Παρασκευή 12 Μαρτίου 2010

Τζάμπα ρεύμα από ΔΕΗ και ιδιώτες!

Νέες ρυθμίσεις στον Κώδικα Προμήθειας ηλεκτρισμού

Διαδικασίες με τις οποίες ένα νοικοκυριό μπορεί να παίρνει ρεύμα χωρίς να πληρώνει προβλέπει ο νέος Κώδικας Προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, τον οποίο έθεσε προς διαβούλευση έως τις 12 Απριλίου η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας!

Πώς γίνεται αυτό;

Στον νέο Κώδικα και, συγκεκριμένα, στο άρθρο 29 ορίζεται μεταξύ άλλων ότι η προθεσμία εξόφλησης του Λογαριασμού Κατανάλωσης που παρέχεται από τον προμηθευτή, ορίζεται από την ημερομηνία παράδοσης του Λογαριασμού στο ταχυδρομείο και δεν μπορεί να είναι μικρότερη από 20 ημέρες. Για δε τους ευάλωτους πελάτες (νοικοκυριά που αντιμετωπίζουν δυσκολία ή αδυνατούν να πληρώσουν, πελάτες που χρήζουν μηχανικής υποστήριξης, πολίτες που έχουν συμπληρώσει το 65ο έτος της ηλικίας τους και δεν συνοικούν με άλλο νεώτερο πρόσωπο καθώς και πολίτες με σοβαρά οπτικοακουστικά ή κινησιακά προβλήματα ή με άλλη σοβαρή σωματική ή ψυχική αναπηρία, οι οποίοι δεν είναι σε θέση να ασκήσουν βιοποριστική εργασία) η προθεσμία δεν μπορεί να είναι μικρότερη από 40 ημέρες.

Με βάση το οριζόμενα, ο προμηθευτής δύναται να επικοινωνήσει με τον Πελάτη του μετά την λήξη της οριζόμενης προθεσμίας υπενθυμίζοντάς του την οφειλή. Αν ο Λογαριασμός Κατανάλωσης δεν εξοφληθεί εντός της οριζόμενης

προθεσμίας ο προμηθευτής αναγράφει το ποσό της ληξιπρόθεσμης οφειλής στον αμέσως επόμενο λογαριασμό και προσθέτει το ποσό αυτό ατόκως στο συνολικό οφειλόμενο ποσό του νέου λογαριασμού που ο πελάτης οφείλει να καταβάλει εντός της κανονικής προθεσμίας εξόφλησης του νέου λογαριασμού.

Ήδη από την στιγμή λήψης του λογαριασμού έχουν παρέλθει περί τους 2,5 μήνες… Αν, τώρα, παρέλθει άπρακτη και η δεύτερη κατά σειρά προθεσμία εξόφλησης, ο προμηθευτής οφείλει να επικοινωνήσει άμεσα και εγγράφως με τον πελάτη του, θέτοντας προθεσμία τουλάχιστον δέκα εργάσιμων ημερών για την εξόφληση του Λογαριασμού και κάνοντας μνεία του δικαιώματός του να καταστήσει υπερήμερο τον πελάτη και να προβεί σε καταγγελία της σύμβασης και διακοπή της προμήθειας κατά τα οριζόμενα στο παρόν, αν αυτός δεν συμμορφωθεί εντός της ανωτέρω καταληκτικής προθεσμίας.

Φτάσαμε ήδη στους τρείς μήνες! Σε περίπτωση, δε, που ο Λογαριασμός Κατανάλωσης δεν εξοφλείται εντός της προθεσμίας που τάχθηκε, ο Προμηθευτής δύναται να καταστήσει τον πελάτη υπερήμερο, περίπτωση στην οποία κοινοποιεί σε αυτόν όχληση υπερημερίας θέτοντας περαιτέρω προθεσμία τουλάχιστον 10 εργάσιμων ημερών για την οριστική εξόφληση της

χρέωσης.

Μετά την άπρακτη παρέλευση και της νέας προθεσμίας που ορίζεται στο προηγούμενο εδάφιο ο προμηθευτής δύναται να καταγγείλει τη Σύμβαση Προμήθειας και να διακόψει την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας.

Αν πάει στα δικαστήρια, “αντίο” οφειλές!

Αλλά στην παράγραφο 7 του ίδιου άρθρου ορίζεται ότι ο προμηθευτής δεν δύναται να καταγγέλλει τη Σύμβαση Προμήθειας και να διακόπτει την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας λόγω υπερημερίας πελάτη του ως προς την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών, στην περίπτωση που οι εν λόγω οφειλές αμφισβητούνται εγγράφως από τον πελάτη και καθόσον εκκρεμεί επίλυση, εξώδικη ή ένδικη, της διαφοράς.

Αν δηλαδή με ένα …τζιμάνι δικηγόρο στο τέλος αυτών των 3,5 μηνών προσφύγει κανείς στην δικαιοσύνη, και πάλι γλιτώνει την καταγγελία της σύμβασης! Και προσέξτε: αν κανείς ανήκει στις “ευάλωτες ομάδες” περιγράψαμε και ξεκινήσει να μην εξοφλεί λογαριασμούς από τον Σεπτέμβριο, ακόμη και ασφαλιστικά μέσα να βγουν εναντίον του μετά την παρέλευση αυτών των 3 περίπου μηνών που αναφέραμε, και πάλι δεν είναι δυνατό να του καταγγελθεί η σύμβαση και να σταματήσει η ηλεκτροδότηση!

Κι αυτό γιατί η δυνατότητα του προμηθευτή να καταγγείλει τη σύμβαση δεν ισχύει για τους ευάλωτους πελάτες, για τους μήνες Δεκέμβριο έως Μάρτιο και Ιούλιο και Αύγουστο, ενώ δεν ισχύει καθόλου για πελάτες που χρήζουν μηχανικής υποστήριξης.

Εάν δε, όπως προβλέπεται μελλοντικά, ρυθμιστούν τα ζητήματα που αφορούν το λεγόμενο “Τελευταίο Καταφύγιο” – που προφανώς θα είναι η ΔΕΗ για οικιακούς αλλά και μικρούς εμπορικούς καταναλωτές, με βάση την σχετική κοινοτική Οδηγία – τότε ένα νοικοκυριό που έχει μπει σε αυτή την διαδικασία θα βρει στην κρατική επιχείρηση ηλεκτρικό ρεύμα υποχρεωτικά, έχοντας βεβαίως σε εκκρεμότητα την δικαστική διαμάχη με τον προηγούμενο προμηθευτή ο οποίος εάν δικαιωθεί, θα εισπράξει εντόκως τις οφειλές…

Εάν όλα αυτά σας φαίνονται ακραία, στην ΔΕΗ και στις ιδιωτικές εταιρείες αναπτύσσεται ήδη προβληματισμός για το ενδεχόμενο εμπλοκής σε μακρές δικαστικές διαμάχες είτε με πραγματικά ευάλωτους πολίτες είτε και με κακοπληρωτές καταναλωτές. Και, προφανώς, τα συγκεκριμένα – καθώς και άλλα, αφού ο Κώδικας αριθμεί 34 σελίδες – ζητήματα θα τεθούν στο πλαίσιο της διαβούλευσης.

Ευελιξία στους πελάτες

Να συμπληρώσουμε ότι για τους ευάλωτους πελάτες, οι προμηθευτές είναι υποχρεωμένοι να προβλέπουν εξόφληση λογαριασμών σε δόσεις, ενώ επίσης προβλέπεται μεγάλη ευελιξία για τους πολίτες να αλλάξουν προμηθευτή, ειδικά σε περιπτώσεις κατά τις οποίες αυξάνονται οι χρεώσεις που αναλογούν στην δική του δραστηριότητα (όχι, δηλαδή, ρυθμιζόμενες χρεώσεις, όπως το τέλος ΑΠΕ, τα τέλη υπέρ ΡΑΕ, οι χρεώσεις για το δίκτυο, για τις Υποχρεώσεις Κοινής Ωφελείας κλπ).

Στα αξιοσημείωτα, τέλος, του νέου Κώδικα το ότι δίνεται η δυνατότητα στον προμηθευτή να ζητήσει καταβολή εγγύησης από τον πελάτη για κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας που να μην υπερβαίνει το χρονικό διάστημα των δύο μηνών όταν στον προηγούμενο κώδικα το διάστημα αυτό ήταν τρεις μήνες.

protothema.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: