Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου 2009

Λουκέτο και στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά


Δραματικές είναι οι εξελίξεις σε μία από τις ιστορικότερες βιομηχανίες της χώρας, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Οι εταιρείες HDW, Κίελο Γερμανίας και Ελληνικά Ναυπηγεία «Σκαραμαγκάς» κατήγγειλαν το μεσημέρι της Δευτέρας τις συμβάσεις που είχαν συναφθεί το 2000 και 2002 με το Ελληνικό Υπουργείο Άμυνας λόγω καθυστερημένων πληρωμών εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου.

Ωστόσο, είναι πλέον σαφές ότι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά βαίνουν προς λουκέτο, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες του protothema.gr, η διοίκηση του ναυπηγείου ενημέρωσε σήμερα το σωματείο των εργαζομένων για το ότι ο γερμανικός κολοσσός ThyssenKrupp θα προχωρήσει στο κλείσιμο του εμπορικού τμήματος των ναυπηγείων (επισκευές κλπ) λόγω των πιέσεων που έχουν ασκηθεί και των προστίμων που έχουν επιβληθεί από την Κομισιόν.

Έτσι, η μονάδα μένει πλέον χωρίς αντικείμενο λειτουργίας και βρίσκονται στον αέρα όχι μόνο 1.200 εργαζόμενοι αλλά και δεκάδες επιχειρήσεις που λειτουργούν γύρω από την δραστηριότητα του ναυπηγείου στην ευαίσθητη κοινωνικά περιοχή της Δυτικής Αττικής.

Γιατί καταγγέλλεται η σύμβαση

Όπως αναφέρεται σε επίσημη ανακοίνωση « η καταγγελία της Ελληνικά Ναυπηγεία ακολούθησε την καταγγελία εκ μέρους της HDW, καθώς η πρώτη απώλεσε τον απαραίτητο για την ολοκλήρωση των Προγραμμάτων κύριο προμηθευτή της τεχνολογίας. Η HDW και τα Ελληνικά Ναυπηγεία για περισσότερο από δύο χρόνια διεξήγαγαν πολυάριθμες συζητήσεις με την Ελληνική Κυβέρνηση, οι οποίες, ωστόσο δεν οδήγησαν σε λύση. Οι εκκρεμείς σήμερα πληρωμές από το Ελληνικό Δημόσιο προς τις εταιρείες HDW και Ελληνικά Ναυπηγεία υπερβαίνει τα 520 εκατομμυρίων ευρώ. Από αυτά, περίπου 300 εκατομμύρια είναι οι εκκρεμείς πληρωμές προς την Ελληνικά Ναυπηγεία. Το Ελληνικό Δημόσιο, δεν εκπληρώνει, από μακρού, τις συμβατικές του υποχρεώσεις με αποτέλεσμα η συνέχιση των συμβάσεων αυτών για τις δυο εταιρείες να μην είναι πλέον ανεκτή οικονομικά/από οικονομικής πλευράς.

Η HDW και η Ελληνικά Ναυπηγεία προετοιμάζουν τις περαιτέρω νομικές ενέργειές τους και σκοπεύουν να καταφύγουν σε διαιτησία κατά του Ελληνικού Δημοσίου.

Σημειώνεται ότι η πρώτη σύμβαση αφορά στην κατασκευή τεσσάρων υποβρυχίων τύπου U214 με σύστημα αναερόβιας πρόωσης μέσω κυψελών οξυγόνου για το Ελληνικό Ναυτικό (Πρόγραμμα «Αρχιμήδης»). Και τα τέσσερα υποβρύχια έχουν ήδη κατασκευαστεί.. Επιπλέον, το 2006 η HDW και τα Ελληνικά Ναυπηγεία προσέφεραν προς αποδοχή στο Ελληνικό Δημόσιο το πρώτο υποβρύχιο τύπου 214 με την επωνυμία ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ. Το υποβρύχιο δεν παρελήφθη παρά το γεγονός ότι αυτό απέδειξε την απεριόριστη ικανότητά του για όλες τις απαιτούμενες επιδόσεις, μάλιστα δε σαφώς υπερέβη και κάποιες από αυτές. Επιπλέον, το υποβρύχιο είναι πιστοποιημένο από τον επίσημο Γερμανικό φορέα BWB (Bundesamt für Wehr­technik und Beschaffung).

Η δεύτερη σύμβαση (Πρόγραμμα «Ποσειδών - Neptune ΙΙ») αφορά τον εκμοντερνισμό τριών υποβρυχίων τύπου 209, τα οποία θα μετασκευαστούν ώστε να αποκτήσουν και αυτά την τεχνολογία των κυψελών οξυγόνου.

Ο πόλεμος των Γερμανών που κατέχουν στην ιδιοκτησία τους το ναυπηγείο Σκαραμαγκά ξεκίνησε με αφορμή την υπόθεση των υποβρυχίων τύπου 214 (παπανικολής), που είχαν γίνει γνωστά ως τα υποβρύχια που γέρνουν.

Το χρονικό της κρίσης

Έπειτα από μια αντιπαράθεση και συζητήσεις που διήρκεσαν περίπου δύο χρόνια, από το Πεντάγωνο είχε ανακοινωθεί πριν λίγες εβδομάδες ότι βρέθηκε συμβιβαστική λύση και ότι το Πολεμικό Ναυτικό θα παραλάβει τα τέσσερα νέα υποβρύχια, όχι όμως και το πρωτότυπο σκάφος λόγω των καταπονήσεων που είχε έπειτα από τις συνεχείς δοκιμές. Από το υπουργείο Άμυνας ακόμη δεν έχει υπάρξει επίσημη ανακοίνωση. Ανώτατη πηγή του Πενταγώνου ωστόσο σχολίασε στο protothema.gr ότι η εξέλιξη αποδεικνύει την άκαμπτη στάση της κυβέρνησης που «δεν υποχώρησε στις πιέσεις των Γερμανών». Ο ίδιος παράγοντας απέφυγε να αποκαλύψει τι συνέβη και η συμφωνία (προέβλεπε την παράδοση των τριών υποβρυχίων και την κατασκευή ενός τετάρτου που θα αντικαταστούσε το πρωτότυπο σκάφος με την ονομασία «παπανικολής») τελικώς έσπασε. «Ζητούν τα επιπλέον χρήματα χωρίς να έχουν παραδώσει τίποτα στο υπουργείο Άμυνας», συνέχισε ο ανώτατος αξιωματούχος που επιβεβαίωσε ότι δεν υπήρχαν περιθώρια για συμφωνία με την πλευρά των Γερμανών κατασκευαστών.
protothema

Δεν υπάρχουν σχόλια: