Κυριακή 19 Σεπτεμβρίου 2010

Fast track για εργολάβους και νταβατζήδες

Τόσοι υπουργοί, αλλά καμία επένδυση


http://img.protothema.gr
ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ η κυβέρνηση διατείνεται ότι το νέο νομοσχέδιο για τις επενδύσεις, δηλαδή το fast track, δημιουργεί μια νέα «λεωφόρο ταχείας κυκλοφορίας» για την υποστήριξη και την υλοποίηση μεγάλων επενδυτικών σχεδίων, εν τούτοις, όπως φαίνεται τουλάχιστον, μέχρι στιγμής ευνοούνται κυρίως οι τέσσερις, πέντε μεγαλύτεροι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας.

Ο νέος νόμος ανοίγει τον δρόμο για τις εταιρείες ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και «JP Αβαξ» να υπερβούν όλα τα εμπόδια που έχουν συναντήσει προκειμένου να προχωρήσουν πέντε αυτοχρηματοδοτούμενους οδικούς άξονες που παρουσιάζουν προβλήματα και καθυστερήσεις. Την ίδια ώρα το τοπίο με τις αρμοδιότητες των τεσσάρων υπουργών στο θέμα των επενδύσεων παραμένει θολό και ασαφές και επιπλέον οι εν δυνάμει νέοι επενδυτές που θα αλλάξουν το κλίμα είναι… άφαντοι!

Όχι πως η υλοποίηση έργων υποδομής είναι ήσσονος σημασίας, αλλά το ζητούμενο τούτες τις ώρες είναι το φρέσκο χρήμα από ξένους και εγχώριους επενδυτές που θα σηματοδοτήσει τη νέα εποχή. Πάντως τα έργα που εντάσσονται στο fast track για… εργολάβους είναι συνολικού ύψους 10 δισ. ευρώ και εκτιμάται ότι θα προχωρήσουν άμεσα.

Συγκεκριμένα «λύνονται τα χέρια» για τα εξής έργα:n Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος Ε-65 προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ.

Το έργο πραγματοποιείται από τις εταιρείες ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και «ACS Dragados» (ισπανικών συμφερόντων).

Η Ιόνια Οδός (Αντίρριο - Γιάννενα), προϋπολογισμού 1,5δισ. ευρώ, από τις ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και «ACS Dragados». n Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα, προϋπολογισμού 1,3δισ. ευρώ, από την εταιρεία «Ακτωρ».

Η ΠΑΘΕ Μαλιακός - Κλειδί, προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ, από την κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» («Ακτωρ», «JP Αβαξ», «Hochtief» κ.λπ.).

Η Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα, ύψους 2,8 δισ. ευρώ, από τις εταιρείες «Ακτωρ» - ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, «JP Aβαξ», «Hochtief» και VINCI.

Τα προβλήματα των κατασκευαστικών εταιρειών εστιάζονται κυρίως στο γεγονός ότι δεν έχουν προχωρήσει οι απαλλοτριώσεις αλλά και άλλου είδους γνωμοδοτήσεις (όπως, για παράδειγμα, οι περιβαλλοντικές και οι αρχαιολογικές). Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, στον βορειοδυτικό άξονα Πελοποννήσου (Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώ- να έχει απαλλοτριωθεί μόλις το 38% του έργου - από τα χαμηλότερα ποσοστά των συμβάσεων παραχώρησης.

Μεγάλα προβλήματα αντιμετωπίζει αντίστοιχα και ο αυτοκινητόδρομος Αντίρριο - Γιάννενα (σ.σ.: κατασκευάζεται από την κοινοπραξία «Ιόνια οδός»), όπου έχει απαλλοτριωθεί το 42% του έργου. Επιπρόσθετα όμως οι εταιρείες αυτές πιέζονται οικονομικά καθώς έχουν λάβει υψηλά δάνεια από τις τράπεζες για να «τρέξουν» αυτά τα έργα. Όπως προβλέπει ο νόμος, οι απαλλοτριώσεις γης θα προχωρούν στο μέλλον χωρίς προηγουμένως να αναμένεται η δικαστική απόφαση για το ύψος της αποζημίωσης, ενώ και οι νομικές διαδικασίες θα «τρέχουν» παράλληλα με την υλοποίηση της επένδυσης. Επίσης, επιταχύνονται οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις τόσο για τους ίδιους τους αυτοκινητόδρομους όσο και για τα συνοδευτικά και βοηθητικά τους έργα (σταθμοί διοδίων κ.λπ.), ενώ θα επιταχυνθούν και οι αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες.

Η συμφωνία με το Κατάρ


Στον ίδιο νόμο θα υπαχθεί και η συμφωνία Ελλάδας - Κατάρ, ύψους 3,5 δισ. ευρώ, για τη δημιουργία μονάδας βιο- καυσίμων, υγροποιημένου αερίου και ηλεκτροπαραγωγής στον Αστακό, όπως επίσης και άλλες οι οποίες, ενώ έχουν εξαγγελθεί, έχουν σταματήσει εξαιτίας προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Επίσης, αναμένεται να ενταχθεί το έργο αναβάθμισης του Ελληνικού και της ανάπλασης του Βοτανικού από την εταιρεία «Βωβός», συνολικού ύψους πέριξ των 200 εκατ. ευρώ. Στις διαδικασίες του υπό ψήφιση νόμου εκτιμάται ότι θα υπαχθούν και οι τουριστικές επενδύσεις της αγγλικής εταιρείας «Minoan Group» στο Κάβο Σίδερο στην Κρήτη, ύψους 1,2 δισ. ευρώ, και της εταιρείας «Λοκρός» στην Αταλάντη Φθιώτιδας, συνολικού ύψους 2 δισ. ευρώ. Παρότι οι επενδύσεις αυτές (εκτός του Ελληνικού) έχουν λάβει περιβαλλοντικές άδειες, κάτοικοι και περιβαλλοντικές οργανώσεις έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας με αποτέλεσμα τα έργα να έχουν «παγώσει» προτού ακόμη ξεκινήσουν.

Επικάλυψη αρμοδιοτήτων
Ποιός υπουργός θα αποφασίζει;

Για την ένταξη ενός έργου στον νέο νόμο θα απαιτείται προηγουμένως έγκριση είτε της Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων είτε από τον καθ’ ύλην υπουργό ή τον υπουργό Επικρατείας. Ο νέος νόμος όμως εκτιμάται ότι μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στην περίπτωση που ένας επενδυτής θέλει και επιχορήγηση από τον αναπτυξιακό νόμο και να ενταχθεί και στις γρήγορες διαδικασίες του fast track. Το ερώτημα ποιος αποφασίζει, δηλαδή ο υπουργός Επικρατείας ή ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης, αναμένεται να δημιουργήσει μεγάλες κόντρες μεταξύ των κυρίων Χάρη Παμπούκη και Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.

Πηγές προσκείμενες στον υπουργό Επικρατείας υποστηρίζουν μιλώντας στο «ΘΕΜΑ» ότι δεν υπάρχει καμία αλληλοκάλυψη καθώς «όποιος επενδυτής επιθυμεί να ενταχθεί στον αναπτυξιακό νόμο προκειμένου να διασφαλίσει τμήμα της χρηματοδό- τησής του και ταυτόχρονα να ενταχθεί στο fast track πρώτα θα κάνει τον κύκλο του αναπτυξιακού και μόλις έχει έγκριση ή διασφαλίσει με δικά του κεφάλαια το σύνολο της χρηματοδότησης της επένδυσής του θα προσέλθει, εφόσον επιθυμεί, στο fast track».

Δεν υπάρχουν σχόλια: