Κυριακή 20 Ιουνίου 2010

ΕΝΑ ΠΟΛΥ ΦΙΛΟΔΟΞΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΑΘΗΝΑ...


Ρεπορτάζ : Γιώργιος Λιάλιος
(από την Καθημερινή της Κυριακής)
Εξήντα χρόνια πριν, βγαίνοντας από την κατοχή και τον εμφύλιο, η Ελλάδα και η πρωτεύουσά της είχαν απελπισμένα ανάγκη από ένα όραμα που να εκφράζει την αισιοδοξία και την ορμή μιας νέας αρχής. Σήμερα, η...
ανάγκη ενός οράματος για την Αθήνα παραμένει σχεδόν το ίδιο επίκαιρη. Αυτή τη φορά για μια πιο «ανθρώπινη» καθημερινότητα: με περισσότερη ασφάλεια και σαφώς περισσότερο και καλύτερο ελεύθερο χώρο. Το σχέδιο «Αθήνα - Αττική 2014» που παρουσίασε προ ημερών το υπουργείο Περιβάλλοντος φιλοδοξεί να απαντήσει σε ορισμένα από τα χρονίζοντα ζητήματα της πρωτεύουσας, κυρίως μέσω σημειακών παρεμβάσεων. Zητούμενο όμως παραμένει το πέρασμα από τη θεωρία στην πράξη, και μάλιστα άμεσα. Οσο και αν ακούγεται παράδοξο, η οικονομική κρίση και η συνακόλουθη ανάσχεση της οικοδομικής δραστηριότητας δημιουργούν την ευκαιρία να υπάρξουν τομές. Το θέμα είναι να μη μείνει ανεκμετάλλευτη.
Οι επιστήμονες -χωροτάκτες, πολεοδόμοι, αρχιτέκτονες- που ασχολούνται με τα ζητήματα της πρωτεύουσας δείχνουν το ίδιο καχύποπτοι με τους υπόλοιπους Αθηναίους. «Θα προτιμούσα να είχα ακούσει μερικά πρώτα στοιχεία για τον στρατηγικό σχεδιασμό του συνόλου της πρωτεύουσας. Nα μας έδιναν ένα όραμα.
Αντ' αυτού ακούσαμε εξαγγελίες αποσπασματικών μέτρων, που είναι μεν προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά στη συντριπτική τους πλειονότητα αναφέρονται σε παρεμβάσεις στον υφιστάμενο δημόσιο χώρο», λέει στην «Κ» ο κ. Θανάσης Αραβαντινός, ομότιμος καθηγητής Πολεοδομίας στο ΕΜΠ. «Δεν διαφωνώ με τα θέματα ουσίας, όπως τις πεζοδρομήσεις και τις αναπλάσεις πλατειών. Το πρόβλημα είναι όμως ότι πολλά από τα συγκεκριμένα έργα εξαγγέλλονται εδώ και 35 χρόνια!», προσθέτει η αρχιτέκτων - πολεοδόμος κ. Ράνια Κλουτσινιώτη.
Ποια είναι, λοιπόν, η πρόταση του υπουργείου Περιβάλλοντος; Το πρόγραμμα «Αθήνα - Αττική 2014» περιλαμβάνει σειρά δράσεων (άλλες τοπικού χαρακτήρα και άλλες γενικές) ανάμεσα στις οποίες:
- Η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου, μέσω της οποίας θα διέλθει το τραμ έως την οδό Πατησίων. Η σχετική πρόταση είχε για πρώτη φορά εξαγγελθεί από τον Αντώνη Τρίτση στις αρχές της δεκαετίας του '80. «Αν αντιμετωπιστεί σωστά η κίνηση των ΙΧ, θα είναι το πιο καταλυτικό έργο για την ανάδειξη της φυσιογνωμίας της πόλης», σχολιάζει στην «Κ» ο αρχιτέκτονας κ. Δημ. Διαμαντόπουλος, που έφερε σε πέρας την πεζοδρόμηση της Αποστόλου Παύλου. «Πρεπει όμως να μελετηθεί καλά για να μη γίνει μια περιοχή που θα ερημώνει το βράδυ», συμπληρώνει ο κ. Αραβαντινός.
- Η ανάπλαση πλατειών σε προβληματικές περιοχές του κέντρου (Θεάτρου, Αγίου Παντελεήμονα κ. α.). «Οι αναπλάσεις χρειάζονται, αλλά από μόνες τους δεν πρόκειται να λύσουν το πρόβλημα που είναι κατά βάση οικονομικό. Πρέπει να συνοδευτούν από άλλα μέτρα, ώστε να μην απαξιωθούν», σχολιάζει στην «Κ» η κ. Πολυξένη Κοσμάκη, διευθύντρια του τομέα Πολεοδομίας και Χωροταξίας στο τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ.
- Νέα πρόταση για το Ελληνικό έως το τέλος του έτους. «Μια βιώσιμη λύση θα ήταν να γίνει πάρκο η μισή έκταση και στην άλλη μισή να μεταφερθούν τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα (ώστε να μην εμπλακείς σε απαλλοτριώσεις) από ακίνητα σε πυκνοκατοικημένες περιοχές του κέντρου, τα οποία θα κατεδαφιστούν», λέει ο κ. Αραβαντινός. «Η χρησιμοποίηση του Ελληνικού για να υποστηριχθούν αναβαθμίσεις στο αστικό περιβάλλον κεντρικών περιοχών είναι μονόδρομος», εκτιμά η κ. Κοσμάκη.
- Επιστροφή παραγωγικών δραστηριοτήτων στον Ελαιώνα. «Θα αποδειχθεί δύσκολο. Χρειάζεται έναν φορέα που να ασχοληθεί διεξοδικά με το θέμα», λέει η κ. Κλουτσινιώτη.
Χωρίς να αποδοκιμάζουν τις επιμέρους δράσεις, οι επιστήμονες πιστεύουν ότι η εποχή προσφέρεται για δραστικές αποφάσεις. «Υπάρχουν τόσοι περιορισμοί αυτή την περίοδο, που δυσχεραίνουν τον μακροχρόνιο σχεδιασμό. Θα ήθελα όμως να δω τη μείωση των όρων δόμησης, κάτι που μόνο ο Στέφανος Μάνος είχε καταφέρει να κάνει, ώστε με τα χρόνια να επανέλθει η ανθρώπινη κλίμακα στις συνοικίες», παρατηρεί ο κ. Διαμαντόπουλος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: