Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2014

Νέα σκληρή κόντρα στη Βουλή Χρυσοχοΐδης προς ΧΑ: Είστε μαύρα κοράκια με νύχια γαμψά


Χρυσοχοΐδης προς ΧΑ: Είστε μαύρα κοράκια με νύχια γαμψά
Ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης   (Φωτογραφία:  Eurokinissi )

Αθήνα
Σφοδρή επίθεση με βαρύτατους χαρακτηρισμούς εξαπέλυσε κατά της Χρυσής Αυγής, αποκαλώντας τους βουλευτές της «μαύρα κοράκια με νύχια γαμψά», ο υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, με αφορμή επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή της ΧΑ Ηλία Παναγιώταρου για τις αυξήσεις στα διόδια και τις κατηγορίες του ότι η κυβέρνηση εξυπηρετεί μόνο τους μεγαλοεργολάβους.

«Εσείς είστε έτοιμοι να βάλετε φωτιά, να κάνετε το φόβο δυστυχία, να δημιουργήσετε μίσος στους πολίτες. Είστε πωλητές της βίας και έμποροι της δυστυχίας. Βάζετε μπάρες στη σκέψη των ανθρώπων και διόδια στην ψυχή τους. Ποιος κερδίζει όταν καίγονται διόδια; Όχι βέβαια ο λαός, ο αδύναμος και φτωχός που τα πληρώνει» τόνισε ο κ. Χρυσοχοΐδης.

«Φωνάζουν αυτοί που επιδιώκουν λίγη παραπάνω τηλεθέαση, αστέρες που υπερασπίζονται μικροκομματικά οφέλη δημάρχων εν όψει εκλογών. Και εσείς, όπως το έλεγε το τραγούδι 'μαύρα κοράκια με νύχια γαμψά', εκπροσωπείτε αυτούς τους πελάτες» προσέθεσε ο υπουργός και τόνισε: «Αυτό δεν είναι η Ελλάδα. Είναι τα χειρότερα όνειρα μας και θα τα ξορκίσουμε».

Οι αναφορές αυτές του κ. Χρυσοχοΐδη προκάλεσαν τις έντονες αντιδράσεις και διαμαρτυρίες των βουλευτών της Χρυσής Αυγής, με ορισμένους να έχουν σηκωθεί όρθιοι και να φωνάζουν.

Ο προεδρεύων του Σώματος Γιάννης Δραγασάκης ζήτησε από τον υπουργό να ολοκληρώσει την ομιλία του, καθώς τα πνεύματα είχαν οξυνθεί, ενώ σχολιάζοντας την στάση των βουλευτών της Χρυσής Αυγής ανέφερε: «Ήταν μια αφορμή να απολαύσομε μια ακόμα παράσταση για τον κοινοβουλευτισμό και τον σεβασμό της Χρυσής Αυγής».

Νωρίτερα, ο Ηλίας Παναγιώταρος είχε επιτεθεί κατά του ΠΑΣΟΚ και του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, λέγοντας: «Οι αδιάβαστοι, όπως οι ίδιοι έλεγαν, που ψήφισαν το μνημόνιο, ανέλαβαν την προείσπραξη διοδίων που ακριβαίνουν υπερβολικά μέσω σκανδαλωδών συμβάσεων, οι οποίες έγιναν για να εξυπηρετούν τα συμφέροντα των μεγαλοεργολάβων και όχι του ελληνικού λαού. Δεν σας σώζουν ούτε οι 58, ούτε η ελιά, ούτε ο δάκος».

Από την πλευρά του, ο κ. Χρυσοχοΐδης έκανε λόγο για μύθους και ανακρίβειες που δημιουργούνται, ενώ υποστήριξε ότι τα διόδια στην Ελλάδα είναι από τα χαμηλότερα, σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Παράλληλα, διέψευσε ότι υπάρχουν νέες αυξήσεις στα διόδια, τονίζοντας ότι οι νέες τιμές προκύπτουν από τη σύμβαση που είχε υπογραφεί το 2007 και σημειώνοντας ότι όλα τα προηγούμενα χρόνια και μέχρι σήμερα δεν έγινε καμία αύξηση.

Συγκεκριμένα ανέφερε:

ΜΥΘΟΣ: Το κόστος κατασκευής των αυτοκινητοδρόμων πρέπει να βαρύνει το κράτος και όχι τους χρήστες
ΑΛΗΘΕΙΑ: Πανευρωπαϊκά (αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο),τα διόδια αποτελούν το κύριο μέσο χρηματοδότησης της κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης των αυτοκινητοδρόμων. Πρόκειται για τη δικαιότερη μέθοδο χρηματοδότησης των αυτοκινητοδρόμων, καθώς το κόστος κατασκευής και συντήρησης επιβαρύνει μόνο τους χρήστες του δρόμου και όχι όλους τους φορολογούμενους.
Με άλλα λόγια χρηματοδότηση αποκλειστικά από τον κρατικό προϋπολογισμό αυτών των έργων, θα επιβάρυνε έμμεσα το σύνολο των πολιτών (ακόμα και των κατοίκων του μικρότερου νησιού) και παράλληλα θα στερούσε από το κράτος τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσει άλλες κρίσιμες υποδομές και κοινωνικές δράσεις.
ΜΥΘΟΣ: Τα διόδια είναι υπέρογκα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες
ΑΛΗΘΕΙΑ: Το ύψος των διοδίων που έχει συμβατικά προκαθοριστεί για όλη την 30ετή περίοδο παραχώρησης είναι από τα χαμηλότερα στην ΕυρώπηΣτην Ελλάδα τα διόδια κοστίζουν 6.5 λεπτά ανά χιλιόμετρο ενώ στην Πορτογαλία κινούνται στο επίπεδο των 8.9 λεπτών ανά χιλιόμετρο στην Γαλλία 8.5, στην Ισπανία 11.2, στην Ιταλία 6.7 λεπτά ανά χιλιόμετρο.
ΜΥΘΟΣ: Τα διόδια καταλήγουν στις τσέπες των εργολάβων
ΑΛΗΘΕΙΑ: Τα έσοδα από διόδια, κατά το χρόνο κατασκευής του έργου, χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση του κόστους κατασκευής, αφού αφαιρεθεί το κόστος λειτουργίας / συντήρησης και οι λοιπές χρηματοοικονομικές δαπάνες. Οι μέτοχοι των εταιρειών παραχώρησης δεν δικαιούνται να λάβουν οποιοδήποτε μέρισμα κατά την κατασκευαστική περίοδο.
Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής τα έσοδα από διόδια διατίθενται με αυστηρά προκαθορισμένη σειρά και συγκεκριμένα (α) για το κόστος συντήρησης και λειτουργίας, (β) για την εξυπηρέτηση των δανείων και (γ) για την επιστροφή των ιδίων κεφαλαίων των παραχωρησιούχων.
Οι εταιρείες παραχώρησης ελέγχονται εξονυχιστικά και σε όλα τα επίπεδα ως προς τα έσοδα και έξοδά τους (τα οποία βεβαιώνονται και από ορκωτούς ελεγκτές) και οι μέτοχοί τους έχουν εκ του νόμου προκαθορισμένο, δεσμευτικό και μη εγγυημένο επίπεδο κερδοφορίας που κυμαίνεται κατά μέσο όρο μεταξύ 6% και 10% για όλη την Περίοδο Παραχώρησης και το οποίο κρίνεται χαμηλό για παρόμοια έργα.
ΜΥΘΟΣ: Δεν επιτρέπεται η καταβολή διοδίων για χρήση των αυτοκινητόδρομων καθώς αυτοί είναι κοινόχρηστα πράγματα
ΑΛΗΘΕΙΑ: Όπως επίσης έχει κριθεί προσφάτως από Συμβούλιο της Επικρατείας σε σχετική αίτηση του δημάρχου Ωρωπού, η οποία και απορρίφθηκε, η επιβολή διοδίων δεν αναιρεί τον κοινόχρηστο χαρακτήρα των οδών αλλά αντιθέτως κινείται προς την κατά το δυνατόν ορθολογική χρήση τους από το σύνολο των πολιτών που χρησιμοποιούν οχήματα. Κρίθηκε, δε, ότι ούτε η επιβολή διοδίων ως τέλους εισπραττόμενου ως τμήμα του εργολαβικού ανταλλάγματος, καταβαλλόμενου από τους χρήστες της οδού στον παραχωρησιούχο, στην περίπτωση αναθέσεως της κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης της οδού με σύμβαση παραχωρήσεως, είναι αντίθετη με το Σύνταγμα.
ΜΥΘΟΣ: Το παράπλευρο δίκτυο δεν υφίσταται ή δεν είναι ικανοποιητικό.
ΑΛΗΘΕΙΑ: Η δημιουργία παράπλευρου δικτύου σε όλο το μήκος των αυτοκινητοδρόμων δεν επιβάλλεται από κανένα κανόνα της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας αλλά και δεν έχει καμία οικονομική λογική, καθώς θα επιβάρυνε το σύνολο των φορολογουμένων για την κατασκευή διπλών οδικών δικτύων. Το «παράπλευρο δίκτυο» που κατασκευάζεται στους αυτοκινητόδρομους αποβλέπει αποκλειστικά στο να αποκαταστήσει την σύνδεση με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο των παρόδιων ιδιοκτησιών που αποκόπτονται από την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου. Από το σκοπό για τον οποίο προορίζεται, το παράπλευρο δίκτυο κατασκευάζεται αποκλειστικά όπου απαιτείται και δεν συνιστά εναλλακτική διαδρομή, ούτε έχει αντίστοιχες προδιαγραφές (κατά κανόνα έχει πλάτος 5 μ.).
Η χρήση του υφιστάμενου παράπλευρου δικτύου ως εναλλακτικής διαδρομής δημιουργεί κυκλοφοριακά προβλήματα, καθυστερήσεις, δυσανάλογες φθορές από βαρέα οχήματα και κυρίως υποβαθμίζει την ασφάλεια της κυκλοφορίας. Σε κάθε περίπτωση, οι χρήστες που δεν επιθυμούν να καταβάλλουν διόδια τέλη που επιβάλλονται για την χρήση των αυτοκινητοδρόμων, δύνανται να χρησιμοποιήσουν μία από τις πολλές υφιστάμενες εναλλακτικές διαδρομές.
ΜΥΘΟΣ: Η χρέωση διοδίων δεν είναι ανάλογη προς τη διανυόμενη απόσταση.
ΑΛΗΘΕΙΑ: Οι αυτοκινητόδρομοι κατασκευάζονται για να εξυπηρετούν υπερτοπικές διαδρομές και όχι τοπικές μετακινήσεις οι οποίες σε κάθε περίπτωση εξυπηρετούνται από εναλλακτικές διαδρομές και το παράπλευρο οδικό δίκτυο. Ήδη σήμερα για τις υπερτοπικές διαδρομές στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους (λ.χ. Αθήνα – Λαμία, Αθήνα – Θεσσαλονίκη, Αθήνα – Κόρινθος – Πάτρα, Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα) καταβάλλονται διόδια απόλυτα αναλογικά προς τη διανυόμενη απόσταση με βάση χιλιομετρική χρέωση που καθορίζεται από τη σύμβαση η οποία έχει κυρωθεί νομοθετικά. Σημειώνεται αντίθετα ότι στους αστικούς και περαστικούς αυτοκινητόδρομους (όπως λ.χ.η Αττική Οδός) με καθημερινούς χρήστες, η χρέωση διοδίων είναι κατ’ αποκοπή και συναρτάται άμεσα με το όφελος του χρήστη από την εξοικονόμηση του χρόνου διαδρομής.
Άλλωστε ήδη σε όλους τους αυτοκινητόδρομους προβλέπονται σημαντικές εκπτώσεις για τους συχνούς χρήστες που επιλέγουν να τους χρησιμοποιήσουν, οι οποίες φθάνουν και σε ορισμένες περιπτώσεις υπερβαίνουν το 50%.

Από την πλευρά του ο Ηλίας Παναγιώταρος απάντησε πως «μύθος ή πραγματικότητα υπήρχε ο Προκρούστης που εισέπραττε διόδια. Ξέρετε τι τον έκανε ο Θησέας».


Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια: