Δευτέρα 27 Ιουνίου 2011

Γρίφος η κάθοδος των Κινέζων στο Θριάσιο

Πιθανή η αναβολή λόγω... Μεσοπρόθεσμου


http://img.protothema.gr/A1EEB90B4EF316A7C8594C69AA61918D.jpg
Την τέταρτη κατά σειρά απόπειρα διεξαγωγής του μεγαλύτερου έργου εμπορευματικών μεταφορών στην Ελλάδα κάνει η κυβέρνηση, στη σκιά της πέμπτης δόσης, αλλά και των σεναρίων χρεοκοπίας της χώρας μας.

Με τις επενδύσεις να έχουν βαλτώσει και την Τρόικα να πιέζει για τη δημιουργία ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος προσέλκυσης ξένων επενδύσεων, ο διαγωνισμός για την κατασκευή του εμπορευματικού σταθμού στο Θριάσιο Πεδίο, που... σέρνεται από το 2008, λαμβάνει πλέον μεγάλη σημασία.

Είναι όμως πολύ πιθανό, η σημερινή καταληκτική ημερομηνία (27 Ιουνίου) για την κατάθεση προσφορών να αναβληθεί και πάλι, ειδικά εάν τα φαβορί, που είναι οι Κινέζοι, ζητήσουν πίστωση χρόνου για να ξεκαθαρίσει το οικονομικό περιβάλλον στη χώρα μας, καθώς, μέχρι να ψηφιστεί το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα και να καταβληθεί η πέμπτη δόση, είναι διάχυτος ο φόβος της χρεοκοπίας.

Εάν το «άλλοθι» των Ασιατών επενδυτών και του κάπτεν Γουέι Τζιανφού (επικεφαλής της Cosco) είναι η πορεία της ελληνικής οικονομίας, τότε η κυβέρνηση εμφανίζεται πρόθυμη να δώσει και νέα παράταση ορισμένων ημερών, μέχρι να ξεκαθαρίσει πλήρως το τοπίο. Εάν όμως επιμείνουν στον επαναπροσδιορισμό των όρων του διαγωνισμού, δεν αποκλείεται να κηρυχθεί και αυτός άγονος.

Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αναφέρουν ότι οι Κινέζοι πιέζουν να τροποποιηθούν οι όροι του διαγωνισμού και το Θριάσιο από εμπορευματικό κέντρο να μετατραπεί σε εμπορικό κέντρο κινέζικων προϊόντων. Δεν είναι όμως ξεκάθαρο εάν η πρόταση αυτή έχει υποβληθεί επισήμως στην κυβέρνηση.

Δύο υπουργοί σε θέση μάχης

Εδώ και καιρό κυβερνητικά στελέχη καταβάλλουν προσπάθειες να αναθερμάνουν το ενδιαφέρον των Κινέζων, οι οποίοι στις αρχές του χρόνου εκδήλωσαν τη μεγάλη δυσαρέσκειά τους και απειλούσαν ακόμη και με απομάκρυνση από το λιμάνι, εξαιτίας των επαφών μεταξύ του ΟΛΠ και των ανταγωνιστών τους στην MCS για συνεργασία στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων. Ο κ. Χάρης Παμπούκης χρειάστηκε να ταξιδέψει προ δύο μηνών στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου για να κάμψει τη δυσφορία των μεγάλων επενδυτών για το αφιλόξενο περιβάλλον της χώρας μας και να τους μεταπείσει.

Ο κ. Δημήτρης Ρέππας, ως αρμόδιος υπουργών Υποδομώ, προσπάθησε επίσης να τους ξαναβάλει στο τραπέζι. Δεν κατάφερε όμως πολλά, πέρα από τη μετάθεση των διαγωνισμών λόγω σοβαρών απαιτήσεων των Κινέζων και έλλειψης άλλου σοβαρού επενδυτικού ενδιαφέροντος.

Πληροφορίες αναφέρουν πάντως ότι το τελευταίο διάστημα η στάση των Κινέζων για το Θριάσιο έχει επανακαθοριστεί, με αρμόδια κυβερνητικά χείλη να καλλιεργούν κλίμα αισιοδοξίας ότι αυτή τη φορά θα προσέλθουν στο διαγωνισμό και δεν αποκλείουν, εκτός από την Cosco Logistics που υπήρξε στο παρελθόν φαβορί, να εμφανιστεί ένα πιο διευρυμένο σχήμα με τη συμμετοχή κινεζικών funds και ιδιωτών επενδυτών, ακόμη και Ελλήνων και Γερμανών. Στο παρελθόν πάντως δεν υπήρξε ενδιαφέρον από ελληνικής πλευράς, με εξαίρεση τον ΟΛΠ, που παραμένει «μάχιμος», αδιευκρίνιστο όμως κάτω από ποιο σχήμα, καθώς στο παρελθόν υπήρχε συμφωνία για κοινή κάθοδο με την Cosco.

Τι απαιτούσαν οι Κινέζοι


Ο προηγούμενος διαγωνισμός είχε προγραμματιστεί στα τέλη Μαρτίου. Ωστόσο, ματαιώθηκε μετά την απαίτηση των Κινέζων να τροποποιηθούν οι όροι του διαγωνισμού. Η Cosco Logistics είχε ζητήσει με επιστολή της στην ΓΑΙΑΟΣΕ να δημιουργήσει στο Θριάσιο Πεδίο ελεύθερη ζώνη εμπορίου, καθώς και τη δυνατότητα μεταποίησης εμπορευμάτων, που στη συνεχεία θα διακινεί στις αγορές του εξωτερικού. Τα αιτήματα αυτά είχαν απορριφθεί τότε από την κυβέρνηση, καθώς θεωρήθηκε ότι αντίκεινται στο κοινοτικό δίκαιο. Είχε γίνει ωστόσο δεκτό το αίτημα της Cosco για την δημιουργία εκθεσιακού κέντρου, χωρίς επίσης να αποκλείεται το αίτημα των Κινέζων να παραταθεί σε κάποια χρόνια η κατασκευή του τερματικού σταθμού.

Το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο θα κατασκευαστεί σε έκταση 588 στρεμμάτων του ΟΣΕ, με συνολικό προϋπολογισμό 150 εκατ. ευρώ. Το έργο θα πραγματοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης, η οποία προβλέπει τη μελέτη, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την εκμετάλλευση των εγκαταστάσεων για 40 έτη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: