Τετάρτη 25 Αυγούστου 2010

ΥΠΕΡΨΗΦΙΣΤΗΚΕ ΕΠΙ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΣΗ ΤΟΥ ΚΑΜΠΟΤΑΖ


Aπο ΤΑ ΝΕΑ Οnline
Υπερψηφίστηκε στο Β' Θερινό Τμήμα της Βουλής, το νομοσχέδιο που επιτρέπει την δραστηριοποίηση πλοίων μη κοινοτικών χωρών στο χώρο της κρουαζιέρας - τη λεγόμενη «άρση του καμποτάζ»...


Υπέρ τάχθηκαν μόνο οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, καθώς τα κόμματα της Αντιπολίτευσης άσκησαν δριμεία κριτική στο νομοσχέδιο. «Παρών» δήλωσε ο ανεξάρτητος βουλευτής Αθ. Λεβέντης. Νέα Δημοκρατία και ΛΑΟΣ, υποστήριξαν πως δεν συνιστά ουσιαστική άρση του υφιστάμενου καθεστώτος, αλλά απλή αδειοδότηση με προϋποθέσεις που δεν καθιστούν την Ελλάδα ελκυστική επιχειρηματικά.

Η επίθεση που δέχθηκε το νομοσχέδιο από ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ εστιάστηκε στα προβλήματα που εγκυμονεί για τα δικαιώματα των ναυτεργατών, χωρίς ουσιαστική στήριξη της εθνικής οικονομίας. Σύμφωνα με τον εισηγητή του ΠΑΣΟΚ, Ν.Ζωίδη, «το καμποτάζ, η πλήρης απαγόρευση των αλλοδαπών εταιρειών κατά διεθνή πρωτοτυπία, αποτελεί τον βασικό ανασταλτικό παράγοντα για την ανάπτυξη της βιομηχανίας της κρουαζιέρας στη χώρα μας, καθώς το 80% των πλοίων που δραστηριοποιούνται στο χώρο αυτό, δεν έχουν σημαία ΕΕ.

Αποτέλεσμα είναι το 2008, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, να αποβιβάζεται στην Ιταλία το 40% των ενδιαφερομένων, ενώ στην Ελλάδα μονάχα το 6,5%». «Το νομοσχέδιο έρχεται, αλλά το καμποτάζ δεν φεύγει» σχολίασε από πλευράς του ο εισηγητής της ΝΔ, Γ.Πλακιωτάκης. Ο κ. Πλακιωτάκης σημείωσε πως «πλήρης απαγόρευση σε κρουαζιερόπλοια με σημαία άλλων χωρών δεν υπήρξε ποτέ» και πως το νομοσχέδιο, «ακολουθεί το ακριβώς ίδιο σκεπτικό που εφαρμόζεται για τις κοινοτικές σημαίες, και το οποίο έχει αποβεί άκαρπο μέχρι στιγμής». Ευκταίο κατά τον εισηγητή της ΝΔ, θα ήταν να ισχύσει αυτό που ισχύει και στις ανταγωνίστριες χώρες - αλλά αυτό δεν γίνεται: «απουσιάζει ο ρεαλισμός που θα πρόσδιδε ελκυστικότητα στη χώρα μας. Το νομοσχέδιο αφορά μονάχα πλοία για μόνιμη εγκατάσταση με όρους καθαρά ελληνικής κοπής. Ούτε θέσεις εργασίας για τους Έλληνες ναυτικούς θα υπάρξουν». Οι όροι που προβλέπει το νομοσχέδιο, είναι η σύναψη προηγούμενης συμφωνίας της ενδιαφερόμενης εταιρείας για 3 έτη δραστηριοποίησης, διάρκεια ταξιδιού τουλάχιστον 48 ωρών με 12 ώρες παραμονή στον ελληνικό λιμένα αφετηρίας (που στη συνέχεια μειώθηκαν σε 8 ώρες), επιβολή εισφοράς ανά επιβάτη υπέρ του Κεφαλαίου Ανεργίας και Ασθενείας Ναυτικών, εξασφάλιση της εργασίας των Ελλήνων ναυτικών με όρους σύμφωνους με την ελληνική νομοθεσία.

Παράλληλα, γίνεται λόγος για κίνητρα πρόσληψης Ελλήνων ναυτικών και διενέργεια επενδύσεων εκ μέρους των πλοιοκτητριών εταιρειών, ενώ παραπέμπονται σε μελλοντικές υπουργικές αποφάσεις, άλλες ρυθμίσεις που διαφοροποιούν τους όρους ανάλογα με τη μεταφορική ικανότητα, τη στελέχωση του πλοίου, τον αριθμό των δρομολογίων, τη συχνότητα και την περιοδικότητα των προσεγγίσεων σε ελληνικούς λιμένες κλπ. Ιδιαίτερα αυστηρός προς το νομοσχέδιο υπήρξε και το ΛΑΟΣ. Κατ’ αρχήν ο εισηγητής του κόμματος, Άγγελος Κολοκοτρώνης επεσήμανε πως απ' το νομοσχέδιο απουσιάζουν προαπαιτούμενα όπως η ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών, ή η τροφοδοσία των πλοίων από «ανταγωνιστικά δίκτυα που θα ενισχύουν και το εισόδημα του Έλληνα αγρότη».

Στη συνέχεια, ο πρόεδρος του κόμματος, Γ.Καρατζαφέρης, υποστήριξε πως η ανεργία των Ελλήνων ναυτικών οφείλεται σε συνδικαλιστικές τους υπερβολές και κάλεσε την υπουργό Οικονομίας «να απαλλαγεί από την σοσιαλμανία του παρελθόντος». Όπως τόνισε ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ, «θέλουμε καράβια στο Αιγαίο, στο Ιόνιο, στο Κρητικό! Καράβια θέλουμε! Διδαχθείτε από την Κύπρο, όπου όποιος θέλει κάνει μια κρουαζιέρα μιας ημέρας, δύο, τριών, τεσσάρων ημερών!». Τα κόμματα της Αριστεράς, εξέφρασαν εκ νέου την εναντίωσή τους προς το νομοσχέδιο. Ο Ν.Καραθανασόπουλος από το ΚΚΕ, χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «ακόμα ένα δώρο στους κεφαλαιοκράτες και εφοπλιστές», καθώς, «τα πλοία θα κυκλοφορούν χωρίς κανόνες για την αναγκαία πληρότητα των πληρωμάτων και με ναυτεργάτες χωρίς δικαιώματα.

Η κυβέρνηση δεν θέλει να διασφαλίσει τα ναυτεργατικά δικαιώματα - κάτι που επιβεβαιώνει η υπόθεση του κρουαζιερόπλοιου 'Zenith', όπου ναυτεργάτες από 27 χώρες αμείβονταν με μισθό 50 δολαρίων, χωρίς η κυβέρνηση να επιβάλλει κυρώσεις». «Τέσσερα ελληνικά πλοία δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα - και αυτά θα αλλάξουν σημαία επωφελούμενα από τους καλύτερους εργασιακούς όρους που απολαμβάνουν τα πλοία με σημαία τρίτων χωρών» παρατήρησε ο Θ.Δρίτσας του ΣΥΡΙΖΑ. «Δεν είναι τρόπος ανάπτυξης αυτός. Είναι υποταγή στο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον και τίποτα παραπέρα» πρόσθεσε. Υπέρ της άρσης του καμποτάζ τάχθηκε ο Θ.Λεβέντης, μέλος της «Δημοκρατικής Αριστεράς». Δήλωσε ωστόσο «παρών», κρίνοντας πως το νομοσχέδιο είναι «βιαστικά και αβασάνιστα» συντεταγμένο. Ακόμη να εξεταστεί σοβαρά η πρόταση της ΠΕΜΕΝ για εξασφάλιση ποσόστωσης 15% υπέρ των Ελλήνων ναυτικών. Από πλευράς της, η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη, υπογράμμισε, απαντώντας στους ομιλητές της ΝΔ και του ΛΑΟΣ, πως «σε καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν ισχύει η άνευ όρων απελευθέρωση, αλλά αντιθέτως, υπάρχει πληθώρα διατάξεων που καθιερώνουν πολύ αυστηρότερο ρυθμιστικό πλαίσιο για την εκτέλεση των αντίστοιχων πλόων».

«Το νομοσχέδιο δημιουργεί ασφάλεια δικαίου, επιτρέποντας στις εταιρείες έναν μεσοπρόθεσμο προγραμματισμό. Οι εταιρείες μάλιστα ζητούσαν 5ετή σύμβαση. Δεν επιβάλλονται επίσης, συνθέσεις πληρώματος ή ποσόστωση, αλλά δίνονται κίνητρα για πρόσληψη Ελλήνων ναυτικών, για τους οποίους θα ισχύει η ελληνική νομοθεσία - προαιρετικοί όροι για την διενέργεια επενδύσεων και απασχόληση Ελλήνων». Ακόμα και για το ύψος της εισφοράς προς το Κεφάλαιο Ανεργίας και Ασθενείας Ναυτικών «δίνουμε ένα οικονομικό κίνητρο για όσα περισσότερα λιμάνια προσεγγίζει το πλοίο, προβλέποντας μείωση της εισφοράς αυτής κατά 7% για κάθε λιμάνι» ανέφερε μεταξύ άλλων η κυρία Κατσέλη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: