Ρεπορτάζ : Κώστας Ντελέζος
(από ΤΑ ΝΕΑ)
Στον αέρα βρίσκεται η λειτουργία των φορέων αστικών συγκοινωνιών, καθώς το υπουργείο Οικονομικών έχει ήδη προχωρήσει από τις αρχές του χρόνου στη μείωση της επιδότησης των εισιτηρίων αστικών συγκοινωνιών κατά 18%, προκαλώντας σημαντικά προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία των μέσων και αφήνοντας ανοικτό ακόμα και το ενδεχόμενο αυξήσεων στα εισιτήρια. Η μείωση της...
επιδότησης των εισιτήριων που έγινε απροειδοποίητα οδήγησε τη διοίκηση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ) σε αδυναμία καταβολής της μισθοδοσίας αρχικά τον περασμένο Μάρτιο, ενώ το ίδιο σκηνικό επαναλήφθηκε και την περασμένη εβδομάδα. Επίσης, προβλήματα δημιουργούνται και στην προμήθεια καυσίμων για την κίνηση των λεωφορείων. Το υπουργείο Οικονομικών στο πλαίσιο των περικοπών προχώρησε στο τέλος του 2009 σε περικοπή του 10% της επιδότησης των εισιτηρίων των αστικών συγκοινωνιών. Στις αρχές του χρόνου, λίγο πριν από την καταβολή της πρώτης δόσης της επιδότησης αποφασίστηκε περαιτέρω μείωση 8%, με αποτέλεσμα η συνολική μείωση να ανέλθει σε 18%. Σημειώνεται ότι ο ΟΑΣΑ ετησίως επιδοτείται από το Δημόσιο για τα εισιτήρια με περίπου 140 εκατ. ευρώ (2008) και το ποσό αυτό καταβάλλεται σε τέσσερις δόσεις των 35 εκατ. ευρώ. Στο τέλος Φεβρουαρίου και ενώ έπρεπε να καταβληθούν στον Οργανισμό 35 εκατ. ευρώ, τελικά του καταβλήθηκαν 29,75 εκατ. ευρώ (η επιδότηση μειώθηκε εκ νέου), με αποτέλεσμα να προκληθεί πρόβλημα στη μισθοδοσία των οδηγών της ΕΘΕΛ. Το ίδιο συνέβη και προχθές με αποτέλεσμα την επίσχεση εργασίας από πλευράς των εργαζομένων στα αστικά λεωφορεία. Ως προσωρινή λύση αποφασίστηκε να δοθεί ποσό 20 εκατ. ευρώ για την πληρωμή των εργαζομένων της ΕΘΕΛ με την προοπτική αυτό να... επιστραφεί έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2010! Αποτέλεσμα της κατάστασης αυτής είναι η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών μαζί με τη διοίκηση του ΟΑΣΑ να καλούνται να πάρουν άμεσα αποφάσεις για τον τρόπο που θα καλυφθεί η «μαύρη τρύπα», την οποία δημιουργεί η μείωση της επιδότησης, ώστε να συνεχιστεί η κυκλοφορία των μπλε λεωφορείων στην Αττική. Η «πίεση» αυτή οδηγεί σε σκέψεις ακόμα και για την αύξηση του εισιτηρίου από το 2011 αφού, όπως είναι γνωστό, το κόστος του εισιτηρίου είναι 1 ευρώ για τους επιβάτες ενώ το πραγματικό κόστος για τον ΟΑΣΑ είναι περίπου 1,6 ευρώ. Το ποσό που υπολείπεται, καταβάλλεται από το Δημόσιο ως επιδότηση και χρησιμοποιείται από τον Οργανισμό για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των φορέων. Τα ελλείμματα Μόνο την προηγούμενη χρονιά οι εταιρείες συγκοινωνιών που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών παρήγαγαν έλλειμμα 514,3 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, από τους μεγαλύτερους οφειλέτες του ΟΑΣΑ είναι το ίδιο το κράτος με οφειλές που προσεγγίζουν το μισό δισ. ευρώ. Το 2009 το μεγαλύτερο έλλειμμα είχε η ΕΘΕΛ η οποία εμφανίστηκε αρνητική κατά 304,4 εκατ. ευρώ. Σημαντικά ελλείμματα 66,6 και 87,3 εκατ. ευρώ είχαν, αντίστοιχα, ο ΗΣΑΠ και ο ΗΛΠΑΠ, ενώ και το Τραμ από την αρχή της λειτουργίας του κινείται σε αρνητική τροχιά (37 εκατ. οι ζημιές το 2009). Ιδιαίτερα ανησυχητικό πάντως είναι ότι κατά την προηγούμενη χρονιά ελλειμματικό εμφανίστηκε και το Μετρό, με ζημιές ύψους 19 εκατ. ευρώ. Ανατροπή του συγκοινωνιακού χάρτη ΗΔΗ το υπουργείο Μεταφορών προχωρά σε πλήρη ανατροπή του συγκοινωνιακού χάρτη της Αθήνας, προωθώντας σειρά παρεμβάσεων με στόχο να μειώσει τα συσσωρευμένα ελλείμματα που ξεπερνούν το 1,3 δισ. ευρώ. Ειδικότερα το σχέδιο του υπουργείου περιλαμβάνει: 1 Τη μετατροπή του ΟΑΣΑ σε μητροπολιτικό φορέα συγκοινωνιών, στον οποίο θα υπάγονται όλα τα μέσα συμπεριλαμβανομένων και των ΚΤΕΛ. Ο οργανισμός θα εξακολουθεί να επιδοτεί τις θυγατρικές, μέσω ενός συστήματος bonus malus (ανάλογα με τις επιδόσεις κάθε φορέα) και τα χρήματα θα καταβάλλονται βάσει του προγράμματος, της τακτικότητας των δρομολογίων, της ανάπτυξης του δικτύου και της προόδου των υποδομών. Ταυτόχρονα, θα υπάρχει ανά 15 ημέρες ενημέρωση της ηγεσίας του υπουργείου από τις διοικήσεις σχετικά με την πορεία εφαρμογής των επιχειρησιακών σχεδίων κάθε εταιρείας. 2 Την εφαρμογή των συνδυασμένων μεταφορών με ορθολογικότερη ανάπτυξη των δρομολογίων, ώστε το ένα μέσο να μη λειτουργεί ανταγωνιστικά προς το άλλο, καλύπτοντας ίδιες διαδρομές. Από τον Σεπτέμβριο αναμένεται να διακοπούν αρκετές γραμμές λεωφορείων και τρόλεϊ ειδικά προς το κέντρο της Αθήνας, με στόχο η πλειονότητα όσων παραμείνουν να λειτουργεί συμπληρωματικά στα μέσα σταθερής τροχιάς (Μετρό, Ηλεκτρικός και Τραμ). 3 Την περικοπή επιδομάτων και υπερωριών, ώστε η σχέση δευτερευουσών και κύριων απολαβών των απασχολουμένων στις συγκοινωνιακές εταιρείες να φτάσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Στόχος είναι οι δευτερεύουσες απολαβές να μην υπερβαίνουν σε καμία περίπτωση το 8% των κύριων. 4 Την καλύτερη διαχείριση του προσωπικού των συγκοινωνιακών φορέων, το οποίο με νομοθετική ρύθμιση θα μπορεί να μετακινείται από εταιρεία σε εταιρεία, ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύπτουν. Παράλληλα, θα προβλεφθούν μετατάξεις σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου. 5 Τη μείωση των επιδοτήσεων του Δημοσίου, ώστε η αναλογία επιδότησης εισιτηρίου να φτάσει στο 50%-50%, από 75%-25% που έφτανε έως τώρα σε ορισμένες περιπτώσεις. 6 Τη συγχώνευση των συγκοινωνιακών εταιρειών σε δύο φορείς, έναν για τα μέσα σταθερής τροχιάς και ένα για λεωφορεία και τρόλεϊ, με στόχο τη μείωση των λειτουργικών εξόδων κατά 10%. 7 Την αξιοποίηση σημαντικού μέρους της ακίνητης περιουσίας των ΗΣΑΠ και ΕΘΕΛ. Η ηγεσία του υπουργείου δεν αποκλείει τη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα. Θέτει ωστόσο αυστηρά πλαίσια στη μορφή την οποία τελικώς θα λάβει. Ηδη μελετά σχέδιο εισόδου ιδιωτών στον τομέα του ελέγχου των εισιτηρίων, προκειμένου να παταχθεί το φαινόμενο της λαθρεπιβίβασης στα μέσα. Μαχαίρι στα δρομολόγια ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ δρομολογίων σε περισσότερες από 35 σιδηροδρομικές γραμμές της Βόρειας Ελλάδας και της Πελοποννήσου ανακοίνωσε ο ΟΣΕ, λίγες μέρες πριν από την παρουσίαση του σχεδίου εξυγίανσης του Οργανισμού. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προχωρά στην οριστική διακοπή των δρομολογίων της γραμμής Πάτρα- Πύργος- Καλαμάτα, ενώ από χθες τέθηκαν σε ισχύ δύο νέα ζεύγη δρομολογίων τα 1350/1351 και 1352/1353 μεταξύ Πάτρας- Πύργου- Καλαμάτας και αντιστρόφως. Οριστική είναι και η αναστολή άλλων 14 δρομολογίων στη γραμμή Καλαμάτα- Ασπρόχωμα- Μεσσήνη. Πρόκειται για τα δρομολόγια 7481, 7482, 7487, 7488, 7495, 7496, 7497, 7498, 8483, 8484, 8485, 8486, 8487, και 8488, ενώ τροποποιούνται οι ώρες αναχώρησης και άφιξης των δρομολογίων 7491, 8481, 8482. Η εταιρεία προχωρεί επίσης στην αναστολή των δρομολογίων της γραμμής των ΤΕΙ μέχρι την έναρξη της νέας εκπαιδευτικής περιόδου, ενώ τίθεται σε ισχύ νέο πλέγμα δρομολογίων ΠύργουΚατάκολου- Ολυμπίας. Υπενθυμίζεται ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχε ανακοινώσει την περασμένη Πέμπτη περικοπές και στο δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας. Συγκεκριμένα, διέκοψε δύο δρομολόγια Ιντερσίτι στις γραμμές Αλεξανδρούπολη- Θεσσαλονίκη και Σέρρες- Θεσσαλονίκη (ΙCity 91 και ΙCity 92), άλλα δύο μεταξύ Θεσσαλονίκης και Σερρών (1630 και 1631), καθώς και 18 δρομολόγια μεταξύ Θεσσαλονίκης- Εδεσσας- Αμύνταιου- Φλώρινας- Κοζάνης. Οι περικοπές των δρομολογίων εντάσσονται στο σχέδιο εξυγίανσης του Οργανισμού.
(από ΤΑ ΝΕΑ)
Στον αέρα βρίσκεται η λειτουργία των φορέων αστικών συγκοινωνιών, καθώς το υπουργείο Οικονομικών έχει ήδη προχωρήσει από τις αρχές του χρόνου στη μείωση της επιδότησης των εισιτηρίων αστικών συγκοινωνιών κατά 18%, προκαλώντας σημαντικά προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία των μέσων και αφήνοντας ανοικτό ακόμα και το ενδεχόμενο αυξήσεων στα εισιτήρια. Η μείωση της...
επιδότησης των εισιτήριων που έγινε απροειδοποίητα οδήγησε τη διοίκηση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ) σε αδυναμία καταβολής της μισθοδοσίας αρχικά τον περασμένο Μάρτιο, ενώ το ίδιο σκηνικό επαναλήφθηκε και την περασμένη εβδομάδα. Επίσης, προβλήματα δημιουργούνται και στην προμήθεια καυσίμων για την κίνηση των λεωφορείων. Το υπουργείο Οικονομικών στο πλαίσιο των περικοπών προχώρησε στο τέλος του 2009 σε περικοπή του 10% της επιδότησης των εισιτηρίων των αστικών συγκοινωνιών. Στις αρχές του χρόνου, λίγο πριν από την καταβολή της πρώτης δόσης της επιδότησης αποφασίστηκε περαιτέρω μείωση 8%, με αποτέλεσμα η συνολική μείωση να ανέλθει σε 18%. Σημειώνεται ότι ο ΟΑΣΑ ετησίως επιδοτείται από το Δημόσιο για τα εισιτήρια με περίπου 140 εκατ. ευρώ (2008) και το ποσό αυτό καταβάλλεται σε τέσσερις δόσεις των 35 εκατ. ευρώ. Στο τέλος Φεβρουαρίου και ενώ έπρεπε να καταβληθούν στον Οργανισμό 35 εκατ. ευρώ, τελικά του καταβλήθηκαν 29,75 εκατ. ευρώ (η επιδότηση μειώθηκε εκ νέου), με αποτέλεσμα να προκληθεί πρόβλημα στη μισθοδοσία των οδηγών της ΕΘΕΛ. Το ίδιο συνέβη και προχθές με αποτέλεσμα την επίσχεση εργασίας από πλευράς των εργαζομένων στα αστικά λεωφορεία. Ως προσωρινή λύση αποφασίστηκε να δοθεί ποσό 20 εκατ. ευρώ για την πληρωμή των εργαζομένων της ΕΘΕΛ με την προοπτική αυτό να... επιστραφεί έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2010! Αποτέλεσμα της κατάστασης αυτής είναι η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών μαζί με τη διοίκηση του ΟΑΣΑ να καλούνται να πάρουν άμεσα αποφάσεις για τον τρόπο που θα καλυφθεί η «μαύρη τρύπα», την οποία δημιουργεί η μείωση της επιδότησης, ώστε να συνεχιστεί η κυκλοφορία των μπλε λεωφορείων στην Αττική. Η «πίεση» αυτή οδηγεί σε σκέψεις ακόμα και για την αύξηση του εισιτηρίου από το 2011 αφού, όπως είναι γνωστό, το κόστος του εισιτηρίου είναι 1 ευρώ για τους επιβάτες ενώ το πραγματικό κόστος για τον ΟΑΣΑ είναι περίπου 1,6 ευρώ. Το ποσό που υπολείπεται, καταβάλλεται από το Δημόσιο ως επιδότηση και χρησιμοποιείται από τον Οργανισμό για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των φορέων. Τα ελλείμματα Μόνο την προηγούμενη χρονιά οι εταιρείες συγκοινωνιών που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών παρήγαγαν έλλειμμα 514,3 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, από τους μεγαλύτερους οφειλέτες του ΟΑΣΑ είναι το ίδιο το κράτος με οφειλές που προσεγγίζουν το μισό δισ. ευρώ. Το 2009 το μεγαλύτερο έλλειμμα είχε η ΕΘΕΛ η οποία εμφανίστηκε αρνητική κατά 304,4 εκατ. ευρώ. Σημαντικά ελλείμματα 66,6 και 87,3 εκατ. ευρώ είχαν, αντίστοιχα, ο ΗΣΑΠ και ο ΗΛΠΑΠ, ενώ και το Τραμ από την αρχή της λειτουργίας του κινείται σε αρνητική τροχιά (37 εκατ. οι ζημιές το 2009). Ιδιαίτερα ανησυχητικό πάντως είναι ότι κατά την προηγούμενη χρονιά ελλειμματικό εμφανίστηκε και το Μετρό, με ζημιές ύψους 19 εκατ. ευρώ. Ανατροπή του συγκοινωνιακού χάρτη ΗΔΗ το υπουργείο Μεταφορών προχωρά σε πλήρη ανατροπή του συγκοινωνιακού χάρτη της Αθήνας, προωθώντας σειρά παρεμβάσεων με στόχο να μειώσει τα συσσωρευμένα ελλείμματα που ξεπερνούν το 1,3 δισ. ευρώ. Ειδικότερα το σχέδιο του υπουργείου περιλαμβάνει: 1 Τη μετατροπή του ΟΑΣΑ σε μητροπολιτικό φορέα συγκοινωνιών, στον οποίο θα υπάγονται όλα τα μέσα συμπεριλαμβανομένων και των ΚΤΕΛ. Ο οργανισμός θα εξακολουθεί να επιδοτεί τις θυγατρικές, μέσω ενός συστήματος bonus malus (ανάλογα με τις επιδόσεις κάθε φορέα) και τα χρήματα θα καταβάλλονται βάσει του προγράμματος, της τακτικότητας των δρομολογίων, της ανάπτυξης του δικτύου και της προόδου των υποδομών. Ταυτόχρονα, θα υπάρχει ανά 15 ημέρες ενημέρωση της ηγεσίας του υπουργείου από τις διοικήσεις σχετικά με την πορεία εφαρμογής των επιχειρησιακών σχεδίων κάθε εταιρείας. 2 Την εφαρμογή των συνδυασμένων μεταφορών με ορθολογικότερη ανάπτυξη των δρομολογίων, ώστε το ένα μέσο να μη λειτουργεί ανταγωνιστικά προς το άλλο, καλύπτοντας ίδιες διαδρομές. Από τον Σεπτέμβριο αναμένεται να διακοπούν αρκετές γραμμές λεωφορείων και τρόλεϊ ειδικά προς το κέντρο της Αθήνας, με στόχο η πλειονότητα όσων παραμείνουν να λειτουργεί συμπληρωματικά στα μέσα σταθερής τροχιάς (Μετρό, Ηλεκτρικός και Τραμ). 3 Την περικοπή επιδομάτων και υπερωριών, ώστε η σχέση δευτερευουσών και κύριων απολαβών των απασχολουμένων στις συγκοινωνιακές εταιρείες να φτάσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Στόχος είναι οι δευτερεύουσες απολαβές να μην υπερβαίνουν σε καμία περίπτωση το 8% των κύριων. 4 Την καλύτερη διαχείριση του προσωπικού των συγκοινωνιακών φορέων, το οποίο με νομοθετική ρύθμιση θα μπορεί να μετακινείται από εταιρεία σε εταιρεία, ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύπτουν. Παράλληλα, θα προβλεφθούν μετατάξεις σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου. 5 Τη μείωση των επιδοτήσεων του Δημοσίου, ώστε η αναλογία επιδότησης εισιτηρίου να φτάσει στο 50%-50%, από 75%-25% που έφτανε έως τώρα σε ορισμένες περιπτώσεις. 6 Τη συγχώνευση των συγκοινωνιακών εταιρειών σε δύο φορείς, έναν για τα μέσα σταθερής τροχιάς και ένα για λεωφορεία και τρόλεϊ, με στόχο τη μείωση των λειτουργικών εξόδων κατά 10%. 7 Την αξιοποίηση σημαντικού μέρους της ακίνητης περιουσίας των ΗΣΑΠ και ΕΘΕΛ. Η ηγεσία του υπουργείου δεν αποκλείει τη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα. Θέτει ωστόσο αυστηρά πλαίσια στη μορφή την οποία τελικώς θα λάβει. Ηδη μελετά σχέδιο εισόδου ιδιωτών στον τομέα του ελέγχου των εισιτηρίων, προκειμένου να παταχθεί το φαινόμενο της λαθρεπιβίβασης στα μέσα. Μαχαίρι στα δρομολόγια ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ δρομολογίων σε περισσότερες από 35 σιδηροδρομικές γραμμές της Βόρειας Ελλάδας και της Πελοποννήσου ανακοίνωσε ο ΟΣΕ, λίγες μέρες πριν από την παρουσίαση του σχεδίου εξυγίανσης του Οργανισμού. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προχωρά στην οριστική διακοπή των δρομολογίων της γραμμής Πάτρα- Πύργος- Καλαμάτα, ενώ από χθες τέθηκαν σε ισχύ δύο νέα ζεύγη δρομολογίων τα 1350/1351 και 1352/1353 μεταξύ Πάτρας- Πύργου- Καλαμάτας και αντιστρόφως. Οριστική είναι και η αναστολή άλλων 14 δρομολογίων στη γραμμή Καλαμάτα- Ασπρόχωμα- Μεσσήνη. Πρόκειται για τα δρομολόγια 7481, 7482, 7487, 7488, 7495, 7496, 7497, 7498, 8483, 8484, 8485, 8486, 8487, και 8488, ενώ τροποποιούνται οι ώρες αναχώρησης και άφιξης των δρομολογίων 7491, 8481, 8482. Η εταιρεία προχωρεί επίσης στην αναστολή των δρομολογίων της γραμμής των ΤΕΙ μέχρι την έναρξη της νέας εκπαιδευτικής περιόδου, ενώ τίθεται σε ισχύ νέο πλέγμα δρομολογίων ΠύργουΚατάκολου- Ολυμπίας. Υπενθυμίζεται ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχε ανακοινώσει την περασμένη Πέμπτη περικοπές και στο δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας. Συγκεκριμένα, διέκοψε δύο δρομολόγια Ιντερσίτι στις γραμμές Αλεξανδρούπολη- Θεσσαλονίκη και Σέρρες- Θεσσαλονίκη (ΙCity 91 και ΙCity 92), άλλα δύο μεταξύ Θεσσαλονίκης και Σερρών (1630 και 1631), καθώς και 18 δρομολόγια μεταξύ Θεσσαλονίκης- Εδεσσας- Αμύνταιου- Φλώρινας- Κοζάνης. Οι περικοπές των δρομολογίων εντάσσονται στο σχέδιο εξυγίανσης του Οργανισμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου