Αθήνα
Την προσεχή Παρασκευή αναμένεται να δημοσιοποιηθούν οι θέσεις της Νέας Δημοκρατίας για τη συνταγματική αναθεώρηση, εγκαινιάζοντας έτσι το σχετικό δημόσιο διάλογο. Ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς τάσσεται υπέρ της αναθεώρησης με στόχο να διαμορφωθεί ένα νέο πολιτικό σύστημα, στα πλαίσια μιας μεγάλης εθνικής, πολιτικής και θεσμικής συμφωνίας.
Έχοντας συζητήσει και το σχετικό ζήτημα με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Ευάγγελο Βενιζέλο, ο κ. Σαμαράς φέρεται να θεωρεί επιβεβλημένη τη συγκεκριμένη κίνηση. Και αυτό διότι πιστεύει ότι με αυτό τον τρόπο θα μετεξελιχθεί το πολιτικό σύστημα και θα διαμορφωθεί το κατάλληλο θεσμικά περιβάλλον για τη «Νέα Μεταπολίτευση», όπως είναι ο χαρακτηριστικός όρος που προτάσσει.
Για τον κυβερνητικό συνασπισμό, αν και υπάρχουν διαφορές για τον χρόνο που πρέπει να ξεκινήσει η σχετική συζήτηση και καταγράφονται αποκλίνουσες απόψεις περί των αναθεωρητέων διατάξεων, η αναθεώρηση αποτελεί ένα πρώτο βήμα «κοινής εθνικής πορείας προς την κατεύθυνση του μετασχηματισμού του πολιτικού συστήματος και ανασυγκρότησης της ελληνικής πολιτείας».
Ο κ. Σαμαράς έχει συζητήσει πολλές φορές στο επιτελείο του την ανάγκη να υπάρξει αυστηρή νομοθετική πρωτοβουλία για το λεγόμενο «πολιτικό χρήμα», δηλ. τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων και των πολιτικών, ενώ με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλο, εκ των πιο ένθερμων υποστηρικτών για θεσμικές αλλαγές– έχουν συμφωνήσει ότι το πολιτικό σύστημα πρέπει να κάνει τομές και ρήξεις εάν θέλει να επιβιώσει.
Έχοντας ως κεντρικό οδηγό τη ρήση ότι μέσα από την κρίση προβάλλεται η ιστορική ανάγκη για μεγάλες και βαθιές τομές στη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος, η κίνηση του Πρωθυπουργού να παρουσιάσει δημόσια τις προτάσεις της ΝΔ αποτελεί μια ένδειξη ότι θέλει να αλλάξει και τη δημόσια συζήτηση και να ξεφύγει από την ατζέντα της οικονομίας.
Ο συνταγματικός φάκελος Σαμαρά
Σύμφωνα με το Βήμα, στο φάκελο του κ. Σαμαρά περιλαμβάνεται και η μείωση του αριθμού των βουλευτών από 300 σε 250 ή 200 με επικρατέστερο σενάριο το πρώτο, ενώ επίσης κυριαρχούν μεταξύ άλλων οι εξής προτάσεις, τις οποίες είχε επεξεργαστεί η επιτροπή της ΝΔ υπό τον κ. Αβραμόπουλο πριν δυο χρόνια:
*θέσπιση ασυμβίβαστου του αξιώματος του υπουργού με την ιδιότητα του βουλευτή,
*αλλαγή εκλογής και ενίσχυσης του ρυθμιστικού ρόλου του Προέδρου της Δημοκρατίας,
*θέσπιση χρονικών ορίων ως προς τη θητεία του Πρωθυπουργού,
*επανεξέταση του αριθμού των βουλευτών και των βουλευτών Επικρατείας,
*ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων,
*κατάργηση της αποσβεστικής προθεσμίας (χρόνος παραγραφής) ως προς την ποινική ευθύνη των υπουργών,
*αλλαγή της διάταξης για την ασυλία των βουλευτών,
*πρόβλεψη για το «πόθεν έσχες» των πολιτικών προσώπων και ανάθεση του ελέγχου σε ειδικό σώμα, αποτελούμενο αποκλειστικά από ανώτατους λειτουργούς των τριών Ανώτατων Δικαστηρίων της χώρας,
*κατάργηση των βουλευτικών προνομίων που δεν έχουν σχέση με τα καθήκοντα του βουλευτή,
*καθιέρωση σταθερού εκλογικού συστήματος με την πρόβλεψη ότι η αλλαγή του απαιτεί πλειοψηφία των 3/5 της Βουλής,
*ισχυροποίηση των εγγυήσεων για εξάντληση της διάρκειας της κοινοβουλευτικής περιόδου,
*ενίσχυση του ρόλου των βουλευτών τόσο σε νομοθετικό όσο και σε ελεγκτικό επίπεδο,
*θεσμοθέτηση συγκεκριμένου κυβερνητικού σχήματος και αντίστοιχου οργανογράμματος με απόφαση των 3/5 της Βουλής,
*κατάργηση του θεσμού των Γενικών Γραμματέων των υπουργείων και της αντίστοιχης αναβάθμισης του ρόλου των Γενικών Διευθυντών,
*ίδρυση Συνταγματικού Δικαστηρίου,
*ίδρυση ειδικού τμήματος στο Συμβούλιο της Επικρατείας για τη γρήγορη εκδίκαση υποθέσεων μεγάλων δημόσιων συμβάσεων και ιδιωτικών επενδύσεων,
*αναθεώρηση των περί δημοψηφισμάτων διατάξεων, για την πρόβλεψη διενέργειας δημοψηφίσματος και με λαϊκή πρωτοβουλία,
*πρόβλεψη για την υποχρέωση κατάθεσης ετήσιου αναλυτικού απολογισμού από όλους τους φορείς που χρηματοδοτούνται από το κρατικό προϋπολογισμό,
*θεσμοθέτηση δύο μόνιμων υπηρεσιακών υφυπουργών, Εξωτερικών και επί του Προϋπολογισμού, με 5ετή θητεία και εκλογή τους από τα 3/5 της Βουλής.
Έχοντας συζητήσει και το σχετικό ζήτημα με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Ευάγγελο Βενιζέλο, ο κ. Σαμαράς φέρεται να θεωρεί επιβεβλημένη τη συγκεκριμένη κίνηση. Και αυτό διότι πιστεύει ότι με αυτό τον τρόπο θα μετεξελιχθεί το πολιτικό σύστημα και θα διαμορφωθεί το κατάλληλο θεσμικά περιβάλλον για τη «Νέα Μεταπολίτευση», όπως είναι ο χαρακτηριστικός όρος που προτάσσει.
Για τον κυβερνητικό συνασπισμό, αν και υπάρχουν διαφορές για τον χρόνο που πρέπει να ξεκινήσει η σχετική συζήτηση και καταγράφονται αποκλίνουσες απόψεις περί των αναθεωρητέων διατάξεων, η αναθεώρηση αποτελεί ένα πρώτο βήμα «κοινής εθνικής πορείας προς την κατεύθυνση του μετασχηματισμού του πολιτικού συστήματος και ανασυγκρότησης της ελληνικής πολιτείας».
Ο κ. Σαμαράς έχει συζητήσει πολλές φορές στο επιτελείο του την ανάγκη να υπάρξει αυστηρή νομοθετική πρωτοβουλία για το λεγόμενο «πολιτικό χρήμα», δηλ. τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων και των πολιτικών, ενώ με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλο, εκ των πιο ένθερμων υποστηρικτών για θεσμικές αλλαγές– έχουν συμφωνήσει ότι το πολιτικό σύστημα πρέπει να κάνει τομές και ρήξεις εάν θέλει να επιβιώσει.
Έχοντας ως κεντρικό οδηγό τη ρήση ότι μέσα από την κρίση προβάλλεται η ιστορική ανάγκη για μεγάλες και βαθιές τομές στη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος, η κίνηση του Πρωθυπουργού να παρουσιάσει δημόσια τις προτάσεις της ΝΔ αποτελεί μια ένδειξη ότι θέλει να αλλάξει και τη δημόσια συζήτηση και να ξεφύγει από την ατζέντα της οικονομίας.
Ο συνταγματικός φάκελος Σαμαρά
Σύμφωνα με το Βήμα, στο φάκελο του κ. Σαμαρά περιλαμβάνεται και η μείωση του αριθμού των βουλευτών από 300 σε 250 ή 200 με επικρατέστερο σενάριο το πρώτο, ενώ επίσης κυριαρχούν μεταξύ άλλων οι εξής προτάσεις, τις οποίες είχε επεξεργαστεί η επιτροπή της ΝΔ υπό τον κ. Αβραμόπουλο πριν δυο χρόνια:
*θέσπιση ασυμβίβαστου του αξιώματος του υπουργού με την ιδιότητα του βουλευτή,
*αλλαγή εκλογής και ενίσχυσης του ρυθμιστικού ρόλου του Προέδρου της Δημοκρατίας,
*θέσπιση χρονικών ορίων ως προς τη θητεία του Πρωθυπουργού,
*επανεξέταση του αριθμού των βουλευτών και των βουλευτών Επικρατείας,
*ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων,
*κατάργηση της αποσβεστικής προθεσμίας (χρόνος παραγραφής) ως προς την ποινική ευθύνη των υπουργών,
*αλλαγή της διάταξης για την ασυλία των βουλευτών,
*πρόβλεψη για το «πόθεν έσχες» των πολιτικών προσώπων και ανάθεση του ελέγχου σε ειδικό σώμα, αποτελούμενο αποκλειστικά από ανώτατους λειτουργούς των τριών Ανώτατων Δικαστηρίων της χώρας,
*κατάργηση των βουλευτικών προνομίων που δεν έχουν σχέση με τα καθήκοντα του βουλευτή,
*καθιέρωση σταθερού εκλογικού συστήματος με την πρόβλεψη ότι η αλλαγή του απαιτεί πλειοψηφία των 3/5 της Βουλής,
*ισχυροποίηση των εγγυήσεων για εξάντληση της διάρκειας της κοινοβουλευτικής περιόδου,
*ενίσχυση του ρόλου των βουλευτών τόσο σε νομοθετικό όσο και σε ελεγκτικό επίπεδο,
*θεσμοθέτηση συγκεκριμένου κυβερνητικού σχήματος και αντίστοιχου οργανογράμματος με απόφαση των 3/5 της Βουλής,
*κατάργηση του θεσμού των Γενικών Γραμματέων των υπουργείων και της αντίστοιχης αναβάθμισης του ρόλου των Γενικών Διευθυντών,
*ίδρυση Συνταγματικού Δικαστηρίου,
*ίδρυση ειδικού τμήματος στο Συμβούλιο της Επικρατείας για τη γρήγορη εκδίκαση υποθέσεων μεγάλων δημόσιων συμβάσεων και ιδιωτικών επενδύσεων,
*αναθεώρηση των περί δημοψηφισμάτων διατάξεων, για την πρόβλεψη διενέργειας δημοψηφίσματος και με λαϊκή πρωτοβουλία,
*πρόβλεψη για την υποχρέωση κατάθεσης ετήσιου αναλυτικού απολογισμού από όλους τους φορείς που χρηματοδοτούνται από το κρατικό προϋπολογισμό,
*θεσμοθέτηση δύο μόνιμων υπηρεσιακών υφυπουργών, Εξωτερικών και επί του Προϋπολογισμού, με 5ετή θητεία και εκλογή τους από τα 3/5 της Βουλής.
Newsroom ΔΟΛ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου