(από ΤΑ ΝΕΑ)
Μέτωπο με την Κομισιόν- λόγω της καθυστέρησής της να δώσει στη δημοσιότητα έγγραφα βλαπτικά για την Πόρσε- άνοιξε ο Ευρωπαίος διαμεσολαβητής κ. Νικηφόρος Διαμαντούρος. Μάλιστα, σύμφωνα με καταγγελίες διεθνούς περιβαλλοντικής οργάνωσης, ο απερχόμενος Γερμανός επίτροπος για τη Βιομηχανία κ. Γκίντερ Φερχόιγκεν «προστάτευε» την Πόρσε, αποκρύπτοντας τρία... συγκεκριμένα έγγραφα από τις μεταξύ τους διαπραγματεύσεις για τις περικοπές των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Σημειώνεται ότι απόφαση της Ε.Ε. το 2008 υποχρεώνει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να περιορίσουν τις εκπομπές CΟ2 στα 120 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο στο 65% των νέων μοντέλων που θα παράγονται το 2012, στο 75% το 2013, στο 80% το 2014 και στο 100% το 2015. Μάλιστα, προτάθηκε από το 2015 οι αυτοκινητοβιομηχανίες να πληρώνουν πρόστιμο 95 ευρώ για την υπέρβαση κάθε γραμμαρίου CΟ2 πάνω από τα όρια ανά αυτοκίνητο που διατίθεται στην αγορά. Σύμφωνα με πρόσφατες μετρήσεις, οι χαμηλότερες εκπομπές CΟ2 σε μοντέλο Πόρσε ανέρχονται στα 221 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο (Cayman 2.9, Βoxster 2.9), ενώ οι υψηλότερες ξεπερνούν τα 360 γραμμάρια...
«Είναι φανερό πως η Κομισιόν και ο επίτροπος Φερχόιγκεν προστάτευαν τα συμφέροντα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Πώς αλλιώς μπορεί να εξηγήσει κανείς το γεγονός ότι, παρά τις συστάσεις του Ευρωπαίου διαμεσολαβητή να μας δοθούν τα έγγραφα των μεταξύ τους διαπραγματεύσεων, δεν τα έχουμε λάβει εδώ και πάνω από έναν χρόνο;», αναρωτιέται ο Πολ ντε Κλερκ από την περιβαλλοντική οργάνωση Φίλοι της Γης.
«Είναι η πρώτη φορά από την ίδρυση του θεσμού το 1995 που ο διαμεσολαβητής αισθάνεται καταναγκασμένος να προσφύγει στο Ευρωκοινοβούλιο σχετικά με την έλλειψη ειλικρινούς συνεργασίας από την πλευρά κάποιου οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης», επισημαίνει στα «ΝΕΑ» ο Ευρωπαίος διαμεσολαβητής κ. Νικηφόρος Διαμαντούρος. Σε ειδική έκθεση που συνέταξε στις 24 Φεβρουαρίου με αφορμή τις επιστολές της Πόρσε στον Φερχόιγκεν, γίνεται σαφές ότι η 15μηνη καθυστέρηση της δημοσιοποίησης των απαντήσεων δείχνει επί της ουσίας την απροθυμία της Κομισιόν να συνεργαστεί με τον διαμεσολαβητή.
Οι τρεις επιστολές- μυστήριο
Ήταν Μάρτιος 2007 όταν οι Φίλοι της Γης υπέβαλαν αίτημα για την κοινοποίηση των εγγράφων διαπραγμάτευσης σχετικά με τις περικοπές των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στα νέα μοντέλα αυτοκινήτων. Σε απάντηση του αιτήματός τους η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Νοέμβριο του 2007 έδωσε στην περιβαλλοντική οργάνωση 15 έγγραφα, αρνούμενη κατηγορηματικά να παρέχει οποιαδήποτε πληροφορία για τρεις επιστολές της Πόρσε, δηλώνοντας πως «διακυβεύεται η προστασία των εμπορικών συμφερόντων της εταιρείας». Αμέσως ο Ντε Κλερκ κατήγγειλε το περιστατικό στον κ. Διαμαντούρο, ο οποίος έπειτα από τη διεξοδική εξέταση της υπόθεσης, προχώρησε στην εξής σύσταση τον Οκτώβριο του 2008: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να παρέχει πρόσβαση στις τρεις επιστολές που εστάλησαν από την Πόρσε στον πρώην αντιπρόεδρο Φερχόιγκεν στην ολότητά τους ή να αποκαλύψει μέρος τους».
Ο κ. Διαμαντούρος κάλεσε την Κομισιόν να απαντήσει έως τα τέλη Ιανουαρίου 2009, αντ΄ αυτού όμως η Επιτροπή αιτήθηκε έξι παρατάσεις έως και τον Ιούλιο. Τότε απάντησε στον διαμεσολαβητή ότι για να αποκριθεί στη σύστασή του, θα πρέπει να συμβουλευτεί την ίδια την Πόρσε, ώστε να κοινοποιήσει πληροφορίες σχετικά με τις επιστολές. Στα τέλη Σεπτεμβρίου η Κομισιόν ενημέρωσε τον διαμεσολαβητή πως αποφασίστηκε να δημοσιοποιηθεί μέρος των τριών επιστολών και ως εκ τούτου ότι έπρεπε να δημιουργηθούν νέες «περικομμένες» εκδόσεις ώστε να μην αποκαλύπτεται ολόκληρο το περιεχόμενο. Έπειτα ακολούθησε ένα μπαράζ επιστολών μεταξύ Κομισιόν- διαμεσολαβητή έως τις 24 Φεβρουαρίου 2010, οπότε ο κ. Διαμαντούρος συνέταξε την ειδική έκθεση για την υπόθεση. «Αποστείλαμε ειδική έκθεση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζητώντας να αναγνωρίσει τις υπερβολικές καθυστερήσεις που υπήρξαν στην παρούσα υπόθεση και να αναγνωρίσει ότι αυτές οι καθυστερήσεις αποτελούν παραβίαση της υποχρέωσής της για ειλικρινή συνεργασία όπως αυτή εντοπίζεται στη συνθήκη της Ε.Ε.», δηλώνει ο κ. Διαμαντούρος.
Στο ερώτημα των «ΝΕΩΝ» σχετικά με τη δημοσιοποίηση των επίμαχων εγγράφων, ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Μάικλ Μαν απάντησε πως «αποφασίσαμε να παρέχουμε πρόσβαση σε μέρος των επιστολών μέσα στις επόμενες ημέρες. Έπρεπε πρώτα να διασφαλίσουμε ότι η Πόρσε δεν σκοπεύει να κινηθεί νομικά εναντίον της Επιτροπής».
Από την πλευρά του ο Ντε Κλερκ υποπτεύεται πως οι καθυστερήσεις από τον Σεπτέμβριο του 2009, οπότε η Κομισιόν δήλωσε για πρώτη φορά πως θα δημοσιοποιήσει τις επιστολές της γερμανικής εταιρείας με απαλείψεις, «έγιναν επίτηδες ώστε να έχει ολοκληρώσει τη θητεία του ο απερχόμενος επίτροπος Φερχόιγκεν».
Σημειώνεται ότι απόφαση της Ε.Ε. το 2008 υποχρεώνει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να περιορίσουν τις εκπομπές CΟ2 στα 120 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο στο 65% των νέων μοντέλων που θα παράγονται το 2012, στο 75% το 2013, στο 80% το 2014 και στο 100% το 2015. Μάλιστα, προτάθηκε από το 2015 οι αυτοκινητοβιομηχανίες να πληρώνουν πρόστιμο 95 ευρώ για την υπέρβαση κάθε γραμμαρίου CΟ2 πάνω από τα όρια ανά αυτοκίνητο που διατίθεται στην αγορά. Σύμφωνα με πρόσφατες μετρήσεις, οι χαμηλότερες εκπομπές CΟ2 σε μοντέλο Πόρσε ανέρχονται στα 221 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο (Cayman 2.9, Βoxster 2.9), ενώ οι υψηλότερες ξεπερνούν τα 360 γραμμάρια...
«Είναι φανερό πως η Κομισιόν και ο επίτροπος Φερχόιγκεν προστάτευαν τα συμφέροντα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Πώς αλλιώς μπορεί να εξηγήσει κανείς το γεγονός ότι, παρά τις συστάσεις του Ευρωπαίου διαμεσολαβητή να μας δοθούν τα έγγραφα των μεταξύ τους διαπραγματεύσεων, δεν τα έχουμε λάβει εδώ και πάνω από έναν χρόνο;», αναρωτιέται ο Πολ ντε Κλερκ από την περιβαλλοντική οργάνωση Φίλοι της Γης.
«Είναι η πρώτη φορά από την ίδρυση του θεσμού το 1995 που ο διαμεσολαβητής αισθάνεται καταναγκασμένος να προσφύγει στο Ευρωκοινοβούλιο σχετικά με την έλλειψη ειλικρινούς συνεργασίας από την πλευρά κάποιου οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης», επισημαίνει στα «ΝΕΑ» ο Ευρωπαίος διαμεσολαβητής κ. Νικηφόρος Διαμαντούρος. Σε ειδική έκθεση που συνέταξε στις 24 Φεβρουαρίου με αφορμή τις επιστολές της Πόρσε στον Φερχόιγκεν, γίνεται σαφές ότι η 15μηνη καθυστέρηση της δημοσιοποίησης των απαντήσεων δείχνει επί της ουσίας την απροθυμία της Κομισιόν να συνεργαστεί με τον διαμεσολαβητή.
Οι τρεις επιστολές- μυστήριο
Ήταν Μάρτιος 2007 όταν οι Φίλοι της Γης υπέβαλαν αίτημα για την κοινοποίηση των εγγράφων διαπραγμάτευσης σχετικά με τις περικοπές των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στα νέα μοντέλα αυτοκινήτων. Σε απάντηση του αιτήματός τους η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Νοέμβριο του 2007 έδωσε στην περιβαλλοντική οργάνωση 15 έγγραφα, αρνούμενη κατηγορηματικά να παρέχει οποιαδήποτε πληροφορία για τρεις επιστολές της Πόρσε, δηλώνοντας πως «διακυβεύεται η προστασία των εμπορικών συμφερόντων της εταιρείας». Αμέσως ο Ντε Κλερκ κατήγγειλε το περιστατικό στον κ. Διαμαντούρο, ο οποίος έπειτα από τη διεξοδική εξέταση της υπόθεσης, προχώρησε στην εξής σύσταση τον Οκτώβριο του 2008: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να παρέχει πρόσβαση στις τρεις επιστολές που εστάλησαν από την Πόρσε στον πρώην αντιπρόεδρο Φερχόιγκεν στην ολότητά τους ή να αποκαλύψει μέρος τους».
Ο κ. Διαμαντούρος κάλεσε την Κομισιόν να απαντήσει έως τα τέλη Ιανουαρίου 2009, αντ΄ αυτού όμως η Επιτροπή αιτήθηκε έξι παρατάσεις έως και τον Ιούλιο. Τότε απάντησε στον διαμεσολαβητή ότι για να αποκριθεί στη σύστασή του, θα πρέπει να συμβουλευτεί την ίδια την Πόρσε, ώστε να κοινοποιήσει πληροφορίες σχετικά με τις επιστολές. Στα τέλη Σεπτεμβρίου η Κομισιόν ενημέρωσε τον διαμεσολαβητή πως αποφασίστηκε να δημοσιοποιηθεί μέρος των τριών επιστολών και ως εκ τούτου ότι έπρεπε να δημιουργηθούν νέες «περικομμένες» εκδόσεις ώστε να μην αποκαλύπτεται ολόκληρο το περιεχόμενο. Έπειτα ακολούθησε ένα μπαράζ επιστολών μεταξύ Κομισιόν- διαμεσολαβητή έως τις 24 Φεβρουαρίου 2010, οπότε ο κ. Διαμαντούρος συνέταξε την ειδική έκθεση για την υπόθεση. «Αποστείλαμε ειδική έκθεση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζητώντας να αναγνωρίσει τις υπερβολικές καθυστερήσεις που υπήρξαν στην παρούσα υπόθεση και να αναγνωρίσει ότι αυτές οι καθυστερήσεις αποτελούν παραβίαση της υποχρέωσής της για ειλικρινή συνεργασία όπως αυτή εντοπίζεται στη συνθήκη της Ε.Ε.», δηλώνει ο κ. Διαμαντούρος.
Στο ερώτημα των «ΝΕΩΝ» σχετικά με τη δημοσιοποίηση των επίμαχων εγγράφων, ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Μάικλ Μαν απάντησε πως «αποφασίσαμε να παρέχουμε πρόσβαση σε μέρος των επιστολών μέσα στις επόμενες ημέρες. Έπρεπε πρώτα να διασφαλίσουμε ότι η Πόρσε δεν σκοπεύει να κινηθεί νομικά εναντίον της Επιτροπής».
Από την πλευρά του ο Ντε Κλερκ υποπτεύεται πως οι καθυστερήσεις από τον Σεπτέμβριο του 2009, οπότε η Κομισιόν δήλωσε για πρώτη φορά πως θα δημοσιοποιήσει τις επιστολές της γερμανικής εταιρείας με απαλείψεις, «έγιναν επίτηδες ώστε να έχει ολοκληρώσει τη θητεία του ο απερχόμενος επίτροπος Φερχόιγκεν».
fimotro
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου