Ρεπορτάζ: Kώστας Ντελέζος
(απο ΤΑ ΝΕΑ)
«Θερμός» χειμώνας με μειώσεις αποδοχών έως 40% έρχεται στον χώρο των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, καθώς η κυβέρνηση κάτω και από τις ασφυκτικές πιέσεις της τρόικας, μετά τον ΟΣΕ, προωθεί σχέδιο δραστικής περιστολής των δαπανών και μηδενισμού των ελλειμμάτων και στις ΔΕΚΟ του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ)...
Στόχος του υπουργείου Μεταφορών είναι έως το τέλος του 2011 να έχουν μηδενιστεί- όπως και στον ΟΣΕ- τα ελλείμματα σε όλες τις συγκοινωνιακές ΔΕΚΟ, κυρίως μέσα από νέες περικοπές αποδοχών, μετατάξεις προσωπικού, αλλαγές των κανονισμών εργασίας και συγχωνεύσεις επιχειρήσεων. Μόνο το «πακέτο» των εργαζομένων προβλέπει ετήσιες περικοπές συνολικού ύψους 150 εκατ. ευρώ σε όλες τις συγκοινωνιακές επιχειρήσεις, καθώς οι αποδοχές προβλέπεται να περικοπούν από 20% έως 40%! Υπενθυμίζεται ότι από τις αρχές του χρόνου έχουν ήδη μειωθεί κατά 20% οι αποδοχές όλων των εργαζομένων στις συγκοινωνίες, ενώ τώρα, με το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο για τις ΔΕΚΟ, θα περικοπούν και οι δευτερεύουσες απολαβές τους, ώστε να μην ξεπερνούν το 8% των κύριων αποδοχών. Τι θα περιέχει ο νέος μισθός. Οι νέοι μισθοί των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ των αστικών συγκοινωνιών, σύμφωνα με το σχέδιο που ετοιμάζει το υπουργείο Μεταφορών, θα περιλαμβάνουν... τα απολύτως απαραίτητα! Πιο συγκεκριμένα: τον βασικό μισθό, το χρονοεπίδομα (τις ωριμάσεις ανάλογα με τα χρόνια προϋπηρεσίας), το οικογενειακό επίδομα (παιδιών), το επίδομα θέσης (π.χ. διευθυντή) και το επίδομα επιστημονικότηταςπτυχίου (όπου υπάρχει). Επί του πακέτου αυτού των κύριων αποδοχών θα μπορεί να προστεθεί ποσοστό μόλις 8%, το οποίο θα είναι υπερωριακή απασχόληση ή εργασία σε ρεπό. Σήμερα, η υπερωριακή απασχόληση καθώς και η απασχόληση σε ημέρες ανάπαυσης (ρεπό) σε ορισμένες ειδικότητες εργαζομένων (π.χ. ηλεκτροδηγούς-τεχνικούς των ΗΣΑΠ ή οδηγούς-τεχνικούς της ΕΘΕΛ) αποφέρουν στους εργαζόμενους πρόσθετες αμοιβές, που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνούν το 50% των κύριων αποδοχών τους. Πέραν αυτού, υπάρχουν κατά κλάδο και διάφορα άλλα επιδόματα που «φουσκώνουν» τις αποδοχές. Πρόκειται για τα επιδόματα που αναγράφονται στη «δεύτερη στήλη» των μηνιαίων εκκαθαριστικών σημειωμάτων αποδοχών. Υπολογίζεται ότι οι εργαζόμενοι στις συγκοινωνίες παίρνουν κάθε μήνα επιδόματα από 100 ευρώ (διοικητικό προσωπικό) έως και 450 ευρώ (μηχανοδηγοί, οδηγοί, τεχνικοί), ανάλογα με την ειδικότητα και τον φορέα που δουλεύουν. Υπάρχει και «κερατοεπίδομα». Για παράδειγμα, σε ορισμένες εταιρείες (π.χ. ΕΘΕΛ) χορηγείται επίδομα έγκαιρης προσέλευσης στην εργασία ή χορήγησης γάλακτος εβαπορέ (σε ΗΣΑΠ και ΕΘΕΛ) λόγω ανθυγιεινών συνθηκών εργασίας. Επίσης, χαρακτηριστικό είναι το αποκαλούμενο και ως «κερατοεπίδομα», δικαιούχοι του οποίου είναι οι οδηγοί των τρόλεϊ, επειδή αναγκάζονται να κατεβαίνουν από το όχημα για να επαναφέρουν τις ηλεκτρικές κεραίες των τρόλεϊ όταν «φεύγουν» από τα ηλεκτροφόρα σύρματα! Στα επιδόματα που οδεύουν προς κατάργηση συγκαταλέγονται ακόμα το επίδομα παράδοσης-παραλαβής λεωφορείων στον δρόμο (κατά την αλλαγή βάρδιας), το επίδομα διαχειριστικών λαθών για όσους διαχειρίζονται χρήματα, το χιλιομετρικό επίδομα κ.λπ. Επίσης, αναμένεται να κοπούν επιδόματα, όπως αυτό που ισχύει στον ΗΣΑΠ για το «ελαφρύ γεύμα» (ψωμοτύρι), το οποίο ωστόσο, σύμφωνα με τους εργαζόμενους, κανείς δεν παίρνει, καθώς είναι μόλις 0,15 ευρώ για κάθε νυχτερινή βάρδια. Τα μοναδικά επιδόματα που θα διασωθούν είναι αυτά των βαρέων και ανθυγιεινών ή ειδικών συνθηκών, τα οποία χορηγούνται στους τεχνικούς και κυμαίνονται από 5%-10%, ανάλογα με την εταιρεία. Βασικός κορμός του κυβερνητικού σχεδίου θα είναι οι περικοπές των ρεπό κυρίως των εργαζομένων στα αστικά λεωφορεία και τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και η «μετακίνηση» του προσωπικού στους νέους φορείς με μειωμένες συνολικές αποδοχές εξαιτίας των περικοπών στην υπερωριακή απασχόληση. Η κυβέρνηση, εκτός των άλλων, εξετάζει πρόταση για πλήρη περικοπή των 400 ρεπό των οδηγών λεωφορείων, τα οποία συνυπολογίζονται στις 3.350 καθημερινά εκτελούμενες βάρδιες. Ταυτόχρονα, μέσω των συγχωνεύσεων των επιχειρήσεων θα επιχειρηθεί να γεφυρωθεί το μισθολογικό χάσμα μεταξύ των εργαζομένων. Πάντως, το μεγάλο «αγκάθι» των συγχωνεύσεων αφορά τον ΗΣΑΠ (ηλεκτρικός σιδηρόδρομος) και τους εργαζόμενούς του, οι οποίοι κοστίζουν υπερδιπλάσια ποσά σε σχέση με τους απασχολούμενους σε άλλες συγκοινωνιακές εταιρείες. Από τις ΔΕΚΟ των αστικών συγκοινωνιών θα απομακρυνθούν συνολικά περίπου 2.000 εργαζόμενοι που θεωρούνται πλεονάζοντες. Από αυτούς, περίπου 1.000 εργαζόμενοι θα μεταταχθούν σε άλλες υπηρεσίες και άλλοι 1.000 θα συνταξιοδοτηθούν. Αυξήσεις εισιτηρίων. Στο πλαίσιο της αναζήτησης χρημάτων για την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών, η κυβέρνηση εκτιμά ότι άλλα περίπου 50 έως και 140 εκατομμύρια ευρώ- ανάλογα με το σενάριο που θα επιλεγεί- αναμένεται να μπουν στα ταμεία των ΔΕΚΟ συγκοινωνιών από την αύξηση του ενιαίου εισιτηρίου σε 1,20 ή 1,50 ευρώ, καθώς και από την πάταξη της εισιτηριοδιαφυγής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου