σήμερα), τον διευθυντή 450 € (από 400 €), τον υποδιευθυντή 350 € (από 300 €) και τον τμηματάρχη 290 € (από 250 €) (βλ. πίνακα 2). Η αύξηση του επιδόματος θέσης ευθύνης θα καταβάλλεται στο ακέραιο με την εφαρμογή του νέου συστήματος.

Πέραν του επιδόματος θέσης ευθύνης, τα υπόλοιπα επιδόματα, δηλαδή παραμεθορίων περιοχών, επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, καθώς και η οικογενειακή παροχή παραμένουν στο ίδιο ύψος και συνεχίζουν να καταβάλλονται με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις.

Πάντως η κυβέρνηση φαίνεται να έχει προσπεράσει την απαίτηση για ένα «δημοσιονομικά ουδέτερο» μισθολόγιο, τουλάχιστον σε πρώτο στάδιο. Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, από την εφαρμογή των διατάξεων προκύπτουν για το κράτος οι εξής πρόσθετες δαπάνες σε ετήσια βάση:

■ 107 εκατ. ευρώ για τα έτη 2016-2019, από την επανακατάταξη των υπαλλήλων στα νέα μισθολογικά κλιμάκια,
■ 143 εκατ. ευρώ, από το 2018 και μετά, από τη μισθολογική εξέλιξη (ωρίμανση) του προσωπικού,
■ 25 εκατ. ευρώ, από την αύξηση των επιδομάτων θέσεων ευθύνης στους προϊσταμένους των οργανικών μονάδων.
Να σημειωθεί, τέλος, ότι με το λεγόμενο «μισθολόγιο - φτωχολόγιο» (Ν. 4024/2011), όπως ονόμαζαν οι δημόσιοι υπάλληλοι το προηγούμενο σύστημα αποδοχών, δημιουργήθηκαν τεράστια προβλήματα στο σύνολο του δημόσιου τομέα. Μια προσπάθεια αντιμετώπισης αυτών των προβλημάτων, με έμφαση στην άρση των ακραίων ανισοτήτων και στην ανάγκη επαναπροσέγγισης του συστήματος αμοιβών των δημοσίων υπαλλήλων, αποτελεί για την κυβέρνηση το νέο πλαίσιο.

Βάσει των χρονοδιαγραμμάτων του Τρίτου Μνημονίου, το νέο μισθολόγιο θα πρέπει να τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2016 - δηλαδή σε λιγότερο από 20 ημέρες. Η πλήρης και ουσιαστική εφαρμογή του υπολογίζεται από το 2018 και μετά.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, το νέο σύστημα αμοιβών στον δημόσιο τομέα υπόκειται σε τρεις αρχές:

α) της δημοσιονομικής προσαρμογής,
β) της ισότητας και της αξιοκρατίας,
γ) της διασφάλισης της μέγιστης δυνατής απόδοσης των υπαλλήλων για την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα

❶ Υπάλληλος ΠΕ με 7 έτη υπηρεσίας, καθηλωμένος με το ισχύον σύστημα στον Στ΄ βαθμό και μισθολογικό κλιμάκιο ΣΤ0 (1.092 €), στο νέο σύστημα θα καταταγεί στο μισθολογικό κλιμάκιο (Μ.Κ.) που αντιστοιχεί στα έτη υπηρεσίας του (Μ.Κ. 4) με βασικό μισθό 1.269 €. Η προκύπτουσα αύξηση των 177€ θα χορηγηθεί σε διάστημα τετραετίας. Δηλαδή το πρώτο έτος εφαρμογής του μισθολογίου (2016) ο βασικός μισθός του θα είναι 1.136,25 €, το δεύτερο έτος (2017) 1.180,50 €, το τρίτο (2018) 1.224,75 € και το τέταρτο (2019) 1.269 €.

❷ Υπάλληλος ΤΕ με 13 έτη υπηρεσίας, καθηλωμένος με το ισχύον σύστημα στον Ε΄ βαθμό και μισθολογικό κλιμάκιο Ε2 (1.187 €), στο νέο σύστημα θα καταταγεί στο μισθολογικό κλιμάκιο που αντιστοιχεί στα έτη υπηρεσίας του (Μ.Κ. 7) με βασικό μισθό 1.367 €. Η προκύπτουσα αύξηση των 180 € θα χορηγηθεί σε διάστημα τετραετίας. Δηλαδή το πρώτο έτος εφαρμογής του μισθολογίου (2016) ο βασικός μισθός του θα είναι 1.232 €, το δεύτερο έτος (2017) 1.277 €, το τρίτο (2018) 1.322 € και το τέταρτο (2019) 1.367 €.

❸ Υπάλληλος ΔΕ με 31 έτη υπηρεσίας, καθηλωμένος με το ισχύον σύστημα στον Γ΄ βαθμό και μισθολογικό κλιμάκιο Γ5 (1.379 €), στο νέο σύστημα θα καταταγεί στο μισθολογικό κλιμάκιο που αντιστοιχεί στα έτη υπηρεσίας του (Μ.Κ. 11) με βασικό μισθό 1.458 €. Η προκύπτουσα αύξηση των 79 € θα χορηγηθεί σε διάστημα τετραετίας. Δηλαδή το πρώτο έτος εφαρμογής του μισθολογίου (2016) ο βασικός μισθός του θα είναι 1.398,75 €, το δεύτερο έτος (2017) 1.418,50 €, το τρίτο (2018) 1.438,25 € και το τέταρτο (2019) 1.458 €.

■ Σε όλες τις ανωτέρω περιπτώσεις, εφόσον μεσολαβήσει αλλαγή μισθολογικού κλιμακίου, η διαφορά του βασικού μισθού λόγω της αλλαγής αυτής καταβάλλεται στο ακέραιο, ενώ συνεχίζεται η σταδιακή καταβολή της πρώτης αύξησης.

❹ Σε περίπτωση που από τη νέα κατάταξη του υπαλλήλου προκύψει βασικός μισθός χαμηλότερος από αυτόν που λαμβάνει σήμερα ο υπάλληλος (λόγω της αλλαγής του μισθολογικού βήματος), η διαφορά αυτή διατηρείται ως προσωπική και μειώνεται από οποιαδήποτε αύξηση των αποδοχών του, πλην αυτής που προέρχεται από την άριστη αξιολόγησή του ή την επιλογή του σε θέση ευθύνης. Π.χ. υπάλληλος ΠΕ με 19 έτη υπηρεσίας στον βαθμό Γ΄ και μισθολογικό κλιμάκιο Γ2 λαμβάνει σήμερα βασικό μισθό 1.652 €. Με τη νέα κατάταξη κατατάσσεται στο Μ.Κ. 10 με βασικό μισθό 1.623 €. Δηλαδή παρουσιάζεται μια διαφορά των 29 € η οποία εξακολουθεί να καταβάλλεται σε αυτόν ως προσωπική και η οποία θα μειωθεί/εξαφανιστεί όταν ο εν λόγω υπάλληλος αλλάξει λόγω ετών υπηρεσίας Μ.Κ. (όταν μετακινηθεί στο Μ.Κ. 11 με βασικό μισθό 1.682 €).

efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: