Οκτώ φορές μεγαλύτερος από τα έσοδά τους ο καθαρός δανεισμός των ΔΕΚΟ
Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία για τις 11 πιο ζημιογόνες ΔΕΚΟ, που δημοσιοποίησε την Τετάρτη το υπουργείο Οικονομικών (Ειδική Γραμματεία Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών), προαναγγέλλοντας ουσιαστικά και τις αλλαγές στις οποίες θα προχωρήσει, με την περαιτέρω μείωση του μισθολογικού κόστους, τις συγχωνεύσεις, τις μετατάξεις υπαλλήλων και την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας τους.
Οι ζημιές των ΔΕΚΟ και οι καταπτώσεις εγγυήσεων του Δημοσίου για τα δάνεια που έχουν λάβει, αποτελούν, άλλωστε, «αγκάθι» στα δημοσιονομικά στοιχεία της χώρας, με την Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία (Eurostat) να προχωρά σε επί τα χείρω αναθεώρηση του ελλείμματος για το 2009, ακόμη και πάνω από το 15% του ΑΕΠ.
Ειδικότερα, τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών (που αναρτήθηκαν και στην ιστοσελίδα του υπουργείου, www.minfin.gr ), αφορούν στις εξής ΔΕΚΟ:
- ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ ΑΕ (ΟΣΕ ΑΕ)
- ΕΘΝΙΚΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΔΟΜΗΣ Α.Ε. (ΕΔΙΣΥ ΑΕ)
- ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ - ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΚΑΙ ΦΟΡΤΙΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ)
- ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΙ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ ΑΘΗΝΩΝ ΠΕΙΡΑΙΩΣ Α.Ε. (ΗΣΑΠ ΑΕ)
- ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΑΘΗΝΩΝ-ΠΕΙΡΑΙΩΣ Α.Ε. (ΗΛΠΑΠ ΑΕ)
- ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΘΕΡΜΙΚΩΝ ΛΕΩΦΟΡΕΙΩΝ Α.Ε. (ΕΘΕΛ ΑΕ)
- ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΜΥΝΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΒΕΕ (ΕΑΣ ΑΕ)
- ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ Α.Ε. (ΕΑΒ ΑΕ)
- ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Α.Ε. (ΕΤΑ ΑΕ)
- ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΩΝ (ΤΕΟ ΑΕ)
- ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΙΠΠΟΔΡΟΜΙΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ (ΟΔΙΕ ΑΕ)
Τα συνολικά έσοδα των 11 αυτών ΔΕΚΟ ανήλθαν το 2009 σε 1.500.526.914 ευρώ, μειωμένα κατά 6,8% σε σχέση με το 2008 (1.609.586.416 ευρώ). Τα έσοδα γα το 2007 είχαν ανέλθει σε 1.603.525.927 ευρώ. Οι ζημιές τους έχουν αυξηθεί κατά 31%, από το 2007 στο 2009, και ανήλθαν, πέρυσι, σε 1.711.311.680 ευρώ.
Το συνολικό κόστος μισθοδοσίας ανέρχεται σε 1.168.761.788 ευρώ το 2009. Το 78% των εσόδων, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου, καταβάλλεται σε αμοιβές, εργοδοτικές εισφορές και λοιπές παροχές των εργαζομένων. Από τα συγκεντρωτικά στοιχεία προκύπτει ακόμα ότι το μέσο κόστος μισθοδοσίας ανά εργαζόμενο (χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι εργοδοτικές εισφορές) ανέρχεται σε 40.772 ευρώ, αυξημένο κατά 6,5% το 2009 συγκριτικά με το 2008. Ο συνολικός μέσος αριθμός του απασχολούμενου προσωπικού ανέρχεται σε 21.627 εργαζομένους, μειωμένος κατά 4,5% σε σχέση με το 2008.
Επιπλέον, από τα στοιχεία που δημοσιοποίησε το υπουργείο, απορρέει ότι ο καθαρός δανεισμός (σύνολο μακροπρόθεσμων και βραχυπρόθεσμων δανειακών υποχρεώσεων μείον ταμειακά διαθέσιμα) των 11 ΔΕΚΟ ανέρχεται σε 11.980.408.058 ευρώ και είναι οκτώ φορές μεγαλύτερος από τα ετήσια έσοδά τους. Το σύνολο των τόκων ανέρχεται στα 574.168.096 ευρώ για το 2009, ή το 38% των εσόδων. Το σύνολο των δανείων που χορηγήθηκαν με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου στις 11 ΔΕΚΟ το έτος 2009 ανήλθε σε 1.315.000.000 ευρώ και αφορά στον Όμιλο ΟΑΣΑ, στον Όμιλο ΟΣΕ, στην ΕΑΒ και στην ΕΑΣ.
Οι καταπτώσεις εγγυήσεων για το έτος 2009 ανήλθαν σε 632.093.150 ευρώ και αφορούν στον Όμιλο ΟΣΕ, στον Όμιλο ΟΑΣΑ, στην ΕΑΒ και στον ΟΔΙΕ. Οι συνολικές επιχορηγήσεις (τακτικού προϋπολογισμού, Ευρωπαϊκή Ένωση και λοιπές) για τις 11 ΔΕΚΟ ανήλθαν σε 125.728.132 ευρώ για το 2009, εκ των οποίων τα 122.938.128 ευρώ αφορούν σε επιχορήγηση τακτικού προϋπολογισμού.
Σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου επισημαίνεται ότι είναι αξιοσημείωτο πως ο μέσος μισθός στις ΔΕΚΟ ανέρχεται σε 40.772 ευρώ και είναι διπλάσιος από τον αντίστοιχο του ιδιωτικού τομέα και μεγαλύτερος του Δημοσίου. Η ΔΕΚΟ με το μεγαλύτερο μέσο όρο είναι ο ΗΣΑΠ, με 56.554 ευρώ ανά εργαζόμενο. Σε πέντε από τις 11 ΔΕΚΟ το συνολικό μισθολογικό κόστος ξεπερνάει τα έσοδα. Ο μέσος μισθός (πλην εργοδοτικών εισφορών και λοιπών παροχών) από το 2007 αυξήθηκε κατά 8% και, ενώ ο αριθμός των εργαζομένων μειώνεται, το κόστος μισθοδοσίας αυξάνεται.
Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση, το επόμενο διάστημα οι ΔΕΚΟ έχουν την υποχρέωση, με απόφαση του υπουργού Οικονομικών, Γιώργου Παπακωνσταντίνου, να καταρτίσουν τα στρατηγικά και επιχειρησιακά σχέδια 2011-2013. Η σύνταξη των στρατηγικών και επιχειρησιακών σχεδίων θα γίνει σύμφωνα με συγκεκριμένες προδιαγραφές, που έχουν ήδη δοθεί στις δημόσιες επιχειρήσεις.
Οι επιχειρήσεις καλούνται να καταγράψουν τους στρατηγικούς και επιχειρησιακούς στόχους τους, να ποσοτικοποιήσουν τις δράσεις και να παρουσιάσουν τις πηγές χρηματοδότησης και τη χρονική κατανομή τους. Προτεραιότητα για το υπουργείο αποτελεί, επίσης, η σύνταξη σχεδίου δράσης για τη βελτίωση των οικονομικών επιδόσεων των ζημιογόνων δημοσίων επιχειρήσεων, με σκοπό την ορθολογική λήψη αποφάσεων για την οικονομική τους ανάπτυξη και βιωσιμότητα.
Από το υπουργείο Οικονομικών επισημαίνεται, παράλληλα, ότι, με στόχο τη συγκράτηση του μισθολογικού κόστους στις ΔΕΚΟ, η κυβέρνηση με τους νόμους 3833/2010 και 3845/2010 έχει ορίσει ανώτατο όριο αμοιβών και περικοπή των μισθών ανάλογη με αυτή των δημοσίων υπαλλήλων. Ως αποτέλεσμα, σε όλες συνολικά τις ΔΕΚΟ υπάρχει μια μείωση του κονδυλίου μισθοδοσίας της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου