Το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ, του Οργανισμού με ένα έλλειμμα που υπερβαίνει τα 8 δισεκατομμύρια ευρώ, δεν περιλαμβάνει μόνο μείωση προσωπικού αλλά και μεγάλες αυξήσεις εισιτηρίων.
Όπως ανακοίνωσε νωρίτερα ο υπουργός Μεταφορών κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης, στα εισιτήρια του πολύπαθου οργανισμού θα επιβληθούν αυξήσεις της τάξης του 33% ανά οκτάμηνο (!), συνολικά τρεις δηλαδή στην διετία, μέχρι οι τιμές των εισιτηρίων να φτάσουν το 80% εκείνων που ισχύουν στα ΚΤΕΛ.
Ο κ. Στυλιανίδης γνωστοποίησε ακόμη πως από τους 3.500 εργαζόμενους που πρόκειται να αποχωρήσουν, οι 1.000 θα φύγουν άμεσα με υποχρεωτική συνταξιοδότηση και οι υπόλοιποι 2.500 σταδιακά, μέσω του προγράμματος «μισθωτής εφεδρείας» που προβλέπει την απασχόλησή της με μειωμένες αποδοχές μέχρι την αποχώρησή τους από την εργασία.
Σύμφωνα με τα όσα γνωστοποίησε ο υπουργός Μεταφορών:
Υποχρεωτικά στο πρόγραμμα θα συμμετάσχουν περίπου 1.000 άτομα, δηλαδή:
-εργαζόμενοι με προϋπηρεσία 35 ετών και άνω ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας
-εργαζόμενοι ηλικίας 55 ετών και άνω ανεξαρτήτως ετών προϋπηρεσίας.
Εθελοντικά στο πρόγραμμα, που θα αρχίσει να εφαρμόζεται εντός του έτους, θα έχουν την δυνατότητα να συμμετάσχουν:
-εργαζόμενοι ηλικίας 48 – 49 ετών με προϋπηρεσία 28 ετών και άνω.
-εργαζόμενοι ηλικίας 50 – 54 ετών ανεξαρτήτως ετών προϋπηρεσίας.
Ο τελικός αριθμός των υπαλλήλων ανά ειδικότητα που θα μπορεί να συμμετέχει στο πρόγραμμα θα ορίζεται με αποφάσεις του υπουργείου Μεταφορών και η επιλογή θα γίνεται με βάση την αύξουσα σειρά του χρόνου που υπολείπεται για την θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος ξεκινώντας από τους μισθωτούς που καλύπτουν τα κριτήρια υποχρεωτικής συμμετοχής
Προβλέπεται η δυνατότητα αναστολής ένταξης στο ΠΜΕ για τρία χρόνια για όσους κατέχουν διευθυντικές θέσεις με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου.
Με την ένταξή τους στο πρόγραμμα οι εργαζόμενοι θα παίρνουν το 50% του εφάπαξ, ενώ με την έξοδο από αυτό και την συνταξιοδότησή τους θα εισπράττουν το υπόλοιπο 50% καθώς και μπόνους για τα έτη συμμετοχής τους στο πρόγραμμα.
Από το πρόγραμμα μισθωτής εφεδρείας θα εξοικονομηθούν περιπου 315 εκατομμύρια ευρώ σε βάθος 10ετίας που, μεταξύ άλλων, θα κατευθυνθούν στην χρηματοδότηση νέων θέσεων εργασίας (135 εκατ. ευρώ).
Στα 9 δισ. ευρώ το συσσωρευμένο έλλειμμα
Κατ’ αρχήν η εξυγίανση και στην συνέχεια η ανάπτυξη είναι οι δύο κατευθύνσεις προς τις οποίες κινείται το αναθεωρημένο πρόγραμμα για τον ΟΣΕ σύμφωνα με τον κ. Στυλιανίδη ο οποίος σημείωσε ότι ο ΟΣΕ και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι η σήμερα η πιο ζημιογόνα ΔΕΚΟ της Ευρώπης με έλλειμμα 9 δισ. ευρώ, ετήσια ζημιά 1 δισ. ευρώ και αναλογία εσόδων – εξόδων 1 προς 8 με αποτέλεσμα η κάθε ελληνική κυβέρνηση να «χρωστάει» σήμερα για λογαριασμό Οργανισμού 3.000 ευρώ.
Ο υπουργός μεταφορών χαρακτήρισε αναγκαιότητα τις αλλαγές, οι οποίες θα πρέπει να εγκριθούν από την ΕΕ, καθώς από το 2010 καταργούνται οι κρατικές εγγυήσεις για δανεισμό της Τραινοσε ενώ από το 2011 απελευθερώνονται οι επιβατικές μεταφορές και αν δεν γίνουν αλλαγές τότε σε δύο χρόνια το χρέος του ΟΣΕ θα υπερβεί τα 11 δισ. ή το 5% του ΑΕΠ.
Στο σχέδιο μεταρρύθμισης προβλέπεται ο εταιρικός μετασχηματισμός του Ομίλου που από 5 εταιρείες θα μετεξελιχθεί σε τρεις, τον ΟΣΕ, την θυγατρική του ΕΡΓΟΣΕ και την ανεξάρτητη ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την οποία εξασφαλίστηκαν κεφάλαια ύψους 350 εκατ. ευρώ προκειμένου να ξεκινήσει την λειτουργία από καθαρή θέση ενώ προβλέπεται ότι μπορεί να εμφανίσει λειτουργική κερδοφορία από το 2012.
Την αποπληρωμή του χρέους των 9 δισ. θα το αναλάβει το δημόσιο.
Συνεργασία με ιδιώτες
Σε ότι αφορά την υλοποίηση των επενδύσεων στόχος του ΟΣΕ είναι η προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων προκειμένου να κατασκευαστούν βασικά και συμπληρωματικά έργα υποδομής που αφορούν:
-την βελτίωση της σιδηροδρομικής εξόδου Αθήνας – Θεσσαλονίκης
-την ανάπτυξη προαστιακού Αττικής, Θεσσαλονίκης, Μακεδονίας – Θράκης
-τους σιδηροδρομικούς άξονες δυτικής Ελλάδας
-την σύνδεση με λιμάνια και ΒΙΠΕ και την δημιουργία εμπορευματικών κέντρων με στόχο την ενίσχυση της διατροπικότητας των μεταφορών.
Ακίνητη περιουσία
Από την καταγραφή και την αποτίμηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ προέκυψε ότι η αξία των οικοπέδων και των κτιρίων φτάνει στας 4,6 δισ. ευρώ, ωστόσο τα ακίνητα που έχουν προοπτική εισροής εσόδων αποτιμώνται περίπου στο 1,13 δισ. ευρώ, ενώ η αξία της πάγιας σιδηροδρομικής υποδομής υπολογίζεται σε περίπου 7,5 δισ. ευρώ.
Στο πλαίσιο της προσπάθειας αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ προωθείται η θέσπιση ειδικής νομοθετικής ρύθμισης που θα απλουστεύει τις διαδικασίες χρήσεων γης και όρων δόμησης στις εκτάσεις ιδιοκτησίας του ΟΣΕ καθώς και τις διαδικασίες έκδοσης οικοδομικών αδειών.
Η συνεργασία Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα μέσω μακροχρόνιων παραχωρήσεων των ακινήτων του ΟΣΕ σε εταιρείες του ιδιωτικού τομέα ή σε εταιρικά σχήματα στα οποία συμμετέχει και ο σιδηρόδρομος προβλέπεται στο σχέδιο και αφορά στην ανάπτυξη σημαντικών ακινήτων του ΟΣΕ που παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη προοπτική ανάπτυξης, στην ανάπτυξη εμπορευματικών κέντρων συνδυασμένων μεταφορών σε ακίνητα του ΟΣΕ και στην αξιοποίηση των λοιπών ακινήτων μέσω μισθωτικών συμβάσεων.
Τιμολόγια – δρομολόγια
Εν τω μεταξύ όπως είπε ο κ. Στυλιανίδης από την 1η Αυγούστου θα ξεκινήσουν οι αλλαγές στην τιμολογιακή και δρομολογιακή πολιτική του ΟΣΕ που προβλέπουν αύξηση κατά 33% της τιμής των εισιτηρίων καθώς και αλλαγές στα δρομολόγια με μειώσεις ζημιογόνων δρομολογίων και αύξηση των προσφερόμενων δρομολογίων όπου υπάρχει αυξημένη ζήτηση.
Σήμερα στο δίκτυο του ΟΣΕ μετακινούνται ετησίως 16,5 εκατομμύρια επιβάτες εκ των οποίων τα 8,5 εκατομμύρια επιβάτες στις προαστιακές γραμμές.
Τα έσοδα από τα εισιτήρια καλύπτουν μόνο το 38% του συνολικού κόστους των επιβατικών μεταφορών. Με την νέα τιμολογιακή πολιτική στις επιβατικές μεταφορές σε διάστημα δύο ετών το κόστος των εισιτηρίων του ΟΣΕ θα φτάσει στο 80% του κόστους των εισιτηρίων του ΚΤΕΛ.
Θα υπάρξουν τρεις δόσεις αυξήσεων και η αναπροσαρμογή θα γίνει σταδιακά από τον ερχόμενο Αύγουστο οπότε και θα αυξηθούν κατά:
-33% τα εισιτήρια για τις κοινές αμαξοστοιχίες
-13% τα εισιτήρια τις αμαξοστοιχίες Inter City
-κατά 7% τα εισιτήρια των αμαξοστοιχιών Inter City Expresss.
Με την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων υπολογίζεται ότι το 2011 θα αυξηθούν τα έσοδα κατά 39 εκατομμύρια ευρώ και τα συνολικά έσοδα των επιβατικών μεταφορών θα φτάσουν στα 108,29 εκατ ευρώ έναντι 69,29 εκατ. ευρώ που ήταν το 2008.
Από τις αλλαγές τις δρομολογιακής πολιτικής εως το 2011 αναμένεται να προκύψει όφελος 52,2 εκατ. ευρώ με αποτέλεσμα από 246 εκατομμύρια ευρώ που ήταν τα έξοδα των επιβατικών μεταφορών το 2008 να φτάσει στα 193,7 εκατομμύρια ευρώ.
Εμπορευματική πολιτική
Αλλαγές θα υπάρξουν και στην εμπορευματική πολιτική, στην οποία, όπως είπε ο υπουργός κατά το παρελθόν γίνονταν εκπτώσεις ακόμη και ως 80% μόνο με απόφαση των διευθυντών.
Στο εξής οι εκπτώσεις που θα χορηγούνται θα φτάνουν το πολύ έως το 50%, θα αυξηθούν τα κόμιστρα κατά 5% ενώ θα υπάρξουν και αλλαγές που αφορούν σε
-περιορισμό των ημερών εκφόρτωσης των βαγονιών
-διακοπή των συμβάσεων για ενοικίαση βαγονιών
-ελαχιστοποίηση των εκπτώσεων στα πρόσθετα τέλη μεταφοράς κ.α..
Από την νέα τιμολογιακή πολιτική στις εμπορευματικές μεταφορές αναμένεται το όφελος το 2011 να φτάσει στα 28 εκατομμύρια ευρώ και από ζημιογόνες που είναι σήμερα να γίνουν κερδοφόρες αυξάνοντας τα έσοδά τους κατά 70%
Τετάρτη 24 Ιουνίου 2009
Διώχνουν κόσμο, αυξάνουν τα εισιτήρια
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου