Τι προβλέπει ο νέος αναπτυξιακός νομός
Ώθηση στην επενδυτική δραστηριότητα, που τόσο έχουν ανάγκη η ελληνική οικονομία και η κοινωνία γενικότερα, επιχειρεί να δώσει η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κυρία Λούκα Κατσέλη με τον νέο αναπτυξιακό νόμο, τις βασικές διατάξεις και τη φιλοσοφία του οποίου παρουσιάζει σήμερα το «business stories». Ο νέος νόμος έχει προγραμματιστεί να συζητηθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο την ερχόμενη Τρίτη και χαρακτηρίζεται από σημαντικές τομές, με κυριότερη το γεγονός ότι παρέχεται η δυνατότητα απαλλαγής φόρου από το σύνολο των κερδών που πραγματοποιούνται μέχρι να συμπληρωθεί το ποσό της ενίσχυσης που θα λάμβανε ο επενδυτής αν εντασσόταν στο καθεστώς της απλής επιχορήγησης.
Για παράδειγμα, μια επένδυση της τάξης των 100 εκατ. ευρώ ανάλογα με τα χαρακτηριστικά της θα εντασσόταν σε καθεστώς επιχορήγησης με 40%. Αν ο επενδυτής επιλέξει τη συγκεκριμένη ρύθμιση, δεν θα πληρώνει φόρο μέχρι η συγκεκριμένη επένδυση να φτάσει να αποδώσει κέρδη 40 εκατ. ευρώ!
Η λογική των φοροαπαλλαγών έχει εφαρμοστεί με ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα σε πολλές χώρες, με χαρακτηριστικότερο ίσως παράδειγμα την άσπονδη φίλη μας Τουρκία.
Με τη συγκεκριμένη παρέμβαση το υπουργείο Οικονομίας, πέραν της τόνωσης των ιδιωτικών επενδύσεων, στοχεύει στην αποφυγή της άμεσης διάθεσης ρευστότητας από δημόσιους πόρους, οι οποίοι είναι γνωστό ότι στο πλαίσιο του επικαιροποιημένου Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης έχουν περιοριστεί σημαντικά. Επιπλέον, με τον νέο αναπτυξιακό νόμο το υπουργείο στοχεύει:
■ Στην ποιοτική και αποτελεσματική παραγωγή στον τόπο,μέσα από την προώθηση επενδύσεων και εξαγωγών.
■ Στην επικέντρωση στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των επενδύσεων.
■ Στην προώθηση ενός νέου επιχειρηματικού προτύπου το οποίο θα βασίζεται στην ανταγωνιστικότητα, στην ποιότητα, στην εξωστρέφεια, στην καινοτομία, στην παραγωγική αναδιάρθρωση, στην πράσινη επιχειρηματικότητα και στην αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο για την προώθηση της ισόρροπης ανάπτυξης στη χώρα.
■ Στην εισαγωγή νέων διαδικασιών ελέγχου, οι οποίες υπηρετούν τη διαφάνεια και την αξιοπιστία στην αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων.
Ποια θα είναι η ενίσχυση κατά νομό και περιφέρεια
Για όλα τα επενδυτικά σχέδια τηρούνται τα όρια του εγκεκριμένου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων 2007-2013, αλλά αίρονται οι ενδοπεριφερειακές αδικίες του, με εξασφάλιση πρόσθετων πόρων ύψους 20% του συνολικού προϋπολογισμού. Το ποσοστό ενίσχυσης κάθε επενδυτικού σχεδίου εξαρτάται από το μέγεθος της επιχείρησης και τον νομό στον οποίο υλοποιείται. Για τον καθορισμό των ποσοστών ενίσχυσης χρησιμοποιείται ως βάση το κατά κεφαλήν ΑΕΠ κάθε νομού σε σχέση με το αντίστοιχο της χώρας, ενώ η επικράτεια χωρίζεται σε τρεις ζώνες κινήτρων. Οι νομοί οι οποίοι έχουν κατά κεφαλήν ΑΕΠ πολύ υψηλότερο από τον εθνικό μέσο όρο ενισχύονται με ποσοστά 15%, 20% και 25% για μεγάλες, μεσαίες και μικρές - πολύ μικρές επιχειρήσεις αντίστοιχα. Οι νομοί με κατά κεφαλή ΑΕΠ μεγαλύτερο από το 70% του μέσου όρου της χώρας ενισχύονται με ποσοστά 30%, 35% και 40% αντίστοιχα.
Τέλος, οι νομοί με κατά κεφαλή ΑΕΠ μικρότερο από το 70% του μέσου όρου της χώρας, τα νησιά του Αιγαίου και Ιονίου πελάγους, συμπεριλαμβανομένων των Κυθήρων, καθώς και οι παραμεθόριοι νομοί της χώρας ενισχύονται με ποσοστά 40%, 45% και 50% αντίστοιχα.
Ανωνυμία στους αξιολογητές και όλα στο Διαδίκτυο
Η διαδικασία προσκλήσεων θα διενεργείται δύο φορές ετησίως εντός δύο εξαμηνιαίων περιόδων με τις αιτήσεις υπαγωγής να υποβάλλονται τον Ιανουάριο και τον Ιούλιο κάθε έτους.
Για την προαγωγή της διαφάνειας, ο νέος νόμος προβλέπει:
■ Τον διαχωρισμό του Μητρώου Αξιολογητών και Ελεγκτών.
■ Την τυχαία επιλογή ατόμων από το Μητρώο Πιστοποιημένων Αξιολογητών. Αν η απόκλιση των δύο βαθμών υπερβαίνει το 20% της συνολικής κλίμακας σε πάνω από τρία κριτήρια αξιολόγησης, ανατίθεται η αξιολόγηση σε τρίτο αξιολογητή, ο οποίος ορίζει την τελική βαθμολογία που θα κινείται υποχρεωτικά μέσα στο εύρος των αρχικών βαθμών. Στο μητρώο περιλαμβάνονται αξιολογητές τόσο από τις αρμόδιες υπηρεσίες όσο και εξωτερικοί ή και εμπειρογνώμονες σε ειδικά θέματα.
■ Τη διατήρηση της ανωνυμίας του αξιολογητή καθ’ όλη τη διαδικασία αξιολόγησης των προτάσεων. Στην περίπτωση που απαιτηθούν περαιτέρω διευκρινίσεις η σχετική επικοινωνία θα πραγματοποιείται μόνο μέσω του γραφείου εξυπηρέτησης επενδυτών και όχι απευθείας με τους αξιολογητές.
■ Την ανάρτηση της υποβολής και της εξέλιξης του κάθε επενδυτικού φακέλου στο Διαδίκτυο.
■ Την παρακολούθηση της επένδυσης μετά την ολοκλήρωση.
■ Τη σύσταση Συμβουλίου Παρακολούθησης και Αξιολόγησης της εφαρμογής του νόμου για τη λογοδοσία και την αποτελεσματικότητα του νόμου. Το συμβούλιο θα απαρτίζεται από υπηρεσιακούς.
Περισσότερη αποκέντρωση στη Βόρεια Ελλάδα
Τα επενδυτικά σχέδια ύψους μέχρι 3 εκατ. ευρώ υποβάλλονται, αξιολογούνται και ελέγχονται από τις διευθύνσεις Σχεδιασμού και Ανάπτυξης των Περιφερειών.
Τα επενδυτικά σχέδια άνω του ύψους αυτού υποβάλλονται, αξιολογούνται και ελέγχονται από τη Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, ενώ τα επενδυτικά προγράμματα που πραγματοποιούνται στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Δυτικής Μακεδονίας από την Επιχειρησιακή Μονάδα Ανάπτυξης του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Με βάση τον σχεδιασμό του υπουργείου προβλέπεται μέχρι το τέλος του 2010 να έχει ολοκληρωθεί η έκδοση των απαραίτητων κανονιστικών υπουργικών αποφάσεων ώστε να υποβληθούν οι πρώτες αιτήσεις το 2011.
Για παράδειγμα, μια επένδυση της τάξης των 100 εκατ. ευρώ ανάλογα με τα χαρακτηριστικά της θα εντασσόταν σε καθεστώς επιχορήγησης με 40%. Αν ο επενδυτής επιλέξει τη συγκεκριμένη ρύθμιση, δεν θα πληρώνει φόρο μέχρι η συγκεκριμένη επένδυση να φτάσει να αποδώσει κέρδη 40 εκατ. ευρώ!
Η λογική των φοροαπαλλαγών έχει εφαρμοστεί με ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα σε πολλές χώρες, με χαρακτηριστικότερο ίσως παράδειγμα την άσπονδη φίλη μας Τουρκία.
Με τη συγκεκριμένη παρέμβαση το υπουργείο Οικονομίας, πέραν της τόνωσης των ιδιωτικών επενδύσεων, στοχεύει στην αποφυγή της άμεσης διάθεσης ρευστότητας από δημόσιους πόρους, οι οποίοι είναι γνωστό ότι στο πλαίσιο του επικαιροποιημένου Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης έχουν περιοριστεί σημαντικά. Επιπλέον, με τον νέο αναπτυξιακό νόμο το υπουργείο στοχεύει:
■ Στην ποιοτική και αποτελεσματική παραγωγή στον τόπο,μέσα από την προώθηση επενδύσεων και εξαγωγών.
■ Στην επικέντρωση στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των επενδύσεων.
■ Στην προώθηση ενός νέου επιχειρηματικού προτύπου το οποίο θα βασίζεται στην ανταγωνιστικότητα, στην ποιότητα, στην εξωστρέφεια, στην καινοτομία, στην παραγωγική αναδιάρθρωση, στην πράσινη επιχειρηματικότητα και στην αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο για την προώθηση της ισόρροπης ανάπτυξης στη χώρα.
■ Στην εισαγωγή νέων διαδικασιών ελέγχου, οι οποίες υπηρετούν τη διαφάνεια και την αξιοπιστία στην αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων.
Ποια θα είναι η ενίσχυση κατά νομό και περιφέρεια
Για όλα τα επενδυτικά σχέδια τηρούνται τα όρια του εγκεκριμένου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων 2007-2013, αλλά αίρονται οι ενδοπεριφερειακές αδικίες του, με εξασφάλιση πρόσθετων πόρων ύψους 20% του συνολικού προϋπολογισμού. Το ποσοστό ενίσχυσης κάθε επενδυτικού σχεδίου εξαρτάται από το μέγεθος της επιχείρησης και τον νομό στον οποίο υλοποιείται. Για τον καθορισμό των ποσοστών ενίσχυσης χρησιμοποιείται ως βάση το κατά κεφαλήν ΑΕΠ κάθε νομού σε σχέση με το αντίστοιχο της χώρας, ενώ η επικράτεια χωρίζεται σε τρεις ζώνες κινήτρων. Οι νομοί οι οποίοι έχουν κατά κεφαλήν ΑΕΠ πολύ υψηλότερο από τον εθνικό μέσο όρο ενισχύονται με ποσοστά 15%, 20% και 25% για μεγάλες, μεσαίες και μικρές - πολύ μικρές επιχειρήσεις αντίστοιχα. Οι νομοί με κατά κεφαλή ΑΕΠ μεγαλύτερο από το 70% του μέσου όρου της χώρας ενισχύονται με ποσοστά 30%, 35% και 40% αντίστοιχα.
Τέλος, οι νομοί με κατά κεφαλή ΑΕΠ μικρότερο από το 70% του μέσου όρου της χώρας, τα νησιά του Αιγαίου και Ιονίου πελάγους, συμπεριλαμβανομένων των Κυθήρων, καθώς και οι παραμεθόριοι νομοί της χώρας ενισχύονται με ποσοστά 40%, 45% και 50% αντίστοιχα.
Ανωνυμία στους αξιολογητές και όλα στο Διαδίκτυο
Η διαδικασία προσκλήσεων θα διενεργείται δύο φορές ετησίως εντός δύο εξαμηνιαίων περιόδων με τις αιτήσεις υπαγωγής να υποβάλλονται τον Ιανουάριο και τον Ιούλιο κάθε έτους.
Για την προαγωγή της διαφάνειας, ο νέος νόμος προβλέπει:
■ Τον διαχωρισμό του Μητρώου Αξιολογητών και Ελεγκτών.
■ Την τυχαία επιλογή ατόμων από το Μητρώο Πιστοποιημένων Αξιολογητών. Αν η απόκλιση των δύο βαθμών υπερβαίνει το 20% της συνολικής κλίμακας σε πάνω από τρία κριτήρια αξιολόγησης, ανατίθεται η αξιολόγηση σε τρίτο αξιολογητή, ο οποίος ορίζει την τελική βαθμολογία που θα κινείται υποχρεωτικά μέσα στο εύρος των αρχικών βαθμών. Στο μητρώο περιλαμβάνονται αξιολογητές τόσο από τις αρμόδιες υπηρεσίες όσο και εξωτερικοί ή και εμπειρογνώμονες σε ειδικά θέματα.
■ Τη διατήρηση της ανωνυμίας του αξιολογητή καθ’ όλη τη διαδικασία αξιολόγησης των προτάσεων. Στην περίπτωση που απαιτηθούν περαιτέρω διευκρινίσεις η σχετική επικοινωνία θα πραγματοποιείται μόνο μέσω του γραφείου εξυπηρέτησης επενδυτών και όχι απευθείας με τους αξιολογητές.
■ Την ανάρτηση της υποβολής και της εξέλιξης του κάθε επενδυτικού φακέλου στο Διαδίκτυο.
■ Την παρακολούθηση της επένδυσης μετά την ολοκλήρωση.
■ Τη σύσταση Συμβουλίου Παρακολούθησης και Αξιολόγησης της εφαρμογής του νόμου για τη λογοδοσία και την αποτελεσματικότητα του νόμου. Το συμβούλιο θα απαρτίζεται από υπηρεσιακούς.
Περισσότερη αποκέντρωση στη Βόρεια Ελλάδα
Τα επενδυτικά σχέδια ύψους μέχρι 3 εκατ. ευρώ υποβάλλονται, αξιολογούνται και ελέγχονται από τις διευθύνσεις Σχεδιασμού και Ανάπτυξης των Περιφερειών.
Τα επενδυτικά σχέδια άνω του ύψους αυτού υποβάλλονται, αξιολογούνται και ελέγχονται από τη Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, ενώ τα επενδυτικά προγράμματα που πραγματοποιούνται στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Δυτικής Μακεδονίας από την Επιχειρησιακή Μονάδα Ανάπτυξης του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Με βάση τον σχεδιασμό του υπουργείου προβλέπεται μέχρι το τέλος του 2010 να έχει ολοκληρωθεί η έκδοση των απαραίτητων κανονιστικών υπουργικών αποφάσεων ώστε να υποβληθούν οι πρώτες αιτήσεις το 2011.
Ποιοι και πώς θα πάρουν τα λεφτά
- Οι μορφές ενίσχυσης περιλαμβάνουν: επιχορήγηση κεφαλαίου, επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης, επιχορήγηση χρεολυσίου μακροπρόθεσμου δανείου, επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης και, κυρίως, το κίνητρο της φορολογικής απαλλαγής, το οποίο, όπως εξηγήσαμε, διαφοροποιείται σημαντικά από το καθεστώς που ίσχυε μέχρι σήμερα. Αξίζει εδώ να σημειωθεί πως και οι προτάσεις που στοχεύουν στη φοροαπαλλαγή υποβάλλονται και αξιολογούνται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο με τον οποίο γίνεται για όλες τις προτάσεις που εντάσσονται στα λοιπά καθεστώτα επιχορήγησης και έχουν ως μοναδική προϋπόθεση για την υπαγωγή τους στον αναπτυξιακό νόμο την πλήρωση των κριτηρίων φερεγγυότητας του φορέα και τη συγκέντρωση βαθμολογίας ανώτερης από το 50% της μέγιστης δυνατής βαθμολογίας.
- Η καταβολή των ενισχύσεων πραγματοποιείται σε τέσσερις φάσεις: α) προκαταβολή μέχρι 25% με την υπαγωγή του επενδυτικού σχεδίου, β) καταβολή μέχρι 25% επιπλέον με την ολοκλήρωση του 50% της συνολικής επένδυσης, γ) καταβολή επιπλέον 40% (και ό,τι δεν έχει εισπραχθεί κατά τις πρώτες δύο φάσεις) μετά τον έλεγχο ολοκλήρωσης του έργου και δ) το υπόλοιπο 10% καταβάλλεται μετά το πέρας της τριετίας από την ολοκλήρωση και εφόσον έχουν τηρηθεί τα προβλεπόμενα. Στο επιτελείο της κυρίας Κατσέλη θεωρούν ότι ο συγκεκριμένος τρόπος καταβολής καθιστά το νέο νόμο ενεργητικό και όχι παθητικό, όπως ήταν ο προηγούμενος, καθώς θα παρακολουθείται η λειτουργία της ενισχυόμενης επιχείρησης και μετά την ολοκλήρωση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου