Απολύσεις και μετατάξεις το «τίμημα» της υστέρησης εσόδων και της φοροδιαφυγής
Μεγάλες ανατροπές και επώδυνες συνέπειες για χιλιάδες εργαζομένους στον στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα φέρνει η υστέρηση στην είσπραξη των φορολογικών εσόδων και η διεύρυνση του ελλείμματος του 2009 και του 2010. Ο προϋπολογισμός κινείται πλέον εκτός στόχων και … ρυθμιστής των εξελίξεων αποδεικνύεται η Eurostat που την ερχόμενη Δευτέρα θα ανακοινώσει το τελικό (;) ύψος του δημοσίου ελλείμματος.
Μεγάλωσε η «μαύρη τρύπα»
Ήδη πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του τρέχοντος προϋπολογισμού, η «μαύρη τρύπα» στον κρατικό προϋπολογισμό αυξήθηκε κατά το 1,1 δισ. ευρώ τον μήνα Οκτώβριο, λόγω της υστέρησης των εσόδων που –σύμφωνα με τις προβλέψεις κυβερνητικού αξιωματούχου στο πρακτορείο Reuters- στο τέλος της χρονιάς θα φθάσει τα 2 δισ. ευρώ έναντι των στόχων. Και αυτό επειδή, παρά την αύξηση των εισπράξεων από το ΦΠΑ ξεπερνά το 15%, οι συνολικές εισπράξεις αυξήθηκαν μόλις 3,7% αντί 8,7% που προέβλεπε ο Προϋπολογισμός.
Για το λόγο αυτό άμεσα η κυβέρνηση, ταυτόχρονα με την υποβολή του νέου κρατικού προϋπολογισμού στις 18 Νοεμβρίου, σπεύδει να αναθεωρήσει τους στόχους που έθετε στο Μνημόνιο. Στο έλλειμμα του 2010 θα ενσωματώσει τότε και άλλα 0,7-1 δισ. ευρώ από τις επιπτώσεις της αναθεώρησης προς τα πάνω και του ελλείμματος από τη Eurostat.
Στο συρτάρι οι παλαιοί σχεδιασμοί
Στο συρτάρι μπαίνουν έτσι οι παλαιοί σχεδιασμοί που περιλάμβανε το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2011 και νέα μέτρα ανακύπτουν, στο παζάρι που ξεκινά τη Δευτέρα με την Τρόικα. Για να καλυφθούν τα επιπλέον 2,7-3 δισ. ευρώ που θα λείψουν ως τον Δεκέμβριο από τα κρατικά ταμεία δρομολογούνται νέες δραστικές περικοπές, με πρώτα θύματα τους εργαζόμενους στο δημόσιο και σε ελλειμματικές ΔΕΚΟ.
Στόχος του υπουργείου Οικονομικών είναι η εξοικονόμηση 1 δισ. ευρώ το 2011, ενώ οι υπερωρίες και τα επιδόματα των εργαζομένων δεν θα ξεπερνούν το 10% του μισθού τους. Πολλά θα κριθούν όμως και από την έκθεση της εταιρίας συμβούλων που έχει προσλάβει το δημόσιο, που θα καταθέσει μελέτη στις αρχές Δεκεμβρίου.
Οι άξονες που θα εξεταστούν είναι ο εξορθολογισμός πλεονάζοντος προσωπικού και μισθοδοσίας καθώς και η επανεξέταση κανονισμών λειτουργίας και προσωπικού.
Η αρχή αναμένεται να γίνει από τους οργανισμούς συγκοινωνιών όπου, όπως τόνισε με δηλώσεις του ο αρμόδιος υπουργός Δημήτρης Ρέππας, δεν πρόκειται να γίνουν απολύσεις "μονίμων υπαλλήλων" –αφήνοντας ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα για όλους τους υπολοίπους.
Συγχωνεύσεις και μετατάξεις
Πληροφορίες αναφέρουν πως στις ΔΕΚΟ των συγκοινωνιών, τα λεωφορεία θα συγχωνευθούν με τα τρόλεϊ και ο ηλεκτρικός με το Μετρό και το Τραμ. Ανοίγει έτσι ο δρόμος για μετατάξεις, εντός και εκτός των συγκοινωνιακών επιχειρήσεων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε εισοδηματικές απώλειες, μετακινήσεις και αλλαγή εργασιακών σχέσεων των εργαζομένων.
Αλλαγές όμως θα γίνουν και στα εισιτήριο που σύμφωνα με τις πληροφορίες θα φτάσει το 1,20 ευρώ, ενώ δεν αποκλείεται και η είσοδος ιδιωτών στον έλεγχο εισιτηρίων καθώς πρέπει να καταπολεμηθεί η «πληγή» της λαθρεπιβίβασης.
Στο στόχαστρο μπαίνουν όμως και τα «μαύρα ταμεία» της αυτοδιοίκησης, καθώς «κόβονται» οι επιχορηγήσεις προς τις χιλιάδες δημοτικές επιχειρήσεις, που οδηγεί σε διακοπή συμβάσεων και μετατάξεις χιλιάδες εργαζομένους.
Η κυβέρνηση ποντάρει πολλά πάντως και στις περικοπές που σχεδιάζει στον κλάδο της Υγείας. Για το 2011 το κόστος φαρμάκων θα μειωθεί κατά 1,5 δισ ευρώ σε σύγκριση με το 2010 ενώ και ο Ανδρέας Λοβέρδος προωθεί νομοθετική διάταξη με την οποία θα υποχρεώνει τα φαρμακεία που εκτελούν τις περισσότερες συνταγές, να προσφέρουν γενναίες εκπτώσεις στα Ασφαλιστικά ταμεία.
Κι ενώ οι εκπρόσωποι της τρόικα αναμένονται στις 15 Νοεμβρίου, στην Αθήνα βρίσκονται ήδη κλιμάκια διεθνών οίκων αξιολόγησης. Ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου συναντήθηκε την Τετάρτη με στελέχη της Fitch που έκαναν ερωτήσεις για την μαύρη τρύπα των εσόδων και τις προοπτικές ανάκαμψης. Τις επόμενες εβδομάδες καταφτάνουν και κλιμάκια της Moody’s και της S&P.
Μεγάλωσε η «μαύρη τρύπα»
Ήδη πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του τρέχοντος προϋπολογισμού, η «μαύρη τρύπα» στον κρατικό προϋπολογισμό αυξήθηκε κατά το 1,1 δισ. ευρώ τον μήνα Οκτώβριο, λόγω της υστέρησης των εσόδων που –σύμφωνα με τις προβλέψεις κυβερνητικού αξιωματούχου στο πρακτορείο Reuters- στο τέλος της χρονιάς θα φθάσει τα 2 δισ. ευρώ έναντι των στόχων. Και αυτό επειδή, παρά την αύξηση των εισπράξεων από το ΦΠΑ ξεπερνά το 15%, οι συνολικές εισπράξεις αυξήθηκαν μόλις 3,7% αντί 8,7% που προέβλεπε ο Προϋπολογισμός.
Για το λόγο αυτό άμεσα η κυβέρνηση, ταυτόχρονα με την υποβολή του νέου κρατικού προϋπολογισμού στις 18 Νοεμβρίου, σπεύδει να αναθεωρήσει τους στόχους που έθετε στο Μνημόνιο. Στο έλλειμμα του 2010 θα ενσωματώσει τότε και άλλα 0,7-1 δισ. ευρώ από τις επιπτώσεις της αναθεώρησης προς τα πάνω και του ελλείμματος από τη Eurostat.
Στο συρτάρι οι παλαιοί σχεδιασμοί
Στο συρτάρι μπαίνουν έτσι οι παλαιοί σχεδιασμοί που περιλάμβανε το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2011 και νέα μέτρα ανακύπτουν, στο παζάρι που ξεκινά τη Δευτέρα με την Τρόικα. Για να καλυφθούν τα επιπλέον 2,7-3 δισ. ευρώ που θα λείψουν ως τον Δεκέμβριο από τα κρατικά ταμεία δρομολογούνται νέες δραστικές περικοπές, με πρώτα θύματα τους εργαζόμενους στο δημόσιο και σε ελλειμματικές ΔΕΚΟ.
Στόχος του υπουργείου Οικονομικών είναι η εξοικονόμηση 1 δισ. ευρώ το 2011, ενώ οι υπερωρίες και τα επιδόματα των εργαζομένων δεν θα ξεπερνούν το 10% του μισθού τους. Πολλά θα κριθούν όμως και από την έκθεση της εταιρίας συμβούλων που έχει προσλάβει το δημόσιο, που θα καταθέσει μελέτη στις αρχές Δεκεμβρίου.
Οι άξονες που θα εξεταστούν είναι ο εξορθολογισμός πλεονάζοντος προσωπικού και μισθοδοσίας καθώς και η επανεξέταση κανονισμών λειτουργίας και προσωπικού.
Η αρχή αναμένεται να γίνει από τους οργανισμούς συγκοινωνιών όπου, όπως τόνισε με δηλώσεις του ο αρμόδιος υπουργός Δημήτρης Ρέππας, δεν πρόκειται να γίνουν απολύσεις "μονίμων υπαλλήλων" –αφήνοντας ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα για όλους τους υπολοίπους.
Συγχωνεύσεις και μετατάξεις
Πληροφορίες αναφέρουν πως στις ΔΕΚΟ των συγκοινωνιών, τα λεωφορεία θα συγχωνευθούν με τα τρόλεϊ και ο ηλεκτρικός με το Μετρό και το Τραμ. Ανοίγει έτσι ο δρόμος για μετατάξεις, εντός και εκτός των συγκοινωνιακών επιχειρήσεων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε εισοδηματικές απώλειες, μετακινήσεις και αλλαγή εργασιακών σχέσεων των εργαζομένων.
Αλλαγές όμως θα γίνουν και στα εισιτήριο που σύμφωνα με τις πληροφορίες θα φτάσει το 1,20 ευρώ, ενώ δεν αποκλείεται και η είσοδος ιδιωτών στον έλεγχο εισιτηρίων καθώς πρέπει να καταπολεμηθεί η «πληγή» της λαθρεπιβίβασης.
Στο στόχαστρο μπαίνουν όμως και τα «μαύρα ταμεία» της αυτοδιοίκησης, καθώς «κόβονται» οι επιχορηγήσεις προς τις χιλιάδες δημοτικές επιχειρήσεις, που οδηγεί σε διακοπή συμβάσεων και μετατάξεις χιλιάδες εργαζομένους.
Η κυβέρνηση ποντάρει πολλά πάντως και στις περικοπές που σχεδιάζει στον κλάδο της Υγείας. Για το 2011 το κόστος φαρμάκων θα μειωθεί κατά 1,5 δισ ευρώ σε σύγκριση με το 2010 ενώ και ο Ανδρέας Λοβέρδος προωθεί νομοθετική διάταξη με την οποία θα υποχρεώνει τα φαρμακεία που εκτελούν τις περισσότερες συνταγές, να προσφέρουν γενναίες εκπτώσεις στα Ασφαλιστικά ταμεία.
Κι ενώ οι εκπρόσωποι της τρόικα αναμένονται στις 15 Νοεμβρίου, στην Αθήνα βρίσκονται ήδη κλιμάκια διεθνών οίκων αξιολόγησης. Ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου συναντήθηκε την Τετάρτη με στελέχη της Fitch που έκαναν ερωτήσεις για την μαύρη τρύπα των εσόδων και τις προοπτικές ανάκαμψης. Τις επόμενες εβδομάδες καταφτάνουν και κλιμάκια της Moody’s και της S&P.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου