Ρεπορτάζ : Γιώργος Φιντικάκης
(από ΤΑ ΝΕΑ)
Επιταχύνονται οι ανακατατάξεις στην εγχώρια αγορά καυσίμων τόσο σε επίπεδο εταιρειών όσο και σε επίπεδο πρατηρίων μετά την εξαγορά της ΒΡ από τα ΕΛΠΕ και την επικείμενη πώληση της Shell, που οι πληροφορίες θέλουν να ανακοινώνεται εντός του Σεπτεμβρίου. Υποψήφιοι αγοραστές για τα... 850 πρατήρια της Shell είναι η Αvin (Μotor Οil) και η ισραηλινή Delek Group. Παράλληλα, στο σύνολό τους οι ελληνικές εταιρείες προχωρούν σε χαρτογράφηση των δικτύων που είτε έχουν εξαγοραστεί (ΒΡ από τα ΕΛΠΕ) είτε βρίσκονται προς πώληση (Shell), ώστε με την ολοκλήρωση των εξαγορών να εντάξουν στο δικό τους δίκτυο όσα πρατήρια δεν χωρέσουν στα νέα σχήματα. Στελέχη ελληνικών εταιρειών επικαλούνται την πείρα του παρελθόντος από παρόμοιες εξαγορές (ΒΡ- Μobil, ΕΛΠΕ- Γ. Μαμιδάκης) και τονίζουν ότι πάντα ένας αριθμός πρατηρίων, λόγω αλληλοκάλυψης στα δίκτυα, καλείται υποχρεωτικά να αλλάξει σήμα. Μάλιστα, εκτιμάται ότι από τις εξαγορές των δύο πολυεθνικών αναμένεται να περισσέψουν περί τα 300-400 πρατήρια, πολλά από τα οποία θα προσαρτηθούν στα δίκτυα των ελληνικών εταιρειών που ετοιμάζονται για την επόμενη ημέρα. Τις εξελίξεις παρακολουθούν με προσοχή εταιρείες σαν τις Εlinoil, Αegean, Jetoil, Revoil, ΕΤΕΚΑ, που τα τελευταία χρόνια, χάρη στις χαμηλότερες τιμές, το μικρότερο λειτουργικό κόστος, τις συνεχείς επενδύσεις και τη μεγαλύτερη ευελιξία έναντι των μεγάλων, αποσπούν συνεχώς μερίδια αγοράς. Τελειώνει της Shell Στο μέτωπο της Shell, αν και ο επικεφαλής της πολυεθνικής Ρeter Voser είχε διευκρινίσει ότι η διαδικασία πώλησης θα διαρκέσει μέχρι το τέλος του έτους, οι πληροφορίες θέλουν το ζήτημα να κλείνει τον προσεχή μήνα. Η πώλησή της εκκρεμεί από τoν περασμένο Ιούνιο, καθώς η μητρική Royal Dutch Shell φέρεται να προσδοκούσε πολύ υψηλότερες προσφορές από αυτές που τελικώς κατατέθηκαν, και αποφάσισε να παρατείνει τη διαδικασία. Αναφορικά με τα προσφερόμενα τιμήματα, έχουν ακουστεί ποσά της τάξης των 300 εκατ. δολαρίων, χωρίς φυσικά να μπορούν να επιβεβαιωθούν, έναντι των 359 εκατ. ευρώ που έδωσαν τα ΕΛΠΕ για την ΒΡ, το δίκτυο της οποίας όμως είναι μεγαλύτερο (πάνω από 1.200 πρατήρια, έναντι 850 της Shell). Βασικοί διεκδικητές της Shell παραμένουν η Μotor Οil του ομίλου Βαρδινογιάννη (που στη λιανική δραστηριοποιείται μέσω της Αvin) και η ισραηλινή Delek Group, ενώ αποτελεί μυστήριο το αν υπάρχουν κι άλλοι υποψήφιοι μνηστήρες, αφού τη διαδικασία χειρίζεται η μητρική από το εξωτερικό με άκρα μυστικότητα. Πάντως, πληροφορίες που είχαν έλθει προ μηνός στο προσκήνιο για ενδιαφέρον δύο ρωσικών εταιρειών, ουδέποτε επιβεβαιώθηκαν. Μονόδρομος για Μotor Οil Ένα είναι βέβαιο: Δεδομένης της αδιαμφισβήτητης πλέον κυριαρχίας του ομίλου των ΕΛΠΕ στην αγορά, που μετά την εξαγορά της ΒΡ αριθμεί 2.500 πρατήρια, η απόκτηση από τη Μotor Οil του δικτύου της Shell μοιάζει μονόδρομος, αν θέλει να παραμείνει κοντά στην κορυφή. Εφόσον η Αvin καταφέρει να ντύσει στα γαλάζια το δίκτυο της “αχηβάδας”, θα αριθμεί στόλο 1.450 πρατηρίων. Διαφορετικά, θα παραμείνει στα σημερινά δικά της 600 πρατήρια και κάποιος άλλος θα την ξεπεράσει κατά πολύ, ενισχυόμενος με τα περίπου 850 πρατήρια της Shell. Μικρότερο δίκτυο- μεγαλύτερο μερίδιο Τα φιλέτα της Shell είναι τα ιδιολειτουργούμενα πρατήρια της θυγατρικής της Μυρτέα, που κατά γενική ομολογία θεωρούνται άκρως επιτυχημένα, ενώ ο μητρικός όμιλος έχει αποφασίσει να διατηρήσει τους κλάδους αεροπορικών καυσίμων και φυσικού αερίου (Shell Gas). Η Shell, αν και με λιγότερα πρατήρια σε αριθμό από ό,τι η ΒΡ, έχει μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις βενζίνες. Επίσης, σε περίπτωση απόκτησής της από την Αvin (Μotor Οil), αν και σε αριθμούς το ενωμένο αυτό δίκτυο θα είναι μικρότερο από το αντίστοιχο των ΕΚΟ- ΒΡ, θα έχει λιγότερες γεωγραφικές επικαλύψεις. Σημειωτέον ότι εξαγορά της Shell από την Αvin προσφέρει πρόσβαση σε περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, όπου σήμερα ο όμιλος Βαρδινογιάννη έχει μικρή παρουσία, χάρη στους αποθηκευτικούς χώρους σε Θεσσαλονίκη και Αλεξανδρούπολη που διαθέτει η πολυεθνική.
fimotro
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου