Πειραιάς
Στο εδώλιο του τριμελούς πλημμελειοδικείου Πειραιά θα καθίσουν την Τρίτη 19 Μαρτίου 13 άτομα, μέλη του πληρώματος και στελέχη της πλοιοκτήτριας εταιρείας, Elona MARITIME, για το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond», το 2007, στη θαλάσσια περιοχή Αθηνιός της Σαντορίνης.
Aπό το ναυάγιο είχαν χάσει τη ζωή τους δύο Γάλλοι υπήκοοι, σε σύνολο 1.500 επιβατών.
Η δίκη, που είναι σε βαθμό πλημμελήματος, αναμένεται να διαρκέσει περισσότερο από έναν μήνα και έχουν κληθεί να καταθέσουν περισσότεροι από 60 μάρτυρες.
Το κρουαζιερόπλοιο, στις 5 Απριλίου 2007, στην προσπάθειά του να προσεγγίσει τον όρμο Φηρών, προσέκρουσε σε ύφαλο με αποτέλεσμα να υποστεί τουλάχιστον τέσσερα ρήγματα και να υπάρξει εισροή υδάτων.
Το πλοίο, αφού αποβίβασε τους επιβάτες με ασφάλεια σε παραπλέοντα πλοία και σκάφη, οδηγήθηκε στο σημείο «παλαιά ορυχεία» της Σαντορίνης, προκειμένου να επιχειρηθεί η προσάραξή του, κάτι που δεν επετεύχθη, καθώς τα νερά που είχαν διεισδύσει στο πλοίο είχαν προκαλέσει αύξηση του βυθίσματός του στα 11 μέτρα, με αποτέλεσμα μετά από 13 ώρες να βυθιστεί.
Πιθανολογείται ότι οι δύο χαμένοι Γάλλοι υπήκοοι, που είναι δηλωμένοι ως αγνοούμενοι, βρίσκονταν σε καμπίνα του πλοίου, όπου έγινε η πρόσκρουση πάνω στον ύφαλο.
Εκ μέρους της πλοιοκτήτριας εταιρείας του «Sea Diamond» κατά τη διερεύνηση των αιτίων του δυστυχήματος, υποστηρίχθηκε ότι η πρόσκρουση και βύθιση του πλοίου προκλήθηκε λόγω λανθασμένης χαρτογράφησης της περιοχής.
Η υδρογραφική υπηρεσία Πολεμικού Ναυτικού, σε έγγραφό της που υπάρχει στην εισαγγελία, αποδέχθηκε την εσφαλμένη χαρτογράφηση. Στο έγγραφο τονίζεται ότι η θέση της υδρογραφικής υπηρεσίας ταυτίζεται πλήρως με άποψη των τεχνικών, στους οποίους η πλοιοκτήτρια εταιρεία είχε αναθέσει τη μελέτη της χαρτογράφησης της περιοχής, οπότε και διαπιστώθηκε το λάθος.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν κατατεθεί στις εισαγγελικές Αρχές, ο ύφαλος στον οποίο χτύπησε το κρουαζιερόπλοιο βρισκόταν 131 μέτρα από την ακτή και όχι 58, όπως εμφανιζόταν στον χάρτη. Επιπλέον, το βάθος της θάλασσας παρουσιαζόταν από 18 έως 25 μέτρα και όχι στα 5 μέτρα, όπως ήταν στην πραγματικότητα.
Το Πειθαρχικό Συμβούλιο Εμπορικού Ναυτικού απάλλαξε όλους τους κατηγορουμένους από τις κατηγορίες.
Στο σημείο του ναυαγίου γίνονται τακτικές μετρήσεις από το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ), που έχει ορίσει το υπουργείο Ναυτιλίας, κι έως τώρα οι αναλύσεις δείχνουν ότι δεν υπάρχει καμία επιβάρυνση η ρύπανση στο θαλάσσιο περιβάλλον.
Η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών, καθώς και ο δήμος Θήρας έχουν ζητήσει την ανέλκυση του πλοίου, ωστόσο ο διεθνής ναυτιλιακός οργανισμός ITOPF, σε έκθεσή του, τονίζει ότι οποιοδήποτε εγχείρημα θα ήταν δύσκολο και παρακινδυνευμένο.
Ο επίτροπος Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Γιάνεζ Ποτότσνικ, σε ερώτηση του ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων, Νίκου Χρυσόγελου, υποστήριξε ότι πέντε χρόνια μετά το συμβάν, δεν υπάρχουν πειστικά στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι το ναυάγιο αποτελεί κίνδυνο για το θαλάσσιο περιβάλλον. Οικολογικοί φορείς έχουν κάνει λόγο για περιβαλλοντικό κίνδυνο από τη διάβρωση του ναυαγίου.
Ο καθηγητής Χημείας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Μανώλης Δασενάκης, έχει υποστηρίξει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι η οποιαδήποτε έκλυση ρυπογόνων ουσιών ή μετάλλων είναι τόσο μικρή που -λόγω του γρήγορου ρυθμού ανανέωσης των νερών, της πίεσης και των ισχυρών ρευμάτων- δεν θα δημιουργήσει ρυπογόνα συσσώρευση στην περιοχή. «Ας μη ξεχνάμε ότι πολλά ναυάγια χρησιμοποιούνται και ως τεχνητοί ύφαλοι» υποστήριξε.
Εκτός από την ποινική δίκη στις 2 Απριλίου, στο πρωτοδικείο Πειραιά δικάζονται οι αγωγές του δήμου Θήρας και του ελληνικού δημοσίου, με αίτημα την αποκατάσταση της ηθικής βλάβης και την ανέλκυση του ναυαγίου.
Aπό το ναυάγιο είχαν χάσει τη ζωή τους δύο Γάλλοι υπήκοοι, σε σύνολο 1.500 επιβατών.
Η δίκη, που είναι σε βαθμό πλημμελήματος, αναμένεται να διαρκέσει περισσότερο από έναν μήνα και έχουν κληθεί να καταθέσουν περισσότεροι από 60 μάρτυρες.
Το κρουαζιερόπλοιο, στις 5 Απριλίου 2007, στην προσπάθειά του να προσεγγίσει τον όρμο Φηρών, προσέκρουσε σε ύφαλο με αποτέλεσμα να υποστεί τουλάχιστον τέσσερα ρήγματα και να υπάρξει εισροή υδάτων.
Το πλοίο, αφού αποβίβασε τους επιβάτες με ασφάλεια σε παραπλέοντα πλοία και σκάφη, οδηγήθηκε στο σημείο «παλαιά ορυχεία» της Σαντορίνης, προκειμένου να επιχειρηθεί η προσάραξή του, κάτι που δεν επετεύχθη, καθώς τα νερά που είχαν διεισδύσει στο πλοίο είχαν προκαλέσει αύξηση του βυθίσματός του στα 11 μέτρα, με αποτέλεσμα μετά από 13 ώρες να βυθιστεί.
Πιθανολογείται ότι οι δύο χαμένοι Γάλλοι υπήκοοι, που είναι δηλωμένοι ως αγνοούμενοι, βρίσκονταν σε καμπίνα του πλοίου, όπου έγινε η πρόσκρουση πάνω στον ύφαλο.
Εκ μέρους της πλοιοκτήτριας εταιρείας του «Sea Diamond» κατά τη διερεύνηση των αιτίων του δυστυχήματος, υποστηρίχθηκε ότι η πρόσκρουση και βύθιση του πλοίου προκλήθηκε λόγω λανθασμένης χαρτογράφησης της περιοχής.
Η υδρογραφική υπηρεσία Πολεμικού Ναυτικού, σε έγγραφό της που υπάρχει στην εισαγγελία, αποδέχθηκε την εσφαλμένη χαρτογράφηση. Στο έγγραφο τονίζεται ότι η θέση της υδρογραφικής υπηρεσίας ταυτίζεται πλήρως με άποψη των τεχνικών, στους οποίους η πλοιοκτήτρια εταιρεία είχε αναθέσει τη μελέτη της χαρτογράφησης της περιοχής, οπότε και διαπιστώθηκε το λάθος.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν κατατεθεί στις εισαγγελικές Αρχές, ο ύφαλος στον οποίο χτύπησε το κρουαζιερόπλοιο βρισκόταν 131 μέτρα από την ακτή και όχι 58, όπως εμφανιζόταν στον χάρτη. Επιπλέον, το βάθος της θάλασσας παρουσιαζόταν από 18 έως 25 μέτρα και όχι στα 5 μέτρα, όπως ήταν στην πραγματικότητα.
Το Πειθαρχικό Συμβούλιο Εμπορικού Ναυτικού απάλλαξε όλους τους κατηγορουμένους από τις κατηγορίες.
Στο σημείο του ναυαγίου γίνονται τακτικές μετρήσεις από το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ), που έχει ορίσει το υπουργείο Ναυτιλίας, κι έως τώρα οι αναλύσεις δείχνουν ότι δεν υπάρχει καμία επιβάρυνση η ρύπανση στο θαλάσσιο περιβάλλον.
Η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών, καθώς και ο δήμος Θήρας έχουν ζητήσει την ανέλκυση του πλοίου, ωστόσο ο διεθνής ναυτιλιακός οργανισμός ITOPF, σε έκθεσή του, τονίζει ότι οποιοδήποτε εγχείρημα θα ήταν δύσκολο και παρακινδυνευμένο.
Ο επίτροπος Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Γιάνεζ Ποτότσνικ, σε ερώτηση του ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων, Νίκου Χρυσόγελου, υποστήριξε ότι πέντε χρόνια μετά το συμβάν, δεν υπάρχουν πειστικά στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι το ναυάγιο αποτελεί κίνδυνο για το θαλάσσιο περιβάλλον. Οικολογικοί φορείς έχουν κάνει λόγο για περιβαλλοντικό κίνδυνο από τη διάβρωση του ναυαγίου.
Ο καθηγητής Χημείας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Μανώλης Δασενάκης, έχει υποστηρίξει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι η οποιαδήποτε έκλυση ρυπογόνων ουσιών ή μετάλλων είναι τόσο μικρή που -λόγω του γρήγορου ρυθμού ανανέωσης των νερών, της πίεσης και των ισχυρών ρευμάτων- δεν θα δημιουργήσει ρυπογόνα συσσώρευση στην περιοχή. «Ας μη ξεχνάμε ότι πολλά ναυάγια χρησιμοποιούνται και ως τεχνητοί ύφαλοι» υποστήριξε.
Εκτός από την ποινική δίκη στις 2 Απριλίου, στο πρωτοδικείο Πειραιά δικάζονται οι αγωγές του δήμου Θήρας και του ελληνικού δημοσίου, με αίτημα την αποκατάσταση της ηθικής βλάβης και την ανέλκυση του ναυαγίου.
Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου