Πέμπτη 30 Δεκεμβρίου 2010

Αλλαγές σε μηχανογραφικό και εισακτέους

Με νέες απλοποιημένες διαδικασίες θα συμπληρώσουν φέτος το μηχανογραφικό οι υποψήφιοι, ενώ η κατάθεσή του θα γίνει κανονικά τον Ιούλιο και όχι τον Μάρτιο।

Σημαντικές αλλαγές όσον αφορά στο μηχανογραφικό δελτίο και τον αριθμό των εισακτέων ετοιμάζει για τις φετινές Πανελλαδικές εξετάσεις το υπουργείο Παιδείας. Περίπου 100.000 υποψήφιοι θα κληθούν φέτος να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό με νέες απλοποιημένες διαδικασίες, ενώ η μετάθεση του χρόνου κατάθεσής του για τον Μάρτιο «σκάλωσε» στις αντιδράσεις των μαθητών.

Αλλαγές σε μηχανογραφικό και εισακτέους

Τελικά το υπουργείο τις επόμενες μέρες θα ανακοινώσει αλλαγές στο τεχνικό μέρος κατάθεσης του δελτίου και επιλογής σχολών και θα οριστικοποιήσει ότι η κατάθεση των μηχανογραφικών θα γίνει κανονικά τον Ιούλιο, προκειμένου να μην αιφνιδιαστούν οι μαθητές της Γ΄λυκείου.

Αλλαγές σε μηχανογραφικό και εισακτέους

Την ίδια στιγμή, προετοιμάζεται σε συνεργασία και με τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, ο νέος «χάρτης» των εισακτέων σε ΑΕΙ-ΤΕΙ, αφού φέτος το υπουργείο είναι αποφασισμένο να κάνει σημαντικές τομές, μη διστάζοντας να μειώσει τον αριθμό των εισακτέων στα τμήματα που είτε δεν προσελκύουν το ενδιαφέρον των υποψηφίων είτε έχουν κορεστεί στην αγορά εργασίας και να τον αυξήσει όπου υπάρχει ανάγκη. Από το «ψαλίδι» στον αριθμό των εισακτέων δεν θα γλιτώσουν ούτε πρωτοκλασάτες σχολές, με συνέπεια να αναμένεται αύξηση του ανταγωνισμού για όσους στοχεύουν σε αυτές.

«Φέτος θα διαμορφώσουμε τον αριθμό των εισακτέων με στόχο τις ποιοτικές σπουδές μέσα στα ΑΕΙ και ΤΕΙ.

Εχουμε ζητήσει από τα ιδρύματα να μας δώσουν τις προτάσεις τους για τον αριθμό των εισακτέων που επιθυμούν, οι οποίες θα είναι αιτιολογημένες και θα συνοδεύονται από συγκεκριμένους ποιοτικούς δείκτες, όπως ο αριθμός των εργαστηρίων τους, του εκπαιδευτικού δυναμικού , των ήδη φοιτούντων κ.ά». δήλωσε στο «Εθνος» η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου, ενώ όσον αφορά στο μηχανογραφικό δελτίο, υπογράμμισε: «Θα απλοποιήσουμε τις τεχνικές διαδικασίες κατάθεσης του μηχανογραφικού προς όφελος των υποψηφίων χωρίς να αιφνιδιάσουμε τους φετινούς μαθητές της Γ΄ λυκείου».

Εν τω μεταξύ, ήδη αποδίδει καρπούς η πρωτοβουλία του υπουργείου να δημιουργήσει ψηφιακά φροντιστήρια για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα καθώς μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από 25.000 μαθητές της Γ΄ λυκείου.

«Οι μαθητές μπορούν να έχουν αναλυτική διδασκαλία στα βασικά μαθήματα των Πανελλαδικών από πεπειραμένους καθηγητές. Ηδη το ενδιαφέρον είναι τεράστιο. Ο κόσμος αλλάζει και οι μαθητές σήμερα έχουν έφεση στην τεχνολογία.

Πιστεύω ότι το ψηφιακό φροντιστήριο μπορεί να λύσει πολλά προβλήματα και να ανακουφίσει οικονομικά την ελληνική οικογένεια», υπογραμμίζει η κ. Διαμαντοπούλου.

Οσον αφορά γενικότερα τους μαθητές της Α΄ και Β΄ λυκείου, το υπουργείο Παιδείας στοχεύει, πέρα από την αναμόρφωση της διδακτέας ύλης και τις περικοπές που θα γίνουν, να εισαγάγει νέους θεσμούς στις σχολικές τάξεις, όπως να ενθαρρύνει τους μαθητές να αφιερώνουν ουσιαστικό χρόνο σε εξωτερικές εργασίες (εκτός σχολείου), από τις οποίες μάλιστα θα παίρνουν «πόντους» και θα συνυπολογίζονται στην τελική τους βαθμολογία .

Λιγότερα μαθήματα
Εκτός από τα παραπάνω, το υπουργείο Παιδείας προωθεί για το νέο έτος διαρθρωτικές αλλαγές σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης, οι οποίες περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων περικοπή της ύλης και λιγότερα μαθήματα στα σχολεία, νέο μοντέλο διοίκησης στα πανεπιστήμια, συνεχής αξιολόγηση των καθηγητών, συγχωνεύσεις τμημάτων και μετατάξεις εκπαιδευτικών.

Την ίδια στιγμή προετοιμάζονται νομοθετικές πρωτοβουλίες για μία σειρά σοβαρών ζητημάτων όπως τα κριτήρια που θα τεθούν στο νέο σύστημα των αποσπάσεων των εκπαιδευτικών, η απλοποίηση των διαδικασιών για τη συνυπηρέτηση των συζύγων εκπαιδευτικών και οι συγχωνεύσεις οργανισμών.

«Καλλικράτης στην ανώτατη εκπαίδευση»
Ερχονται καταργήσεις και συγχωνεύσεις τμημάτων

Ανατροπές σε πολλούς εν ενεργεία φοιτητές και καθηγητές, θα προκαλέσει ο «Καλλικράτης στην ανώτατη εκπαίδευση».

Αρκετά τμήματα αναμένεται να καταργηθούν ή να συγχωνευθούν, γεγονός που θα φέρει μαζικές μετακινήσεις φοιτητών αλλά και διδασκόντων. Αναφορικά με τα κριτήρια τα οποία θα «μετρήσουν» περισσότερο στην κατεύθυνση της κατάργησης ή συγχώνευσης τμημάτων, είναι το ποσοστό κάλυψης των θέσεων εισακτέων που δίνονται σε κάθε τμήμα, ο μέσος όρος διάρκειας των σπουδών που απαιτείται (ελκυστικότητα σπουδών), αλλά και το ποσοστό της απασχολησιμότητας των αποφοίτων. Επίσης μέσα στο 2011, κατά πάσα πιθανότητα 7 οργανισμοί του υπουργείου μεταξύ των οποίων και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, θα διαλυθούν και θα «συγκεντρωθούν» σε δύο.

Κατά τα λοιπά, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται η ανακοίνωση του φετινού αριθμού εισακτέων για τα ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης, καθώς παράγοντες του υπουργείου Παιδείας διαβεβαιώνουν πως θα ακούσουν περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά τις προτάσεις των πρυτάνεων και προέδρων ΤΕΙ.

Αν βέβαια γίνει αυτό, τότε ο αριθμός των εισακτέων θα μειωθεί σημαντικά σε πολλά τμήματα ακόμη και σε πρωτοκλασάτα.

Δεν αποκλείεται πάντως, η φετινή χρονιά να περιλαμβάνει ?σε πρώτη φάση? μείωση εισακτέων σε τμήματα που τα τελευταία χρόνια δεν κάλυπταν όλες τις προσφερόμενες θέσεις.

Αυτή η κατηγορία αφορά δεκάδες περιφερειακά τμήματα τεχνολογικών ιδρυμάτων, αλλά και ορισμένα ξενόγλωσσα των ΑΕΙ.

Επίσης, η ανακοίνωση του αριθμού των εισακτέων πιθανότατα να επηρεαστεί και από τα νέα δεδομένα που υπάρχουν για το «πάγωμα» των διορισμών σε πολλές ειδικότητες, αφού αναμένεται να συσσωρευτούν τα επόμενα χρόνια «στρατιές ανέργων».

Οι αλλαγές στη Δημοτική και Μέση Εκπαίδευση
Νέο σχολείο από τον Σεπτέμβριο του 2011

Μειώνεται η ύλη σε 4 τάξεις του Δημοτικού και στις 3 τάξεις του Γυμνασίου. Ενιαίο αναμορφωμένο πρόγραμμα σπουδών θα εφαρμοστεί σε περίπου 1.000 δημοτικά. Περιορίζονται τα μαθήματα και ο συνολικός εβδομαδιαίος διδακτικός χρόνος στο Λύκειο

Οι αλλαγές που προωθούνται στη Δημοτική και Μέση Εκπαίδευση εστιάζονται στα εξής:

1. Από το σχολικό έτος 2011-12 το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει να εφαρμόσει το Ενιαίο Αναμορφωμένο Πρόγραμμα Σπουδών σε περίπου 1.000 δημοτικά σχολεία, που θα περιλαμβάνει ενίσχυση της ξένης γλώσσας, της πληροφορικής, του πολιτισμού, της φυσικής αγωγής και της φιλαναγνωσίας.

Οπως υπογραμμίζει η κ. Διαμαντοπούλου, «στόχος είναι εκτός των άλλων ο περιορισμός των περισσότερων απογευματινών δραστηριοτήτων των μαθητών σε χώρους εκτός σχολείου, για να μειωθεί η ταλαιπωρία των παιδιών και τα έξοδα των γονέων, αφού η διδασκαλία της Πληροφορικής και των ξένων γλωσσών θα οδηγεί εντέλει σε πιστοποίηση μέσα στο δημόσιο σχολείο».

2. Νέα Προγράμματα Σπουδών. Εντεκα ομάδες του υπουργείου Παιδείας έχουν ξεκινήσει τις πρώτες μελέτες εξορθολογισμού και μείωσης της ύλης στις 4 τάξεις του δημοτικού και στις 3 τάξεις του Γυμνασίου.

Στόχος είναι έως το 2011 να παρθούν οι οριστικές αποφάσεις ώστε από την επόμενη σχολική χρονιά να ξεκινήσει η πιλοτική εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών. Κεντρικό βάρος θα δοθεί στην ελληνική γλώσσα, στα μαθηματικά, στις φυσικές επιστήμες και στην επαρκή εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας και της πληροφορικής.

3. Νέο Λύκειο. Στόχος του υπουργείου είναι να περιορίσει τα μαθήματα στο λύκειο και τον συνολικό εβδομαδιαίο διδακτικό χρόνο, ώστε οι μαθητές να έχουν περισσότερο χρόνο για μελέτη και άλλες εξωσχολικές δραστηριότητες. Προβλέπεται για πρώτη φορά η εισαγωγή στη βαθμίδα του Λυκείου μιας ελεύθερης ζώνης στην οποία τα σχολεία μπορούν να εντάξουν δράσεις κοινωνικού-εθελοντικού ή ευρύτερα μαθησιακού χαρακτήρα.

Τον ερχόμενο Σεπτέμβριο η Α’ Λυκείου θα λειτουργήσει με βάση το νέο πρόγραμμα σπουδών, ενώ από το σχολικό έτος 2012-13 θα είναι έτοιμα και τα νέα προγράμματα σπουδών για τη Β’ και Γ’ Λυκείου. Οι μαθητές της Α’ Λυκείου της επόμενης χρονιάς θα εισαχθούν στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ με βάση το νέο σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων το οποίο θα ισχύσει για πρώτη φορά το σχολικό έτος 2013-2014.

Οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου θα έχουν στη διάθεσή τους ψηφιακά εκπαιδευτικά βοηθήματα μέσα από ειδική εκπαιδευτική πύλη. Το περιεχόμενό τους θα εμπλουτίζεται διαρκώς με πρότυπες παραδόσεις για την ενίσχυση των υποψηφίων στις πανελλήνιες εξετάσεις.

4. Αξιολόγηση εκπαιδευτικών μονάδων. Ξεκίνησε φέτος με 544 σχολεία και θα συνεχιστεί και την επόμενη χρονιά η εθελοντική αυτοαξιολόγηση σχολικών μονάδων, διαδικασία στην οποία φέτος συμμετείχαν 7.136 εκπαιδευτικοί.

5. Πειραματικά σχολεία: Ο θεσμός των πειραματικών πρότυπων σχολείων έχει με τα χρόνια «διαλυθεί».

Την επόμενη σχολική χρονιά το υπουργείο θα θέσει σε λειτουργία 30 τέτοια σχολεία, τα οποία θα έχουν νέα μοντέλα διοίκησης και λειτουργίας.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
Μοριοδότηση και αποσπάσεις με αξιοκρατικά κριτήρια

Ο καθορισμός αξιοκρατικών και κοινωνικών κριτηρίων στις αποσπάσεις των εκπαιδευτικών είναι η απάντηση στην αδιαφάνεια που επικρατούσε έως σήμερα και στο ασαφές πλαίσιο κριτηρίων, το οποίο διαμορφωνόταν κατά το δοκούν. Το νέο νομοθετικό πλαίσιο, που επεξεργάζεται το υπουργείο, περιλαμβάνει σύνδεση των κριτηρίων που θα ζητούνται με τη θέση της απόσπασης, θα συνεκτιμώνται μεταπτυχιακές σπουδές και εκπαιδευτική εμπειρία, ενώ απλοποιείται εφεξής η συνυπηρέτηση των συζύγων εκπαιδευτικών.

Αλλαγές
Στόχος του υπουργείου, μέσα από τις αλλαγές που προωθεί, είναι να υπάρξουν αφενός αξιοκρατικά κριτήρια για τις αποσπάσεις, που να μην επιδέχονται αμφισβήτηση και αφετέρου να εξοικονο-μηθεί εκπαιδευτικό προσωπικό. Τέλος, θα δοθούν κίνητρα (πρόσθετη μοριοδότηση) για όσους πάρουν απόσπαση σε δυσπρόσιτα σχολεία, αλλά και σε κάποιες υπηρεσίες που υπάγονται στο υπουργείο Παιδείας, οι οποίες έχουν ανάγκη για εξειδικευμένο προσωπικό.

ΝΙΚΟΛ. ΤΡΙΓΚΑ-ΜΙΧ.ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: