Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2015

Η VW, το «σκάνδαλο» και οι κρατικές «διευκολύνσεις»...



Η VW κατηγορείται για απάτη! Η είδηση έπεσε σαν βόμβα στο παγκόσμιο στερέωμα, θορύβησε κόσμο και έφερε στο χείλος της καταστροφής τη μεγαλύτερη (σε πωλήσεις) βιομηχανία αυτοκινήτων του πλανήτη.

Είναι όμως μόνο θέμα μιας «κακής» εταιρείας που συνειδητά παρουσίασε ψεύτικες μετρήσεις ρύπων σε κινητήρες πετρελαίου ή μήπως το πρόβλημα έχει...
πολύ βαθύτερες ρίζες και σχετίζεται με τον τρόπο ελέγχου της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας στην υποχρέωσή της να προστατεύσει το περιβάλλον;

Ας δούμε τα γεγονότα με τη σειρά...

Πετρέλαιο εναντίον βενζίνης

Με τη σχετική διαμάχη να κρατά χρόνια τώρα, το πετρέλαιο ως καύσιμο αποτελεί το αγαπημένο παιδί σε μεγάλη κατηγορία καταναλωτών και (κατά συνέπεια) εταιρειών αυτοκινήτου, αφού φέρνει το 35% των ευρωπαϊκών πωλήσεων κάθε χρόνο.

Για λόγους που ξεφεύγουν του παρόντος, το πετρέλαιο (diesel) προσφέρει μεγαλύτερη ενέργεια ανά μονάδα καυσίμου (λίτρο ή γαλόνι) σε σχέση με τη βενζίνη, αποδίδοντας ταυτόχρονα μεγαλύτερο έργο κάτω από τις ίδιες συνθήκες λειτουργίας.

Με άλλα λόγια, χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου. Ομως προσοχή!

Η αιθάλη στα ύψη

Ενώ οι κινητήρες diesel παράγουν λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (CO2) ελευθερώνουν περισσότερα οξείδια του αζώτου (ΝΟχ) στην ατμόσφαιρα, την κύρια αιτία δημιουργίας νέφους στις σύγχρονες μεγαλουπόλεις.

Στο όνομα της καλύτερης κατανάλωσης τώρα οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις θέσπισαν χαμηλότερα όρια ρύπων για τους κινητήρες πετρελαίου, αφήνοντας έτσι την προστασία του περιβάλλοντος σε δεύτερη μοίρα.

Το αποτέλεσμα βέβαια ήταν να γεμίσουν από αιθάλη οι ουρανοί μεγάλων πόλεων της Ευρώπης, έτσι ώστε σήμερα, οι Αρχές του Παρισιού να σκέπτονται ακόμα και να περιορίσουν την κυκλοφορία των ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης.

Εδώ καλό είναι να θυμηθούμε την αντίστοιχη ιστορία της χώρας μας και την πίεση που ασκήθηκε για την άρση της απαγόρευσης κυκλοφορίας αυτοκινήτων diesel στους Νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης.

Η κυκλοφορία επετράπη, οι εταιρείες πανηγύρισαν για την υποτιθέμενη αύξηση των πωλήσεων και ο κόσμος για το χαμηλότερο κόστος σε καύσιμα.

Δυστυχώς, τίποτα από αυτά δεν πραγματοποιήθηκε, αφού ο καταναλωτής απλά στράφηκε στο πετρέλαιο -αλλά η αγορά δεν μεγάλωσε- και οι μετακινήσεις δεν έγιναν πιο φτηνές, διότι η διαφορά στο κόστος γίνεται αντιληπτή εφόσον το όχημα διανύει περισσότερα από 35 με 40 χιλιάδες χλμ. τον χρόνο κατ' ελάχιστον.

Οι μετρήσεις

Να λοιπόν που τώρα φτάνουμε στην ουσία του όλου θέματος.

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία πανευρωπαϊκά, κάθε νέο μοντέλο, πριν εγκριθεί η κυκλοφορία του, πρέπει να ικανοποιήσει τα όρια των εκπεμπόμενων ρύπων που ισχύουν κατά τη δεδομένη στιγμή.

Και εδώ αρχίζει το παιχνίδι, γιατί η νομοθεσία απαιτεί μετρήσεις που έχουν γίνει σε εύκολα ελεγχόμενο περιβάλλον (όπως αυτό των εργαστηρίων), αλλά δεν απαιτεί μετρήσεις ρύπων σε πραγματικές συνθήκες λειτουργίας, δηλ. στον δρόμο.

Το περιβάλλον όμως και εμάς δεν μας ενδιαφέρουν το τι δηλώνει κάθε κατασκευαστής για τους εκπεμπόμενους ρύπους του στη θεωρία, αλλά για το τι φτάνει στ' αλήθεια στην ατμόσφαιρα και τη… μυτούλα μας κάθε στιγμή.

Πέρα από αυτά, τα τελευταία χρόνια οι εταιρείες έχουν αποδυθεί σε έναν πόλεμο εφαρμογής μικροσυστημάτων υψηλής τεχνολογίας, κάτι που η VW εκμεταλλεύτηκε δεόντως, όχι σήμερα, αλλά από το 2009 στα μοντέλα που προορίζονταν για την Αμερική.

Ενα κρυφό λογισμικό καταλαβαίνει πότε γίνεται μέτρηση καυσαερίων, βελτιώνει τους δείκτες και βγαίνει αυτόματα εκτός λειτουργίας όταν το όχημα βρίσκεται σε κανονική χρήση δρόμου.

Μια του κλέφτη...

Ενας ανεξάρτητος (πραγματικά!) Οργανισμός της Αμερικής και το Πανεπιστήμιο της Δυτικής Βιρτζίνια προσπάθησαν να εξηγήσουν γιατί οι ρύποι που έδινε το εργοστάσιο ήταν κατά 15 έως 35(!) φορές χαμηλότεροι από αυτούς που εκείνοι μέτρησαν στον δρόμο.

Την υπόθεση ανέλαβε το αμερικανικό κράτος, απαίτησε από την εταιρεία να συμμορφωθεί, αλλά μια... ελαφρά βαρηκοΐα(!) εμπόδισε το μήνυμα να φτάσει στη VW.

Το κράτος επανήλθε το 2014 και απείλησε με απαγόρευση εισαγωγής των αυτοκινήτων diesel στην αμερικανική αγορά.

Η συνέχεια γνωστή... Ο γερμανικός κολοσσός ομολόγησε, αντιμετωπίζοντας τώρα το μεγαλύτερο οικονομικό πρόβλημα από την ίδρυσή του.

Και ο κόσμος μας αποζητά την ελπίδα για ένα καθαρότερο περιβάλλον και μια μεγαλύτερη ευαισθησία από τους ανθρώπους που η θέση τους είναι να «προστατεύουν» το περιβάλλον.

efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: