Κυριακή 13 Φεβρουαρίου 2011

Ούτε λέξη για την «υποβρύχια» ταμπακιέρα!

Σάλος από το πρωτοσέλιδο του Πρώτου Θέματος


http://img.protothema.gr/BD9C78846E50275154D7DFCF3F8CF903.jpg
Ο υπουργός Αμυνας κ.Ευάγγελος Βενιζέλος αφιέρωσε 761 λέξεις για να… μην απαντήσει τίποτε επί της ουσίας του πρωτοσέλιδου δημοσιέυματος του «Πρώτου Θέματος», το οποίο αποκαλύπτει ότι τα δύο νέα γερμανικά υποβρύχια τύπου 214 που παραγγέλθηκαν το 2010 από την ελληνική κυβέρνηση θα αγοραστούν 50% ακριβότερα από τα πανομοιότυπα υποβρύχια που αγοράζει η Τουρκία.

Ο κ. Βενιζέλος δεν έχει τίποτε να πει για την πρωτοφανή προτροπή του προς τα μέλη του Συμβουλίου Άμυνας να μην διαρρεύσει δημοσίως το παραμικρό για το κόστος των τουρκικών υποβρυχίων. Αποφεύγει επίσης να εξηγήσει ο υπουργός Άμυνας ποιοι είναι οι «ευνόητοι λόγοι» που επέβαλαν στον ίδιο και την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ να χειριστεί το θέμα με λεπτότητα και να αποσιωπήσει ότι η Ελλάδα αγόρασε δύο νέα υποβρύχια τύπου 214 δεσμευόμενη να καταβάλλει στους Γερμανούς 333 εκατ. ευρώ περισσότερα από το τίμημα που θα πληρώσουν οι Τούρκοι για ισάριθμα σκάφη.

Στο ερώτημα γιατί η λεπτομέρεια ότι η Ελλάδα αγόρασε τα δύο υποβρύχια τύπου «Παπανικολής» με καπέλο 50% έπρεπε να μείνει κρυφή, ο κ. Βενιζέλος δεν απαντά το παραμικρό.

Ο υπουργός Άμυνας βεβαίως δεν αρνείται την πραγματικότητα της συζήτησης στο συμβούλιο Άμυνας της 11ης Μαρτίου του 2010 την οποία και αναδεικνύει το «Πρώτο Θέμα», ούτε και απαντά γιατί δεν είχε εξηγήσει εδώ και 11 μήνες αυτά που προσπαθεί να πει τώρα, προκειμένου να δικαιολογήσει γιατί η Ελλάδα αγοράζει τα ίδια υποβρύχια 50% ακριβότερα από την Τουρκία.

Και ενώ η Τουρκία πέτυχε ασύγκριτα καλύτερη τιμή ξεκινώντας τις διαπραγματεύσεις με τους Γερμανούς από μηδενική βάση, η Ελλάδα… «κατάφερε» να μην αξιοποιήσει το γεγονός ότι οι κατασκευαστές όφειλαν να επιστρέψουν στο ελληνικό δημόσιο εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Με απλά λόγια, αν και το υπουργείο Άμυνας χάρισε στους Γερμανούς τις ποινικές ρήτρες, δεν κατάφερε να πετύχει τη βελτίωση της τιμής των δύο υποβρυχίων. Κι αυτό παρά το ότι υποτίθεται ότι οι Γερμανοί πρόσφεραν τα δύο νέα υποβρύχια «Παπανικολής» σε δήθεν προνομιακή τιμή για να εξιλεωθούν για τα προβλήματα με τα στραβά υποβρύχια και την καθυστερημένη (κατά τέσσερα έτη) παράδοση των σκαφών στο Πολεμικό Ναυτικό.

Όπως έγραφε και το «Der Spiegel», οι Γερμανοί πίστευαν ότι με την επάνοδο του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία το θέμα των υποβρυχίων θα διευθετούνταν.

Περισσότερα την Κυριακή, αφού πρώτα κυκλοφορήσει το φύλλο της εφημερίδας «Πρώτο Θέμα» με όλα τα συγκλονιστικά στοιχεία.

Ακολουθεί η απάντηση του υπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Ευάγγελου Βενιζέλου:

"Το "Πρώτο Θέμα" αφιερώνει παραδόξως την πρώτη και τρεις εσωτερικές σελίδες του όχι στην αρχική σύμβαση των υποβρυχίων του 2000 και στα ζητήματα που απασχόλησαν το γνωστό δημοσίευμα του Spiegel, αλλά στη νέα διορθωτική σύμβαση που κυρώθηκε με το νόμο 3885/2010 προβάλλοντας τον ισχυρισμό ότι η Ελλάδα προμηθεύτηκε και τα αρχικά, αλλά και τα δυο νέα υποβρύχια, σε τιμή μεγαλύτερη από αυτή με την οποία προμηθεύτηκε η Τουρκία τα δικά της.
Επικαλείται δε ως "ντοκουμέντο" τα πρακτικά της σχετικής συνεδρίασης του Συμβουλίου Άμυνας (ΣΑΜ). Τα πρακτικά αυτά τηρήθηκαν για πρώτη φορά στην ιστορία του ΣΑΜ, μαγνητοφωνημένα και πλήρη, με δική μου απόφαση, για λόγους διαφάνειας. Γιατί ήθελα η Βουλή και το ΚΥΣΕΑ να έχουν πλήρη γνώση των θεμάτων που εξέτασε το ΣΑΜ. Τα πρακτικά αυτά τέθηκαν υπόψη της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής και του ΚΥΣΕΑ, τόσο πριν την υπογραφή του προσυμφώνου του Μαρτίου του 2010, όσο και όταν αποφασίστηκε η σύναψη της οριστικής σύμβασης που συζητήθηκε διεξοδικά στη Βουλή και κυρώθηκε από αυτήν με νόμο που τη χαρακτηρίζει ρητά ως επωφελή και συμφέρουσα για το Δημόσιο.
Τα ίδια θέματα συζητήθηκαν και άλλες φορές στη Βουλή, τελευταία δε κατά την προταθείσα από εμένα ακρόαση του πρώην Γενικού Διευθυντή Εξοπλισμών κ. Βασιλάκου που μετείχε στη συνεδρίαση του ΣΑΜ και είχε διατυπώσει τη γνώμη του για την τιμή των δύο υποβρυχίων.
Στο ΣΑΜ τέθηκε, μεταξύ άλλων, και το ζήτημα της τιμής των υποβρυχίων ίδιου τύπου που προμηθεύτηκε η Τουρκία, καθώς με βάση ορισμένα δημοσιεύματα (ακόμη και σε ελληνικές ιστοσελίδες που λειτουργούν ως εύκολη πηγή για ορισμένους δημοσιογράφους), η τιμή τους ήταν χαμηλότερη αυτής των ελληνικών. Αποφασίστηκε το ζήτημα να διερευνηθεί, όχι φυσικά δημόσια, προκειμένου να αντληθούν κρίσιμες στρατιωτικές και εμπορικές πληροφορίες, που δεν παρέχουν με ευκολία ούτε τα σοβαρά κράτη, ούτε οι εταιρίες. Η εμπιστευτικότητα αφορούσε συνεπώς το στάδιο της διερεύνησης και όχι τη συζήτηση στο ΚΥΣΕΑ και τη Βουλή η οποία και επεκτάθηκε σε όλα τα θέματα, χωρίς κανέναν περιορισμό, καθώς για πρώτη φορά εκπρόσωποι αντισυμβαλλομένων εταιριών για οπλικά συστήματα συμμετείχαν σε ακρόαση ενώπιον της Βουλής και για πρώτη φορά συζητήθηκε και κυρώθηκε στη Βουλή παρόμοια σύμβαση.
Αν το "Πρώτο Θέμα" ρωτούσε θα μάθαινε, λοιπόν, ότι το ζήτημα αυτό διερευνήθηκε κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, οπότε και εξηγήθηκε από γερμανικής πλευράς ότι η τιμή για τα τουρκικά υποβρύχια περιλαμβάνει το κόστος των υπό συναρμολόγηση γερμανικών μερών των υποβρυχίων, χωρίς να συνυπολογίζεται το κόστος των εργασιών στα τουρκικά ναυπηγεία καθώς και το κόστος των πρόσθετων τουρκικών υλικών και συστημάτων. Σε αντίθεση με την τιμή για τα ελληνικά υποβρύχια που περιλαμβάνει το ολοκληρωμένο προϊόν και άρα όχι μόνο τα ποσά που καταβάλλονται στη γερμανική πλευρά για τα υλικά και την τεχνογνωσία, αλλά και τα ποσά που καταβάλλονται στα ΕΝΑΕ για τις εργασίες που γίνονται στην Ελλάδα και για τα πρόσθετα υλικά.
Είναι συνεπώς προφανές ότι πρόκειται για δύο διαφορετικά συμβατικά αντικείμενα, καθώς το τουρκικό κόστος αφορά μόνο την HDW και όχι τα τουρκικά ναυπηγεία, ενώ το ελληνικό κόστος περιλαμβάνει και την HDW και τα ελληνικά ναυπηγεία.
Άλλωστε, στην ίδια συνεδρίασή του το ΣΑΜ έκρινε απολύτως ικανοποιητική και συμφέρουσα την τιμή των δύο υποβρυχίων που είναι σταθερή, δεν υπόκειται σε προσαυξήσεις και προσαρμογές, είναι συνεπώς τελικά χαμηλότερη της τιμής των υποβρυχίων της αρχικής σύμβασης του 2000 και κινείται μέσα στο εύρος τιμών που είχε προσδιορίσει ως αποδεκτό και επωφελές το ίδιο το ΓΕΝ σε συνεργασία με την ΓΔΑΕ πριν την έναρξη των διαπραγματεύσεων για την συμβιβαστική ρύθμιση των διαφορών που είχαν προκύψει με την καταγγελία των συμβάσεων εκ μέρους της γερμανικής πλευράς τον Σεπτέμβριο του 2009 -διαφορών που εκκρεμούσαν στην κρίση του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου.
Είναι συνεπώς τουλάχιστον παράδοξο να γίνεται συζήτηση για τη μόνη σύμβαση αμυντικού υλικού που συνήφθη με απόλυτη διοικητική και κοινοβουλευτική διαφάνεια, τη μόνη σύμβαση που κυρώθηκε από τη Βουλή προκαταβολικά προκειμένου να δοθεί η εντολή στους αρμόδιους υπουργούς να την υπογράψουν, μία σύμβαση που συνήφθη για να διασωθούν δύο ολόκληρα δισεκατομμύρια ευρώ που είχε καταβάλει το ελληνικό κράτος χωρίς να έχει παραλάβει τίποτα στα χέρια του, μία σύμβαση που συνήφθη για να διασωθεί η μεγαλύτερη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας μαζί με χιλιάδες θέσεις εργασίας. Τέλος, μία σύμβαση που επιβάλλει πρωτοφανείς εγγυήσεις διαφάνειας και αποβάλλει την Ferrostaal που βαρύνεται με όλα όσα διερευνώνται από την γερμανική και την ελληνική δικαιοσύνη και το ΣΔΟΕ.
Η Ελλάδα την περίοδο αυτή, εν μέσω της οικονομικής κρίσης, διαπραγματεύεται κατ' ανάγκη ορισμένες σημαντικές συμφωνίες εξοπλιστικών προγραμμάτων, για τις οποίες είχε δεσμευθεί η προηγούμενη κυβέρνηση. Ο χρόνος είναι συνεπώς εξαιρετικά ύποπτος και τίποτα που μπορεί να σχετίζεται, άμεσα ή έμμεσα, με τα ζητήματα αυτά, συμπεριλαμβανομένων και διαφόρων δημοσιευμάτων, δεν θεωρείται από την Κυβέρνηση τυχαίο, έως ότου διερευνηθεί σε βάθος».

Δεν υπάρχουν σχόλια: