Τρίτη 21 Δεκεμβρίου 2010

Η κρίση φέρνει τα πάνω κάτω στους υποψηφίους


Η ανασφάλεια που προκαλεί η κατάσταση στην αγορά εργασίας, αλλάζει τις επιλογές για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις
Τις επόµενες µέρες αναµένεται η ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας που αφορά τον χρόνο κατάθεσης της αίτησης – δήλωσης του 6ου µαθήµατος από τους φετινούς υποψηφίους.
Την ίδια ώρα, κορυφώνεται η αγωνία χιλιάδων οικογενειών των οποίων τα παιδιά ετοιµάζονται να συµµετάσχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις τον Μάιο του 2011 καθώς η επιλογή σχολής επηρεάζεται πλέον σηµαντικά από τη διογκούµενη ανεργία στον ιδιωτικό τοµέα και τον «πάγο» στις προσλήψεις του δηµόσιου τοµέα.

Ξέρετε ποια τµήµατα προτιµήθηκαν τα τελευταία χρόνια περισσότερο από οποιοδήποτε άλλα από τους υποψήφιους των Πανελλαδικών Εξετάσεων; Το Παιδαγωγικό Τµήµα ∆ηµοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης (δάσκαλοι)! Και ποιο ήρθε δεύτερο στις προτιµήσεις των υποψηφίων; Το σιαµαίο αδελφάκι του της Αθήνας!

Ακολούθησε, πατροπαράδοτα, η Νοµική Αθήνας και την πρώτη πεντάδα των τµηµάτων µε τις περισσότερες προτιµήσεις έκλεισαν τα Τµήµατα Αξιωµατικών Ελληνικής Αστυνοµίας και το Τµήµα Αστυφυλάκων.

Ωστόσο σήµερα τα πράγµατα έχουν αλλάξει. Παραδοσιακές επιλογές σχολών δηµιουργούν πλέον ερωτηµατικά ενώ ταυτόχρονα σχολές που επιλέγονταν σταθερά ή ακόµη βρίσκονταν και στην πρώτη γραµµή των προτιµήσεων των υποψηφίων τα τελευταία χρόνια τίθενται υπό αµφισβήτηση.

∆ικηγόροι χωρίς δίκη
Στην πρώτηπερίπτωση περιλαµβάνονται οι Σχολές Πολιτικών Μηχανικών, Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Μηχανικών Η/Υ, Νοµικής αλλά και Ιατρικής κ.λπ. Στη δεύτερη περίπτωση, το σύνολο των λεγόµενων καθηγητικών σχολών και µαζί τους για πρώτη φορά ύστερα από µια «ένδοξη» πορεία επτά περίπου χρόνων, οι πτυχιούχοι των τµηµάτων δηµοτικής εκπαίδευσης (δάσκαλοι). Είναι γνωστό ότι η οικοδοµή υπήρξε ένα από τα πρώτα θύµατα της οικονοµικής κρίσης. Χιλιάδες είναι οι επαγγελµατίες που εδώ και πάνω από έναν χρόνο δεν «κάνουν ταµείο» και χιλιάδες οι νέοι πτυχιούχοι των πολυτεχνικών σχολών που βιώνουν το φάσµα της ανεργίας. Εκτός από τον εφιάλτη της ανεργίας και την ασφυξία της ετεροαπασχόλησης - υποαπασχόλησης και ελαστικής εργασιακής σχέσης υπάρχει και η ζοφερή πραγµατικότητα των χαµηλών αµοιβών για όσους καταφέρουν να βρουν δουλειά µε συλλογική σύµβαση. Παράλληλα, περισσότεροι από 120.000 εργαζόµενοι αµείβονται το 2010 µε το γνωστό µπλοκάκι που σηµαίνει ότι δεν απολαµβάνουν τα θεσµοθετηµένα, στοιχειώδη, εργασιακά δικαιώµατα, όπως είναι το ωράριο, οι άδειες, τα επιδόµατα, τα δώρα, η αποζηµίωση σε περιπτώσεις απολύσεων. Πρόκειται για τη «γενιά του ∆ελτίου Παροχής Υπηρεσιών».

Στην κατηγορία αυτή πρωταθλητές έχουν αναδειχθεί οι µηχανικοί οι οποίοι υπολογίζονται σε 30.000, δηλαδή περίπου στο 30% του συνόλου των µηχανικών. Κοντά τους σιγά σιγά αναπτύσσεται και ένας νέος κλάδος, αυτός των πτυχιούχων Πληροφορικής. Την ίδια ώρα, σύµφωνα µε τα στοιχεία του ∆ικηγορικού Συλλόγου Αθηνών (∆ΣΑ) από τους περίπου 21.000 µάχιµους, µία παράσταση στα δικαστήρια πραγµατοποίησαν τον προηγούµενο χρόνο 10.350 δικηγόροι. Από είκοσι έως τριάντα παραστάσεις πραγµατοποίησαν 6.000 δικηγόροι, ενώ περίπου 11.000 δικηγόροι δεν έχουν καµία παράσταση. Ενδεικτικό είναι ότι στις εξετάσεις για 34 θέσεις δικηγόρων στο ΙΚΑ συµµετείχαν περίπου 1.300 υποψήφιοι, από τους οποίους περισσότεροι από 100 διέθεταν µεταπτυχιακό ή άλλο πανεπιστηµιακό τίτλο.

Ειδικότητα και µετανάστευση
Η ιστορία µε τις ατέλειωτες αναµονές για έναρξη ιατρικής ειδικότητας αγγίζει τα όρια του γραφικού και βέβαια του παραλόγου. Η υπάρχουσα κατάσταση έχει οδηγήσει σε ένα απίστευτο µεταναστευτικό ρεύµα επιστηµονικού δυναµικού προς το εξωτερικό. Την ίδια ώρα εκατοντάδες γιατροί εργάζονται µε ∆ελτίο Παροχής Υπηρεσιών και 600 ευρώ τον µήνα σε ιδιωτικές εταιρείες παροχής ιατρικών υπηρεσιών, ιατρικές και ψυχιατρικές ιδιωτικές κλινικές, ακόµα και σε κέντρα αισθητικής. Το 2010 βρίσκονται στον κατάλογο ανεργίας του ΟΑΕ∆ περίπου πάνω από 9.000 ιατροί, φαρµακοποιοί, οδοντίατροι και πτυχιούχοι των ΤΕΙ Επιστηµών Υγείας.

ΣΕ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗ
Σχολές που ήταν στην πρώτη γραµµή της επιλογής βρίσκονται πλέον σε αµφισβήτηση

Μέχρι 3 χρόνια άνεργοι και υποαπασχολούµενοι

ΠΕΡΙΠΟΥ 45.000

νέοι σπουδάζουν σήµερα Φιλολογία, Φιλοσοφία, Παιδαγωγικά, Ψυχολογία, Κοινωνιολογία και Ιστορία.

Αλλοι περίπου30.000

σπουδάζουν Θεολογία, Φυσική Αγωγή και Νηπιαγωγοί. Κι όµως. Ερευνες των γραφείων διασύνδεσης των πανεπιστηµίων αποκαλύπτουν ότι µόνο ο ένας στους έξι από τους νέους πτυχιούχους των τµηµάτων Φιλολογίας και Ιστορίας απασχολείται σε σχετική µε το αντικείµενο του πτυχίου του εργασία, ενώ το µεγαλύτερο ποσοστό των αποφοίτων αυτού του κλάδου είναι άνεργοι ή υποαπασχολούµενοι µέχρι και τρία χρόνια! Σύµφωνα µε τις ίδιες έρευνες, ένας στους πέντε πτυχιούχους κοινωνιολόγους είναι άνεργος, ενώ από όσους εργάζονται το 70% δήλωσε ότι το επάγγελµά τους έχει από καµία έως ελάχιστη σχέση µε τις σπουδές τους.

Τι έδειξε η έρευνα
Σε πρόσφατη έρευνα σε αδιόριστους εκπαιδευτικούς (καθηγητές) σχετικά µε την αξιοποίηση του πτυχίου τους και τη σχέση της εργασίας που κάνουν µε την εκπαίδευση που πήραν, τα αποτελέσµατα ήταν αποκαλυπτικά. Ο ένας στους τέσσερις ήταν άνεργος πάνω από 18 µήνες, οι µισοί απασχολούνταν σε εργασίες εντελώς άσχετες µε την επιστήµη τους (υπάλληλοι και ταµίες σούπερ µάρκετ, αποθηκάριοι, υπάλληλοι καταστηµάτων ένδυσης και υπόδησης, οδηγοί taxi, γκαρσόνια και λοιπά τουριστικής φύσεως επαγγέλµατα κλπ.) και ο ένας στους τέσσερις υποαπασχολούνταν (part time) σε δουλειές «σχετικές» (φροντιστήρια, ιδιαίτερα µαθήµατα).

Το 30% χωρίς δουλειά
Το 30% τωννέων αποφοίτων των Φυσικών και Mαθηµατικών τµηµάτων µένουν άνεργοι ή υποαπασχολούµενοι για περισσότερο από δυο χρόνια, ενώ ένα τµήµα της τάξης του 15% συνεχίζει µεταπτυχιακές σπουδές πιθανόν για να αποφύγει τον εφιάλτη της ανεργίας. Περίπου 5-6.000 εκτιµούνται οι άνεργοι πτυχιούχοι Θεολογίας ενώ άλλοι τόσοι υποαπασχολούνται ή ετεροαπασχολούνται. Πάνω από 12.000 υπολογίζονται οι άνεργοι ή υποαπασχολούµενοι και ετεροαπασχολούµενοι πτυχιούχοι γυµναστές.

Η κατάσταση το 2010 επιδεινώθηκε ενώ όλα δείχνουν ότι τα επόµενα χρόνια η σχολική εκπαίδευση κλείνει ακόµη περισσότερο την είσοδό της σε νέες προσλήψεις.

∆άσκαλοι - νηπιαγωγοί
Οι πολύ καλές επαγγελµατικές προοπτικές του επαγγέλµατος του δασκάλου (παρά τις χαµηλές αποδοχές που είναι περίπου το 50% του µέσου όρου των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης) είχαν πριµοδοτήσει, τα τελευταία χρόνια, τόσο τη στροφή χιλιάδων υποψηφίων προς τα Παιδαγωγικά Τµήµατα ∆ηµοτικής Εκπαίδευσης όσο και τις βάσεις εισαγωγής τους. Από το 2002 µέχρι το 2009 όλα τα Παιδαγωγικά Τµήµατα ∆ηµοτικής Εκπαίδευσης δέχθηκαν υπερδιπλάσιο αριθµό πρώτων προτιµήσεων υποψηφίων ενώ τα Παιδαγωγικά Τµήµατα Αθήνας και Θεσσαλονίκης πήραν τα «σκήπτρα» στις πρώτες προτιµήσεις των υποψηφίων για όλα τα τµήµατα της Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης κι έγιναν έτσι τα δηµοφιλέστερα τµήµατα. Το 2010 για πρώτη φορά ύστερα από επτά χρόνια τα τµήµατα δασκάλων χαµήλωσαν τη βάση εισαγωγής τους. Καθόλου τυχαίο αν αναλογιστεί κανείς ότι το 2010 ανακοινώθηκε η µείωση των προσλήψεων σε ποσοστό 50%.


Ηπιότερες αντιδράσεις για τις αλλαγές στα ΤΕΙ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Νίκος Μάστορας

Αντιπροτάσεις για τις απαραίτητες αλλαγές στην Ανώτατη Εκπαίδευση κατέθεσαν οι πρόεδροι των ελληνικών ΤΕΙ που είχαν συγκαλέσει έκτακτη σύνοδο το Σάββατο, ζητώντας άµεση αναβάθµιση των ΤΕΙ αλλά και µείωση του αριθµού εισακτέων.

Ζήτησαν συγκεκριµένα να τεθούν κριτήρια για την πιστοποίηση της ακαδηµαϊκότητας των τµηµάτων και προπτυχιακών προγραµµάτων σπουδών και των σχολών ΤΕΙ, ώστε να τους εκχωρηθεί η αρµοδιότητα απονοµής όχι µόνο πρώτου ακαδηµαϊκού τίτλου αλλά και µεταπτυχιακού και διδακτορικού διπλώµατος.

Αντίθετα από τους πρυτάνεις, οι πρόεδροι των ΤΕΙ δεν εµφανίστηκαν τόσο αρνητικοί στις προτάσεις του υπουργείου. Σε ανακοίνωσή τους αναφέρουν µεν ότι το κείµενο διαβούλευσης του υπουργείου «δεν φαίνεται να απαντά στα προβλήµατα που ταλαιπωρούν τον θεσµό των ΤΕΙ», στη συνέχεια ωστόσο εµφανίζονται θετικοί στο να είναι πλέον η σχολή, αντί του τµήµατος, βασική ακαδηµαϊκή µονάδα των ΤΕΙ.

«Τα διάφορα προγράµµατα σπουδών θα συντεθούν από τα ήδη προσφερόµενα µαθήµατα της σχολής. Είναι βέβαιο ότι από τα περίπου 160 µαθήµατα µιας σχολής προκύπτει αριθµός τίτλων / πτυχίων µεγαλύτερος από τους σήµερα απονεµόµενους. Θα προκύψουν µάλιστα διεπιστηµονικοί τίτλοι ή και νέες σύγχρονες ειδικότητες µε την πρωτοβουλία αυτή», αναφέρουν χαρακτηριστικά. Με τον τρόπο αυτό, τονίζει ο πρόεδρος του ΤΕΙ Πάτρας Σωκρ. Καπλάνης, θα δοθεί ελευθερία επιλογής των προγραµµάτων σπουδών από τους σπουδαστές µε βάση την επίδοσή τους στο πρώτο έτος, στο οποίο κατά κανόνα η εκπαίδευση περιλαµβάνει κοινά µαθήµατα µεταξύ τµηµάτων.

Επίσης, οι πρόεδροι των ΤΕΙ δεν εκφράζουν κάθετη αντίθεση όπως τα πανεπιστήµια στην πρόταση για τη λειτουργία συµβουλίων διοίκησης στα Ιδρύµατα µε τη συµµετοχή και προσωπικοτήτων εκτός ΑΕΙ - ΤΕΙ, εφόσον η δηµιουργία τους θα αφορά τη διαφάνεια. «Οι ακαδηµαϊκές, οικονοµικές και διοικητικές αρµοδιότητες ανήκουν εξ ολοκλήρου στη διοίκηση του ΤΕΙ, η οποία εκλέγεται από το σύνολο της ακαδηµαϊκής κοινότητας. Το Συµβούλιο και η Συνέλευση παραµένουν µε την ίδια σύνθεση. Προτείνεται ένα ανεξάρτητο συµβουλευτικό όργανο µε πλειοψηφία µελών της κοινότητας των Ιδρυµάτων που θα έχει την ευθύνη του κοινωνικού ελέγχου, της διαφάνειας και της λογοδοσίας», αναφέρουν στο κείµενο που συνέταξαν.

Η Συµβουλευτική Επιτροπή
Επιασαν δουλειά το Σαββατοκύριακο που πέρασε οι «ξένοι σοφοί» που θα κάνουν προτάσεις για τις αλλαγές στην Τριτοβάθµια Εκπαίδευση.

Η ∆ιεθνής Συµβουλευτική Επιτροπή, όπως λέγεται επισήµως, υπό τον συντονισµό της ελληνικής καταγωγής πρύτανη του Πανεπιστηµίου της Καλιφόρνιας στο Davis Λίντας Κατέχη, συνεδρίασε πρώτη φορά στην Ελλάδα προκειµένου να ενηµερωθεί για τον τρόπο λειτουργίας των ελληνικών πανεπιστηµίων και τις αλλαγές που προτείνονται. Η αρχική ενηµέρωση έγινε την Παρασκευή από την υπουργό Αννα ∆ιαµαντοπούλου, τον υφυπουργό Γ. Πανάρετο και τα στελέχη του υπουργείου Παιδείας. Στη συνέχεια τα µέλη της Επιτροπής είχαν επαφές µε εκπροσώπους των πρυτάνεων και των κοµµάτων που συµµετέχουν στην Εθνική ∆ιακοµµατική Επιτροπή για την Παιδεία.

Εκτός από την κ. Κατέχη, στις συναντήσεις παραβρέθηκαν οι David Naylor (Καναδάς)

πρόεδρος του Πανεπιστηµίου του Toronto, Gudmund Hernes (Νορβηγία) πρώην υπουργός Παιδείας και Ερευνας και πρόεδρος του διεθνούς Συµβουλίου Κοινωνικών Ερευνών, Jozef Ritzen (Ολλανδία) πρώην υπουργός Παιδείας και πρόεδρος του Πανεπιστηµίου του Μάαστριχτ και John Sexton (ΗΠΑ) πρόεδρος του Πανεπιστηµίου της Νέας Υόρκης। Οι προτάσεις των ξένων ακαδηµαϊκών αναµένονται στις αρχές του νέου έτους.
tanea.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: