Κυριακή 11 Απριλίου 2010

ΟΙ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ ΞΑΝΑΜΟΙΡΑΖΟΥΝ ΤΟ ΑΙΓΑΙΟ...


Ρεπορτάζ : Γιώργος Σ. Σκορδίλης
(από το Βήμα της Κυριακής)


Υπό το βάρος οικονομικών ζημιών που συνοδεύονται από αντίστοιχη μείωση εσόδων εισέρχεται η ελληνική ακτοπλοΐα στη νέα θερινή περίοδο του 2010. Ολα αυτά συμβαίνουν ενώ διανύουμε μια περίοδο βαθιάς ύφεσης η οποία, όπως εκτιμούν πολλοί παρατηρητές της ακτοπλοϊκής αγοράς, θα επιταχύνει και θα ενισχύσει την...
ανάδειξη όλων εκείνων των ζητημάτων που ως τώρα ο κλάδος είχε την πολυτέλεια να αποφεύγει εν αναμονή των καλύτερων ημερών, που όμως δεν ήρθαν ποτέ.
Τόσο σε θεσμικό όσο και σε επιχειρηματικό επίπεδο η κατάσταση σήμερα είναι περισσότερο ρευστή από κάθε άλλη φορά στην πρόσφατη ιστορία του κλάδου της ακτοπλοΐας. Δύο ενώσεις αντιμάχονται για το ποια εκφράζει αποτελεσματικότερα τον κλάδο, ενώ την ίδια ώρα δύο επιχειρηματικοί όμιλοι έχουν επιδοθεί σε ένα ανελέητο κυνηγητό μέσα στο Αιγαίο πέλαγος. Πρόκειται για μια κόντρα που διαπερνά όλο το φάσμα της ακτοπλοΐας και δείχνει ικανή να επανακαθορίσει σε μεγάλο βαθμό, πάντα σε συνδυασμό με την κρίση, τη μορφή της ελληνικής ακτοπλοΐας στα χρόνια που έρχονται.
Στη μέση αυτής της κόντρας που εξελίσσεται σε δύο επίπεδα, θεσμικό και επιχειρηματικό, βρίσκονται τα νησιά του Αιγαίου πελάγους και της Κρήτης, οι τοπικές κοινωνίες τους, η προσπάθεια των τοπικών οικονομιών να επιζήσουν την επόμενη θερινή περίοδο εν μέσω ιδιαίτερα αρνητικών προβλέψεων για τον τουρισμό, αλλά και τα περίπου 11 εκατομμύρια επιβάτες της ακτοπλοΐας που ταξιδεύουν κάθε έτος από και προς κάθε νησί, μικρό και μεγάλο, εκκινώντας από τον Πειραιά, τη Ραφήνα και το Λαύριο, τα οποία ούτως ή άλλως πληρώνουν ένα πολύ βαρύ αντίτιμο για λίγες ημέρες φυγής.
Ο αδύναμος κρίκος σε αυτό το παζλ συνεχίζει να είναι η πολιτεία, η οποία εξακολουθεί να απέχει επιδεικτικά από τις εξελίξεις αφού πα ραμένει ακόμη, επτά μήνες μετά τις εθνικές εκλογές, νεφελώδης η κατάσταση αναφορικά με το σε ποιον ανήκουν οι αρμοδιότητες που αφορούν την ακτοπλοΐα. Σύμφωνα με τα όσα είναι γνωστά ως τώρα, ένα κομμάτι των αρμοδιοτήτων αυτών ανήκει στο υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, ένα κομμάτι στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και ένα άλλο κομμάτι, αυτό που αφορά την άγονη γραμμή, στο υπουργείο Υποδομών και Δικτύων.
Η ειρωνεία είναι ότι ο μόνος ο οποίος ύστερα από τόσους μήνες ασχολήθηκε ενεργά με τα ανοικτά μέτωπα της ακτοπλοΐας είναι ο νέος γενικός γραμματέας Ναυτιλιακής Πολιτικής καθηγητής κ. Γ. Βλάχος, προς τον οποίο τυπικά δεν έχουν παραχωρηθεί ακόμη οι σχετικές αρμοδιότητες, ενώ αναφορές στην ακτοπλοΐα των μικρών νησιών έχει κάνει και ο υφυπουργός Υποδομών και Δικτύων κ. Ν. Σηφουνάκης.
Βεβαίως, για να είμαστε ακριβείς με τις εξελίξεις, η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κυρία Λούκα Κατσέλη είχε σπεύσει κατά το πρόσφατο παρελθόν να διασκεδάσει τις εντυπώσεις για το μείζον θέμα της ελληνικής ακτοπλοΐας προαναγγέλλοντας τη σύσταση επιτροπής η οποία θα ασχολούνταν με το σύνολο των ανοικτών θεμάτων του κλάδου. Αυτό που απομένει είναι να συγκροτηθεί η εν λόγω επιτροπή, κάτι το οποίο προς το παρόν δεν έχει καταστεί εφικτό.
Αγωνία στις άγονες γραμμές
Αυτή η κόντρα έρχεται να προστεθεί σε ένα ιδιαίτερα προβληματικό ακτοπλοϊκό περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από την αναστολή της δραστηριότητας τεσσάρων ακτοπλοϊκών εταιρειών και συγκεκριμένα της G.Α. Ferries του κ. Γερ. Αγούδημου , της ΣΑΟΣ του κ. Φ. Μανούση , της Κallisti Ferries του κ. Γ. Σπανού και της ΑΝΕΚ. Η αναστολή της δράσης των εν λόγω εταιρειών μεταφράστηκε σε μείον 22 πλοία από το εθνικό ακτοπλοϊκό δίκτυο των άγονων γραμμών κυρίως και σε απώλεια τουλάχιστον 1.300 θέσεων εργασίας ελλήνων ναυτικών.
Και ενώ ο κλάδος κατάφερε να ανασυνθέσει το δίκτυο των δρομολογίων, το οποίο δέχθηκε και νέο πλήγμα από την αποχώρηση οκτώ ακόμη πλοίων, εκ των οποίων τα πέντε ταχύπλοα, από τα ελληνικά νερά, γιατί είτε ναυλώθηκαν είτε πωλήθηκαν στο εξωτερικό, αυτό που δεν κατάφερε ήταν να απορροφήσει το σύνολο των ανέργων ελλήνων ναυτικών της ακτοπλοΐας, ο αριθμός των οποίων διευρύνθηκε κι άλλο ύστερα από την εγκατάλειψη της ακτοπλοΐας και των οκτώ ακόμη παραπάνω πλοίων.
Η κατάσταση, κατά γενική ομολογία, δεν είναι καθόλου καλή. Αν λάβει κανείς υπόψη του τα στοιχεία της κίνησης στην ακτοπλοΐα κατά τη διάρκεια των πασχαλινών διακοπών, εντοπίζει μια πτώση της τάξεως του 15% σε όλο το εύρος των ακτοπλοϊκών συνδέσεων, με μοναδική εξαίρεση τις γραμμές της Κρήτης, όπου ο εντεινόμενος ανταγωνισμός έχει βοηθήσει στο να βελτιωθούν οριακά οι δείκτες της κίνησης.
Αν αυτή η πτωτική τάση δεν ανακοπεί εν όψει των θερινών διακοπών, κάτι που υπό τις παρούσες συνθήκες φαίνεται αδύνατον να συμβεί, τότε θα έχουμε εισέλθει σε μια νέα εποχή κατά την οποία όλα όσα ξέρουμε σήμερα για την ελληνική ακτοπλοΐα δεν θα υφίστανται.
Ακριβώς για τον λόγο αυτόν η Ενωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας και ο πρόεδρός της κ. Απ. Βεντούρης επιχειρούν να θέσουν μια νέα ατζέντα θεμάτων του κλάδου που συνδέονται άμεσα με την επιβίωσή του. Ο κ. Βεντούρης «βλέπει» πως, αν δεν τα θέσει ο ίδιος ο κλάδος αυτά τα ζητήματα, αργά ή γρήγορα θα τεθούν από μόνα τους και τότε κανείς δεν θα μπορεί να ελέγξει τον τρόπο με τον οποίο θα εξελιχθούν. Πρώτο θέμα στη νέα αυτή ατζέντα είναι η πλήρης απελευθέρωση του κλάδου της ελληνικής ακτοπλοΐας με βάση τις σχετικές οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Πρόκειται για ένα θέμα που εγείρει σειρά σημαντικών επί μέρους ζητημάτων, που συνδέονται με τη σειρά τους κυρίως με την απασχόληση των ελλήνων ναυτικών στην ακτοπλοΐα όπως τη γνωρίζουμε τώρα.
Η κόντρα του Βεντούρη με την ΠΝΟ
Η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, προς την οποία ετέθη εκ μέρους του κ. Βεντούρη αυτή η νέα ατζέντα, απέρριψε κάθε ενδεχόμενο συζήτησης επί θεμάτων που συνδέονται με την απασχόληση των ελλήνων ναυτικών στην ακτοπλοΐα θεωρώντας ότι αυτή είναι η κόκκινη γραμμή της.
Παρ΄ όλα αυτά, ο κ. Βεντούρης δεν φαίνεται διατεθειμένος να εγκαταλείψει την προσπάθεια να πιέσει προς την κατεύθυνση της μεταβολής βασικών παραμέτρων της λειτουργίας της ακτοπλοϊκής επιχείρησης εκτιμώντας ότι η προσομοίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος της ακτοπλοΐας προς το μοντέλο που προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποτελεί μονόδρομο για την επιβίωση και την ανάπτυξη του κλάδου.
Ενίσχυση ακτοπλοϊκών δρομολογίων μελετά η Γενική Γραμματεία Ναυτιλιακής Πολιτικής του ΥΠΟΙΑΝ, καθώς, όπως ανέφερε ο κ. Βλάχος, έχουν ήδη μελετηθεί και έχουν σχεδιαστεί παρεμβάσεις στον κρίσιμο τομέα της ελληνικής ακτοπλοΐας.
Οπως ανέφερε ο κ. Βλάχος, ήδη προχωρεί ο επανασχεδιασμός της ακτοπλοϊκής εξυπηρέτησης των νησιών της χώρας με ταυτόχρονη εναρμόνιση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τον τομέα της ακτοπλοΐας με το κοινοτικό δίκαιο, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το μεταφορικό ισοδύναμο. Εξάλλου ο κ. Βλάχος προανήγγειλε αναπροσαρμογή του κρατικού ναυλολογίου, ετήσιο καθορισμό συνδέσεων για τις οποίες δεν υφίσταται κρατικό ναυλολόγιο και δημιουργία μηχανισμού διαρκούς παρακολούθησης του θεσμικού πλαισίου που διέπει τον τομέα της προστασίας των δικαιωμάτων των επιβατών στις θαλάσσιες ενδομεταφορές.
Επίσης υπογράμμισε ότι αναμένεται να εγκριθεί η ανάληψη υποχρέωσης από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους ποσού 40 εκατ. ευρώ για το έτος 2010 προκειμένου να συναφθούν συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας διάρκειας ως 12 ετών κατόπιν μειοδοτικών διαγωνισμών, 40,4 εκατ. ευρώ για το έτος 2011 και 40,8 εκατ. ευρώ για το έτος 2012. Η εν λόγω πρόβλεψη θα συνδυαστεί, κατέληξε, με ενίσχυση των άγονων γραμμών, με την εφαρμογή συνδυασμένων δράσεων αγοράς πλοίων και επιδότησης δρομολογίων.

fimotro

Δεν υπάρχουν σχόλια: