Κατασκευάζεται στα Τέμπη και αναμένεται να είναι έτοιμο έως τα μέσα καλοκαιριού...
Ένα βαλκανικό ρεκόρ θα σπάσει η χώρα μας σε λίγους μήνες, καθώς ολοκληρώνεται η αποπεράτωση της μεγαλύτερης οδικής σήραγγας της Χερσονήσου του Αίμου στην κοιλάδα των Τεμπών. Το δεύτερο τούνελ των Τεμπών, μήκους έξι χιλιομέτρων και γνωστότερο ως «T2», που κατασκευάζει η... Κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» αναμένεται να είναι έτοιμο μέχρι τα μέσα του καλοκαιριού και μαζί με τις υπόλοιπες δύο σήραγγες του έργου, θα διευκολύνει κατά πολύ τις μετακινήσεις των χρηστών του αυτοκινητοδρόμου, όταν αυτός αποπερατωθεί πλήρως.
Όπως ανέφεραν χθες οι εκπρόσωποι της Κοινοπραξίας, στο μεγαλύτερο οδικό τούνελ των Βαλκανίων το στάδιο της εκσκαφής βρίσκεται στο 95%, ενώ η διαδικασία της τελικής επένδυσης στο 70%. Εάν τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, στα τέλη του μηνός οι μηχανικοί και το προσωπικό του παραχωρησιούχου θα έχουν ολοκληρώσει πλήρως την διάνοιξη της σήραγγας, καθώς υπολείπονται μόλις 250 μέτρα για να ενωθούν οι δύο πλευρές της. Μάλιστα, τον Ιούνιο αναμένεται να ολοκληρωθεί και η σκυροδέτησή του.
Το έργο αντιμετωπίζει κυμαινόμενες δυσκολίες, καθώς όταν τα συνεργεία εργάζονται στα λεγόμενα, «καλά» πετρώματα, όπως ο ασβεστόλιθος, εκτελούν έργο της τάξεως των εννέα μέτρων ανά ημέρα. Αντίθετα, στα δύσκολα - δηλαδή στα πιο μαλακά- η απόδοση του εργοταξίου πέφτει στα ένα με δύο μέτρα την ημέρα και αυτό διότι απαιτούνται πιο ισχυρές αντιστηρίξεις. Είναι, πάντως, ενδεικτικό ότι για την κατασκευή κάθε μέτρου χρειάζονται 800 κιλά σίδερο και συνολικά ένας τόνος οπλισμού με σκυρόδεμα.
Ακόμη μεγαλύτερη τεχνική πρόκληση αποτελεί το τρίτο τούνελ του έργου «Ράχες - Κλειδί», γνωστό ως Τ3 ή αλλιώς η σήραγγα του Αγίου Παντελεήμονα στην Πιερία, καθώς αποτελείται από ιδιαίτερα μαλακά πετρώματα που απαιτούν βαριά αντιστήριξη. Ωστόσο, όπως εκτιμούν οι υπεύθυνοι της Κοινοπραξίας εντός του έτους το εν λόγω τμήμα του έργου θα αποπερατωθεί, ενώ το πρώτο τούνελ των Τεμπών (Τ1) είναι σχεδόν έτοιμο.
Τράπεζες, διόδια και απαλλοτριώσεις
Εκεί που τα πράγματα δυσκολεύουν είναι στις απαλλοτριώσεις, οι οποίες έχουν αργήσει έως και δύο έτη. Αν και το υπουργείο Υποδομών προσπαθεί να ανεβάσει τις ταχύτητες μέσα από πράξεις υπουργικού συμβουλίου και την «Ολυμπιακή» διαδικασία, εν τούτοις υπάρχουν ακόμη σοβαρές καθυστερήσεις που θα λειτουργήσουν ως εμπόδιο στην ταχεία αποπεράτωση του έργου.
Ακόμη μεγαλύτερο είναι το «αγκάθι» της χρηματοδότησης, καθώς οι δανείστριες τράπεζες έχουν αναστείλει την δανειοδότηση από τον περασμένο Οκτώβριο. Παρόλ' αυτά, η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» συνεχίζει την εκτέλεση της σύμβασης και εκτιμά ότι εάν δεν υπάρξουν δραματικές αλλαγές, τον Μάρτιο του 2013 η γνώριμη διαδρομή μέσα από την Κοιλάδα των Τεμπών θα αποτελεί παρελθόν. Και αυτό διότι με την αποπεράτωση του συνολικού έργου, δηλαδή τον νέο αυτοκινητόδρομο, την λειτουργία των τριών σηράγγων και της γέφυρας του Πηνειού, το επίμαχο δύσκολο τμήμα των Τεμπών και του Πλαταμώνα θα διανύεται σε μόλις 17 λεπτά!
Σχετικά με το φλέγον ζήτημα των διοδίων, ο γενικός διευθυντής της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, κ. Δημ. Γκατσώνης κατήγγειλε ότι μεταφορικές εταιρίες και οδηγοί φορτηγών προχωρούν σε μαζική «διοδιοαποφυγή» η οποία φτάνει ώς και το 30% των διελεύσεων των βαρέων οχημάτων. Επίσης, επανέλαβε ότι το ποσοστό των εισπράξεων από τα διόδια αποτελεί σημαντικό τμήμα των πόρων για την ομαλή εκτέλεση του έργου και κάλεσε την πολιτεία να βοηθήσει στην αντιμετώπιση του φαινομένου.
Και το «τηλεδιόδιο» στη διαπραγμάτευση
Ερωτηθείς από το «Βήμα», εάν το «τηλεδιόδιο» αποτελεί μέρος του συνολικού διαπραγματευτικού πακέτου μεταξύ των κοινοπραξιών, του υπουργείου Υποδομών και των τραπεζών, ο κ. Γκατσώνης απάντησε καταφατικά, σημειώνοντας ότι «είναι μέσα στο πακέτο και το μελετάμε», ενώ συμπλήρωσε ότι όντως θα υπάρξουν κάποια αποτελέσματα από την εν λόγω διαπραγμάτευση έως στα τέλη του μηνός. Η εμπλοκή του «τηλεδιοδίου» στη γενικότερη συζήτηση για το μέλλον των συμβάσεων παραχώρησης είναι καθοριστικής σημασίας για την - εξαγγελθείσα από την κυβέρνηση - μείωση της τιμής των διοδίων, καθώς η εφαρμογή του θα επιτρέψει μία πραγματικά αναλογική χρέωση.
Βέβαια, ο κ. Γκατσώνης παραδέχθηκε ότι η συνολική διαδικασία των αλλαγών στις συμβάσεις παραχώρησης θα χρειαστεί πολύ περισσότερο χρόνο. «Η διαπραγμάτευση αποτελεί πολύπλοκη διαδικασία, γίνεται βήμα - βήμα και είναι παραγωγική» τόνισε. Επίσης, ο γενικός διευθυντής της Κοινοπραξίας εξήγησε ότι η πτώση της κυκλοφορίας, η οποία είναι της τάξεως του 20%, έχει πλέον σταθεροποιηθεί, ενώ διευκρίνισε ότι, σε αντίθεση με τα θρυλούμενα, η κατασκευή παράδρομων δεν αποτελεί συμβατική υποχρέωση του παραχωρησιούχου, παρά μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις.
BHMA
Τρίτη 15 Μαρτίου 2011
Το μεγαλύτερο τούνελ των Βαλκανίων...
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου