Πέμπτη 23 Ιουλίου 2009

ΜΑΣΤΙΓΙΟ ΚΑΙ ΚΑΡΟΤΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ


Ρεπορτάζ : Κώστας Ντελέζος
(από ΤΑ ΝΕΑ)

Σχέδιο... μερικής απόσυρσης οχημάτων με έντονο άρωμα εκλογών θέτει εσπευσμένα σε εφαρμογή η κυβέρνηση από τα τέλη του ερχόμενου μήνα. Σε μια προσπάθεια να αντιστρέψει το δυσμενές γι΄ αυτήν πολιτικό κλίμα και εν όψει ενδεχόμενης πρόωρης προσφυγής στις κάλπες, η κυβέρνηση ανακοίνωσε χθες δέσμη «περιβαλλοντικών» μέτρων με επίκεντρο αποκλειστικά το αυτοκίνητο. Στα μέτρα που ενέκρινε η... Κυβερνητική Επιτροπή και στη συνέχεια ανακοίνωσε με λεπτομέρειες ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς περιλαμβάνονται αφενός οικονομικά κίνητρα (καρότο) για την απόσυρσηαντικατάσταση περίπου 730.000 παλαιών Ι.Χ. αυτοκινήτων έως και το 2012 και αφετέρου αντικίνητρα (μαστίγιο) για τη διατήρησή τους σε κυκλοφορία. Τα κυριότερα από τα αντικίνητρα που θεσπίζονται για πρώτη φορά στη χώρα μας είναι η σύνδεση-αύξηση των τελών κυκλοφορίας ανάλογα με τον κυβισμό και τις εκπομπές ρύπων κάθε οχήματος, καθώς και η καθιέρωση από τον Σεπτέμβριο του 2011 «πράσινου» Δακτυλίου, στον οποίο πλέον δεν θα μπορούν να εισέρχονται τα αυτοκίνητα ηλικίας άνω των 15 χρόνων. Είναι χαρακτηριστικό ότι το μέτρο της απόσυρσης των Ι.Χ. που αρχικά είχε ανακοινωθεί ότι θα ίσχυε από το 2010, προωθείται με σκοπό να ισχύσει πιθανότατα στα τέλη Αυγούστου με αρχές Σεπτεμβρίου, με την έκδοση των σχετικών υπουργικών αποφάσεων. Άλλωστε και οι εισαγωγείς αυτοκινήτων είχαν ζητήσει πριν από λίγες ημέρες η απόσυρση να τεθεί σε εφαρμογή αμέσως μετά τη λήξη του μέτρου της μείωσης των τελών ταξινόμησης, που οδήγησε χιλιάδες καταναλωτές στην αγορά μεγάλου κυβισμού (και άρα ενεργοβόρων) οχημάτων. Η συγκεκριμένη κατηγορία καταναλωτών φαίνεται τώρα ότι «τιμωρείται» πολλαπλά για την επιλογή της να αγοράσει αυτοκίνητο μεγάλου κυβισμού! Μόλις πριν από λίγες ημέρες, στο πλαίσιο των εισπρακτικών μέτρων που ανακοίνωσε η κυβέρνηση, τα οχήματα άνω των 1.925 κυβικών εκατοστών επιβαρύνονται με επιπλέον ετήσιο φόρο 150 ευρώ, ενώ τώρα με τα νέα μέτρα δεν θα πληρούν και τους περιβαλλοντικούς όρους για ελεύθερη καθημερινή κυκλοφορία στον Δακτύλιο! Σε αυτόν θα κινούνται χωρίς περιορισμούς τα καινούργια μικρομεσαία αυτοκίνητα που θα εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140 γραμμάρια/χιλιόμετρο. Παράλληλα, ορατός είναι ο κίνδυνος να ενταχθούν τα οχήματα μεγάλου κυβισμού και στα νέα τεκμήρια φορολόγησης που ετοιμάζει ο υπουργός Οικονομίας! Η απόσυρση Ειδικότερα, όσον αφορά το πρόγραμμα της απόσυρσης των παλαιών οχημάτων, όπως ανακοίνωσε χθες ο κ. Σουφλιάς, στόχος είναι η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Σύμφωνα με όλες τις υφιστάμενες μελέτες αξιολόγησης των πηγών ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα αστικά κέντρα, τόνισε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, προκύπτει ότι το μεγαλύτερο ποσοστό (περισσότερο από 70%) στην ατμοσφαιρική ρύπανση παρουσιάζει η οδική κυκλοφορία, κυρίως λόγω του συνεχώς αυξανόμενου αριθμού οχημάτων όλων των τύπων, του υψηλού μέσου όρου ηλικίας των οχημάτων αυτών και των κυκλοφοριακών προβλημάτων που ανακύπτουν. Σημειώνεται ότι ο μέσος όρος ηλικίας των Ι.Χ. αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών αγγίζει σήμερα τα 12 έτη και των βαρέων οχημάτων ξεπερνά τα 17 έτη. Τα κύρια προβλήματα ατμοσφαιρικής ρύπανσης για τα μεγάλα αστικά κέντρα, είπε ο κ. Σουφλιάς, είναι το όζον, τα μικροσωματίδια, το βενζόλιο και τοπικά τα οξείδια του αζώτου.

fimotro

Δεν υπάρχουν σχόλια: