Από ΤΟ ΒΗΜΑ
Την «επανεκκίνηση» του ελληνικού σιδηροδρόμου, απαλλαγμένου από τα ελλείμματα αλλά και με τη συμμετοχή ιδιωτών, προωθεί το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ενώ την ίδια ώρα γίνονται σκληρές διαπραγματεύσεις με την τρόικα για το μέλλον των εργαζομένων και την κατάργηση ή επιδότηση των ζημιογόνων γραμμών. Το προσχέδιο νόμου που έχει συνταχθεί προβλέπει ότι θα λειτουργούν τέσσερις εταιρείες: ο ΟΣΕ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η ΕΡΓΟΣΕ και η...
ΓΑΙΑΟΣΕ. Η εταιρεία ΕΔΙΣΥ, που είχε τις υποδομές του σιδηροδρόμου, θα απορροφηθεί από τον ΟΣΕ. Η εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία έχει τη διαχείριση όλων των δρομολογίων και του προσωπικού των συρμών, θα μπορεί να πωλήσει το 49% των μετοχών της και να παραχωρήσει το μάνατζμεντ σε τρίτους, ιδιώτες ή άλλους φορείς. «Με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων υπάγεται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στις διατάξεις του Ν. 3049/2002 και καθορίζονται τα απαραίτητα κατά τον νόμο θέματα για την αποκρατικοποίησή της, στις διαδικασίες της οποίας μπορεί να περιλαμβάνεται, ενδεικτικώς, η μεταβίβαση ποσοστού έως 49% των μετοχών της, η στρατηγική συνεργασία με τρίτους και η ανάθεση σε τρίτους της διοίκησης και διαχείρισης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ» αναφέρει χαρακτηριστικά το σχετικό άρθρο του προσχεδίου. Επίσης ορίζεται ότι τα ελλείμματα του ΟΣΕ που αγγίζουν τα 10 δισ. ευρώ θα αναληφθούν από το Ελληνικό Δημόσιο και κάποια θα διαγραφούν. Ειδικότερα αναφέρεται: 1 Ολα τα χρέη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ και τον ΕΔΙΣΥ διαγράφονται. Ωστόσο επισημαίνεται ότι η διαγραφή των χρεών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θέτει ζήτημα κρατικής ενίσχυσης (που απαιτεί προηγούμενη έγκριση από την ΕΕ). 2 Τα χρέη του ΟΣΕ έναντι του Δημοσίου διαγράφονται, ενώ τα χρέη του ΟΣΕ έναντι κάθε άλλου προσώπου αναλαμβάνονται από το Δημόσιο. 3 Η ΓΑΙΑΟΣΕ μπορεί να διεξάγει διαγωνισμούς και να προβαίνει σε συμφωνίες για ΣΔΙΤ, συμβάσεις παραχώρησης και κάθε άλλη αναγκαία ενέργεια για τη βέλτιστη αξιοποίηση των ακινήτων. Το σχέδιο που επεξεργάζεται η κυβέρνηση προβλέπει και την κατάργηση ζημιογόνων γραμμών. «Σε περίπτωση που η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποφασίσει τη διακοπή ζημιογόνου δρομολογίου επιβατικής σιδηροδρομικής μεταφοράς, μπορεί να συναφθεί σύμβαση υποχρέωσης δημόσιας υπηρεσίας (ΥΔΥ) με το υπουργείο Οικονομικώνή με φορείς ΟΤΑ» σημειώνει το σχετικό άρθρο του προσχεδίου νόμου. Υπολογίζεται ότι κάθε ελληνική οικογένεια χρεώνεται περίπου 3.000 ευρώ κάθε χρόνο και αν συνεχιστεί αυτό σύντομα το συσσωρευμένο έλλειμμα θα ξεπεράσει τα 11 δισ. ευρώ φτάνοντας το 5% του ΑΕΠ. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ισολογισμού το 1/3 των λειτουργικών του εξόδων αφορά μισθοδοσία, το 1/3 εξυπηρέτηση του υφιστάμενου δανεισμού και το 1/3 τα υπόλοιπα. Σε πολλές περιπτώσεις κινούνται συρμοί κόστους εκκίνησης 10.000 ευρώ με... έξι επιβάτες και φυσικά δεν δίνεται στον σιδηρόδρομο ούτε ένα ευρώ κοινωνικής επιδότησης για τις γραμμές αυτές. Πάντως το υπουργείο Υποδομών θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα προχωρήσει σε εκποίηση και συνεκμετάλλευση τμημάτων της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ κυρίως μέσω ΣΔΙΤ, για να αντιμετωπιστούν τα τεράστια χρέη του οργανισμού. Η ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ, βάσει της τελευταίας αποτίμησης, φτάνει τα 85.000 στρέμματα, η αξία της ανέρχε ται σε 4,6 δισεκατομμύρια ευρώ και η αξία της πάγιας σιδηροδρομικής υποδομής σε περίπου 7,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Το μεγαλύτερο από τα «φιλέτα» που έχει στην περιουσία του ο οργανισμός είναι τα παραθαλάσσια οικόπεδα τα οποία βρίσκονται κατά μήκος της γραμμής του από την Αθήνα ως την Κόρινθο και από εκεί ως την Πάτρα. Με τη μετατόπιση της νέας γραμμής που κατασκευάζεται προς την πλευρά της Εθνικής οδού οι περιοχές όπου βρισκόταν η παλαιά γραμμή θα απελευθερωθούν. Διαμαρτυρία Συμβολική εκδήλωση διαμαρτυρίας πραγματοποίησαν χθες οι Οικολόγοι Πράσινοι έξω από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, στη συμβολή Χαριλάου Τρικούπη και Αλεξάνδρας. Ομάδα μελών των Οικολόγων Πρασίνων αλλά και μέλη οργανώσεων για βιώσιμες Μεταφορές άνοιξαν πανό και μετονόμασαν συμβολικά την οδό Χαρ. Τρικούπη σε «οδό Δημητρίου Ρέππα, εκτελεστή των Σιδηροδρόμων». Ηχοι από τρένα διάφορων εποχών πλαισίωσαν ηχητικά τη διαμαρτυρία. Επίσης μοιράστηκε φάκελος με την αναλυτική πρόταση των Οικολόγων Πρασίνων για τον ΟΣΕ και τις υπόλοιπες παρεμβάσεις τους για το θέμα στην Ελλάδα και στο Ευρωκοινοβούλιο. Κεντρική θέση είχε η παρουσίαση της δουλειάς του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου για τους μύθους που συνοδεύουν τα ελλείμματα του ΟΣΕ. «Σε καιρούς κρίσηςο σιδηρόδρομος δεν αποτελεί μόνο το φιλικότερο προς το περιβάλλον μεταφορικό μέσο, αλλά και πολύτιμη διέξοδο απέναντι στα ακριβά καύσιμα,τα υψηλά διόδια και τα μειωμένα εισοδήματα» δήλωσε ο κ. Γιάννης Παρασκευόπουλος , εκπρόσωπος Τύπου των Οικολόγων Πρασίνων. «Τα ελλείμματα του ΟΣΕ προβάλλονται ως πρόσχημα για τη συρρίκνωση του σιδηροδρόμου, όμως τα πράγματα δεν είναι όπως μας παρουσιάζονται» τόνισε ο κ. Σπ. Φασούλας , υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων των Φίλων του Σιδηροδρόμου και πρώην πρόεδρος του Συλλόγου και πρόσθεσε: «Επί δεκαετίες ο σιδηρόδρομος επιβαρυνόταν με τα έξοδα κατασκευής και συντήρησης της υποδομής του, ενώ οι δρόμοι και τα αεροδρόμια είχαν πλήρη και απευθείας κρατική χρηματοδότηση.Υπάρχει μελέτη που τεκμηριώνει ότι, αν συνυπολογίσουμε τα εξωτερικά κόστη των ατυχημάτων της συντήρησης και της ρύπανσης,η μεταφορά ενός επιβάτη από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη κοστίζει ως και 4 φορές λιγότερο με το τρένο».
ΓΑΙΑΟΣΕ. Η εταιρεία ΕΔΙΣΥ, που είχε τις υποδομές του σιδηροδρόμου, θα απορροφηθεί από τον ΟΣΕ. Η εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία έχει τη διαχείριση όλων των δρομολογίων και του προσωπικού των συρμών, θα μπορεί να πωλήσει το 49% των μετοχών της και να παραχωρήσει το μάνατζμεντ σε τρίτους, ιδιώτες ή άλλους φορείς. «Με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων υπάγεται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στις διατάξεις του Ν. 3049/2002 και καθορίζονται τα απαραίτητα κατά τον νόμο θέματα για την αποκρατικοποίησή της, στις διαδικασίες της οποίας μπορεί να περιλαμβάνεται, ενδεικτικώς, η μεταβίβαση ποσοστού έως 49% των μετοχών της, η στρατηγική συνεργασία με τρίτους και η ανάθεση σε τρίτους της διοίκησης και διαχείρισης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ» αναφέρει χαρακτηριστικά το σχετικό άρθρο του προσχεδίου. Επίσης ορίζεται ότι τα ελλείμματα του ΟΣΕ που αγγίζουν τα 10 δισ. ευρώ θα αναληφθούν από το Ελληνικό Δημόσιο και κάποια θα διαγραφούν. Ειδικότερα αναφέρεται: 1 Ολα τα χρέη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ και τον ΕΔΙΣΥ διαγράφονται. Ωστόσο επισημαίνεται ότι η διαγραφή των χρεών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θέτει ζήτημα κρατικής ενίσχυσης (που απαιτεί προηγούμενη έγκριση από την ΕΕ). 2 Τα χρέη του ΟΣΕ έναντι του Δημοσίου διαγράφονται, ενώ τα χρέη του ΟΣΕ έναντι κάθε άλλου προσώπου αναλαμβάνονται από το Δημόσιο. 3 Η ΓΑΙΑΟΣΕ μπορεί να διεξάγει διαγωνισμούς και να προβαίνει σε συμφωνίες για ΣΔΙΤ, συμβάσεις παραχώρησης και κάθε άλλη αναγκαία ενέργεια για τη βέλτιστη αξιοποίηση των ακινήτων. Το σχέδιο που επεξεργάζεται η κυβέρνηση προβλέπει και την κατάργηση ζημιογόνων γραμμών. «Σε περίπτωση που η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποφασίσει τη διακοπή ζημιογόνου δρομολογίου επιβατικής σιδηροδρομικής μεταφοράς, μπορεί να συναφθεί σύμβαση υποχρέωσης δημόσιας υπηρεσίας (ΥΔΥ) με το υπουργείο Οικονομικώνή με φορείς ΟΤΑ» σημειώνει το σχετικό άρθρο του προσχεδίου νόμου. Υπολογίζεται ότι κάθε ελληνική οικογένεια χρεώνεται περίπου 3.000 ευρώ κάθε χρόνο και αν συνεχιστεί αυτό σύντομα το συσσωρευμένο έλλειμμα θα ξεπεράσει τα 11 δισ. ευρώ φτάνοντας το 5% του ΑΕΠ. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ισολογισμού το 1/3 των λειτουργικών του εξόδων αφορά μισθοδοσία, το 1/3 εξυπηρέτηση του υφιστάμενου δανεισμού και το 1/3 τα υπόλοιπα. Σε πολλές περιπτώσεις κινούνται συρμοί κόστους εκκίνησης 10.000 ευρώ με... έξι επιβάτες και φυσικά δεν δίνεται στον σιδηρόδρομο ούτε ένα ευρώ κοινωνικής επιδότησης για τις γραμμές αυτές. Πάντως το υπουργείο Υποδομών θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα προχωρήσει σε εκποίηση και συνεκμετάλλευση τμημάτων της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ κυρίως μέσω ΣΔΙΤ, για να αντιμετωπιστούν τα τεράστια χρέη του οργανισμού. Η ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ, βάσει της τελευταίας αποτίμησης, φτάνει τα 85.000 στρέμματα, η αξία της ανέρχε ται σε 4,6 δισεκατομμύρια ευρώ και η αξία της πάγιας σιδηροδρομικής υποδομής σε περίπου 7,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Το μεγαλύτερο από τα «φιλέτα» που έχει στην περιουσία του ο οργανισμός είναι τα παραθαλάσσια οικόπεδα τα οποία βρίσκονται κατά μήκος της γραμμής του από την Αθήνα ως την Κόρινθο και από εκεί ως την Πάτρα. Με τη μετατόπιση της νέας γραμμής που κατασκευάζεται προς την πλευρά της Εθνικής οδού οι περιοχές όπου βρισκόταν η παλαιά γραμμή θα απελευθερωθούν. Διαμαρτυρία Συμβολική εκδήλωση διαμαρτυρίας πραγματοποίησαν χθες οι Οικολόγοι Πράσινοι έξω από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, στη συμβολή Χαριλάου Τρικούπη και Αλεξάνδρας. Ομάδα μελών των Οικολόγων Πρασίνων αλλά και μέλη οργανώσεων για βιώσιμες Μεταφορές άνοιξαν πανό και μετονόμασαν συμβολικά την οδό Χαρ. Τρικούπη σε «οδό Δημητρίου Ρέππα, εκτελεστή των Σιδηροδρόμων». Ηχοι από τρένα διάφορων εποχών πλαισίωσαν ηχητικά τη διαμαρτυρία. Επίσης μοιράστηκε φάκελος με την αναλυτική πρόταση των Οικολόγων Πρασίνων για τον ΟΣΕ και τις υπόλοιπες παρεμβάσεις τους για το θέμα στην Ελλάδα και στο Ευρωκοινοβούλιο. Κεντρική θέση είχε η παρουσίαση της δουλειάς του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου για τους μύθους που συνοδεύουν τα ελλείμματα του ΟΣΕ. «Σε καιρούς κρίσηςο σιδηρόδρομος δεν αποτελεί μόνο το φιλικότερο προς το περιβάλλον μεταφορικό μέσο, αλλά και πολύτιμη διέξοδο απέναντι στα ακριβά καύσιμα,τα υψηλά διόδια και τα μειωμένα εισοδήματα» δήλωσε ο κ. Γιάννης Παρασκευόπουλος , εκπρόσωπος Τύπου των Οικολόγων Πρασίνων. «Τα ελλείμματα του ΟΣΕ προβάλλονται ως πρόσχημα για τη συρρίκνωση του σιδηροδρόμου, όμως τα πράγματα δεν είναι όπως μας παρουσιάζονται» τόνισε ο κ. Σπ. Φασούλας , υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων των Φίλων του Σιδηροδρόμου και πρώην πρόεδρος του Συλλόγου και πρόσθεσε: «Επί δεκαετίες ο σιδηρόδρομος επιβαρυνόταν με τα έξοδα κατασκευής και συντήρησης της υποδομής του, ενώ οι δρόμοι και τα αεροδρόμια είχαν πλήρη και απευθείας κρατική χρηματοδότηση.Υπάρχει μελέτη που τεκμηριώνει ότι, αν συνυπολογίσουμε τα εξωτερικά κόστη των ατυχημάτων της συντήρησης και της ρύπανσης,η μεταφορά ενός επιβάτη από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη κοστίζει ως και 4 φορές λιγότερο με το τρένο».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου