.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ
.
Το "ενημερωτικό σημείωμα" του αρμόδιου εισηγητή Γ. Σκουλά: Τα "ναι μεν, αλλά..." για το επίμαχο νομοσχέδιο που αρχίζει να συζητείται στη Βουλή
Από τον Μαρίνο Πουλάκη
Ξεκινά αύριο Τρίτη στη Βουλή η συζήτηση του επίμαχου νομοσχεδίου για την «ταυτοποίηση των κατόχων και χρηστών εξοπλισμού και υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας», δηλαδή για την ονομαστικοποίηση καρτοκινητών. Ήδη το ΚΚΕ και ο ΣΥΡΙΖΑ έχουν ταχθεί κατά του νομοσχεδίου, ενώ ο ΛΑΟΣ υπέρ.
Από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ, ο εκπρόσωπός του Θανάσης Τσούρας επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί κατά την έναρξη της συζήτησης σήμερα στη Βουλή.
Εμείς αποκαλύπτουμε κατ΄αποκλειστικότητα ολόκληρο το "ενημερωτικό σημείωμα" που ετοίμασε ο αρμόδιος για το θέμα αναπληρωτής εισηγητής του Κοινοβουλευτικού Τομέα Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ, βουλευτής Ηρακλείου Γιάννης Σκουλάς. Από την ανάγνωση του κειμένου, προκύπτει ότι προσπαθεί να ισορροπήσει, με τη λογική του "ναι μεν, αλλά...", σε τεντωμένο σχοινί εκφράζοντας επιφυλάξεις για τις νέες ρυθμίσεις αλλά και δίχως να τις απορρίπτει σαφώς.
Το πλήρες κείμενο έχει ως εξής:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΟΥΛΑΣ. ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΠΑΣΟΚ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
Ενημερωτικό Σημείωμα τον Βουλευτή Ν. Ηρακλείου Γιάννη Γ. Σκουλά για το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών: «Ταυτοποίηση των κατόχων και χρηστών εξοπλισμού και υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας και άλλες διατάξεις».
Εισαγωγικά
Είναι φανερό ότι μετά την συντριπτική ήττα που υπέστη η Ν.Δ. στις Ευρωεκλογές, έχει αποφασίσει να σκληρύνει την στάση της απέναντι στα φαινόμενα της εγκληματικότητας που η ίδια δημιούργησε με την αδυναμία και την ανικανότητα της την τελευταία πενταετία. Την ίδια στιγμή η ραγδαία άνοδος των ποσοστών του ΛΑΟΣ και...
η ξεκάθαρη όσο και ακραία άποψη που εκφράζει για ζητήματα που άπτονται της Δημόσιας Ασφάλειας και Τάξης, έχουν οδηγήσει το Κυβερνών κόμμα να ξεχάσει το θεώρημα του μεσαίου χώρου, να εξοβελίσει κάθε αναφορά στο κέντρο και να ξιφουλκεί στα θολά νερά της ξενοφοβίας, του ρατσισμού, και της δήθεν «ασφάλειας» των πολιτών. Με αυτά τα κίνητρα λοιπόν έρχεται σήμερα να καταθέσει το Νομοσχέδιο αρμοδιότητας του Υπουργείου Μεταφορών που φέρει τον γενικό τίτλο «Ταυτοποίηση των κατόχων και χρηστών εξοπλισμού και υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας και άλλες διατάξεις».
Παρατηρήσεις επί της αρχής
Πρόκειται αναμφίβολα για ένα Νομοσχέδιο που προσπαθεί να ισορροπήσει μεταξύ του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της αντιμετώπισης φαινομένων παραβατικότητας. Σε καμία περίπτωση βέβαια δεν καταφέρνει να κινηθεί σε αυτή την λεπτή γραμμή, καθώς σε μεγάλο βαθμό η λογική του ακουμπάει σε ακροδεξιές πολιτικές. Επί της ουσίας και συνοπτικά, μπορούν να γίνουν οι παρακάτω παρατηρήσεις επί της αρχής:
1. Δεν προηγήθηκε δημόσια διαβούλευση, με αποτέλεσμα η γνώμη των Κοινωνικών Φορέων να λείπει από το τελικό αποτέλεσμα. Ο υποτιθέμενος διάλογος κράτησε μόλις πέντε ημέρες (από 18.06.2009 – 23.06.2009), την στιγμή που σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες διήρκησε μήνες (Μεγάλη Βρετανία) ακόμα και χρόνια (Ισπανία).
2. Κατά την δεύτερη ημέρα συζήτησης του Νομοσχεδίου στη Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων, είχαν προσκληθεί να παραστούν (μετά από παρέμβαση του κ. Τσούρα), η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών, η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών και η ΓΕΣΕΒΕ. Τελικά κανένας από αυτούς τους φορείς δεν προσήλθε και μονάχα ο Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας βρίσκονταν στην αίθουσα. Από το περιστατικό αυτό καταλαβαίνουμε την προχειρότητα και την αποσπασματικότητα του υπό συζήτηση Νομοσχεδίου, αλλά και την αδιαφορία της Ν.Δ. να προχωρήσει σε ένα ολοκληρωμένο δημόσιο διάλογο.
3. Πρόκειται για άλλη μια καθαρά επικοινωνιακού χαρακτήρα πρακτική της Ν.Δ., η οποία βλέποντας την επιτυχία της Ελληνικής Αστυνομίας με την σύλληψη των απαγωγέων του κ. Παναγόπουλου, προσπαθεί να το εκμεταλλευτεί με κάθε τρόπο πολιτικά. Άλλωστε είναι γεγονός ότι περίπου δέκα ημέρες η υπόθεση του «Συνδικάτου του Εγκλήματος», καταλαμβάνει εξέχουσα θέση στα ΜΜΕ, τόσο τα ηλεκτρονικά, όσο και στα έντυπα, με καλύτερο παράδειγμα την κρατική τηλεόραση. Αυτή την ατμόσφαιρα προσπαθεί η Κυβέρνηση να χρησιμοποιήσει για να δείξει ότι η ίδια κάνει βήματα για την πάταξη της εγκληματικότητας.
4. Η Κυβέρνηση διατείνεται ότι με τις διατάξεις του νομοσχεδίου θα κατορθώσει να δώσει ένα καίριο πλήγμα στην εγκληματικότητα. Τα συμπεράσματα που βγαίνουν από την ταυτοποίηση των καρτοκινητών σε άλλες χώρες, είναι ότι αυτό δεν είναι απόλυτο. Για παράδειγμα ο διαπρεπής καθηγητής του LSE Gordon Gow, τονίζει ότι «δεν υπάρχει καμία δημοσιευμένη μελέτη που να επιβεβαιώνει ότι η ταυτοποίηση των καρτοκινητών λειτουργεί ως αποτρεπτικός παράγοντας στην ανάπτυξη του εγκλήματος και της τρομοκρατίας». Την ίδια θέση διατυπώνει και η υπηρεσία προσωπικών δεδομένων του Καναδά.
5. Κινείται στα όρια της συνταγματικότητας, δεδομένου ότι η τροποποίηση εκτελεστικών του Συντάγματος νόμων, επιτρέπεται μόνο στο μέτρο που δεν θίγονται κεκτημένα δικαιώματα που συγκροτούν την παρεχόμενη από το Σύνταγμα στάθμη προστασίας. Εφόσον δηλαδή μια νομοθετική τροποποίηση επιφέρει μείωση της προστασίας συνταγματικού δικαιώματος, όπως στην συγκεκριμένη περίπτωση, υπάρχει παραβίαση του συνταγματικού κεκτημένου, παραβιάζεται το ίδιο το Σύνταγμα.
6. Δεν υπάρχει ζήτημα «νομιμοποίησης του Νομοσχεδίου μέσω του άρθρου 15 της Οδηγίας 2002/58/ΕΚ, όπως η Κυβέρνηση επικαλείται. Επιπρόσθετα να σημειωθεί ότι στις 25 Φεβρουαρίου 2009, οι ευρωβουλευτές του ΠΑΣΟΚ Σταύρος Λαμπρινίδης και Κατερίνα Μπατζελή, κατέθεσαν ερώτηση προς την Επιτροπή για την ύπαρξη ή μη Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας που να επιβάλλει στα κράτη – μέλη την ονομαστικοποίηση των καρτοκινητών τηλεφώνων. Η απάντηση του ο κ. Barrot (Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και υπεύθυνος για θέματα Δικαιοσύνης Ελευθερίας και Ασφάλειας) στις 28/4/09 είναι αποκαλυπτική: «Δεν υφίσταται κοινοτική νομοθεσία που να απαιτεί από τα κράτη μέλη να ταχτοποιούν ονομαστικά τους χρήστες προπληρωμένων καρτών κινητής τηλεφωνίας».
7. Ενδέχεται να δημιουργήσει νέα προβλήματα εγκληματικότητας και παραοικονομίας. Από την στιγμή που σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες και δη γειτονικές μας δεν εφαρμόζονται αντίστοιχα μέτρα για τα καρτοκινητά, μπορεί ο οποιοσδήποτε ενδιαφερόμενος με ένα σύντομο ταξίδι ή διαθέτοντας τις κατάλληλες γνωριμίες να φέρει κάρτες SIM, στην Ελλάδα τις οποίες και μπορεί να χρησιμοποιήσει εκ των υστέρων για εγκληματικούς σκοπούς. Έτσι, ενισχύεται ακόμα περισσότερο η «Μαύρη Αγορά».
8. Θα επιφέρει σημαντικές απώλειες στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και στα περίπτερα όπου ακόμα και σήμερα διακινείται ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των καρτοκινητών. Είναι χαρακτηριστικό ότι όπως τονίζει ο κ. Στεφανόπουλος (Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας), το 80% της πώλησης των καρτών SIM για καρτοκινητά γίνεται εκτός των μαγαζιών της κινητής τηλεφωνίας. Το κόστος για τους μικρομεσαίους αναμένεται λοιπόν να είναι τεράστιο.
9. Δεν μπορεί να γίνει μέσα στο χρονικό διάστημα που η Κυβέρνηση υποστηρίζει. Αυτή την στιγμή υπάρχουν στην Ελλάδα 13.500.000 καρτοκινητά, από τα οποία τα 9.000.000 είναι ενεργά. Οι προτεινόμενες διαδικασίες για την ταυτοποίηση είναι ιδιαίτερα χρονοβόρες. Επιπλέον να σημειωθεί ότι το απόθεμα σε καρτοκινητά φτάνει σήμερα τα 6.000.000 σε 10.000 σημεία πώλησης.
Συνοπτικά
Πρόκειται για μια απεγνωσμένη προσπάθεια της Κυβέρνηση να επιδείξει έργο. Για άλλη μια φορά όπως αποδεικνύεται κατώτερη των περιστάσεων και αδυνατεί να δει την ουσία των πραγμάτων που δεν είναι άλλη από την έκρηξη της εγκληματικότητας, επί της δική της διακυβέρνησης.
Ο εισηγητής του Νομοσχεδίου στην Επιτροπή του Α΄ Θερινού κ. Θανάσης Τσούρας, επιφυλάχθηκε για την τοποθέτηση επι του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια.
Παρατηρήσεις επί των άρθρων
Άρθρο 1 – Σκοπός: Η Ν.Δ. επιμένει ότι με την ταυτοποίηση των καρτοκινητών θα εμπεδώσει ξανά το αίσθημα ασφάλειας στον Ελληνικό λαό. Πρόκειται αναμφίβολα για αερολογίες όπως φάνηκε και στις παρατηρήσεις που έγιναν επί της αρχής.
Άρθρο 2 – Ορισμοί: Εισάγονται οι αναγκαίοι ορισμοί. Προβληματισμό προκαλεί το γεγονός ότι στην έβδομη παράγραφο ζητούνται πολλά περισσότερα στοιχεία από όσα πραγματικά απαιτούνται για την ταυτοποίηση των καρτοκινητών. Σε έγγραφο που απέστειλε η Ένωση Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας, θεωρεί απαραίτητο να απαλειφθούν τα σημεία γ, δ, ε, καθώς βρίσκονται σε αναντιστοιχία με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2006/24/ΕΚ. Παράλληλα, η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, με την 2476/03/04/2007 απόφαση της, κρίνει ότι η διατήρηση της φωτοτυπίας για την ταυτοποίηση των στοιχείων του κατόχου, υπερβαίνει την Αρχή της Αναγκαιότητας και Προσφορότητας των Δεδομένων
Άρθρο 3 - Ταυτοποίηση Συνδρομητή και Χρήστη Κινητού: Πώς μπορούν οι υπάλληλοι των καταστημάτων κινητής τηλεφωνίας να διασταυρώσουν τα στοιχεία των χρηστών, ειδικότερα από την στιγμή που μεταξύ αυτών θα υπάρχουν και αλλοδαποί; Αυτά τα δύο ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα.
Στην 1η παράγραφο του 3ου άρθρου εγείρεται ζήτημα κατά πόσο προχωράμε στην ταυτοποίηση του καρτοκινητού ή ένα βήμα παραπέρα και ζητάμε και την ταυτοποίηση του ίδιου του κινητού. Δεν είναι ξεκάθαρο.
Στην 3η παράγραφο του ίδιου άρθρου, δημιουργούνται ερωτηματικά για το κατά πόσον ο πάροχος θα συλλέγει τα στοιχεία ταυτότητας και αμέσως μετά θα ενεργοποιεί τη σύνδεση, ή η σύνδεση θα ενεργοποιείται αφού γίνει επιβεβαίωση των στοιχείων ταυτότητας.
Στην 5η παράγραφο του άρθρου 3, παραμένει αδιευκρίνιστο το ποιος θα πληρώσει. Δεν υπάρχουν δικλείδες ασφαλείας ότι το κόστος της ταυτοποίησης δεν θα μετακυλιστεί τελικά στον καταναλωτή. Η δήλωση του κ. Στεφανόπουλου στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων ότι: «το κόστος δεν θα μετακυλιστεί στον καταναλωτή με τη πράξη της ταυτοποίησης. Το ευρύτερο κόστος της υλοποίησης αυτής της διαδικασίας, όποιο και εάν είναι θα ανταποκριθεί στα μεγέθη του κλάδου», δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες.
Άρθρο 4 – Υποχρεώσεις Συνδρομητή: Πολλά τα κενά στις περιπτώσεις κατά τις οποίες οι ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού όπως είναι οι ηλικιωμένοι, τα ΑμεΑ, οι ανήλικοι, που αποδεδειγμένα χρησιμοποιούν κινητό και δη καρτοκινητό το χάσουν ή τους το κλέψουν. Τι θα συμβεί σε αυτή την περίπτωση; Που και με ποιον τρόπο θα βρουν αυτοί οι άνθρωποι το δίκιο τους;
Άρθρο 5 – Διατήρηση και Πρόσβαση στα στοιχεία του Συνδρομητή: Πρέπει να αλλάξει η διάταξη που προβλέπει τον χρόνο κράτησης από τον πάροχο των προσωπικών δεδομένων του συνδρομητή, ώστε να είναι σύμφωνη και σύννομη με την 2006/24 Κοινοτική Οδηγία, Άρθρο 6 όπου ορίζεται ότι τα δεδομένα κρατούνται για διάστημα όχι μικρότερο των έξι μηνών και όχι μεγαλύτερο των δύο ετών. Σύμφωνη με αυτή την άποψη είναι και η Ένωση Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας.
Άρθρο 6 – Έλεγχοι και Διοικητικές Κυρώσεις: Αρμόδια για την διενέργεια των ελέγχων ορίζεται η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, που όμως παρουσιάζει τραγικά κενά ανθρώπινου δυναμικού.
Άρθρο 7 – Μεταβατικές διατάξεις: Τίθεται και πάλι ζήτημα ποιος θα πληρώσει το κόστος από την ενημέρωση που υποχρεούνται να κάνουν οι πάροχοι προς τους κατόχους αριθμών ανώνυμων συνδέσεων (με κάθε πρόσφορό μέσο, γραπτά μηνύματα, διαφήμιση
Άρθρο 8 – Τροποποιούμενες Διατάξεις: Με το άρθρο 8 προβλέπεται η τροποποίηση της παραγράφου 7 του άρθρου 5 του ν. 3471/2006, η οποία στη αρχική της μορφή προέβλεπε την υποχρέωση του φορέα παροχής διαθέσιμων στο κοινό υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, στο βαθμό που αυτό είναι τεχνικώς εφικτό να καθιστά δυνατή τη χρήση και πληρωμή των υπηρεσιών αυτών ανωνύμως ή με ψευδώνυμο. Συγκεκριμένα, απαλείφεται ό όρος «χρήση», ενώ διατηρείται η ανωνυμία στην πληρωμή προς διευκόλυνση του δικτύου διανομής και εμπορικής λειτουργίας των παρόχων και του δικτύου διανομής συσκευών και καρτών.
Άρθρο 9 – Χρόνος Έναρξης: Ορίζεται ο χρόνος έναρξης ισχύος των διατάξεων του νόμου μετά τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Παρατηρήσεις επί των Τροπολογιών
1. Τροπολογία για Κάμερες Παρακολούθησης και Δημιουργία Τράπεζας DNA: Η πλέον επικίνδυνη και προβληματική τροπολογία. Καθιστά νόμιμη την χρήση των καμερών και θέτει τις βάσεις για την δημιουργία Τράπεζας DNA.
2. Τροπολογία για την Απαλλαγή Συγκεκριμένων Ναυτιλιακών Εταιρειών από το Φόρο στην Συγκέντρωση Κεφαλαίων: Τροπολογία παλινωδία αφού ουσιαστικά με αυτή η Κυβέρνηση αναιρεί δικό της ψηφισμένο προ δύο μηνών Νομοσχέδιο. Πολλά τα ερωτηματικά για την σκοπιμότητα του.
3. Τροπολογία για Αποζημιώσεις Ιατρών που Αναλαμβάνουν την Εξέταση Υποψήφιων Οδηγών: Προτείνεται η πληρωμή να γίνεται μέσω τω Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων με πόρους που θα κατευθύνονται σε αυτές από το Υπουργείο Μεταφορών. Η Κυβέρνηση και πάλι δίνει αρμοδιότητες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση χωρίς όμως για ακόμα μια φορά να εγγυάται τα οικονομικά κονδύλια για την στήριξη της.
4. Τροπολογία για την Επαναφορά του Καθεστώτος Απαγόρευσης των Δημοσκοπήσεων Μέχρι και 15 ημέρες από τις Εκλογές: Η Ν.Δ. νομοθετεί κατά το δοκούν. Όταν βρίσκεται ψηλά στις δημοσκοπήσεις, θέτει το όριο στις δύο ημέρες, τώρα που η ήττα είναι βέβαιη, το επεκτείνει στις 15 ώστε να μπορέσει να «παίξει» υπόγεια παιχνίδια στην επικείμενη εκλογική αναμέτρηση.
5. Τροπολογία για τους Ιπτάμενους Χειριστές: κινείται σίγουρα προς την θετική κατεύθυνση, ωστόσο είναι φανερό ότι πρόκειται για μια ακόμα προεκλογική παροχή της Ν.Δ. ώστε να δείξει το φιλολαϊκό της πρόσωπο.
Το "ενημερωτικό σημείωμα" του αρμόδιου εισηγητή Γ. Σκουλά: Τα "ναι μεν, αλλά..." για το επίμαχο νομοσχέδιο που αρχίζει να συζητείται στη Βουλή
Από τον Μαρίνο Πουλάκη
Ξεκινά αύριο Τρίτη στη Βουλή η συζήτηση του επίμαχου νομοσχεδίου για την «ταυτοποίηση των κατόχων και χρηστών εξοπλισμού και υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας», δηλαδή για την ονομαστικοποίηση καρτοκινητών. Ήδη το ΚΚΕ και ο ΣΥΡΙΖΑ έχουν ταχθεί κατά του νομοσχεδίου, ενώ ο ΛΑΟΣ υπέρ.
Από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ, ο εκπρόσωπός του Θανάσης Τσούρας επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί κατά την έναρξη της συζήτησης σήμερα στη Βουλή.
Εμείς αποκαλύπτουμε κατ΄αποκλειστικότητα ολόκληρο το "ενημερωτικό σημείωμα" που ετοίμασε ο αρμόδιος για το θέμα αναπληρωτής εισηγητής του Κοινοβουλευτικού Τομέα Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ, βουλευτής Ηρακλείου Γιάννης Σκουλάς. Από την ανάγνωση του κειμένου, προκύπτει ότι προσπαθεί να ισορροπήσει, με τη λογική του "ναι μεν, αλλά...", σε τεντωμένο σχοινί εκφράζοντας επιφυλάξεις για τις νέες ρυθμίσεις αλλά και δίχως να τις απορρίπτει σαφώς.
Το πλήρες κείμενο έχει ως εξής:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΟΥΛΑΣ. ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΠΑΣΟΚ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
Ενημερωτικό Σημείωμα τον Βουλευτή Ν. Ηρακλείου Γιάννη Γ. Σκουλά για το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών: «Ταυτοποίηση των κατόχων και χρηστών εξοπλισμού και υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας και άλλες διατάξεις».
Εισαγωγικά
Είναι φανερό ότι μετά την συντριπτική ήττα που υπέστη η Ν.Δ. στις Ευρωεκλογές, έχει αποφασίσει να σκληρύνει την στάση της απέναντι στα φαινόμενα της εγκληματικότητας που η ίδια δημιούργησε με την αδυναμία και την ανικανότητα της την τελευταία πενταετία. Την ίδια στιγμή η ραγδαία άνοδος των ποσοστών του ΛΑΟΣ και...
η ξεκάθαρη όσο και ακραία άποψη που εκφράζει για ζητήματα που άπτονται της Δημόσιας Ασφάλειας και Τάξης, έχουν οδηγήσει το Κυβερνών κόμμα να ξεχάσει το θεώρημα του μεσαίου χώρου, να εξοβελίσει κάθε αναφορά στο κέντρο και να ξιφουλκεί στα θολά νερά της ξενοφοβίας, του ρατσισμού, και της δήθεν «ασφάλειας» των πολιτών. Με αυτά τα κίνητρα λοιπόν έρχεται σήμερα να καταθέσει το Νομοσχέδιο αρμοδιότητας του Υπουργείου Μεταφορών που φέρει τον γενικό τίτλο «Ταυτοποίηση των κατόχων και χρηστών εξοπλισμού και υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας και άλλες διατάξεις».
Παρατηρήσεις επί της αρχής
Πρόκειται αναμφίβολα για ένα Νομοσχέδιο που προσπαθεί να ισορροπήσει μεταξύ του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της αντιμετώπισης φαινομένων παραβατικότητας. Σε καμία περίπτωση βέβαια δεν καταφέρνει να κινηθεί σε αυτή την λεπτή γραμμή, καθώς σε μεγάλο βαθμό η λογική του ακουμπάει σε ακροδεξιές πολιτικές. Επί της ουσίας και συνοπτικά, μπορούν να γίνουν οι παρακάτω παρατηρήσεις επί της αρχής:
1. Δεν προηγήθηκε δημόσια διαβούλευση, με αποτέλεσμα η γνώμη των Κοινωνικών Φορέων να λείπει από το τελικό αποτέλεσμα. Ο υποτιθέμενος διάλογος κράτησε μόλις πέντε ημέρες (από 18.06.2009 – 23.06.2009), την στιγμή που σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες διήρκησε μήνες (Μεγάλη Βρετανία) ακόμα και χρόνια (Ισπανία).
2. Κατά την δεύτερη ημέρα συζήτησης του Νομοσχεδίου στη Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων, είχαν προσκληθεί να παραστούν (μετά από παρέμβαση του κ. Τσούρα), η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών, η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών και η ΓΕΣΕΒΕ. Τελικά κανένας από αυτούς τους φορείς δεν προσήλθε και μονάχα ο Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας βρίσκονταν στην αίθουσα. Από το περιστατικό αυτό καταλαβαίνουμε την προχειρότητα και την αποσπασματικότητα του υπό συζήτηση Νομοσχεδίου, αλλά και την αδιαφορία της Ν.Δ. να προχωρήσει σε ένα ολοκληρωμένο δημόσιο διάλογο.
3. Πρόκειται για άλλη μια καθαρά επικοινωνιακού χαρακτήρα πρακτική της Ν.Δ., η οποία βλέποντας την επιτυχία της Ελληνικής Αστυνομίας με την σύλληψη των απαγωγέων του κ. Παναγόπουλου, προσπαθεί να το εκμεταλλευτεί με κάθε τρόπο πολιτικά. Άλλωστε είναι γεγονός ότι περίπου δέκα ημέρες η υπόθεση του «Συνδικάτου του Εγκλήματος», καταλαμβάνει εξέχουσα θέση στα ΜΜΕ, τόσο τα ηλεκτρονικά, όσο και στα έντυπα, με καλύτερο παράδειγμα την κρατική τηλεόραση. Αυτή την ατμόσφαιρα προσπαθεί η Κυβέρνηση να χρησιμοποιήσει για να δείξει ότι η ίδια κάνει βήματα για την πάταξη της εγκληματικότητας.
4. Η Κυβέρνηση διατείνεται ότι με τις διατάξεις του νομοσχεδίου θα κατορθώσει να δώσει ένα καίριο πλήγμα στην εγκληματικότητα. Τα συμπεράσματα που βγαίνουν από την ταυτοποίηση των καρτοκινητών σε άλλες χώρες, είναι ότι αυτό δεν είναι απόλυτο. Για παράδειγμα ο διαπρεπής καθηγητής του LSE Gordon Gow, τονίζει ότι «δεν υπάρχει καμία δημοσιευμένη μελέτη που να επιβεβαιώνει ότι η ταυτοποίηση των καρτοκινητών λειτουργεί ως αποτρεπτικός παράγοντας στην ανάπτυξη του εγκλήματος και της τρομοκρατίας». Την ίδια θέση διατυπώνει και η υπηρεσία προσωπικών δεδομένων του Καναδά.
5. Κινείται στα όρια της συνταγματικότητας, δεδομένου ότι η τροποποίηση εκτελεστικών του Συντάγματος νόμων, επιτρέπεται μόνο στο μέτρο που δεν θίγονται κεκτημένα δικαιώματα που συγκροτούν την παρεχόμενη από το Σύνταγμα στάθμη προστασίας. Εφόσον δηλαδή μια νομοθετική τροποποίηση επιφέρει μείωση της προστασίας συνταγματικού δικαιώματος, όπως στην συγκεκριμένη περίπτωση, υπάρχει παραβίαση του συνταγματικού κεκτημένου, παραβιάζεται το ίδιο το Σύνταγμα.
6. Δεν υπάρχει ζήτημα «νομιμοποίησης του Νομοσχεδίου μέσω του άρθρου 15 της Οδηγίας 2002/58/ΕΚ, όπως η Κυβέρνηση επικαλείται. Επιπρόσθετα να σημειωθεί ότι στις 25 Φεβρουαρίου 2009, οι ευρωβουλευτές του ΠΑΣΟΚ Σταύρος Λαμπρινίδης και Κατερίνα Μπατζελή, κατέθεσαν ερώτηση προς την Επιτροπή για την ύπαρξη ή μη Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας που να επιβάλλει στα κράτη – μέλη την ονομαστικοποίηση των καρτοκινητών τηλεφώνων. Η απάντηση του ο κ. Barrot (Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και υπεύθυνος για θέματα Δικαιοσύνης Ελευθερίας και Ασφάλειας) στις 28/4/09 είναι αποκαλυπτική: «Δεν υφίσταται κοινοτική νομοθεσία που να απαιτεί από τα κράτη μέλη να ταχτοποιούν ονομαστικά τους χρήστες προπληρωμένων καρτών κινητής τηλεφωνίας».
7. Ενδέχεται να δημιουργήσει νέα προβλήματα εγκληματικότητας και παραοικονομίας. Από την στιγμή που σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες και δη γειτονικές μας δεν εφαρμόζονται αντίστοιχα μέτρα για τα καρτοκινητά, μπορεί ο οποιοσδήποτε ενδιαφερόμενος με ένα σύντομο ταξίδι ή διαθέτοντας τις κατάλληλες γνωριμίες να φέρει κάρτες SIM, στην Ελλάδα τις οποίες και μπορεί να χρησιμοποιήσει εκ των υστέρων για εγκληματικούς σκοπούς. Έτσι, ενισχύεται ακόμα περισσότερο η «Μαύρη Αγορά».
8. Θα επιφέρει σημαντικές απώλειες στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και στα περίπτερα όπου ακόμα και σήμερα διακινείται ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των καρτοκινητών. Είναι χαρακτηριστικό ότι όπως τονίζει ο κ. Στεφανόπουλος (Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας), το 80% της πώλησης των καρτών SIM για καρτοκινητά γίνεται εκτός των μαγαζιών της κινητής τηλεφωνίας. Το κόστος για τους μικρομεσαίους αναμένεται λοιπόν να είναι τεράστιο.
9. Δεν μπορεί να γίνει μέσα στο χρονικό διάστημα που η Κυβέρνηση υποστηρίζει. Αυτή την στιγμή υπάρχουν στην Ελλάδα 13.500.000 καρτοκινητά, από τα οποία τα 9.000.000 είναι ενεργά. Οι προτεινόμενες διαδικασίες για την ταυτοποίηση είναι ιδιαίτερα χρονοβόρες. Επιπλέον να σημειωθεί ότι το απόθεμα σε καρτοκινητά φτάνει σήμερα τα 6.000.000 σε 10.000 σημεία πώλησης.
Συνοπτικά
Πρόκειται για μια απεγνωσμένη προσπάθεια της Κυβέρνηση να επιδείξει έργο. Για άλλη μια φορά όπως αποδεικνύεται κατώτερη των περιστάσεων και αδυνατεί να δει την ουσία των πραγμάτων που δεν είναι άλλη από την έκρηξη της εγκληματικότητας, επί της δική της διακυβέρνησης.
Ο εισηγητής του Νομοσχεδίου στην Επιτροπή του Α΄ Θερινού κ. Θανάσης Τσούρας, επιφυλάχθηκε για την τοποθέτηση επι του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια.
Παρατηρήσεις επί των άρθρων
Άρθρο 1 – Σκοπός: Η Ν.Δ. επιμένει ότι με την ταυτοποίηση των καρτοκινητών θα εμπεδώσει ξανά το αίσθημα ασφάλειας στον Ελληνικό λαό. Πρόκειται αναμφίβολα για αερολογίες όπως φάνηκε και στις παρατηρήσεις που έγιναν επί της αρχής.
Άρθρο 2 – Ορισμοί: Εισάγονται οι αναγκαίοι ορισμοί. Προβληματισμό προκαλεί το γεγονός ότι στην έβδομη παράγραφο ζητούνται πολλά περισσότερα στοιχεία από όσα πραγματικά απαιτούνται για την ταυτοποίηση των καρτοκινητών. Σε έγγραφο που απέστειλε η Ένωση Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας, θεωρεί απαραίτητο να απαλειφθούν τα σημεία γ, δ, ε, καθώς βρίσκονται σε αναντιστοιχία με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2006/24/ΕΚ. Παράλληλα, η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, με την 2476/03/04/2007 απόφαση της, κρίνει ότι η διατήρηση της φωτοτυπίας για την ταυτοποίηση των στοιχείων του κατόχου, υπερβαίνει την Αρχή της Αναγκαιότητας και Προσφορότητας των Δεδομένων
Άρθρο 3 - Ταυτοποίηση Συνδρομητή και Χρήστη Κινητού: Πώς μπορούν οι υπάλληλοι των καταστημάτων κινητής τηλεφωνίας να διασταυρώσουν τα στοιχεία των χρηστών, ειδικότερα από την στιγμή που μεταξύ αυτών θα υπάρχουν και αλλοδαποί; Αυτά τα δύο ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα.
Στην 1η παράγραφο του 3ου άρθρου εγείρεται ζήτημα κατά πόσο προχωράμε στην ταυτοποίηση του καρτοκινητού ή ένα βήμα παραπέρα και ζητάμε και την ταυτοποίηση του ίδιου του κινητού. Δεν είναι ξεκάθαρο.
Στην 3η παράγραφο του ίδιου άρθρου, δημιουργούνται ερωτηματικά για το κατά πόσον ο πάροχος θα συλλέγει τα στοιχεία ταυτότητας και αμέσως μετά θα ενεργοποιεί τη σύνδεση, ή η σύνδεση θα ενεργοποιείται αφού γίνει επιβεβαίωση των στοιχείων ταυτότητας.
Στην 5η παράγραφο του άρθρου 3, παραμένει αδιευκρίνιστο το ποιος θα πληρώσει. Δεν υπάρχουν δικλείδες ασφαλείας ότι το κόστος της ταυτοποίησης δεν θα μετακυλιστεί τελικά στον καταναλωτή. Η δήλωση του κ. Στεφανόπουλου στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων ότι: «το κόστος δεν θα μετακυλιστεί στον καταναλωτή με τη πράξη της ταυτοποίησης. Το ευρύτερο κόστος της υλοποίησης αυτής της διαδικασίας, όποιο και εάν είναι θα ανταποκριθεί στα μεγέθη του κλάδου», δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες.
Άρθρο 4 – Υποχρεώσεις Συνδρομητή: Πολλά τα κενά στις περιπτώσεις κατά τις οποίες οι ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού όπως είναι οι ηλικιωμένοι, τα ΑμεΑ, οι ανήλικοι, που αποδεδειγμένα χρησιμοποιούν κινητό και δη καρτοκινητό το χάσουν ή τους το κλέψουν. Τι θα συμβεί σε αυτή την περίπτωση; Που και με ποιον τρόπο θα βρουν αυτοί οι άνθρωποι το δίκιο τους;
Άρθρο 5 – Διατήρηση και Πρόσβαση στα στοιχεία του Συνδρομητή: Πρέπει να αλλάξει η διάταξη που προβλέπει τον χρόνο κράτησης από τον πάροχο των προσωπικών δεδομένων του συνδρομητή, ώστε να είναι σύμφωνη και σύννομη με την 2006/24 Κοινοτική Οδηγία, Άρθρο 6 όπου ορίζεται ότι τα δεδομένα κρατούνται για διάστημα όχι μικρότερο των έξι μηνών και όχι μεγαλύτερο των δύο ετών. Σύμφωνη με αυτή την άποψη είναι και η Ένωση Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας.
Άρθρο 6 – Έλεγχοι και Διοικητικές Κυρώσεις: Αρμόδια για την διενέργεια των ελέγχων ορίζεται η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, που όμως παρουσιάζει τραγικά κενά ανθρώπινου δυναμικού.
Άρθρο 7 – Μεταβατικές διατάξεις: Τίθεται και πάλι ζήτημα ποιος θα πληρώσει το κόστος από την ενημέρωση που υποχρεούνται να κάνουν οι πάροχοι προς τους κατόχους αριθμών ανώνυμων συνδέσεων (με κάθε πρόσφορό μέσο, γραπτά μηνύματα, διαφήμιση
Άρθρο 8 – Τροποποιούμενες Διατάξεις: Με το άρθρο 8 προβλέπεται η τροποποίηση της παραγράφου 7 του άρθρου 5 του ν. 3471/2006, η οποία στη αρχική της μορφή προέβλεπε την υποχρέωση του φορέα παροχής διαθέσιμων στο κοινό υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, στο βαθμό που αυτό είναι τεχνικώς εφικτό να καθιστά δυνατή τη χρήση και πληρωμή των υπηρεσιών αυτών ανωνύμως ή με ψευδώνυμο. Συγκεκριμένα, απαλείφεται ό όρος «χρήση», ενώ διατηρείται η ανωνυμία στην πληρωμή προς διευκόλυνση του δικτύου διανομής και εμπορικής λειτουργίας των παρόχων και του δικτύου διανομής συσκευών και καρτών.
Άρθρο 9 – Χρόνος Έναρξης: Ορίζεται ο χρόνος έναρξης ισχύος των διατάξεων του νόμου μετά τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Παρατηρήσεις επί των Τροπολογιών
1. Τροπολογία για Κάμερες Παρακολούθησης και Δημιουργία Τράπεζας DNA: Η πλέον επικίνδυνη και προβληματική τροπολογία. Καθιστά νόμιμη την χρήση των καμερών και θέτει τις βάσεις για την δημιουργία Τράπεζας DNA.
2. Τροπολογία για την Απαλλαγή Συγκεκριμένων Ναυτιλιακών Εταιρειών από το Φόρο στην Συγκέντρωση Κεφαλαίων: Τροπολογία παλινωδία αφού ουσιαστικά με αυτή η Κυβέρνηση αναιρεί δικό της ψηφισμένο προ δύο μηνών Νομοσχέδιο. Πολλά τα ερωτηματικά για την σκοπιμότητα του.
3. Τροπολογία για Αποζημιώσεις Ιατρών που Αναλαμβάνουν την Εξέταση Υποψήφιων Οδηγών: Προτείνεται η πληρωμή να γίνεται μέσω τω Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων με πόρους που θα κατευθύνονται σε αυτές από το Υπουργείο Μεταφορών. Η Κυβέρνηση και πάλι δίνει αρμοδιότητες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση χωρίς όμως για ακόμα μια φορά να εγγυάται τα οικονομικά κονδύλια για την στήριξη της.
4. Τροπολογία για την Επαναφορά του Καθεστώτος Απαγόρευσης των Δημοσκοπήσεων Μέχρι και 15 ημέρες από τις Εκλογές: Η Ν.Δ. νομοθετεί κατά το δοκούν. Όταν βρίσκεται ψηλά στις δημοσκοπήσεις, θέτει το όριο στις δύο ημέρες, τώρα που η ήττα είναι βέβαιη, το επεκτείνει στις 15 ώστε να μπορέσει να «παίξει» υπόγεια παιχνίδια στην επικείμενη εκλογική αναμέτρηση.
5. Τροπολογία για τους Ιπτάμενους Χειριστές: κινείται σίγουρα προς την θετική κατεύθυνση, ωστόσο είναι φανερό ότι πρόκειται για μια ακόμα προεκλογική παροχή της Ν.Δ. ώστε να δείξει το φιλολαϊκό της πρόσωπο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου