Αθήνα
«Θα ενθαρρύνω τις κινεζικές επιχειρήσεις να προχωρήσουν σε επενδύσεις στην Ελλάδα», δήλωσε το απόγευμα ο πρόεδρος της COSCO Group, κάπτεν Γουέι Τζιαφού, κατά την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας μεταξύ του υπουργού Ναυτιλίας, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, της COSCO ΣΕΠ, του ΟΛΠ και του ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να προχωρήσει η επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ στο δυτικό μέρος.
Σύμφωνα με το μνημόνιο συνεργασίας, η COSCO ΣΕΠ θα αναλάβει να κατασκευάσει το δυτικό μέρος του προβλήτα ΙΙΙ. Παράλληλα, στο ίδιο σημείο θα κατασκευαστεί από την COSCO ΣΕΠ ο νέος σταθμός πετρελαιοειδών που θα εξοφληθεί από το ελληνικό Δημόσιο σε ορίζοντα 15ετίας. Επίσης ως αντισταθμιστικό όφελος θα κατασκευαστεί και ένα τουριστικό λιμάνι στο Πέραμα σε συνεργασία με το Δήμο Περάματος.
Ο κάπτεν Γουέι Τζιαφού, αναφερόμενος στο θέμα του Ελληνικού, είπε ότι κινεζικό fund έχει ήδη εκφράσει ενδιαφέρον για το παλαιό αεροδρόμιο του Ελληνικού. Έφερε ως παράδειγμα την πρόσφατη κατασκευή του τεχνητού νησιού-ξενοδοχείου στο Ντουμπάι, και εξέφρασε την εμπιστοσύνη του στην ελληνική κυβέρνηση και στην επιχειρηματικότητα.
Παράλληλα, εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη στήριξη που παρείχαν στην κινεζική πλευρά από το 2002 έως σήμερα οι πρωθυπουργοί της Ελλάδας Κώστας Καραμανλής, Γιώργος Παπανδρέου και Αντώνης Σαμαράς, αλλά και ο πρόεδρος του ΟΛΠ, Γιώργος Ανωμερίτης.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, υπογράμμισε ότι πρόκειται για μία πολύ μεγάλη επένδυση στην Ελλάδα και στον Πειραιά, που σκοπεύει να του δώσει μεγάλη δύναμη. Χαρακτήρισε δε τον κάπτεν Γουέι Τζιαφού μεγάλο φίλο της Ελλάδας, σημειώνοντας ότι από την αρχή εμπνεύστηκε, έπειτα από μια σειρά συναντήσεων με μέλη ελληνικών κυβερνήσεων, τις σημερινές επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά.
Ο πρόεδρος του ΟΛΠ, Γιώργος Ανωμερίτης, επισήμανε ότι συνεχίζουμε την προσπάθεια επενδύσεων στο λιμάνι μέσω COSCO και αυτή τη φορά, ανέφερε, μέσω της πολιτικής των παραχωρήσεων που γνωρίζουμε ότι είναι και ο μόνος τρόπος στο ευρωπαϊκό λιμενικό σύστημα για την ανάπτυξη.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), Στέλιος Σταυρίδης, μετά την υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας, δήλωσε ότι είμαστε ευτυχείς και υπερήφανοι που η Ελλάδα μπορεί και έχει τόσο σημαντικούς συνεργάτες οι οποίοι μπορούν και δημιουργούν πλούτο για την κοινωνία μας και τον Πειραιά. Κάθε μεγάλος οργανισμός, συνέχισε, κάθε μεγάλη χώρα διακρίνεται από ένα κοινό σημείο, να έχει σημαντικούς και σοβαρούς συνεργάτες. Το έχουμε πετύχει με τον COSCO, σημείωσε και επεσήμανε ότι ανεβάζουμε συνεχώς τον πήχη πιο ψηλά.
Είπε επίσης ότι η θέση του ΤΑΙΠΕΔ για το θέμα του ΟΛΠ είναι δεδομένη: «Εμείς θέλουμε ένα λιμάνι του Πειραιά το οποίο να αναπτυχθεί συνολικά και όχι ετεροβαρώς».
Όσον αφορά το θέμα της φιλικής διευθέτησης που επιχειρείται από την COSCO, καθώς η κινεζική πλευρά ζητά την κατάργηση του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος που καταβάλλει με σκοπό την κατασκευή με δικές της δαπάνες του προβλήτα, αυτό θα αποφασιστεί από τις δύο πλευρές έως το τέλος του χρόνου.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι σχετικά με το υπόλοιπο λιμάνι του Πειραιά η COSCO έχει εκφράσει ενδιαφέρον να συμμετάσχει στον διαγωνισμό, ενώ έχει γνωστοποιήσει πως θα συμμετάσχει και στο διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε συνεργασία με κινεζική εταιρεία σιδηροδρόμων.
Σημειώνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ ήταν υποχρεωμένο να παρουσιάσει τη στρατηγική αξιοποίησης των λιμανιών έως τις 28 Φεβρουαρίου. Ζήτησε και πήρε παράταση και τελικά υπέβαλε τη σχετική μελέτη στο Μέγαρο Μαξίμου και στην τρόικα στις αρχές Μαΐου. Ο κ. Σταυρίδης με δηλώσεις του έχει υποστηρίξει ότι μέχρι τέλος Ιουλίου, το ΤΑΙΠΕΔ θα παρουσιάσει την τελική του πρόταση, αν δηλαδή προκρίνει πώληση μετοχών ή παραχώρηση επιμέρους δραστηριοτήτων των λιμένων.
Αντιδράσεις από τον ΣΥΡΙΖΑ
«H ξαφνική ανακοίνωση της υπογραφής Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ ΟΛΠ και της θυγατρικής της COSCO ΣΕΠ Α.Ε. είναι προϊόν αδιαφανών διαβουλεύσεων και έρχεται να επιβεβαιώσει την κριτική μας ότι αυτή η κυβέρνηση διατίθεται να παραχωρήσει τα πάντα στην COSCO», υπογραμμίζει ο ΣΥΡΙΖΑ σε ανακοίνωσή του.
Σύμφωνα με το μνημόνιο συνεργασίας, η COSCO ΣΕΠ θα αναλάβει να κατασκευάσει το δυτικό μέρος του προβλήτα ΙΙΙ. Παράλληλα, στο ίδιο σημείο θα κατασκευαστεί από την COSCO ΣΕΠ ο νέος σταθμός πετρελαιοειδών που θα εξοφληθεί από το ελληνικό Δημόσιο σε ορίζοντα 15ετίας. Επίσης ως αντισταθμιστικό όφελος θα κατασκευαστεί και ένα τουριστικό λιμάνι στο Πέραμα σε συνεργασία με το Δήμο Περάματος.
Ο κάπτεν Γουέι Τζιαφού, αναφερόμενος στο θέμα του Ελληνικού, είπε ότι κινεζικό fund έχει ήδη εκφράσει ενδιαφέρον για το παλαιό αεροδρόμιο του Ελληνικού. Έφερε ως παράδειγμα την πρόσφατη κατασκευή του τεχνητού νησιού-ξενοδοχείου στο Ντουμπάι, και εξέφρασε την εμπιστοσύνη του στην ελληνική κυβέρνηση και στην επιχειρηματικότητα.
Παράλληλα, εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη στήριξη που παρείχαν στην κινεζική πλευρά από το 2002 έως σήμερα οι πρωθυπουργοί της Ελλάδας Κώστας Καραμανλής, Γιώργος Παπανδρέου και Αντώνης Σαμαράς, αλλά και ο πρόεδρος του ΟΛΠ, Γιώργος Ανωμερίτης.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, υπογράμμισε ότι πρόκειται για μία πολύ μεγάλη επένδυση στην Ελλάδα και στον Πειραιά, που σκοπεύει να του δώσει μεγάλη δύναμη. Χαρακτήρισε δε τον κάπτεν Γουέι Τζιαφού μεγάλο φίλο της Ελλάδας, σημειώνοντας ότι από την αρχή εμπνεύστηκε, έπειτα από μια σειρά συναντήσεων με μέλη ελληνικών κυβερνήσεων, τις σημερινές επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά.
Ο πρόεδρος του ΟΛΠ, Γιώργος Ανωμερίτης, επισήμανε ότι συνεχίζουμε την προσπάθεια επενδύσεων στο λιμάνι μέσω COSCO και αυτή τη φορά, ανέφερε, μέσω της πολιτικής των παραχωρήσεων που γνωρίζουμε ότι είναι και ο μόνος τρόπος στο ευρωπαϊκό λιμενικό σύστημα για την ανάπτυξη.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), Στέλιος Σταυρίδης, μετά την υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας, δήλωσε ότι είμαστε ευτυχείς και υπερήφανοι που η Ελλάδα μπορεί και έχει τόσο σημαντικούς συνεργάτες οι οποίοι μπορούν και δημιουργούν πλούτο για την κοινωνία μας και τον Πειραιά. Κάθε μεγάλος οργανισμός, συνέχισε, κάθε μεγάλη χώρα διακρίνεται από ένα κοινό σημείο, να έχει σημαντικούς και σοβαρούς συνεργάτες. Το έχουμε πετύχει με τον COSCO, σημείωσε και επεσήμανε ότι ανεβάζουμε συνεχώς τον πήχη πιο ψηλά.
Είπε επίσης ότι η θέση του ΤΑΙΠΕΔ για το θέμα του ΟΛΠ είναι δεδομένη: «Εμείς θέλουμε ένα λιμάνι του Πειραιά το οποίο να αναπτυχθεί συνολικά και όχι ετεροβαρώς».
Όσον αφορά το θέμα της φιλικής διευθέτησης που επιχειρείται από την COSCO, καθώς η κινεζική πλευρά ζητά την κατάργηση του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος που καταβάλλει με σκοπό την κατασκευή με δικές της δαπάνες του προβλήτα, αυτό θα αποφασιστεί από τις δύο πλευρές έως το τέλος του χρόνου.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι σχετικά με το υπόλοιπο λιμάνι του Πειραιά η COSCO έχει εκφράσει ενδιαφέρον να συμμετάσχει στον διαγωνισμό, ενώ έχει γνωστοποιήσει πως θα συμμετάσχει και στο διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε συνεργασία με κινεζική εταιρεία σιδηροδρόμων.
Σημειώνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ ήταν υποχρεωμένο να παρουσιάσει τη στρατηγική αξιοποίησης των λιμανιών έως τις 28 Φεβρουαρίου. Ζήτησε και πήρε παράταση και τελικά υπέβαλε τη σχετική μελέτη στο Μέγαρο Μαξίμου και στην τρόικα στις αρχές Μαΐου. Ο κ. Σταυρίδης με δηλώσεις του έχει υποστηρίξει ότι μέχρι τέλος Ιουλίου, το ΤΑΙΠΕΔ θα παρουσιάσει την τελική του πρόταση, αν δηλαδή προκρίνει πώληση μετοχών ή παραχώρηση επιμέρους δραστηριοτήτων των λιμένων.
Αντιδράσεις από τον ΣΥΡΙΖΑ
«H ξαφνική ανακοίνωση της υπογραφής Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ ΟΛΠ και της θυγατρικής της COSCO ΣΕΠ Α.Ε. είναι προϊόν αδιαφανών διαβουλεύσεων και έρχεται να επιβεβαιώσει την κριτική μας ότι αυτή η κυβέρνηση διατίθεται να παραχωρήσει τα πάντα στην COSCO», υπογραμμίζει ο ΣΥΡΙΖΑ σε ανακοίνωσή του.
Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου