Ρεπορτάζ : Μίνα Μουστάκα
(από ΤΑ ΝΕΑ)
Βολές αντισυνταγματικότητας εξαπολύει η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για την 24ωρη λειτουργία των καμερών, μέτρο το οποίο η κυβέρνηση επικαλούμενη τη δημόσια ασφάλεια έσπευσε να θεσμοθετήσει ερήμην της αρμόδιας Αρχής. Η πολυσέλιδη γνωμοδότηση που θέτει υπό αμφισβήτηση το νέο νομοθετικό οικοδόμημα έρχεται κατόπιν εορτής, παρά το γεγονός ότι... το ίδιο το υπουργείο Δικαιοσύνης είχε ζητήσει την επιστημονική τοποθέτηση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. «Με τη ρύθμιση αυτή καθίσταται αναποτελεσματική η προστασία των προσωπικών δεδομένων, επειδή η πρόταση δεν αναφέρει όρια, κριτήρια ή εξειδικευμένες δράσεις της δημόσιας αρχής και συνεπώς αφήνει ανυπεράσπιστο το υποκείμενο του δικαιώματος. Για τους λόγους αυτούς η ρύθμιση δεν εναρμονίζεται με το Σύνταγμα και τις υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις», καταλήγουν στο διά ταύτα της γνωμοδότησής τους τα μέλη της Αρχής, που όπως αποδείχθηκε απευθύνθηκαν σε ώτα μη ακουόντων. Έστω και ετεροχρονισμένα πάντως, μέσα σε 27 σελίδες περιγράφουν τις γκρίζες ζώνες των νέων νομοθετικών ρυθμίσεων, που προσκρούουν στο Σύνταγμα και ξεπερνούν τα όρια της πάγιας νομολογίας του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. «Η συνεχής βιντεοεπιτήρηση δημόσιων χώρων ισοδυναμεί με σύστημα αυτόματης μυστικής παρακολούθησης», επισημαίνουν τα μέλη της Αρχής, και αξιολογώντας το περιεχόμενο της νομοθετικής ρύθμισης εντοπίζουν τα «φάουλ» στο νέο νομοθέτημα για τον Μεγάλο Αδερφό. Στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου που αποτέλεσε τον πιλότο για την Αρχή αναφέρεται ότι «η αύξηση της εγκληματικότητας και ιδιαίτερα των εγκλημάτων βίας (εγκλήματα κατά της ζωής, ληστείες, αρπαγές προσώπων, φθορές κ.λπ. καθώς και η μεθοδολογία που χρησιμοποιείται από τους δράστες καθιστούν ιδιαίτερα δυσχερή την αποτελεσματική δράση των διωκτικών αρχών. Για τους λόγους αυτούς θεωρείται αναγκαία η αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας και ειδικότερα η χρήση ειδικών τεχνικών μέσων καταγραφής εικόνας και ήχου (καμερών) από δημόσιους χώρους με σκοπό την πρόληψη και καταστολή εγκλημάτων, ιδίως εκείνων που στρέφονται κατά της ζωής και της περιουσίας των πολιτών. Το συγκεκριμένο μέτρο θα ενισχύσει σημαντικά την ασφάλεια των πολιτών, καθώς θα διευκολυνθεί το έργο των διωκτικών αρχών μέσω της ευχερέστερης συλλογής αποδεικτικών στοιχείων». Με ορίζοντα το Σύνταγμα αλλά και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, η Αρχή βάζει ως όριο της ελευθερίας του κοινού νομοθέτη τις θεμελιώδεις αρχές, όπως «η αρχή του σκοπού και της αναλογικότητας και η απαγόρευση της επεξεργασίας ευαίσθητων δεδομένων, η κατοχύρωση δικαιωμάτων των υποκειμένων των δεδομένων, καθώς και η ανάθεση του ελέγχου τήρησης των παραπάνω κανόνων σε ανεξάρτητη αρχή». Και επισημαίνοντας τις συνταγματικές παγίδες του νομοθετικού εγχειρήματος συμπληρώνει ότι «η καταγραφή εικόνας και ήχου από δημόσιους χώρους συνιστά επέμβαση στην ιδιωτική ζωή των προσώπων και η νομοθετική διάταξη που την προβλέπει θα πρέπει να έχει τα ειδικά εκείνα χαρακτηριστικά τα οποία έχουν διαπλαστεί από τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Από την απλή και μόνο παράθεση των ποιοτικών χαρακτηριστικών εκτιμάται ότι η προτεινόμενη ρύθμιση δεν εναρμονίζεται με το νομολογιακό αυτό κεκτημένο». Για την πληρότητα της επιστημονικής τους τοποθέτησης τα μέλη της Αρχής στρέφουν τους προβολείς της γνωμοδότησής τους και σε άλλα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου έχουν ληφθεί ανάλογα μέτρα, αφού προηγουμένως όμως με νόμο προσδιορίζονται με ακρίβεια οι σκοποί της εγκατάστασης των καμερών και τίθεται ως απαραίτητη προϋπόθεση η εποπτεία από τις αντίστοιχες Αρχές Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.
fimotro
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου